Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Er is zondagmiddag trouwens een 23 jarige Nederlandse uit de Käppchen-lift gevallen, op de sneeuwvrije ondergrond. Ze is met de trauma-heli naar het ziekenhuis gevlogen.

Vraag me af wat er gebeurd is.

23-Jährige fällt aus Sessellift

12.03.18 14:35

Winterberg. Eine 23-jährige Frau aus den Niederlanden ist am Sonntag gegen 15 Uhr aus einem Sessellift gefallen. Sie wurde schwer verletzt in ein Krankenhaus geflogen.

Robert7 op 13 mrt 2018 09:38

.

Hoe? Vraag ik me dan af. Je moet behoorlijk gek doen om uit die lift te vallen lijkt me.

Zonder sneeuw? Stukje boven de mtb downhill wellicht ?

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Net terug van 2d Winterberg, hierbij mijn ervaringen…
Bij het de heenrit zondagochtend zag het er heel mistig uit op de webcams,het had ook geregend want de wegen lagen er heel nat bij. Makkelijk kunnen parkeren op P3 aan Schneewittchen. Op het steiler stukje piste net na de brug aan Schneewittchen was het al slush-skiën om10u, ik vreesde voor de staat van de andere pistes. Maar die lagen er verrassend goed bij, 2u later zaten we in het zonnetje op het terras. De rest van de dag nog goed kunnen skiën op de Rode en Zwarte pistes ondanks de temperatuur van 8/9°. Helemaal niet druk, enkel op de Kappe soms eens een minuutje aanschuiven.

Maandagochtend met regen wakker geworden, ik vreesde terug voor de staat van de pistes.
Terug op P3 geparkeerd vlak aan de piste, geen volk. Gestart op de Kappe, super snelle strakke pistes, nu begrijp ik waarom ze wedstrijdpistes nat spuiten… Geen regen meer gezien de rest van de dag, na de middag zelfs even de zon. Bijna alle pistes lagen er de hele dag nog goed bij, heb de indruk dat de pistes van de Surenberg en Poppenberg het meest te lijden hebben onder de zon en warme temperaturen. Bijna geen volk gisteren, ook geen kamikaze skiërs, zalig kunnen skiën.

Op vele pistes ligt gewoon een dik pak kunstsneeuw, 1m zoals Harry zegt is in veel gevallen niet overdreven. Daar kunnen ze nog wel even mee verder. De rest van de omgeving is gewoon groen natuurlijk.
Elke avond worden de pistes terug strak gereden waardoor het 's morgens gewoon heerlijk skiën is.
Dus mensen die twijfelen, gewoon doen, het is nu veel leuker dan in Januari in super omstandigheden met heel veel volk.

*bericht bewerkt door Triple-T op 13 mrt 2018 10:42

De Sürenberg wordt bij zon inderdaad snel minder. Het is de enige zuidhelling. Landallift zal snel sluiten, maar de rest houdt het nog wel even vol. Voor de liefhebber: onderaan piste 7 kruist een weg (tevens blauwe piste). Die weg is vlak. Ik schat dat er 2,5 tot 3 meter sneeuw op gespoten is :-)
Gemiddelde sneeuwdikte is ca. 60 cm zeer compacte sneeuw. Poppenberg, Quick en de 7 hebben de dikste lagen, Kappe-blauw en de 10 relatief wat dunnere

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Heel veel dank Triple-T, voor je informatieve reactie, dit helpt enorm! Vandaag veel regen plus hoge temperaturen dus het blijft wel spannend…

Heel veel dank Triple-T, voor je informatieve reactie, dit helpt enorm! Vandaag veel regen plus hoge temperaturen dus het blijft wel spannend…

Egbertb op 13 mrt 2018 10:52

Inmiddels zakt de sneeuwgrens alweer (boven sneeuwt het al) en kan er vanavond vooral op de hogere pistes wat verse sneeuw vallen. De verwachting is nog 5 cm en komende vrijdag komt er nog eens zo’n 5-15 cm bij. Geniaal weekend in aantocht!

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 13 mrt 2018 17:01

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik was er ook afgelopen weekend. Ondanks dat ik de reacties hier lees, vond ik het naar Maartse begrippen toch redelijk druk. Op sommige momenten tot 5 minuten, zeker de Kappe / Poppenberg waren in trek. Mocht het bv. nog de oude tweezitter zijn geweest, dan had de wachtrij hier zeker minstens 20 minuten geweest! Het leek gewoon of het hoogseizoen was in de Alpen. :) Natuurlijk is het geen vergelijk met de februari en krokusdrukte, maar dit stemt me toch redelijk positief voor de inkomsten van het gebied. Zelfs op de vrijdag voor het weekend, was het allesbehalve leeg! Geen wachtrijen, maar zeker ook geen lege stoeltjes! De promo die Winterberg al jaren voert om in Maart te komen, lijkt stillaan te werken. Want tot 5 jaar geleden was ik een eenzaad op de pistes in Maart, ook in het weekend. Het valt me ook op dat in de weekends van December / Maart nu ook redelijk wat Belgen de weg naar Winterberg lijken te vinden! Enkel de capaciteit van de hutten (vooral zitplaatsen) mag nog steeds naar omhoog, want zelfs nu met normale drukte zitten ze aan hun grenzen.

*bericht bewerkt door Joy85 op 14 mrt 2018 09:04

Ik was er ook afgelopen weekend. Ondanks dat ik de reacties hier lees, vond ik het naar Maartse begrippen toch redelijk druk. Op sommige momenten tot 5 minuten, zeker de Kappe / Poppenberg waren in trek. Mocht het bv. nog de oude tweezitter zijn geweest, dan had de wachtrij hier zeker minstens 20 minuten geweest! Het leek gewoon of het hoogseizoen was in de Alpen. :) Natuurlijk is het geen vergelijk met de februari en krokusdrukte, maar dit stemt me toch redelijk positief voor de inkomsten van het gebied. Zelfs op de vrijdag voor het weekend, was het allesbehalve leeg! Geen wachtrijen, maar zeker ook geen lege stoeltjes! De promo die Winterberg al jaren voert om in Maart te komen, lijkt stillaan te werken. Want tot 5 jaar geleden was ik een eenzaad op de pistes in Maart, ook in het weekend. Het valt me ook op dat in de weekends van December / Maart nu ook redelijk wat Belgen de weg naar Winterberg lijken te vinden! Enkel de capaciteit van de hutten (vooral zitplaatsen) mag nog steeds naar omhoog, want zelfs nu met normale drukte zitten ze aan hun grenzen.

Joy85 op 14 mrt 2018 08:57

De hutten gaan ze als het goed is vanaf komende zomer flink uitbreiden. Er zijn een aantal vergunningen aangevraagd om extra hutten bij te bouwen. Afgelopen zomer is bijvoorbeeld Rauer bush al behoorlijk vergroot. Wat mij opviel was dat er op een maandag half december ook al aardig wat volk aanwezig was in het gebied.

Born to Ride

Ik was er ook afgelopen weekend. Ondanks dat ik de reacties hier lees, vond ik het naar Maartse begrippen toch redelijk druk. Op sommige momenten tot 5 minuten, zeker de Kappe / Poppenberg waren in trek. Mocht het bv. nog de oude tweezitter zijn geweest, dan had de wachtrij hier zeker minstens 20 minuten geweest! Het leek gewoon of het hoogseizoen was in de Alpen. :) Natuurlijk is het geen vergelijk met de februari en krokusdrukte, maar dit stemt me toch redelijk positief voor de inkomsten van het gebied. Zelfs op de vrijdag voor het weekend, was het allesbehalve leeg! Geen wachtrijen, maar zeker ook geen lege stoeltjes!

Joy85 op 14 mrt 2018 08:57

Ben je zeker in Winterberg geweest ;-) ? We waren er niet op Zaterdag, daar kan ik niet over meespreken.
We hebben zondag toch een 50Km geskied en enkel op de Kappe stond er soms wat volk voor de poortjes.
Aan de Bremberg X press, Kleine Bure, Poppenberg, Surenberg, Quickjet, Schneewittchen, Panoramabahn,St George, Bure-Herlogh nooit volk voor de poortjes.
En maandag stond er veelal niemand, veel lege stoeltjes ook op de Kappe in de namiddag was de zwarte piste soms voor ons alleen
Impressie van Maandag namiddag van Surenberg piste

null

null

*bericht bewerkt door Triple-T op 14 mrt 2018 10:12

Ja, de Surenberg. Daar is zelfs geen volk tijdens de krokus. :) Zondag waren er wedstrijden op de Poppenberg. Ik was wel degelijk in Winterberg. :) En alle terrassen zaten goed gevuld, zowel vrijdag, zaterdag als zondag! Tuurlijk waren er geen noemenswaardige wachtrijen, maar ik stond zeker nooit alleen aan de liften. Een rij of 10 was niet uitzonderlijk, en in de beroemde put aan de Poppenberg was het toch echt slalommen tussen de mensen… Voor Winterbergse normen is dat zeker niet druk, maar ook niet kalm… Zaterdag was gevoelsmatig wel drukker.

@Joy85: Mee eens, echt rustig was het afgelopen weekend niet, ook al ging vooral de zondag wel. Natuurlijk is de periode met de enorme mensenmassa’s voorbij, maar nog steeds komen er (gelukkig) nog mensen naar Winterberg.

Het duurt een aantal jaren voordat men doorheeft dat Winterberg vooral in maart ook sneeuwzeker is geworden, dankzij de vele sneeuwkanonnen. December en januari zijn onzekerder. Als men te vroeg stopt met skiën, dan is men in het skigebied ook niet meer zo gemotiveerd om het skigebied langer op te houden. Wie wil dat de skigebieden langer open blijven, moeten blijven skiën. Dit jaar zijn de paasvakanties vrij vroeg, zodat de motivatie om door te gaan tot 8 april redelijk aanwezig is (zover het weer meespeelt).

Ik ken genoeg mensen die graag skiën, maar in maart tegen me zeggen: “Ligt in Winterberg überhaupt nog sneeuw?!”. Zelfs locals uit de weidere omgeving kunnen het soms niet geloven, dat er iets verderop in Winterberg nog volop geskied kan worden. Tja, webcams kijken is voor velen toch nog een kunst. Jammer, want men moet wel blijven komen. Wat dat betreft ben ik indirect wel blij met de ontwikkeling dat de maart de laatste jaren iets drukker wordt als voorheen. Vooral als men met Pasen nog open is, wordt dat vaak in de media aangehaald. En de finale van de Snowboard Worldcup aankomend weekend (dat er al sinds enkele jaren half maart op de Poppenberg georganiseerd wordt) is natuurlijk ook een slimme marketing, aangezien het live op TV komt.

*bericht bewerkt door Frans op 14 mrt 2018 23:09

@Frans

Dit klopt volledig, velen trokken grote ogen als ik zei dat ik naar Winterberg ging. Ligt daar nog sneeuw? Toch waren er naar mijn gevoel redelijk wat Belgen afgelopen weekend, ook zaten er Denen naast me in de lift. Dit toont nog maar eens aan, hoe groot het potentieel is van dit gebied en dat de investeringen zeker niet megalomaan zijn.

*bericht bewerkt door Joy85 op 15 mrt 2018 07:54

Mensen, bedankt voor de positieve adviezen, de kids zijn gisteren geweest en het was super. Niet wachten, alle ruimte, ook op de terrassen en mooi weer. De pistes waren OK: hier en daar beetje ijzig maar geen papsneeuw, en door de rust op de pistes bleven ze de hele dag goed.

Ik lees dat er aankomend weekend (zaterdag &zondag) een snowboard wedstrijd gehouden wordt in Winterberg op de Poppenberg. .

Op internet kan ik nergens vinden op welke piste dat is, weet iemand dat? En hoe is het dan met de drukte op de overige pistes (op zaterdag)? is dat nog te doen qua drukte of is het dan veel te druk (paar minuten wachten is geen probleem)

Alvast bedankt

Volgens mij een deel van de poppenberg (voor de wedstrijd) en een deel bij de Quickjet (voor opwarmen ed).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dat zal de rode piste zijn naast lift 5.
Ik dacht dat één van de quickjet pistes ook ging afgesloten zijn voor te trainen.

@ThomasvR de poppenberg is lift 5 daar is 1 van de 2 pistes dicht voor de wedstrijden. Bij lift 3 is de buitenste piste dicht om te trainen. Er zal misschien iets meer volk zijn dan op een gemiddelde zaterdag in maart, maar alsnog zal het prima te doen zijn.

Born to Ride

Wat een topforum is dit toch ook hé, 1 vraag en binnen 30 minuten 3x hetzelfde (goede) antwoord :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat een topforum is dit toch ook hé, 1 vraag en binnen 30 minuten 3x hetzelfde (goede) antwoord :).

Roy83 op 15 mrt 2018 12:22

Nou inderdaad, Allen hartelijk dank voor de snelle antwoorden!!!

Als ze willen kunnen ze er nog heel veel kunstsneeuw bij maken komende dagen. Ik kan me ook voorstellen dat nu er voldoende sneeuw ligt tot en met de Paasweek ze het wel prima vinden zo. Na die Paasweek zal er immers niet heel veel animo meer zijn.

Afgelopen jaren gingen ze na de paasvakantie dicht.

Ja, mensen snakken dan naar de lente denk ik.

Als ze willen kunnen ze er nog heel veel kunstsneeuw bij maken komende dagen. Ik kan me ook voorstellen dat nu er voldoende sneeuw ligt tot en met de Paasweek ze het wel prima vinden zo. Na die Paasweek zal er immers niet heel veel animo meer zijn.

kickvanijzendoorn op 15 mrt 2018 15:11

Nee, sneeuw spuiten na half maart doen ze echt niet meer. Ncg 3 weken seizoen en dan is het hoog tijd voor zon en een schitterende bloemenpracht op de nu nog besneeuwde pistes, waarvan een en ander nu denk ik wel opgeslagen gaat worden bovenaan de Poppenberg (black hole). Fijn idee richting kerst.

De skigebied is nog uitgebreid open tot en met 1e paasdag (op Nordhang en oefenweide (wel te skiën aan de linkerkant) na is alles nog open, daarna waarschijnlijk alleen de liften bij Möppi (5 en 7), maar wie weet nig een paar meer… 8 april is schluss

Opvallend toch wel hoe mooi en vol prachtige bloemen de pistes in de zomer zijn dankzij de kunstsneeuwbescherming in de winter. Ik herinner mij nog de afgetrapte zandbakken van vroeger…

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 17 mrt 2018 09:01

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Snowfarming en sneeuwopslag in zomers Winterberg? Geloof er niets van.

Snowfarming en sneeuwopslag in zomers Winterberg? Geloof er niets van.

Frank66 op 17 mrt 2018 09:44

Kwestie van alles op een grote hoop schuiven en goed isoleren. Ongeveer 80% blijft over.

Born to Ride

Extreem koud vandaag en op een aantal pistes ijzig. Kappe vrij druk, verder rustig, maar opvallend veel volk op de been voor midden maart.
Ik denk dat het volgend weekend beter is met lichte dooi overdag en daarmee een zacht toplaagje

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Op de webcams te zien; sneeuwkanonnen staan gewoon weer aan!

Mijn oom en tante (62 en 66) zijn nu onderweg naar Winterberg. Op de webcams ziet het er fantastisch en heerlijk rustig uit.

Mijn tante heft hoogtevrees en kan alleen lekker skieen op licht-blauwe (zeg maar groene) pistes.
Ik ben zelf 1x in Winterberg geweest en daarvan kan ik me piste 10 en 12 herinneren als lekker breed en redelijk vlak.
klopt dit? Zijn er nog andere pistes die bij uitstek geschikt zijn voor mijn tante? en welke parkeerplaats kunnen ze dan het beste nemen?

Lift 8, Büre Bremberg X-press heeft ook een niet al te moeilijke (en lange) piste.
Lift 25, Schneewittchen heeft na de brug over de weg een voor beginners lastig stuk. Dat zie je al aankomen omdat daar vaak gewacht (en naar adem gehapt) wordt. Is dat te overkomen, dan is P5 de beste plek, anders zou ik met de info die je geeft toch P6 nemen.

*bericht bewerkt door rppol op 19 mrt 2018 10:08

Mijn oom en tante (62 en 66) zijn nu onderweg naar Winterberg. Op de webcams ziet het er fantastisch en heerlijk rustig uit.

Mijn tante heft hoogtevrees en kan alleen lekker skieen op licht-blauwe (zeg maar groene) pistes.
Ik ben zelf 1x in Winterberg geweest en daarvan kan ik me piste 10 en 12 herinneren als lekker breed en redelijk vlak.
klopt dit? Zijn er nog andere pistes die bij uitstek geschikt zijn voor mijn tante? en welke parkeerplaats kunnen ze dan het beste nemen?

Daffie op 19 mrt 2018 09:46

Als ze op licht blauwe pistes in de alpen kan skiën dan kan ze alle blauwe pistes in Winterberg ook goed afkomen.

Op de webcams te zien; sneeuwkanonnen staan gewoon weer aan!

Jochemgerrits op 19 mrt 2018 08:06

Dat zouden ze allemaal even moeten doen in verband met het ijs. Even nat insneeuwen en wat droger nasneeuwen voor een toplaagje met grip. Kenneljk komen ze er met de pistenbullyfrees ook niet meer goed door her en der. Op de QuickJet met name was het gisteren bar en boos.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie