Stance te wijd

Goedenavond allen,

Drie maanden geleden stond ik voor het eerst op ski’s en ben er sindsdien een beetje aan verslingerd geraakt. Volgende maand ga ik mee met mensen die het al 20 jaar doen en ja, dan wil je het toch ook een beetje kunnen. Met een beginnerscursus, enkele extra lessen en wat trainingen op een borstelbaan (oeioei) heb ik enige basis gekregen, maar daarnaast train ik zelf zo’n 3x per week in Snowworld.

Het skiën gaat me denk ik redelijk af voor een beginner, ik kom met een redelijke tot goede ondergrond netjes en zo nodig op snelheid naar beneden, voel me volledig de baas over mijn snelheid en richting en kan ook sprongen opvangen en voor wat het waard is ook stukken achteruit skiën. Het probleem wat ik heb, en dat viel al op vanaf toen ik parallel ging skiën, is dat ik te breed sta. Ik heb een filmpje van afgelopen weekend, kan ik desgewenst uploaden. Het probleem is daar duidelijk zichtbaar, ik sta met mijn voeten op ongeveer anderhalve heupbreedte en dat maakt het natuurlijk erg lastig om op de juiste kanten te komen. Mijns inziens houdt dat ook mijn verdere progressie (kanten > carven) tegen en ik wil dus netjes op goede breedte komen te staan. Ik doe al oefeningen met één been optillen voor en in de bocht, maar een (snelle) verbetering zit er niet in. Iedereen zegt dat “het wel komt” maar volgens mij komt niets zomaar zonder oefening aanwaaien. :) Heeft iemand tips/oefeningen voor mij?

Leuk en goed dat je er zo mee bezig bent! Ik ben geen expert dus kan je geen advies geven, maar ik denk dat je filmpje posten er voor zal zorgen dat je gerichtere tips kan krijgen. En ik ben ook wel benieuwd!

Je hebt gelijk. Ik heb hem geüpload. Had nog niet de kans gekregen een stukje er vanaf te knippen, maar ik denk dat het wel toonbaar is zo.

https://youtu.be/7F6c1qZw-AI

Wat ik zie is een prima basishouding voor carve skiën.

Wat ik niet begrijp is wat je nu precies wilt. Wil je parallel skiën of wil je carven?
Het eerste is de ‘ouderwetse’ methode waarbij je in de bocht ‘slipt’ en je dus een wolk poeder achterlaat. Met carven zet je beide ski’s om z’n kant en ‘snij’ je door de sneeuw. Zo weinig mogelijk opstuivende sneeuw dus.

In dat laatste geval zet je juist je ski’s iets verder uit elkaar, en die houding zie ik je nu al doen.

*bericht bewerkt door Jay op 24 jan 2017 12:12

Zonder oefening komt niks aanwaaien, maar in dit geval zie ik geen overdreven brede stance, dacht in eerste instantie dat je het over snowboarden zou hebben. In jouw geval gewoon de komende tijd les blijven nemen, dan komt dat met het carven wel goed.

Voor het carven lijkt me de stance niet te breed.

Ik zou echter eerst focussen op het netjes parallel skiën en geslipte bochten maken alvorens je je op het carven stort :-)

Wat ik zo snel kon zien aan de video is dat je de stokken en stokinzet niet actief gebruikt voor de bocht initiatie en ritme. Verder zou je volgens mij wat meer dalopen kunnen skiën (dus schouders en gezicht meer richting dal en minder meedraaien in de richting van de ski’s) zeker als je korte bochten maakt zoals in de video. Daarnaast bij de opwaartse beweging om de bocht te initiëren zou je wat meer naar voren omhoog kunnen komen (meer op de bal van je voet staan) i.p.v. recht omhoog.

Maar leuk dat je verslingerd bent geraakt aan het skiën, ga vooral lekker fanatiek door en geniet ervan!

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Gaat al hartstikke goed! Je stance is niet te breed. Je zakt te snel na je bocht, dit mag geleidelijker. Bovenlichaam zo min mogelijk meedraaien. Langzamerhand skies iets actiever gaan aandraaien en steeds meer op de kanten gaan zetten. Lekker diep zakken door de beentjes! Succes!

Wowha, wat een reacties. :) Dank jullie wel voor de uitgebreide antwoorden en tips!
@Jay Ik wil graag richting carven. Niet om het carven zelf, maar ik zoek meer zekerheid in moeilijke(re) omstandigheden zoals ijs/korrels en wil daarom meer op de kanten van de ski’s komen dan ik nu doe. Vanmorgen hadden ze een laag van piste drie in Zoetermeer geschraapt dus hadden we te maken met een aantal ijsplaatjes en veel korrels. Mijn techniek is dan ver te zoeken.
@Chonn Dat van de stokinzet viel me inderdaad ook al op tijdens het terugkijken. Normaal gesproken ben ik daar juist wel veel mee bezig omdat het me echt helpt bij het maken van de bocht. Dus ik ga er zeker nog weer extra op letten, dank je! Ik zal ook proberen meer dalopen te skiën, dat doe ik nu zeker niet nee. Ik laat nu mijn bovenlichaam teveel meegaan met de richting en corrigeer met mijn schouders zelfs als ik uit balans ben. Dat moet ik niet doen. Hoe zorg je er echter voor dat je dan de juiste houding hebt? Bij het lessen is me geleerd dat je niet mag draaien met je bovenlichaam. Zijn daar nog truukjes voor?

En @elisabeth101 natuurlijk ook bedankt voor je reactie! Ik had hem nog niet gezien. :) Ik ga mijn best doen!

(wilde mijn reactie aanpassen en ook de topictitel even bijschaven maar dat kan blijkbaar niet?)

Ik ben geen expert(verre van), maar als je het gevoel hebt dat je ski’s te ver uit elkaar staan, hielp het bij mij om je been met de bergski iets meer open te draaien, vanuit de knie.

Op het filmpje ziet het er overigens prima uit!

Plaats een reactie