Ervaring Ski Experience

Allereerst: dit is geenszins als reclame/advertorial bedoeld. Ik ben ook best een tijdje aanwezig hier, redelijk actief (vooral als 't over Cervinia gaat:)). Ik wil geen oud topic uppen dus vandaar toch een bericht, voor mensen die dit ook interessant vinden, vragen hebben of er ook ervaring mee hebben.

Waarmee dan precies? Met de Ski Experience, met name met het onderdeel beter skiën in één dag. Ik was al een tijdje op zoek naar mogelijkheden om les te nemen in Nederland. Ik heb wat lessen op de rolbaan gehad, wat prima werkte voor de techniek, maar ging toch verder google-en. Toen kwam ik de Ski Experience tegen. Daar stonden wat goede reviews over op deze site, dus ik besloot het een kans te geven, zeker nadat de vragen die ik had snel en duidelijk beantwoord waren.

Wat belooft het? Heel simpel; beter skiën in één dag. En, spoileralert, dat is gelukt. Je schrijft je in, geeft wat basis dingen op (niveau etc) en betaalt. Het zijn hele dagen les, in Snowworld (meestal Zoetermeer). Het is groepsles, maar wel wat anders. Daarover straks meer.

Gisteren was het dan zover, onze ski experience :). We kunnen redelijk skiën (blauw/rood prima parallel, maar moeite met slechte omstandigheden) maar willen continu blijven verbeteren. We kregen duidelijke instructies in de mail en waren er rond 9.15. Om 9.30 begonnen we met een korte plenaire aftrap en stelden de leraren zich voor. Allemaal wat oudere gasten, maar vol enthousiasme en een aanstekelijke bravoure. We waren met vier klasjes, ingedeeld naar niveau. Wij kwamen in het slechtste (en volste) klasje, samen met 7 anderen (dus 9 in totaal). Slecht is relatief, op 1 persoon na kon iedereen prima skiën (sommige hadden al 20 jaar/weken ervaring, om een indruk te geven). Ben, onze leraar, legde kort uit wat we gingen doen en demonstreerde de oortjes. Dat is namelijk het unieke van deze aanpak; je krijgt een soort fbi-oortje in, zodat je continu alle instructies hoort (voor jezelf en voor anderen). Deelnemers die angts hadden bleven iets langer kletsen met Ben, zodat hij goed snapte hoe hij rekening met hun kon houden.

Snel spullen pakken (bijna iedereen had zijn eigen materiaal, anders kreeg je huurmateriaal van Snow World) en rond 10.00 begonnen we met een korte warming up op baan 1. Snel gingen we naar baan 3 (die er in de ochtend nog erg goed bij lag). We maakten heel veel afdalingen, afwisselend korte/lange bochten en Ben stond halverwege continu aanwijzingen te geven. Dat werkt erg goed. Hij gaf een tip op het moment dat je het nodig had en je merkte ook direct het verschil. Zeker in de wat minder ervaren groepen, maar eigenlijk overal, draait het vooral om houding, houding en houding. Aan 't eind van de ochtend werden we allemaal gefilmd. Rond 12.15 gingen we weer naar binnen en begon de video analyse. Iedere deelnemer werd besproken en kreeg tips en feedback en om 13:00 was het lunchtijd.

Na de lunch gingen we rond 14:00 weer naar boven. Eerst wat oefeningen waarbij je het express fout moest doen (achterover leunen, druk binnenste been, benen te wijd. Werkte prima, daarvoor kreeg je ook een goed gevoel bij hoe je verkeerde houdingen beter herkend. Ik heb wel wat lessen gehad, maar dit had ik nog nooit gedaan. Was leuk, maar duurde ook niet zo heel lang. Daarna weer snel naar baan 3, veel stokoefeningen, individueel toegespitst. De een moest ze voor zich houden, anderen als een vizier, je kent het wel. Was erg goed om te doen (altijd wel volgens mij) en we hielpen driftig mee baan 3 slechter en slechter te maken. En toen kwam de echte fun (voor mij); de baan was zo slecht dat we konden werken aan wat ik lastig vind: zachte sneeuw en bulten. Meer was er ook niet. We hebben de laatste anderhalf uur gespendeerd aan korte en lange bochten door slechte sneeuw en bulten, waarbij bij mij, en bij een aantal anderen, het kwartje echt gevallen is (met de juiste techniek is het zelfs leuk :)). Nog een korte filmronde/analyse maar vooral veel geskied. Rond 16:30 sloten we de dag af met een foto, gingen we naar boven voor een korte recap en rond 17:00 gingen we nog even richting de bar.

Op één deelnemer na kon iedereen goed skiën in onze klas. Normaal mogen beginners niet meedoen (je moet echt wel parallel kunnen skiën), dus dat was eigenlijk wat onhandig. Maar omdat de baan wat korter is, maakte het niet zo heel veel uit. Zoals ik eerder zei: de oortjes werkten erg goed, de filmpjes waren handig en de mannen weten wat skiën is. Ik ben echt beter gaan skiën, net als mijn vriendin. De meeste in onze groep werden echt beter. Hoe dat voor de betere groepen was, dat weet ik niet. Leuke gimmick was dat Duijvestein wat testski’s had klaar gelegd en je echt heel goed het verschil tussen goede ski’s en slechte huurski’s kon merken.

De dag koste per persoon € 125,-. Dat is zo’n 4,5 uur echt skiën en inclusief materiaal/lunch. Niet spotgoedkoop, ook niet heel erg duur. De betere klassen waren ook een stuk kleiner (er werd ook wel wat heen en weer geschoven). Snowworld is een prima locatie hiervoor (beter dan ik had gedacht); de baan is lang en wordt snel wat slechter (zeker na de lunch) waardoor je echt kan oefenen. De drukte was er wel, maar stoorde niet. Wij waren de jongste deelnemers (33/35), wat ik eigenlijk erg opvallend vond.

Al met al kan ik het denk ik iedereen aanraden. Als je echt goed kan skiën, dan weet ik het niet zeker maar volgens mij kan iedereen veel leren. Mochten er vragen zijn; let me know. Ook is het denk ik interessant om meer ervaringen te delen zodat dit ook een relevant onderwerp wordt voor mensen die google-en.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuk verslag. Ik kan ook beamen dat er indertijd veel van heb opgestoken. Dat was echter hun eerste jaar, toen ze nog niet met de oortjes werkten (wel met video-analyse). Wat ik toen minder vond, was dat in de middag bijna de hele tweede helft werd besteed aan synchroon skiën (heeft zeker zijn didactische waarde, kan ik mij voorstellen). Ik had graag nog wat meer technische dingen individueel aangepakt. Maar dat hele synchroon skiën lees ik niet terug in je verhaal.

Ik denk dat ze hun aanpak verder ontwikkeld hebben, en het is echt een heel zinnige dag en ik denk geld goed besteed. Doe zo’n dag aan het begin van het seizoen en je hebt er de hele winter wat aan.

Ja synchroon skiën hebben we niet gedaan. Wel als oefening (maar meer om de snelheid op elkaar af te stemmen). Misschien 2x een afdaling geweest, dus praktisch niet. Wij gaan in maart nog skiën, dus dit is voor ons op tijd maar achteraf had ik het ook wel eerder in het seizoen willen doen. Ik denk dat we dat volgend jaar ook doen.

Ik vond ook vooral fijn dat ik zo goed het verschil tussen verschillende soorten ski’s kon merken (zie ook huur topic ;)).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ja die verschillen tussen ski’s zijn groter dan veel mensen denken. Als je elk jaar een ander paar huurt, voel je dat niet zo. Maar als je verschillende ski’s achter elkaar skiet, merk je goed de verschillen.

Even een vraagje: kreeg je de video’s ter beschikking na de dag? Heb ingeschreven voor 16.12 :)

Edwin van Riel

En wat was nou de essentie van het buckelskien? Waarom lukte het nou wel? Wat moest je anders doen?

Leuk verslag😊

De boys van SkiExperience doen het heel goed en er heerst altijd een gemoedelijke sfeer (ik heb er al een paar gedaan). Dit jaar ben ik mee geweest met de Techniek & Funreis die ze organiseren in Zell am See/ Kaprun eind januari.

Dit is me zo goed bevallen dat ik in januari 2019 weer mee ga. In de eerste instantie omdat leren leuk is en ten tweede omdat het sociale aspect een grote rol speelt.

When life gets too complicated.... SKI

Leuk verslag @Roy83. Zeer interessant en ga ik denk ik ook doen na dit seizoen. Het is misschien wat te veel gevraagd, en nogal persoonlijk, maar als je je filmpjes zou willen delen van de ‘voor’ en ‘na’ zou dat heel tof zijn. Gewoon uit interesse of wij het verschil ook kunnen zien.

Ik vind dit ook een leuk verslag (ook al is het al bijna 2 jaar oud) en een zeer interessant gegeven die trainingen. Weet er iemand of er zoiets in België ook bestaat?

Bla, bla, bla.

Vorig jaar ook deelgenomen aan een skidag van SkiExperience, maar wel in Landgraaf. Leuke dag gehad en toch ook een deel opgestoken.
Zou nog wel een keertje willen deelnemen, maar doordat ik me tijdens de week niet kan vrijmaken lukt het moeilijk. @Evvr66: je kon toen je mailadres opgeven zodat men de filmpjes kon doorsturen. @bartvwg: check eens de website van snowmotion.be. Ik ga daar volgende weken een cursus volgen om techniek te verbeteren.

Ga 16 december ook meedoen @evr66. Heb in september al een dag met skitraining.nl mee gedaan en ben benieuwd wat o.a. de “oortjes” als extra dimensie geven aan de training.

Leuk verslag @Roy83. Zeer interessant en ga ik denk ik ook doen na dit seizoen. Het is misschien wat te veel gevraagd, en nogal persoonlijk, maar als je je filmpjes zou willen delen van de ‘voor’ en ‘na’ zou dat heel tof zijn. Gewoon uit interesse of wij het verschil ook kunnen zien.

HN65 op 13 nov 2018 11:16

gelukkig doet het ‘willen’ niet ter zake want ik heb de filmpjes niet 😊. Ook heb ik, inmiddels, weer de nodige extra lessen gehad.

Echt buckelskien was het niet, maar de essentie is en blijft natuurlijk je houding @elisabeth101 :). Dat is ook de reden dat ik nog veel naar de rolbaan ga, dat train ik daar ook goed.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Sjaak27: leuk, wellicht zien we elkaar daar. Ik doen samen met mijn dochter mee. Kan zij ook het seizoen lekker opgefrisd beginnen :)

Edwin van Riel

@evr66 die kans is groot denk ik zo ;).

Niveau 4 opgegeven ook?

Edwin van Riel

Iemand enig idee, of ze dit ook voor snowboarders doen? Kan niet vinden dat het uitgesloten wordt, maar ook nergens dat ze het toestaan.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

De keer dat ik het deed waren er geen snowboarders. Ik heb geloof ik op een oude versie van de site wel eens gezien dat ze het niet doen (of eenmalig wel gedaan hebben), maar nu is de focus echt wel skien. Maar je kan ze altijd eens mailen en als je wilt leren skien ben je sowieso aan het goede adres :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 had al gemaild maar geen reactie nog. En skiën, no way niet voor mij. Ben blij dat ik zo nu en dan mag boarden, en wil gewoon iemand die me kan vertellen wat ik aan moet passen. Want mijn houding is compleet veranderd, en dan lijkt me zo’n oortjes systeem wel handig. Zeker gezien o.a. jou prachtige recentie

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Niveau 3, kan het alleen maar meevaller haha. Maar zie nu net dat ik 14 Dec heb ingeschreven en niet 16 Dec.

Bij ons werd er vrij vlot al geschoven met de groepen om zo onze groep wat kleiner te krijgen. Volgens mij is het dus niet zo erg als je je niveau niet perfect inschat, sowieso omdat je niet echt als een klasje achter elkaar aan skiet.

In onze groep zat iemand die net in ploeg naar beneden kwam, dat was wat minder handig maar verder maakt het, volgens mij, niet heel veel uit.

Ben heel benieuwd wat jullie er van vinden en ik krijg gewoon zij om zelf nog een keer te gaan :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ze doen enkel nog snowboarden vanaf een groep van 6 boarders met een relatief gelijk niveau. Wel jammer maar begrijpelijk als er geen animo voor is

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Roy83: er waren nog een paar plekken vrij gisteren :). Het is trouwens inderdaad 14.12, ook bij mij :)

*bericht bewerkt door evr66 op 14 nov 2018 07:44

Edwin van Riel

Plaats een reactie