Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Astenstrasse was maandag ook nog open. De piste kun je overigens missen hoor, niet heel boeiend. Pistes liggen er verder echt heerlijk bij!

Snow!

*bericht bewerkt door Idssie op 13 dec 2017 18:14

Binnenkort misschien maar eens een dagje de pistes onveilig maken daar.

de wegen zijn nu best moeilijk berijdbaar… ganse dag sneeuw in combinatie met heel veel wind… maar ze doen hun best om alles zo goed mogelijk berijdbaar te maken…

voor de rest was het vandaag zalig rustig… nergens moeten aanschuiven aan de lift… overal binnenglijden en direct weer weg.

de pistes waren deze morgen goed geprepareerd… hard opgevroren… maar met de verse sneeuwval van van.deze middag was het zalig boarden…

op sommige plaatsen zelfs poeder kunnen rijden… (van.brabander naar quickjet… was niemand daar… )

null

null

wachtrij bij de lift
null

ziet er goed uit daar. wil waarschijnlijk maandag 18 tot woensdag 21 gaan, moet alleen even kijken wat het weer gaat doen. sommige site voorspellen regen, hier op de site staat dat het alleen gaat dooien, dus even afwachten.

Aangezien ik “in goed overleg” met de leidinggevende heb besloten dat een meerdaags Alpentripje het nu niet gaat worden… Ga ik van het weekend misschien dan maar eens een dagje op en neer. Wordt een primeur voor mij. Ben benieuwd!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Lang gereden over de A4 vanuit Keulen…de afrit naar Winterberg sneeuwde dicht…de laatste 60 km heeft 3 uur geduurd waarvan de eerste 20 km meer stilgestaan dan gereden, vrachtwagens versperden de weg…konden geen kant meer op. Dat hadden ze daar nog niet veel meegemaakt in december! Ben benieuwd voor de pistes morgen. Normaal waren we van plan naar Fiss te rijden voor een short ski maar door de slechte weersvoorspelling toch maar dichter bij huis (Antwerpen) ff proberen.

Vanmiddag viel er 5-10 cm (officieel meetpunt geeft maar 2 cm aan, maar op mijn auto lag op een winderige plek al 8 cm), maar komende nacht en morgen wordt 10-20 cm verwacht. Laatste stukje kan dus lastig rijden worden. Ook vrijdag 5-10 cm verwacht

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Skigebied kappe meld op hun facebook dat vanaf vrijdag de 6 zitter op de kappe open gaat. Daarmee is dan heel de hoofdas geopend. Dus voor de mensen die vanaf vrijdag gaan goed nieuws. De kappe vind ik namelijk echt wel grote meerwaarde hebben.

Born to Ride

Vanacht komt er mogelijk eerst nog regen. In de ochtend zal dan alles weer als sneeuw komen. Ben benieuwd. Het weer is op dit moment erg guur en ongemoedelijk.
@Matthias123: De Kappe behoort niet tot de hoofdas, deze is in klassieke zin ‘beperkt’ tot de Büre-Poppenberg-Bremberg, oftewel het kerngebied. Maar goed, dat is slechts een detail. ;) Het is zondermeer het populairste stuk onder de gevorderde skiërs. Jammer genoeg wagen zich nu ook veel te veel beginners aan de rode en zwarte afdaling.

Ik was er gisteren. In de ochtend droog, in de middag sneeuw. Nergens hoeven wachten voor de liften. Rustig op de pistes en perfecte condities. Jammer dat de Kappe nog dicht was. Ik neem aan dat de eigenaar van die lift betaald krijgt per keer dat zijn lift gebruikt wordt dus snap niet dat hij hem niet open gooit. Het was wel rustig maar niet leeg.

Tot nu toe valt het dus alleszins mee qua regen. Hebben ze echt geluk mee!

Ziet er goed uit daar. Jammer van het weer tot nu toe, als het iets milder is, is het nog lekkerder skiën. Ik ga komende week een dagje plannen denk ik, wellicht vrijdag nog even net voor de kerst. Morgen zit er helaas niet in. En met het risico op verstopte binnenwegen, is het al helemaal veel gokken voor een dagtripje.

Vanochtend 6:30 vertrokken vanuit Eindhoven, 10:00 aankomst in Winterberg. Was behoorlijk druk bij Ruhrgebied in de spits… Heerlijk dagje gehad vandaag, de sneeuwval gedurende de dag zorgde voor topcondities op de piste, en heerlijk rustig!

Kappe gaat zoals hierboven al eerder genoemd naar verwachting morgen open, wij kwamen dit helaas nog tegen…

null

Condities zijn nogmaals ECHT genieten!

Voor de eerste keer in Winterberg, viel beter mee dan verwacht. Weliswaar kortere pistes maar toch veel km geskied…heel rustig nu en ideale sneeuw…en betere zichtbaarheid zelfs met dit mindere weer dan in de Alpen.

null
null

Zie ik het goed en is de Kappe open gegaan? En ook de nordhang is open? Feitelijk is alles dan nu open, die 2 sleepliften die dicht zijn heb je toch niets aan…dus mensen die dit weekend gaan, veel plezier!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 De 2 zitter bij de st george is ook nog dicht, dat zijn ook altijd wel 2 leuke zwarte pistes.

Born to Ride

Ik zag t, ik was iets te snel. Maar dat de Kappe open is, scheelt qua uitdaging al een slok op een borrel…Ben benieuwd wanneer die laatste pistes ook open gaan (en de enige oude stoeltjeslift, volgens mij).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Toch vindt ik die bremberg sleeplift wel degelijk iets toevoegen op de drukkere dagen. Die piste die daar langs loopt is best lekker om te cruisen. Je moet anders altijd helemaal naar beneden en met de Bure Bremberg X-press weer omhoog. En het is daar bij drukkere dagen echt vaak aansluiten in de meute.
De sleeplift is gedurende dat soort dagen vaak relatief rustig dus ben je zo weer boven.

Ik heb die lift volgens mij nog nooit zien draaien (maar ben er nooit met echte drukte geweest) :). Maar het zorgt in ieder geval niet voor een extra piste…

Ben benieuwd hoe het komend weekend is, de seinen lijken volgens mij op groen te staan voor een heel mooi weekend!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik wil morgen gaan, wat kan ik van drukte verwachten?

Ik zag t, ik was iets te snel. Maar dat de Kappe open is, scheelt qua uitdaging al een slok op een borrel…Ben benieuwd wanneer die laatste pistes ook open gaan (en de enige oude stoeltjeslift, volgens mij).

Roy83 op 15 dec 2017 11:28

Ja die lift mogen ze nog wel eens vervangen en dan een betere aansluiting maken onderaan de Quick-jet. Verder zouden ze met een wat ruimere boog nog een rode piste dan kunnen maken direct langs de schans, zodat je daar dan 2 zwarte en en een rode afdaling hebt. Aan de andere kant, zo laten is eigenlijk ook wel goed, de lift is dan wel traag, de pistes zijn wel heerlijk rustig :)

Born to Ride

@Matthias123: en dan zou de Quickjet bovenin ook wel beter kunnen, je moet nu echt enorm omhoog als je niet de bijbehorende pistes neemt (of mis ik het truukje/pad waarmee ik alsnog zonder ellende weer de rest van het gebied in kan?).
@Brian36: ik ben geen expert, maar volgens mijn logica gaat het iets drukker worden dan vorig weekend (want beter weer). Dat betekent dat het nog prima te doen is, zeker als de Kappe open is (en de mensen zich dus nog iets meer verspreiden). Het zullen geen kerstvakantie druktes worden, maar een paar stoeltjes zal je wel staan te wachten en de bekende knelpuntjes op de piste (bijvoorbeeld de Schneewitchen net na de brug, als het iets steiler wordt) zullen wel redelijk vol bange beginners staan, maar ik zou zeker gaan. Zorg dat je er echt om 9 uur bent, lunch niet met de massa (maar geniet van de iets rustigere pistes), ga juist lunchen als iedereen net klaar is en je zal zien dat na de lunch een groot gedeelte alweer richting auto loopt, terwijl jij lekker nog ff doorskiet.

En nogmaals: het is maar net wat je referentiekader is. Ben je de schoolvakanties in de bekendere gebieden gewend, dan is er echt niets aan de hand. Vind je het al druk als je 1 stoeltje moet wachten of de piste niet voor je alleen hebt, stel dan je verwachtingen maar iets bij.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Matthias123: en dan zou de Quickjet bovenin ook wel beter kunnen, je moet nu echt enorm omhoog als je niet de bijbehorende pistes neemt (of mis ik het truukje/pad waarmee ik alsnog zonder ellende weer de rest van het gebied in kan?).

@Brian36: ik ben geen expert, maar volgens mijn logica gaat het iets drukker worden dan vorig weekend (want beter weer). Dat betekent dat het nog prima te doen is, zeker als de Kappe open is (en de mensen zich dus nog iets meer verspreiden). Het zullen geen kerstvakantie druktes worden, maar een paar stoeltjes zal je wel staan te wachten en de bekende knelpuntjes op de piste (bijvoorbeeld de Schneewitchen net na de brug, als het iets steiler wordt) zullen wel redelijk vol bange beginners staan, maar ik zou zeker gaan. Zorg dat je er echt om 9 uur bent, lunch niet met de massa (maar geniet van de iets rustigere pistes), ga juist lunchen als iedereen net klaar is en je zal zien dat na de lunch een groot gedeelte alweer richting auto loopt, terwijl jij lekker nog ff doorskiet.

En nogmaals: het is maar net wat je referentiekader is. Ben je de schoolvakanties in de bekendere gebieden gewend, dan is er echt niets aan de hand. Vind je het al druk als je 1 stoeltje moet wachten of de piste niet voor je alleen hebt, stel dan je verwachtingen maar iets bij.

Roy83 op 15 dec 2017 12:19

Bedankt, nog doenbaar dus, een beetje wachten zit ik niets mee in.
De latelunchtechniek pas ik sowieso geregeld toe.

Waarom moet je er echt om 9 uur zijn @Roy83? Anders file?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat denk ik op zich nog niet eens, komend weekend, maar om 9.00 is het nog heerlijk rustig (ook op de pistes), en zeker als je nog materiaal wilt huren ed dan loopt het dan nog lekker door. Ik denk als je alles hebt en je bij de nordhang ofzo parkeert, iets later ook prima is. Ik heb hem misschien wat stelliger neergezet dan per se nodig :).

Dagpassen kun je overigens bij veel liftstations ook kopen, terwijl in de rijen voor de ‘echte’ kassa’s ook de Duitsers staan die in de buurt wonen die voor hun hele gezin de seizoenspassen gaan regelen (dat duurt lang). Dus sta je bijvoorbeeld op p3: ski dan even naar beneden en koop je dagpas bij de lift, niet bij schneewitchen.

Afgelopen zondag was ik er om 9 uur en heb ik overigens op de heenweg geen enkele file gehad, hooguit een minuut of 2 voor de rotonde in Winterberg zelf :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ah, ok op die fiets. We hebben geen materiaal nodig en de eerdere tips om bij de Nordhang te parkeren en daar de pas te kopen ga ik zeker opvolgen. Ik ben benieuwd, maar moet eerlijk bekennen dat ik gewoon een (behoorlijk) beetje stoked ben om naar Winterberg te gaan. :P

I can stick uphill ice, on my saucer...

Voor een 1e skidag van het seizoen is het echt een fijne dagbestemming, have fun dus!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nog een tip voor diegene die in het (diepe) zuiden van NL wonen en vlaanderen: de route via Aachen - Koln - Olpe (A4) en dan binnendoor is prima te doen. Nooit file gehad. Op deze manier Winterberg naderen is veel rustiger dan vanuit de richting Dortmund.
Ik woon zelf wel in Zuid-Limburg, dus dan is het logisch.

*bericht bewerkt door BaLin op 15 dec 2017 15:57

: en dan zou de Quickjet bovenin ook wel beter kunnen, je moet nu echt enorm omhoog als je niet de bijbehorende pistes neemt (of mis ik het truukje/pad waarmee ik alsnog zonder ellende weer de rest van het gebied in kan?

Roy83 op 15 dec 2017 12:19

Je kan vanuit de lift linksaf en dan meteen onder de lift door weer richting de Poppenberg lift. Vanuit die lift heb je dan weer alle mogelijkheden.

Snow!

Plaats een reactie