Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Ben van plan naar winterberg te gaan met mijn vriendin.
Voor haar is het de eerste keer dat ze gaat skiën. Ik zou dan ook graag een weekend (zaterdag&zondag) daar willen zijn. Maar paar vragen… Zijn er Nederlandse ski leraren in winterberg? En waar zou het het goedkoopst zijn om te overnachten in de buurt van Winterberg? En welke periode in januari/feb zou het best zijn of welke moet ik vermijden (weekenden)?

*bericht bewerkt door NickA op 27 dec 2017 17:29

Ben van plan naar winterberg te gaan met mijn vriendin.
Voor haar is het de eerste keer dat ze gaat skiën. Ik zou dan ook graag een weekend (zaterdag&zondag) daar willen zijn. Maar paar vragen… Zijn er Nederlandse ski leraren in winterberg? En waar zou het het goedkoopst zijn om te overnachten in de buurt van Winterberg? En welke periode in januari/feb zou het best zijn of welke moet ik vermijden (weekenden)?

nickanema op 27 dec 2017 17:28

Als je in jan/feb gaat en de sneeuw is goed kan je het beste de weekenden mijden. Dan is het er gewoon mega druk. In maart zijn de weekenden al een stuk beter te doen en is de sneeuw vaak nog prima. Nederlandse leraren zijn er in overvloed.

Born to Ride

Webcams en weerbericht een beetje in de gaten gehouden en de keus gemaakt om morgen weer een dagje te gaan. Ben benieuwd of de sneeuwcondities veel minder zijn in vergelijk met 2 weken geleden.

Even wat anders, Winterberg geeft aan zo’n 28 km piste te hebben. Ik heb vorige week een deel van de dag skitracks aangehad en kwam toen op 16,5 km. Ik heb toen niet de zwarte pistes bij de schans, de rode en zwarte bij de Kappe, de nordhang (incl blauw er naar toe) en niet alle herloh pistes gedaan. Als ik heel ruim reken mis ik dus misschien 4 km, maar ik heb wel heel veel pistes meerdere keren gedaan.

Een paar jaar geleden zou het gaan regenen en heb ik met een maat zo snel mogelijk elke piste gedaan (excl nordhang, Kappe was toen nog niet zo mooi aangesloten dus die ook niet) en toen kwam ik volgens mij op zo’n 12km.

Ik mis vast wat dubbele (brede) pistes, maar 28 km haalt het toch nooit? Ik vind 20 al heel erg optimistisch :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Even wat anders, Winterberg geeft aan zo’n 28 km piste te hebben. Ik heb vorige week een deel van de dag skitracks aangehad en kwam toen op 16,5 km. Ik heb toen niet de zwarte pistes bij de schans, de rode en zwarte bij de Kappe, de nordhang (incl blauw er naar toe) en niet alle herloh pistes gedaan. Als ik heel ruim reken mis ik dus misschien 4 km, maar ik heb wel heel veel pistes meerdere keren gedaan.

Een paar jaar geleden zou het gaan regenen en heb ik met een maat zo snel mogelijk elke piste gedaan (excl nordhang, Kappe was toen nog niet zo mooi aangesloten dus die ook niet) en toen kwam ik volgens mij op zo’n 12km.

Ik mis vast wat dubbele (brede) pistes, maar 28 km haalt het toch nooit? Ik vind 20 al heel erg optimistisch :).

Roy83 op 28 dec 2017 09:51

Het zou kunnen komen doordat je skitracker alleen horizontale meters telt. Daarnaast zijn de pistes op de Kappe natuurlijk wel de langste van het gebied. En ik weet niet in hoeverre je beide pistes bij de poppenberg, quickjet, bure herloh en rauer bush hebt gedaan. Ook denk ik dat je de piste bij de landal sleper niet gedaan hebt. En de pistes bij de astenstrasse, zowel terug naar onderaan de lift als naar onderaan de Herloh. Verder heb je nog de skiroute vanaf de Surenberg die ze ook mee zullen tellen.

Born to Ride

Nee, de tracker meet wel echt de afgelegde afstand (ik zie mijn bochtjes exact terug :)). Ik heb overal wel beide pistes gedaan (of 2x dezelfde, maar dat is maar een marginaal verschil). Sleeplift Landal was inderdaad ook nog dicht :).

De langste bij de Kappe is zeker de blauwe, de zwarte en de rode zullen wel iets korter zijn. Skiline.cc lijkt inderdaad wat meer recht toe recht aan te meten en die komt op zo’n 12 km.

Dus al met al, met wat aannames, echt meer dan 20 km wordt het niet, toch? Welke skiroute bedoel je overigens? Die ken ik niet volgens mij…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 ik heb zelf ookal een aantal keer zitten denken hoe ze ooit op zoveel km kunnen komen. Lijkt me zelf ook wat veel inderdaad. Die skiroute staat op de kaart, loopt via de andere kant terug naar de Sürenberg en Poppenberg liften maar ik geloof dat je via die route ook naar de BBX kunt.

#proudtobepartofleswintersporters

Als er nog iemand wil weten waarom je niet in de vakantie en weekenden in jan/feb naar winterberg moet gaan:

null

Born to Ride

Mijn god…is dit nu?

Deze foto schijnt inderdaad vandaag gemaakt te zijn.

Born to Ride

Deze foto schijnt inderdaad vandaag gemaakt te zijn.

Matthias123 op 28 dec 2017 17:37

Vreselijk…
Wij gaan morgen, maar staan als t goed is al om 9 uur op de piste.
Deze foto was in de middag geloof ik.
Ik zal morgen verslag doen of t dan ook zo erg is…

Zalig, samen aanschuiven 🤣🤣

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/60311232a37d971d1aaf9735...

Was inderdaad erg druk (foto is van Bure-Herloh lift). Elke lift minstens 5-10 min. wachten. Sneeuw was opzich nog best te doen, wel veel ijsplaten maar opzich al een wonder dat je kan skien.

De sneeuwkannonen stonden al om 15:30 aan dus vannacht zal er een mooi beetje kunstsneeuw bijgemaakt worden.

Wij waren vandaag ook optijd, 9.15…dachten we. Konden aansluiten in alle file’s (verblijven in Winterberg zelf). Op de weg, bij de lift, op de pistes, in de restaurants, Om 13.00 waren we er wel klaar mee, wat een overbelast skigebied zo in de vakantie. Wss door de weeks buiten de vakanties om, met goede sneeuw, leuk, maar voor nu…Wij zijn lekker naar het zwembad gegaan.

Vandaag overal erg druk, mede dat de andere skigebieden gesloten of beperkt open waren. maar als je goed plant lukt het nog redelijk om lekker te skieen.

*bericht bewerkt door renéaby op 28 dec 2017 22:03

Ziet er toch iets anders uit dan op 10 december… Ik geloof dat ik op die plek toen max 5 minuten heb staan wachten, en later op de dag helemaal niet meer…

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/60311232a37d971d1aaf9735...

Was inderdaad erg druk (foto is van Bure-Herloh lift). Elke lift minstens 5-10 min. wachten.

ThomasvR op 28 dec 2017 18:35

In Maart kon ik zo rechtstreeks het gebouw in skiën, dit is wel extreem.
Mij niet gezien in deze periodes daar.

Dat het überhaupt mensen gelukt is om in Winterberg te komen vandaag… wij hebben na bijna 2 uur file vanuit Willingen de handdoek in de ring gegooid en de afslag Ruhrquelle genomen. Prima sneeuw en niet (te) druk. Rond 14.30u weer terug naar Willingen met het plan om daar nog wat te skiën. Maar de piste bij de Ritzhagen was enorm druk, en die bij de Sonnenlift één en al ijs :-S
Dus morgen misschien toch maar een nieuwe poging richting Winterberg…

Webcams en weerbericht een beetje in de gaten gehouden en de keus gemaakt om morgen weer een dagje te gaan. Ben benieuwd of de sneeuwcondities veel minder zijn in vergelijk met 2 weken geleden.

Wouter1997 op 27 dec 2017 20:57

Zorg dat je om 8 uur in Winterberg bent!
Ook op een topdag als vandaag kan je tot 10 uur nagenoeg zonder wachttijden skiën. Na 11 uur is het bomvol.

Doordat de andere skigebieden er grotendeels uit liggen is de drukte erg groot, heb het nog nooit zo druk gezien. Ondanks enorme rijen loopt het toch nog enigszins aardig door. Bij lift 12 had ik ongeveer 4 tot 8 minuten wachttijd (buitenom), wat voor deze lift meevalt.
Maar beter, veel beter qua weekenden: medio tot eind maart, vaak perfecte sneeuw, mooi weer en doorlopen bij de liften.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 28 dec 2017 22:44

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

De kannonen knallen intussen weer volop. Een heerlijke zoem van 360 sneeuwkanonnen is te horen in heel Winterberg

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Wat een verschrikkelijke drukte de laatste 10km om Winterberg in te komen. De 480 zat stampesvol! Van ellende omgedraaid en via het noorden omgereden om Winterberg vanaf de westkant te benaderen via Altastenberg bij P7, hier hadden we de laatste plekken voor de auto gelukkig. Skiverhuur daar was perfect! Gloednieuw materiaal en vriendelijke service, ondanks de drukte. Skiën op de Kappe had een hoge amusementwaarde vanwege de harde pistes, denk dat ik meer mensen naar beneden heb zien glijden op hun buik dan op ski’s 😂 Overal gezien was het druk maar toch goed te doen op bepaalde liften, toch in 3 uurtjes 30 km in totaal kunnen afleggen (incl liften natuurlijk)

De kannonen knallen intussen weer volop. Een heerlijke zoem van 360 sneeuwkanonnen is te horen in heel Winterberg

Harry(Winterberg) op 28 dec 2017 22:46

Afgelopen weekend iedere dag geparkeerd bij Nordhang en daar via de sleeplift het gebied in gegaan. Parkeerplaats was afgezien van wat locals en wat Nederlanders nagenoeg leeg.
Is het daar tijdens dit soort topdrukte nog te doen of is deze parking ook vol dan?
Voor een eventuele volgende keer…

*bericht bewerkt door Bernard op 29 dec 2017 08:38

Snap eigenlijks niet zo goed dat mensen zich kunnen vermaken in Winterberg met zo’n drukte ? verschrikkelijk.

Snap eigenlijks niet zo goed dat mensen zich kunnen vermaken in Winterberg met zo’n drukte ? verschrikkelijk.

Michaelwi op 29 dec 2017 18:37

Prima vermaakt hoor vandaag. Alleen t wachten bij de liften was wat minder. Maar toch even t wintersportgevoel alvast opgesnoven.

Snap eigenlijks niet zo goed dat mensen zich kunnen vermaken in Winterberg met zo’n drukte ? verschrikkelijk.

Michaelwi op 29 dec 2017 18:37

Het is mij ook te druk, maar goed, als je niet buiten dit soort dagen kunt, toch graag alvast wat sneeuw wil én een beetje slim plant (op tijd er zijn, vroeg of laat lunchen, goede parkeerplek kiezen) dan kan je toch nog wel wat skien.

De drukte in de liften zou me niet eens zo weerhouden (de liften zijn bijna allemaal razendsnel), maar de drukte op de piste wel. Je ziet werkelijk op elke webcam wel iemand liggen, er zijn flinke ophopingen voor de liftuitgangen en ik denk dat de horeca de drukte amper aankan. Maar dan nog steeds; als je niet op rustigere dagen kan en je stelt je erop in en past je wat aan, dan kun je best een leuke dag hebben denk ik.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het daar op deze dagen op de EHBO posten aan toegaat. Met zoveel drukte en relatief veel beginnende wintersporters moet dat bijna wel een klein slagveld zijn toch?

Als je in deze periode niet anders kan moet je inderdaad vroeg beginnen en de avondski meepakken. De avondski is sowieso altijd rustig, ook in deze periode. Gewoon lekker van 9u tot half 11 smorgens en dan om eem uur of 3 weer terugkomen en dan doorgaan tot eind vd avond.

Born to Ride

Helaas begint de avondski pas om half 7.

Ja dan heb je tussendoor toch precies nog mooi even de tijd om te eten.

Born to Ride

Leuk, en dan een avondpas voor € 20 erbij.

Plaats een reactie