Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Komende dagen nog even een paar daagjes meepakken (donderdag en vrijdag). Hoe liggen neu en altastenberg erbij? Ik zie dat alle liften open zijn maar zijn in altastenberg ook alle pistes open?
En zijn deze twee qua drukte een alternatief voor Winterberg?

Komende dagen nog even een paar daagjes meepakken (donderdag en vrijdag). Hoe liggen neu en altastenberg erbij? Ik zie dat alle liften open zijn maar zijn in altastenberg ook alle pistes open?
En zijn deze twee qua drukte een alternatief voor Winterberg?

Hessel op 13 feb 2018 11:17

Vooral altastenberg is behoorlijk wat rustiger. Neuastenberg is ook nog erg druk in deze periode. Altastenberg is voor gevorderden ook een stuk aangenamer. Ik denk zelf wel dat alles open is na de sneeuwval afgelopen tijd, wel zullen de onbesneeuwde pistes rond de westfalenhang mogelijk wat kale plekken hebben. De hoofdpiste daar is wel besneeuwd en zal er gewoon prima bij liggen.

Edit: even de webcams bekeken het is qua drukte heel prima te doen, de pistes, ook die bij de westfalenhang, lijken er prima bij te liggen:
http://www.ski-altastenberg.de/aktuell/webcam/

*bericht bewerkt door Matthias123 op 13 feb 2018 11:28

Born to Ride

Pfff, met de verwachte lange koude periode vanaf begin volgende week gaan ze sneeuw bij kunnen maken waardoor het skiseizoen nog heel lang verzekerd is.

@Matthias123 thanks
Die webcams had ik ook gezien daarom twijfelde ik of alles wel open was :)

@Hessel als je 100% zekerheid wilt of echt alles open is kan je het beste gewoon even bellen met het liftbedrijf.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 14 feb 2018 07:07

Born to Ride

Volgende week maandag/dinsdag zou ik voor de eerste keer een dag in het Sauerland willen gaan skien tussen skivakanties in de alpen door. Ik ga met een vriend en we zijn beiden goede, ervaren skiers die graag heel de dag willen knallen. Wat kunnen we die dag verwachten wat betreft sneeuwkwaliteit en drukte? En welk gebied raden jullie me aan? Momenteel wil ik naar winterberg omdat het mij echt een fenomeen lijkt na alles wat ik hier zie over het gebied qua uitrusting etc. Dank bij voorbaat!

@depeet: Volgende week waarschijnlijk ook vakantie periode. Dat geld voor zowat heel februari, waardoor het zeker drukker zal zijn. Grootste voordeel van Winterberg is dat er een enorme lift capaciteit is. Ongelooflijk wat ze daar de afgelopen jaren hebben bijgebouwd!
Hierdoor hoef je, ook al is het druk, relatief weinig te wachten bij de liften.
Zou aanraden om zeker even te kijken in het deel “Kappe” indien je naar Winterberg gaat. Deze is te bereiken via de Schneewitchen, en aan het eind van de Schneewitchen de verbindingslift richting Kappe te pakken. Vind ik persoonlijk mooiste stuk om te skiën van Winterberg, met de meest uitdagende piste’s.
Veel plezier!

*bericht bewerkt door Markv op 14 feb 2018 12:35

@Hessel als je 100% zekerheid wilt of echt alles open is kan je het beste gewoon even bellen met het liftbedrijf.

Matthias123 op 14 feb 2018 07:07

…die van dat soort telefoontjes niet erg blij gaan worden. ;) De website en facebook-site zijn eigenlijk altijd actueel. 's Avonds worden de geopende liften voor de volgende dag bijgewerkt. Staat een lift als gesloten gemarkeerd, maar is de volgende dag open (of andersom), dan heeft men intern spontaan een andere beslissing gemaakt. Die kunnen ze vooraf ook niet per telefoon doorgeven.

@Hessel als je 100% zekerheid wilt of echt alles open is kan je het beste gewoon even bellen met het liftbedrijf.

Matthias123 op 14 feb 2018 07:07

…die van dat soort telefoontjes niet erg blij gaan worden. ;) De website en facebook-site zijn eigenlijk altijd actueel. 's Avonds worden de geopende liften voor de volgende dag bijgewerkt. Staat een lift als gesloten gemarkeerd, maar is de volgende dag open (of andersom), dan heeft men intern spontaan een andere beslissing gemaakt. Die kunnen ze vooraf ook niet per telefoon doorgeven.

Frans op 14 feb 2018 13:40

@Frans alle liften zijn open dat is wel duidelijk, maar aangezien liften soms meerdere pistes ontsluiten is dus niet altijd duidelijk of alle pistes open zijn. Zeker bij de Westfalenhang, welke voor de gevorderden gewoon de meest interessante zijn, daar is vaak dan alleen de besneeuwde afdaling open en de andere 2 ernaast niet.

Born to Ride

Iemand die een algemene indruk van de drukte voor het weekend van 24/2-25/2 kan geven?
Zaterdag beter dan zondag, of in het geheel te vermijden? uitwijktip?

Thanks.

Iemand die een algemene indruk van de drukte voor het weekend van 24/2-25/2 kan geven?
Zaterdag beter dan zondag, of in het geheel te vermijden? uitwijktip?

Thanks.

Brian36 op 14 feb 2018 14:30

Is begin van de voorjaarsvakantie, kan druk worden. Zelf ben ik twee jaar geleden in Winterberg geweest tijdens de voorjaarsvakantie, toen vond ik de drukte meevallen./

@Matthias123: Informatie welke pistes open zijn kan men al helemaal niet per telefoon in detail beantwoorden. Dat wordt desnoods op de ochtend kort voor de opening beslist. Vooral de zwarte FIS-piste naast de rode Westfalenhang heeft vaak sneeuwtekort. En vaak zijn die dames (of heren) die de telefoon opnemen ook niet volledig geïnformeerd en/of lezen alleen dat voor wat er op de website staat.

Iemand die een algemene indruk van de drukte voor het weekend van 24/2-25/2 kan geven?

Zaterdag beter dan zondag, of in het geheel te vermijden? uitwijktip?

Thanks.

Brian36 op 14 feb 2018 14:30

Is begin van de voorjaarsvakantie, kan druk worden. Zelf ben ik twee jaar geleden in Winterberg geweest tijdens de voorjaarsvakantie, toen vond ik de drukte meevallen./

michelr op 14 feb 2018 15:00

Als alle liften open zijn is het geen probleem

Drukte viel afgelopen week heel erg mee. Komend weekend door mooi weer en goede sneeuw waarschijnlijk druk, maar er zijn altijd relatief rustige liften

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Drukte viel afgelopen week heel erg mee. Komend weekend door mooi weer en goede sneeuw waarschijnlijk druk, maar er zijn altijd relatief rustige liften

Harry(Winterberg) op 16 feb 2018 21:57

Ik kom zonet terug van een weekje winterberg. Ik ben aangenaam verrast en erg positief over het gebied. Het zijn geen Alpen, maar dat weet je op voorhand. Alleen vond ik het op bepaalde momenten wel erg druk. Zowel aan de liften, als op de piste. Tussen 9u en 11u is het goed te doen. Nadien kan je over de koppen skiën. Maar zoals eerst gezegd, ben ik erg aangenaam verrast. Het is zeker de moeite waard.

Bilderbuchwetter voorlopig, met een korte onderbreking komende maandag met verse (natuur)sneeuw. Verder voorlopig koud met (noord)oostenwind en perfecte pistes. Volgende week zou het wat rustiger moeten zijn, de week van 26 februari is het dan weer een stuk drukker. In maart worden ook de weekenden steeds rustiger.

Ben ook net terug van een weekend Winterberg, de pistes lagen er top uit en het sneeuw was fantastisch. De vrijdagavond heb ik de avondpiste gepakt, en dat was druk. Ik starte vanaf de stoeltjeslift bij de Rauher Busch, maar elders werd het er niet beter op qua wachttijden.

De zaterdag was extreemdruk, overal wachtrijen bij de liften. Heb me dood geergerd aan die mensen die in groepjes midden op de piste stilstonden, in groepjes blijven plakken pal voor de uitgang van een lift en tot zeer grote verbazig zag ik een aantal die net van de rode af kon (met heel veel moeite) en doodleuk van de zwarte afging (op de Kappe).

De zaterdag was het niet leuk, de zondag was wel een topdag. Was even druk maar al snel gingen een hoop richting huis en rond 12 uur merkte je dat aan de drukte bij de liften en op de piste.

Aankomend weekend naar Saalbach, heb even lekker in kunnen komen in Winterberg.

Afgelopen donderdag en vrijdag geweest.
Ja het was druk, maar op zich nog goed te doen. Nergens langer dan 5 minuten hoeven wachten. Zelfs de rij bij de drukste lift (nr 10 brembergkopf 1) was lang maar liep redelijk vlot door. Een alternatief gebiedje was dus niet nodig.
Sneeuwcondities waren meer dan prima.

*bericht bewerkt door Hessel op 19 feb 2018 10:08

Iemand een idee hoeveel sneeuw er nu werkelijk ligt in en om Winterberg?
De ene website geeft aan 40 cm op de berg en 15cm in het dal en andere bronnen hebben het over 80cm berg en 40 dal.

Feit is wel dat ik me niet meer zo druk maak om te kunnen skiën in de eerste week van Maart. Zeker met het voorspelde koude weer de komende 14 dagen moet dat goed komen. :)

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Iemand een idee hoeveel sneeuw er nu werkelijk ligt in en om Winterberg?
De ene website geeft aan 40 cm op de berg en 15cm in het dal en andere bronnen hebben het over 80cm berg en 40 dal.

Feit is wel dat ik me niet meer zo druk maak om te kunnen skiën in de eerste week van Maart. Zeker met het voorspelde koude weer de komende 14 dagen moet dat goed komen. :)

John. op 19 feb 2018 10:56

De berichten zijn dat op een aantal pistes zoals bijv de poppenberg en sneeuwwitje bijna een meter kunstsneeuw op de pistes hebben liggen. De hoeveelheid natuursneeuw zal inderdaad bovenop de bremberg een 40cm kunnen zijn. Zeker met de koude die er aan komt gaat ook maart gewoon nog een hele goede maand worden in Winterberg. Alles hoofdpistes, zelfs op de kappe zullen gewoon tot eind maart open zijn verwacht ik. Normaal is het dal bij de kappe nog wel eens kritisch, maar met de 2e erg koude periode op komst zal ook daar een dik pak komen te liggen.

Born to Ride

Iemand een idee hoeveel sneeuw er nu werkelijk ligt in en om Winterberg?
De ene website geeft aan 40 cm op de berg en 15cm in het dal en andere bronnen hebben het over 80cm berg en 40 dal.

Feit is wel dat ik me niet meer zo druk maak om te kunnen skiën in de eerste week van Maart. Zeker met het voorspelde koude weer de komende 14 dagen moet dat goed komen. :)

John. op 19 feb 2018 10:56

Volgens de Skiliftkarussell Winterberg.

Nieuws
80 Zentimeter Kunstschnee liegen auf den Pisten. So gut wie alle Lifte laufen, bei geradezu idealen Bedingungen. Die winterlich kalten Temperaturen setzen sich fort und die Schneelage bleibt damit stabil.

  • Bis auf Weiteres ist jeden Dienstag und Freitag Flutlicht.
  • Es laufen zurzeit mehrere Rodellifte.

Informationen, welche Lifte laufen, tragen wir jeden Abend für den nächsten Tag in die Lifttabelle online ein. Vorhersagen wann welche Lifte laufen, können wir darüber hinaus nicht geben.


We have produced 80 centimeters of artificial snow. Almost all lifts are running, with ideal wintersport conditions. The cold temperatures continue and the snow situation remains good.

  • Floodlightskiing is every Tuesday and Friday.
  • There are different tobogganlifts running

Information which lifts the next day will run, we enter every evening in the Piste and Ski Lift Information


Ik herken me niet in de “extreme drukte” afgelopen weekend. Druk was het, maar de wachttijden bij de liften vielen erg mee. Ik heb lekker met de kinderen tot 16.30 uur kunnen skiën en heel veel meters gemaakt, vooral bij de Sürenberg. De Kappe is tegenwoordig wel een pijnpunt qua drukte. Zondagochtend rond 11.30 uur was de drukte het grootst, maar na 12 uur was het ineens opvallend rustig en dat bij schitterend weer.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik heb zaterdag heel lang moeten wachten zeker bij:

Rauher Busch
Poppenberg
Sürenberg
Quick Jet
Brembergkopf I
Schneewittchen
Panoramabahn
Kappe

Waren wachttijden van minimaal 5 minuten, de Brembergkopf I langer, zeker de 4 en 6 persoonsliften konden de drukte niet aan terwijl de Poppenberg redelijk snel ging.

*bericht bewerkt door michelr op 19 feb 2018 13:26

Haha met alle respect volgens “Harry winterberg” is het nooit extreem druk in Winterberg.
Ga er nu maar van uit dat het extreem druk is in de weekenden in Winterberg, helemaal in de vakantie !

*bericht bewerkt door Michaelwi op 19 feb 2018 14:37

Iedereen heeft natuurlijk een eigen interpretatie van extreem druk, maar als ik in winterberg meer dan 5min in de rij moet staan voor een afdaling van een minuut over overvolle pistes dan vind ik het wel extreem druk. In de alpen heb ik minder moeite met 5 minuten wachttijd omdat de pistes dan veel rustiger zijn en de afdalingen veeel langer.

Born to Ride

Op de webcams te zien is het nu niet druk in deze Krokusvakantie voor Zuid.

Bijna iedereen heeft vorige week vakantie gehad in het zuiden inverband met carnaval. Dus krokusvakantie zuid Nederland is bijna alleen zeeland die vrij hebben deze week. Vandaar ook een stuk rustiger.

Is er in winterberg ook een funpark ? Of liggen er op een afdaling ergens een aantal jumps dat iemand weet ?

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Is er in winterberg ook een funpark ? Of liggen er op een afdaling ergens een aantal jumps dat iemand weet ?

John. op 20 feb 2018 18:47

Nee is er niet.

Is er in winterberg ook een funpark ? Of liggen er op een afdaling ergens een aantal jumps dat iemand weet ?

John. op 20 feb 2018 18:47

Neuastenberg heeft een mooi funpark dat ligt een paar kilometer verderop.

Born to Ride

Plaats een reactie