Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Winterberg heeft geen funpark. Wel genoeg lijnen met sprongen in het terrein, maar dus geen geshapete kickers.
Wat @Matthias123 zegt, in Neuastenberg ligt wel een redelijk park compleet met inruntoren, middelgrote kickers en een aantal rails.

Oke, bedankt voor de info.
Dat word dus een dagje naar Neuastenberg.

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Het plan is om op 9 en 10 maart naar Winterberg te trekken. Daar ik hier nog nooit geweest ben heb ik enkele vragen voor de kenners:
Als ik in het oosten van België (regio Hasselt) rond 6:15 vertrek, is het dan mogelijk om rond 10:00 op de latten te staan (incl. aankoop skipas en huur materiaal) of vertrek ik best vroeger? Ik veronderstel dat ik niet veel file hoef te verwachten op vrijdag 9 maart 's ochtends?

Stel ik de GPS best in op Parkplatz P5, waar ik dan meteen parkeer, skipas kan kopen en materiaal huur? Is vooraf boeken van materiaal aan te raden (tijdswinst)? Kan ik hier de lift nemen die mij meteen in het volledige gebied brengt?

Is nu vooraf boeken van mijn accommodatie een risico? Ik merk namelijk dat in de genoemde periode al zeer veel volzet is. Ik vrees dat ik bij net vooraf boeken geen accommodatie meer ga vinden. Ik lees wel vaak dat vooraf boeken een risico is gezien de lage hoogte en dus sneeuwzekerheid.

Is het onverstandig om een accommodatie te boeken buiten het centrum waarbij ik dus 's ochtends 10 maart (zaterdag) een stukje zal moeten rijden naar een Parkplatz tegen het gebied of zal ik veel tijd verliezen door file?

Kan ik op zaterdag 10 maart zeer veel drukte verwachten? Misschien beter 8 en 9 maart gaan?

Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door Crocky op 20 feb 2018 20:52

Met de komende weersverwachting zou ik wel durven boeken nu al.
Huren kun je vooraf doen, maar ook bijvoorbeeld in Niedersfeld een skiverhuur binnen rijden. Stuk rustiger dan in Winterberg zelf.
En qua drukte zal het vooral in het ruhrgebied qua ochtendspits druk zijn. Omdat het wat later in het seizoen is (vakanties zijn al voorbij dan) verwacht ik minder drukte in winterberg zelf.

@Hessel aangezien @Crocky vanuit Belgie komt zal hij via Olpe komen. Niedersfeld ligt dan niet op de route om materiaal te huren. De skiverhuur bij p5 ziet er altijd rustig uit. Qua drukte kan het stuk aken keulen wat file geven maar meer dan een kwartier is dat niet normaL. Vanaf p5 gaat een sleper rechtstreeks naar het hart van het gebied, de bremberg vanwaar je gelijk verschillende kanten op kan.

Qua sneeuwzekerheid zal ik nu ook al wel de gok durven nemen dat er voldoende ligt met die kou die nog op komst is. Regen kan er altijd vallen, zeker in maart als het al wat warmer wordt, maar dat kan in januari net zo goed. Qua drukte zal het al een stuk minder zijn dan jan en feb.

Born to Ride

@John op deze webcam kan je een deel van het park zien. De webcam draait richting het park dus je moet even geduld hebben voordat je het park in beeld hebt:
https://www.postwiese.de/aktuell/webcam/

En hier meer info over het park:
https://www.postwiese.de/skigebiet/funpark/

*bericht bewerkt door Matthias123 op 21 feb 2018 09:01

Born to Ride

Ik volg het topic nu al een tijdje omdat ik binnenkort ook naar Winterberg wil om een dagje te skiën. Nu heb ik de knoop doorgehakt en we gaan as vrijdag. Mijn auto heeft echter geen winterbanden. Ik weet dat het verplicht is bij winterse omstandigheden in Duitsland en dat je een boete kan krijgen of verzekering die moeilijk doet, maar aangezien de weersomstandigheden van afgelopen paar dagen en de weersvoorspellingen (nog steeds zonnig en droog) denk ik geen last te krijgen van sneeuw op de weg. Klopt dit of vergis ik mij daar lelijk in?

Het sneeuwt misschien niet maar door de koude is ijzel mogelijk.

Over neerslag hoef je je zoals het er nu naar uitziet geen enkele zorg te maken. IJzel zal helemaal niet het geval zijn omdat er bij deze hele lage temperaturen sowieso geen regen kan vallen die op de grond bevriest en ijzel wordt. Het is een ijskoude en gortdroge lucht. Maar ook al is alles droog, dan nog zou ik het sowieso afraden om op zomerbanden naar Duitsland te gaan. Het is gewoon de goden verzoeken. Bij een ongeluk is het heel makkelijk naar je wijzen, ook al kan je er helemaal niets aan doen. Een combinatie van buitenlander en niet de juiste banden doet het heel goed bij de Duitse verzekering om alle schade bij jou te leggen.

Born to Ride

Ik volg het topic nu al een tijdje omdat ik binnenkort ook naar Winterberg wil om een dagje te skiën. Nu heb ik de knoop doorgehakt en we gaan as vrijdag. Mijn auto heeft echter geen winterbanden. Ik weet dat het verplicht is bij winterse omstandigheden in Duitsland en dat je een boete kan krijgen of verzekering die moeilijk doet, maar aangezien de weersomstandigheden van afgelopen paar dagen en de weersvoorspellingen (nog steeds zonnig en droog) denk ik geen last te krijgen van sneeuw op de weg. Klopt dit of vergis ik mij daar lelijk in?

brammert op 21 feb 2018 15:13

Je gaat geen last hebben, maar als de politie controle doet, hang je… En deze winter zijn er al redelijk wat controles geweest, zeker naar buitenlanders toe aan de grens. Als je een accident hebt zal je verzekering zich weleens durven terugtrekken… dus ik vind dit wel een grote gok… Niet zozeer voor het rijden zelfs, maar voor de andere risico`s.

Nouja, als het helemaal droog is en de kans op opvriezing ook nihil, zou ik het waarschijnlijk wel gewoon gokken. Controle kan er zijn, maar als de omstandigheden niet ‘winters’ zijn, hebben ze weinig om te controleren. En om nou voor die ene dag een setje wintersloffen te kopen…

Nouja, als het helemaal droog is en de kans op opvriezing ook nihil, zou ik het waarschijnlijk wel gewoon gokken. Controle kan er zijn, maar als de omstandigheden niet ‘winters’ zijn, hebben ze weinig om te controleren. En om nou voor die ene dag een setje wintersloffen te kopen…

Mike123 op 21 feb 2018 23:14

Hoezo zijn de omstandigheden niet winters bij temperaturen van -10?

Born to Ride

Bij droog weer zou ik het er wel op gokken op zomerbanden. Let wel op dat op de parkings sneeuw ligt.
Maar weet dat het eigenlijk niet mag.
Ik vermoed dat de Duitse politie een prima verdienmodel zou hebben als ze bij alle parkings in Winterberg Nederlandse auto’s zouden controleren :D

Wat @Matthias123 zegt. Bij een ongeluk ben je gewoon de pineut. Daarnaast zullen parkings en sommige wegen gewoon glad zijn omdat het erg koud is. Ik zou het risico niet nemen, op marktplaats kan je vaak bij handelaren gebruikte sets kopen die gebalanceerd zijn. Kost een paar honderd, maar scheelt een paar duizend ellende.

Naar mijn idee zullen ze met niet-winterse omstandigheden eerder het weer bedoelen waarbij er niks bevroren is en de zomerbanden eerder een voordeel hebben dan nadeel. Onder de +7 graden heb je met winterbanden al een voordeel.

Hoe is de verwachte drukte volgende week? Ik begrijp dat er krokusvakantie is in het noorden…? Wordt er dan ook drukte verwacht in Winterberg?

Wil eigenlijk nog een dagje plannen, maar heb geen zin om de hele dag in de rij te zetten staan. Van de andere kant zijn de weersvoorspellingen perfect…

Hoe is de verwachte drukte volgende week? Ik begrijp dat er krokusvakantie is in het noorden…? Wordt er dan ook drukte verwacht in Winterberg?

Wil eigenlijk nog een dagje plannen, maar heb geen zin om de hele dag in de rij te zetten staan. Van de andere kant zijn de weersvoorspellingen perfect…

bram82 op 22 feb 2018 12:12

In het midden en noorden is er vakantie in NL.
Ook in duitsland hebben sommige gebieden vakantie. Ik verwacht dat aankomende week de drukste week gaat worden van dit seizoen. Weer is perfect, genoeg sneeuw, schone wegen. Wij gaan een weekje later om de drukte toch te ontzien.

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Hoe is de verwachte drukte volgende week? Ik begrijp dat er krokusvakantie is in het noorden…? Wordt er dan ook drukte verwacht in Winterberg?

Wil eigenlijk nog een dagje plannen, maar heb geen zin om de hele dag in de rij te zetten staan. Van de andere kant zijn de weersvoorspellingen perfect…

bram82 op 22 feb 2018 12:12

In het midden en noorden is er vakantie in NL.
Ook in duitsland hebben sommige gebieden vakantie. Ik verwacht dat aankomende week de drukste week gaat worden van dit seizoen. Weer is perfect, genoeg sneeuw, schone wegen. Wij gaan een weekje later om de drukte toch te ontzien.

John. op 22 feb 2018 12:23

Ik verwacht wel drukte in de weekenden, maar op werkdagen toch vrij weinig wachttijden. Alleen bij de blauwe pistes 10, 12 en de oefenweide, als ook de Kappe zijn wat langere wachttijden te verwachten.

Het lijkt mij minder druk dan in de vorige week, toen op maandag en dinsdag ook de wijde omgeving van Winterberg vakantie had.
Opvallend veel Belgen toen, maar die hebben ook geen vakantie meer komende week.

Na volgende week begint het naseizoen, wat mij betreft het hoogtepunt.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Hoe is het met de sneeuw? Lekker hard, ijzig? (Wij skiën op de borstelbaan en vinden wat ijzige pistes heerlijk) Skies zojuist goed geslepen en gewaxt, zaterdag komen we eraan!

Niet ijzig. Wel hard (kunstsneeuw). Eigenlijk prima. In de middag wel hier en daar wat buckelhellinkjes.

Inderdaad in de ochtend lekker hard. Maar in de loop van de dag worden de zon pistes wel wat zachter. Alleen die zwarte aan die 2zitter lag er wat ijzig bij.

Vandaag was trouwens een top dag. Nooit echt lange rijen. Denk het langste was max een minuutje aanschuiven.

*bericht bewerkt door jeandeflamand op 23 feb 2018 21:42

Inderdaad in de ochtend lekker hard. Maar in de loop van de dag worden de zon pistes wel wat zachter. Alleen die zwarte aan die 2zitter lag er wat ijzig bij.

Vandaag was trouwens een top dag. Nooit echt lange rijen. Denk het langste was max een minuutje aanschuiven.

jeandeflamand op 23 feb 2018 21:41

Dat ziet er komend weekend een tikkie anders uit. Vanaf het weekend er op wordt het geleidelijk rustiger, vanaf medio maart aangenaam rustig, met pasen ronduit stil (en daarna waarschijnlijk dicht)

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Inderdaad in de ochtend lekker hard. Maar in de loop van de dag worden de zon pistes wel wat zachter. Alleen die zwarte aan die 2zitter lag er wat ijzig bij.

Vandaag was trouwens een top dag. Nooit echt lange rijen. Denk het langste was max een minuutje aanschuiven.

jeandeflamand op 23 feb 2018 21:41

Dat ziet er komend weekend een tikkie anders uit. Vanaf het weekend er op wordt het geleidelijk rustiger, vanaf medio maart aangenaam rustig, met pasen ronduit stil (en daarna waarschijnlijk dicht)

Harry(Winterberg) op 24 feb 2018 00:22

Inderdaad vandaag in willingen. En zeer lange wachtrijen. Vooral aan de kassa buiten. Terwijl je bij de kassa van de skiverhuur binnen ook een pas kan kopen en niet moet aanschuiven :D

Zoals eerder aangehaald waren wij van plan om op 9 en 10 maart naar WB te trekken. Door de grote onzekerheid van het weer toch nog maar niet geboekt.
Ik merk nu dat de temperaturen vanaf vrijdag terug omhoog gaan. Sommige modellen geven zelfs de volledige dag (ook 's nachts dus) positieve temperaturen aan en regen. Om de dooi van de aanwezige sneeuw wat voor te zijn denken we nu dus 5 en 6 maart te gaan. Is dit nog aan te raden of gaat de sneeuwkwaliteit de ganse dag door zeer slecht zijn?

*bericht bewerkt door Crocky op 26 feb 2018 13:29

Zoals eerder aangehaald waren wij van plan om op 9 en 10 maart naar WB te trekken. Door de grote onzekerheid van het weer toch nog maar niet geboekt.
Ik merk nu dat de temperaturen vanaf vrijdag terug omhoog gaan. Sommige modellen geven zelfs de volledige dag (ook 's nachts dus) positieve temperaturen aan en regen. Om de dooi van de aanwezige sneeuw wat voor te zijn denken we nu dus 5 en 6 maart te gaan. Is dit nog aan te raden of gaat de sneeuwkwaliteit de ganse dag door zeer slecht zijn?

Crocky op 26 feb 2018 13:27

De pistes houden het moeiteloos tot en met het weekend van de 10e. Hoe sterk de dooi precies wordt en of de winter weer snel terug komt (zoals in verw, wetteronline) is nig wat ver weg. De hoeveelheid neerslag lijkt vooralsnog gering en daarmee ook de schade aan de pistes, die bestaan uit een meter dikke ijslaag.
Naar verwachting is het gebied tot en met 2e paasdag open

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 26 feb 2018 15:38

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Op dit moment sneeuwt het in sauerland (5cm) en sneeuwt het redelijk door.

Morgen topcondities op de pistes!

Hoezo zijn de omstandigheden niet winters bij temperaturen van -10?

Matthias123 op 22 feb 2018 07:46

Met winters bedoel ik sneeuw en ijzel. En niet alleen ik, de Duitse wet stelt ‘ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder of gladheid door ijs- of rijpvorming’. Dus niet enkel een nachtje vorst. Een beetje kou kunnen je reguliere banden ook gewoon aan. De truc van winterbanden is dat ze extra lamellen hebben voor grip in de sneeuw e.d. Die doen met de kou niets extra’s tov zomerbanden. En ja, het rubber is iets zachter, maar niet zodanig dat je met een winterband bij -10 wel kan rijden en met een ‘zomerband’ niet. Sterker nog, doordat er minder groeven/lamellen in een band zitten heb je meer contact met de weg en betere grip.

Onder de +7 graden heb je met winterbanden al een voordeel.

Marijnt op 22 feb 2018 09:28

Dat is mijns inziens vooral marketingpraat van bandenproducenten. Winterbanden hebben hun voornaamste voordeel bij sneeuw of ijzel. Ik kan met mijn zomerbanden bij -5 harder dan met winterbanden door dezelfde bocht.

Hoe dan ook, iedereen maakt zijn eigen afweging. Ik ben alleen wat allergisch voor die bangmakerij rondom bekeuringen, de Duitse politie en het veroordelen van mensen die andere keuzes maken.

Hoezo zijn de omstandigheden niet winters bij temperaturen van -10?

Matthias123 op 22 feb 2018 07:46

Met winters bedoel ik sneeuw en ijzel. En niet alleen ik, de Duitse wet stelt ‘ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder of gladheid door ijs- of rijpvorming’. Dus niet enkel een nachtje vorst. Een beetje kou kunnen je reguliere banden ook gewoon aan. De truc van winterbanden is dat ze extra lamellen hebben voor grip in de sneeuw e.d. Die doen met de kou niets extra’s tov zomerbanden. En ja, het rubber is iets zachter, maar niet zodanig dat je met een winterband bij -10 wel kan rijden en met een ‘zomerband’ niet. Sterker nog, doordat er minder groeven/lamellen in een band zitten heb je meer contact met de weg en betere grip.

Onder de +7 graden heb je met winterbanden al een voordeel.

Marijnt op 22 feb 2018 09:28

Dat is mijns inziens vooral marketingpraat van bandenproducenten. Winterbanden hebben hun voornaamste voordeel bij sneeuw of ijzel. Ik kan met mijn zomerbanden bij -5 harder dan met winterbanden door dezelfde bocht.

Hoe dan ook, iedereen maakt zijn eigen afweging. Ik ben alleen wat allergisch voor die bangmakerij rondom bekeuringen, de Duitse politie en het veroordelen van mensen die andere keuzes maken.

Mike123 op 27 feb 2018 00:34

Ieder zo zijn keuze inderdaad maar bii droog wegdek bij -10 is je remweg op zomerbanden altijd nog zo’n 40% langer. Bij sneeuw loopt dat op tot 370% zolang die 40% het verschil kan zijn tussen wel of niet iemand doodrijden die even zonder op te letten de weg op loopt. Daarnaast had helemaal niemand de sneeuwval van gisteren en vannacht aan zien komen. Je zal gistermorgen maar op zomerbanden naar het sauerland vertrokken zijn…

Born to Ride

Zullen we het weer over wintersport en het sauerland hebben i.p.v. zomerbanden vs winterbanden (ze zijn er beide niet voor niets, met bijbehorende voor en nadelen)

Wij vertrekken zaterdag ochtend naar winterberg voor een dag of 6. Kan iemand zeggen wat een leuk “rondje” is om te skieen ?(in hoevere je daar een ronde kunt maken)

Ook willen we 2 dagen naar een ander gebiedje rijden, wij zijn 3 ervaren skieers, waar kunnen we dan het beste heen gaan ?

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Plaats een reactie