Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Mijn oom en tante (62 en 66) zijn nu onderweg naar Winterberg. Op de webcams ziet het er fantastisch en heerlijk rustig uit.

Mijn tante heft hoogtevrees en kan alleen lekker skieen op licht-blauwe (zeg maar groene) pistes.
Ik ben zelf 1x in Winterberg geweest en daarvan kan ik me piste 10 en 12 herinneren als lekker breed en redelijk vlak.
klopt dit? Zijn er nog andere pistes die bij uitstek geschikt zijn voor mijn tante? en welke parkeerplaats kunnen ze dan het beste nemen?

Daffie op 19 mrt 2018 09:46

Pistes 10. 10A en 9 zijn de beste opties. Als ze de 25 en Panoramahang afdurven (buitenom via de top van de lopende band) iets minder steil), dan is de blauwe 14 op de Kappe ongetwijfeld het hoogtepunt. Deze ligt er erg mooi bij

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Mijn oom en tante (62 en 66) zijn nu onderweg naar Winterberg. Op de webcams ziet het er fantastisch en heerlijk rustig uit.

Mijn tante heft hoogtevrees en kan alleen lekker skieen op licht-blauwe (zeg maar groene) pistes.
Ik ben zelf 1x in Winterberg geweest en daarvan kan ik me piste 10 en 12 herinneren als lekker breed en redelijk vlak.
klopt dit? Zijn er nog andere pistes die bij uitstek geschikt zijn voor mijn tante? en welke parkeerplaats kunnen ze dan het beste nemen?

Daffie op 19 mrt 2018 09:46

Als ze op licht blauwe pistes in de alpen kan skiën dan kan ze alle blauwe pistes in Winterberg ook goed afkomen.

Triple-T op 19 mrt 2018 10:15

niet helemaal mee eens, zeker bij Schneewitchen loopt het op het iets steilere stuk vaak helemaal vast en is de piste erg slecht.

Buitenom bij Bure Bremberg kan is dan beter, bij Rauher Busch ook en die hele vlakke piste bij lift 10 is ook heel prima te doen. De kappe zou ik denk ik ook niet doen (door de piste daar maar ook door de terugweg.

Dit alles dus als het echt lichtblauw moet zijn, als een iets steiler stukje geen probleem is kan alles

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

dank jullie wel voor de reacties.

Dag allen, ik kwam dit forum tegen, erg veel bruikbare informatie van mensen die volgens mij vaak en al lang in Winterberg komen. Ben er zelf 2 x geweest en zit te denken om as. paasweekend ook nog te gaan. Volgens mij las ik al dat skigebied (dus liften?) tot 8 april open zijn, toch? Vraag aan alle ervaren Winterberg-gangers hier: is het de moeite om met pasen nog naar Winterberg te gaan om te skiën? Het gaat me wel om het skiën nl, niet om daar te gaan wandelen of fietsen oid. Ben benieuwd naar jullie adviezen…

Op dit moment zijn de pistes echt top!! Zon komt af en toe piepen, wel heel erg koud (deze namiddag tussen -2 en -4). Ik vermoed dus dat dit wel moet stand houden tot het paasweekend! Gewoon doen dus!!

Dag allen, ik kwam dit forum tegen, erg veel bruikbare informatie van mensen die volgens mij vaak en al lang in Winterberg komen. Ben er zelf 2 x geweest en zit te denken om as. paasweekend ook nog te gaan. Volgens mij las ik al dat skigebied (dus liften?) tot 8 april open zijn, toch? Vraag aan alle ervaren Winterberg-gangers hier: is het de moeite om met pasen nog naar Winterberg te gaan om te skiën? Het gaat me wel om het skiën nl, niet om daar te gaan wandelen of fietsen oid. Ben benieuwd naar jullie adviezen…

GD op 20 mrt 2018 09:59

Tot en met 1 april zijn bijna alle liften open, daarna snel beperkt. Heeft domweg te maken met het feit dat de belangstelling te gering is en het personeel ontbreekt (vakantie, ander zomerbaan)

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 20 mrt 2018 20:17

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Hallo allemaal,

Wat een leuk forum is dit je vind er echt veel en goede informatie.
Ik heb een vraagje. Wij hebben een weekje landal geboekt de 2de week van de Belgische paasvakantie van 6 tot 13 april. Nu zie ik dat er op de moment nog wel wat sneeuw ligt en lees ik dat het skigebied open is tot 7 of 8 april ( vind hierover tegenstrijdige info). Wat een leuke meevaller! Zouden we dan nog kunnen skieen ( we zijn een familie van 6 de 2 jongste kinderen 5 en 7 zouden in dien mogelijk nog lessen willen nemen als dit kan ze kunnen al wat skieen). Is het eventueel de moeite om nog een dagje vroeger te komen zodat we do 5 april ook nog kunnen skieen. ( Het is dan de duitse paasvakantie klopt dit) Zou dat nog gaan of zijn de meeste liften dan al gesloten? Kunnen we zo laat nog lessen reserveren voor de kinderen? En is er dan ook nog avondski mogelijk op vrijdag? Wat denken jullie ik hoop graag wat meer informatie te ontvangen alvast heel hard bedankt voor jullie reacties.

*bericht bewerkt door KK op 21 mrt 2018 09:04

Avondski is voor zover ik weet al voorbij.

Ik denk dat je de rest op het moment zelf moet bekijken. Als het komende week ineens heel hard gaat dooien met volle zon, kan het na het paasweekend wel eens gauw gebeurd zijn.

En rondom de vraag hierboven: ik zou echte beginners de reis naar de Kappe ook afraden. De piste daar is wel geinig, maar het stuk na de brug bij Schneewittchen is voor beginners zwaar klote en ook terug van de Kappe richting Schneewittchen is geen eitje.

*bericht bewerkt door Mike123 op 23 mrt 2018 08:57

Na 2 april zijn er nog een beperkt aantal pistes open, waarschijnlijk 4, 5 en 7 (allen middelzwaar). Tot dan naar verwachting nagenoeg het hele skigebied. Piste-omstandigheden ook bij dooi opvallend goed en van wachttijden bij de liften is geen sprake: heerlijke rust!

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 23 mrt 2018 16:40

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Is er vandaag iemand hier aan het skien in winterberg? Ik ben benieuwd naar de condities daar, ik wil morgen misschien even een dagje die kant op gaan. Op de webcams zie ik dat er nog voldoende sneeuw op de piste zelf ligt, maar ik vraag me af hoe de conditie van de sneeuw is.
De sneeuw is niet ijzig/ papperig aan het worden, en er zijn nog voldoende liften open voor een ervaren skier?

Bedankt alvast voor de reacties

*bericht bewerkt door Gu op 24 mrt 2018 10:37

Op de site zie je dat vandaag alles open was (op de oefenweide en de Nordhang na. Dat zal morgen vast niet anders zijn, de pistes zien er nog erg wit en dikbesneeuwd uit. Ik ben er niet recent geweest, maar ik zou verwachten dat je lente condities zal hebben, hard in de (vroege) ochtend, vanaf de lunch wat zachter, maar eea hangt ook van de temp s nachts af.

Ik vind Winterberg zelf leuker in het voorseizoen, maar ik zou morgen echt prima naar Winterberg durven rijden, ik denk dat je een prima dag kan hebben en de drukte zal vast erg meevallen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vandaag regen, komende nacht wat sneeuw. … de pasen zien er goed uit in Winterberg: in de nachten vorst, overdag meest enkele graden dooi, maar op zondag wellicht een ijsdag.

Ik ga er nog even van genieten tot en met zondag, voor wie wil: tot 8 april is het gebied open, tot en met maandag met ca. 15 tot 18 liften nagenoeg volledig, daarna (aanzienlijk) beperkt.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Houdt Winterberg ook bij hoeveel bezoekers ze hebben gehad. Of beter gezegd: publiceren ze dat ergens?

Nog tot en met maandag alles open en heel heel lekker! Na maandag waarschijnlijk slechts enkele liften. … de rest had al vakantie geboekt :-)

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 30 mrt 2018 19:24

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Harry, of natuurlijk anderen,

Durf je iets te zeggen over de al dan niet verwachte drukte de komende dagen? Zowel qua verkeer op de toegangswegen, als op de pistes?

We overwegen om zondag of maandag nog even lekker die kant op te gaan!

*bericht bewerkt door CJ op 30 mrt 2018 21:58

Harry, of natuurlijk anderen,

Durf je iets te zeggen over de al dan niet verwachte drukte de komende dagen? Zowel qua verkeer op de toegangswegen, als op de pistes?

We overwegen om zondag of maandag nog even lekker die kant op te gaan!

CJ op 30 mrt 2018 21:57

Geen enkel probleem . Geen drukte meer. .
Houd wel even de weerberichten in de gaten. Zondag leek slecht weer te worden, maar bij Bergfex wordt nu ineens zonnig aangegeven.
Dus even last -minute kijken wat de beste dag wordt

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 30 mrt 2018 22:57

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Afgaande op gesprekken met diverse lifteigenaren denk ik dat na maandag alleen de pistes op de Poppenberg (4 5 7) en de panoramahang op de Kappe open zijn.
Wellicht komt de Sürenberg er nog bij.
Tot en met maandag nagenoeg alles open, zelfs de oefenweide is nog af te dalen (na 2 uur sneeuw scheppen :-) vanavond)

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Geen enkel probleem . Geen drukte meer. .
Houd wel even de weerberichten in de gaten. Zondag leek slecht weer te worden, maar bij Bergfex wordt nu ineens zonnig aangegeven.
Dus even last -minute kijken wat de beste dag wordt [post]Harry(Winterberg) op 30 mrt 2018 22:54[/post][/quote]
@Harry(Winterberg) : wie volgt nu nog Bergfex als je wintersporters.nl hebt 😁🤪😂

Hoeveel skipassen moeten per dag er verkocht worden om een dag rendabel te maken? Of werkt het niet zo?

Gistermiddag ingestapt in toch wel papsneeuw. Maar het bijzondere was dat er overal te skiën was. Vanmorgen, na een avond met ietwat regen en een nacht zonder nachtvorst, best goede sneeuw tot een uur of twaalf. Daarna, door de temperatuur en de zon weer snel pap.
Desondanks op alle pistes die open waren naar omstandigheden goed te skiën. Ik blijf me steeds verbazen hoe ze hier, op deze breedtegraad de pistes goed houden.
Morgen nog een (half) dagje en dan vind ik het wel best voor dit seizoen.
Druk(?) Absoluut niet!

Vandaag was het veel zonniger dan verwacht en erg warm. Pistes waren in de vroege ochtend heerlijk, vanmiddag meer papsneeuw. Morgen aanzienlijk kouder met sneeuwval, beneden natte sneeuw. Maandag belooft nog een heel aardige dag te worden.
Nog steeds is vrijwel het hele skigebied open, na maandag slecht zeer beperkt.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Vandaag was het veel zonniger dan verwacht en erg warm. Pistes waren in de vroege ochtend heerlijk, vanmiddag meer papsneeuw. Morgen aanzienlijk kouder met sneeuwval, beneden natte sneeuw.

Harry(Winterberg) op 31 mrt 2018 19:38

Dit ging over zondag, gisteren, en klopte helemaal. Iets over achten in de ochtend is het begonnen te sneeuwen en dat heeft tot begin van de middag geduurd. De sneeuw was aardig verzadigd dus op de blauwe stukken was het wat schokkend skiën. Op de rode had je daar minder last van en was het tot 12:00 heerlijk afdalen. Zelf om half twee gestopt vanwege zeiknatte kleren, maar toch met het gevoel een onverwacht leuke dag gehad te hebben.
Paasski in Winterberg kan dus.

Gisteren wezen snowboarden in winterberg en het is natuurlijk prachtig dat in April nog het hele gebied geopend is, en ja er ligt overal voldoende sneeuw maar de kwaliteit ervan is gewoon slecht.
Het is dat we er een paar dagen waren maar om nu voor een dag op en neer te gaan zou ik afraden.

Vandaag was de laatste dag dat het hele skigebied upen was. Tot begin van de middag was het heerlijk skiën, daarna wat zachter. De kwaliteit was door de nachtvorst een stuk beter dan gisteren.
Vanaf morgen zijn er nog 4 rode en 1 korte blauwe piste open op de Poppenberg en Sürenberg. Verwacht er gezien de weersverwachting geen heel goede omstandigheden, maar in de vroege ochtend is het nog zeker te doen.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Harry, hoe was het seizoen nu overall? Volgens mij is het non-stop open geweest vanaf begin december, toch? Dan mag je wel spreken van een absoluut topseizoen lijkt mij…

Harry, hoe was het seizoen nu overall? Volgens mij is het non-stop open geweest vanaf begin december, toch? Dan mag je wel spreken van een absoluut topseizoen lijkt mij…

Harm op 3 apr 2018 12:54

Het was voor onze skischool een recordseizoen met bijna ononderbroken lesdagen (op 2 na ivm noodweer/storm) sinds 2 december. Het seizoen loopt dus vanaf 2 december (oefenweide, 9 december het hele skigebied) tot en met 7 april, waarbij alleen rond nieuwjaar de Kappe er 2 weken heeft uitgelegen. De rest van de “hoofdas” heeft volcontinue gedraaid.

De liftmannen die ik sprak waren zeer tevreden met ook opvallend goed bezoek op Goede Vrijdag en Tweede Paasdag. De liften waren ongeveer halfvol en dat was ver boven verwachting (één liftboer sprak zelfs over 3x drukker dan verwacht). Het hele seizoen was het gezellig druk, maar zonder grote extremen. Alleen de 2e week van de kerstvakantie was erg druk, vooral omdat de rest van het Sauerland vrijwel gesloten was.

Ook de sneeuwkwaliteit is verbluffend goed geweest over het algemeen, ook afgelopen pasen was het in de ochtend nog gewoon heerlijk, maar merkte je in de middag dat het iets mee slush werd (hoewel ik op zondagmiddag na om 15 uur klaar te zijn met de les nog voluit het kunnen knallen op meerdere nordhangpistes met heel aardig sneeuwdek)

Tja… Volgend jaar verwacht ik veel investeringen in uitbreiding van de horecavoorzieningen. Dat is echt een pijnpunt: nergens een plek kunnen vinden met je familie… Gelukkig heeft de gemeenteraad een voorstel aangenomen om deze grootschalige uitbreidingen mogelijk te maken.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 03 apr 2018 13:34

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Het is waarschijnlijk vloeken in de (regionale) kerk: maar wat zou het toch mooi zijn als er nu ook geïnvesteerd werd in de gebieden er om heen (zowel qua liften, maar ook qua kunstsneeuw). Winterberg kan wat horeca (en misschien parkeerfaciliteiten) gebruiken, maar qua liften en kunstsneeuw hoeft het niet beter (tenzij er nieuwe pistes komen).

Maar ik ben bang dat het zo niet gaat werken.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het is waarschijnlijk vloeken in de (regionale) kerk: maar wat zou het toch mooi zijn als er nu ook geïnvesteerd werd in de gebieden er om heen (zowel qua liften, maar ook qua kunstsneeuw). Winterberg kan wat horeca (en misschien parkeerfaciliteiten) gebruiken, maar qua liften en kunstsneeuw hoeft het niet beter (tenzij er nieuwe pistes komen).

Maar ik ben bang dat het zo niet gaat werken.

Roy83 op 3 apr 2018 14:16

Het is gewoon hopen dat er snel toestemming komt om te verbinden met Alt- en/of Neu-astenberg. Dan is er daar ook gelijk budget om liften en kunstsneeuw installaties uit te breiden. Alt en Neuastenberg zijn gewoon kleine dorpjes die financieel gewoon niet krachtig zijn zoals het veel grotere Winterberg. Er zit namelijk aanzienlijk wat gemeenschapsgeld in het gebied. Wanneer er verbonden wordt met andere dorpen kunnen investeringen gezamelijk gemaakt worden wat het allemaal een stuk eenvoudiger maakt. Verbinden betekend namelijk ook voor Winterberg extra bezoekers en overnachtingen.

Born to Ride

Het is waarschijnlijk vloeken in de (regionale) kerk: maar wat zou het toch mooi zijn als er nu ook geïnvesteerd werd in de gebieden er om heen (zowel qua liften, maar ook qua kunstsneeuw). Winterberg kan wat horeca (en misschien parkeerfaciliteiten) gebruiken, maar qua liften en kunstsneeuw hoeft het niet beter (tenzij er nieuwe pistes komen).

Maar ik ben bang dat het zo niet gaat werken.

Roy83 op 3 apr 2018 14:16

Het is gewoon hopen dat er snel toestemming komt om te verbinden met Alt- en/of Neu-astenberg. Dan is er daar ook gelijk budget om liften en kunstsneeuw installaties uit te breiden. Alt en Neuastenberg zijn gewoon kleine dorpjes die financieel gewoon niet krachtig zijn zoals het veel grotere Winterberg. Er zit namelijk aanzienlijk wat gemeenschapsgeld in het gebied. Wanneer er verbonden wordt met andere dorpen kunnen investeringen gezamelijk gemaakt worden wat het allemaal een stuk eenvoudiger maakt. Verbinden betekend namelijk ook voor Winterberg extra bezoekers en overnachtingen.

Matthias123 op 3 apr 2018 14:29

Zou zeker mooi zijn als Neuastenberg er bij kwam. Wat ik daar niet snap is dat ze de stoeltjeslift op een lang niet zo mooie kant hebben gezet dan de kant richting de Tenne, waar de sleeplift Untere Postwiese staat. Dat is echt een prachtig stuk en zowel van de Obere Postwiese als de Westhang aan te skiën via rode en blauwe varianten. Maar goed, als dat ooit aan Winterberg geknoopt wordt,cdan komt het vast goed.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Zo te zien zijn ze vandaag aan het snowfarmen geweest. Op de pistes die dicht zijn flink wat schraapsporen in de sneeuw, en de meeste sneeuw is ook weg.

Plaats een reactie