Board en boots kopen

Goedenavond allen,

Na ongeveer 12 weken aan snowboard ervaring wil ik vanaf volgend jaar vaker gaan snowboarden. Na altijd alles te hebben gehuurd en nooit aandacht te hebben geschonken aan kwaliteit van het board, heb ik niet veel kennis over wat ik nu moet halen. Ik heb besloten om in april een anwärter cursus te gaan volgen, wat mijn ervaring en vaardigheden een beetje aan kan geven.

Nu wil ik dus mijn eerste board kopen maar vraag ik mij af wat zijn goede opties? Waar moet ik opletten en kan ik z’n bord het best halen in Oostenrijk, Duitsland (ik woon aan de grens) of in Nederland. Welke tijd is het beste om te kopen? aangezien het seizoen richting het einde gaat zullen er verschillende sale’s zijn toch?

Zelf ben ik een jongen van 1,85m en 85kg. Heb 12 jaar snowboard ervaring met verschillende lessen, zoals onder andere vanuit de sportopleiding (Calo) en beginlessen. Voor mijn anwarter zal ik rond 6 april in Oostenrijk zitten dus alleen rond datum kan ik in Oostenrijk wat halen.

Ik hoop dat ik alles heb genoemd en dat jullie me kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
Floyd

Misschien handig om dit topic eens door te lezen: https://www.wintersport.nl/forum/topic/314935

Top bedankt, hierbij zal ik het wat beter toelichten:

  1. Hoe lang en zwaar ben je?
    Ik ben 1,85m lang en 85 KG zwaar

  2. Wat is je huidige boardniveau en hoe wil je jezelf ontwikkelen? (zie onderstaand een beschrijving van de 10 boardniveaus)
    Ik zal mezelf een beetje rond 7 schatten. Blauwe en rode piste kunnen in een goed tempo door. Zwarte die ik gedaan heb zijn wel te doen, maar bij lange na niet hetzelfde tempo.

Niveau 7: boardt op blauw en rood op redelijk tempo en in alle condities; zoekt meer zekerheid op zwarte pistes, tussen buckels en in het terrein.

  1. Heb je al een voorkeur voor een camber- of rockerboard? Of een beetje van beide?
    Eigenlijk niet echt een idee. Nooit op gelet en altijd een board gehuurd.

  2. Board je op hoge snelheid of op lage? Of beide?
    Ik vind het wel leuk om snel naar beneden te gaan maar ook wel eens lekker lang en bochten nemen. Denk 50-50.

  3. Board je op de piste, daarbuiten of in het park? (Geef eventueel in een percentage aan hoe je het board wilt gebruiken)
    Echt het park heb ik nooit echt wat gevonden. Vind het wel leuk om piste en beetje buiten te piste te gaan en pistetrucs/sprongetjes, maar echt park sla ik (tot nu toe) over en zou ik eerst komende tijd ook niet echt nemen.

  4. Wat is je boardstijl? Board je energiek/agressief, of juist relaxed/lui?
    Over het algemeen denk ik dat ik grotendeels energiek board. Daarbij is af en toe beetje relaxed ook fijn.

  5. Heb je al ervaring op een (paar) snowboard(s)?
    Heb denk ik 12 weken gesnowboard en telkens andere snowboards gehuurd. Nooit echt zelf rekening mee gehouden maar altijd vertrouwt op de verhuurders.

  6. Wat is je budget?
    Ik wil gewoon een goed board. Het is niet dat ik het duurste van het duurste wil en ook niet het goedkoopst. Ik wil gewoon een leuke kwaliteit voor normale prijs.

Hoop dat ik hierbij iets beter heb kunnen toelichten :)

Vraag: wil je ook les gaan geven op dit board?

hallo,

2 weken terug mijn pantera sc uit 2016 belag er van af gereden in zermatt!
daar naar een snowboard zaak gegaan met de vraag hoe of wat.
de gast die daar werkte zei dat hij mijn best ging proberen dat als gevalletje garantie te regelen.
heb van hem een leenboard gekregen voor de rest van de week.
paar dagen met dat leenboard gereden en ook dat board beviel me wel.
dat board ook maar erbij gekocht voor een prikkie!
vrijdag voor vertrek naar huis stond opeens een splinternieuwe pantera sc 163 2017!! voor me klaar.
zit dus nog geen krasje op.
aangezien ik komende 2 jaar niet heel veel kan boarden bied ik deze te koop aan
is dus nog nooit gebruikt.
mijn vorige pantera sc die ging als een malle en zeker op hoge snelheid is deze super maar dan ook echt super stabiel.
gebruikte heb op de piste om te knallen.
zeker de carve eigenschap van dit board zijn fenomenaal!!
ik wil er 450 euro voor hebben wat een koopje is.
dan zijn de kosten van dat leenboard gedekt!
moet wel zeggen dat je hier toch wel enige jaren ervaringen moet hebben omdat je dit board agressief moet rijden…maar
dan krijg je er wel wat voor terug.
ik ben zelf 92 kg en denk ook dat dit board het best tot zijn recht komt voor wat zwaarder rijders…maar das mijn mening…misschien dat andere mensen daar een andere mening over hebben.
mail me maar mocht je intresse hebben.
ik woon in mierlo(onder eindhoven) als je wilt komen kijken.
groetjes…pieter

Vraag: wil je ook les gaan geven op dit board?

An32 op 12 feb 2017 07:07

Ja ik wil dit board dan ook gebruiken tijdens het les geven.

*bericht bewerkt door floydkuijt op 20 feb 2017 18:23

Heb je al eens op een ander board gestaan dan huurboardjes? En is er manier om toch nog te achterhalen welke boardjes dit geweest zijn? (foto’s?!)

Ik kan een lijstje boardjes noemen die allemaal zouden kunnen, maar het is heel lastig in te schatten of zo’n board dan bij je past als je nu nog eens niet weet of je het in de camber- of rockerhoek moet zoeken. (of iets er tussen in). Als je les wilt gaan geven, dan zou ik in ieder geval niet te extreem gaan en kiezen voor een relatief makkelijk te sturen en vergevingsgezind board, die je af en toe ook hard kunt rijden.

Als je de richting al lastig vindt, zou ik eerst eens kijken of je wat boardjes kunt proberen om te kijken wat bij je past.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 20 feb 2017 20:27

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Nee eigenlijk altijd gehuurd. Ik heb even door mijn foto’s gekeken en kom op deze foto:

null
dit was mijn board in 2013. Weet niet of jij er meer uit kan halen want ik haal er echt 0 uit haha ;p

Dat snap ik en dat is ook het probleem waar ik zelf dus tegen aanloop nu. Altijd het verhaaltje verteld wat ik leuk vond en hoeveel ervaring etc en wat de verhuurder aanbood aangenomen. Eigenlijk nooit echt een board gehad (wat ik kan onthouden) dat ik echt niet fijn vond.

Heb je al eens op een ander board gestaan dan huurboardjes? En is er manier om toch nog te achterhalen welke boardjes dit geweest zijn? (foto’s?!)

Sneeuwbaard op 20 feb 2017 20:27

Deze foto van 2014 ben ik ook tegen gekomen :)

null

Ik herken dat 1e board. Maat van me huurde dat paar jaar geleden, maar geen idee wat het is.

Misschien hier eens kijken om een idee te krijgen wat je stijl is: https://thegoodride.com/snowboard-riding-styles/

Probeer anders eens naar een testdag (voor zover die er nog zijn) toe te gaan, of anders ergens waar je wat verschillende boards kan uitproberen. Dacht dat wel kan bij de indoorbanen, zoals van Snowworld? Dan krijg je een goed idee wat je wel en niet fijn vindt boarden en in welke richting je het uiteindelijk moet gaan zoeken. Ik huurde op een gegeven moment een Burton Supermodel en toen wist ik gelijk wat ik vervolgens wilde gaan kopen.

Wat ik zo snel kan vinden zijn deze alleen in het begin van het seizoen. Dit valt dus af en om nu eerst weer alles te gaan huren heb ik eigenlijk weinig zin in, voor dat geld kan ik denk ik ook een gok nemen met wat tips en ervaringen.

Wellicht is het een mogelijkheid om bij je anwarter nog een board te huren en je door een van de opleiders te laten adviseren. Zij hebben namelijk veel kennis van het materiaal en weten na een week ook in detail hoe goed je kunt boarden.

*bericht bewerkt door Michiel91 op 21 feb 2017 13:01

zowel in snowworld als in skidome Terneuzen kan je boards testen…

@floydkuijt.

Het eerste boardje op de foto’s is een Atomic snowboard speciaal bedoelt voor de huur. De tweede herken ik niet direct, maar grote kans dat dit ook een of ander board is welke je alleen terug vindt in de verhuur.

Het eerste boardje is toch wel een érg smaakloos board waar men een paar ‘trucjes’ mee heeft uitgehaald om deze heel erg vergevingsgezind te maken. Als ik nu op basis van je wensen, je ontwikkeling en het feit dat je les wilt gaan geven een board zou adviseren, ligt deze bijna compleet aan het andere kant van het spectrum. Ik weet niet eens of je wel eens op een ‘echt’ boardje gestaan hebt.

Het is nu dus een beetje een kwestie van gokken welk boardje bij je zou passen, wat voor het aanschaffen van een snowboard nou niet de meest verstandige weg is. Ik vind zelf een rocker-camber-rocker de meest prettige vorm voor een allround snowboard, maar het zou zo maar kunnen zijn dat jij je het prettigst voelt op een camber-rocker-camber (flying-V, etc.), of dat de TBT technologie van oa Bataleon je gaat bevallen. De kans dat ze alle drie bevallen is echter gering, dus alleen al daarom zou je eerst eens kennis moeten maken met het gevoel van de verschillende profielen. In de skigebieden zelf is materiaal makkelijk te testen, of kijk eens in je directe omgeving of er niet iemand een eigen boardje heeft om eens even te proberen.

Een paar ‘schoten in het donker’:
-Rossignol One magtek
-Jones Mountain twin
-Burton Process
-Ride Machete GT
-Salomon Sabotage
-Bataleon Goliath

[…] en om nu eerst weer alles te gaan huren heb ik eigenlijk weinig zin in, voor dat geld kan ik denk ik ook een gok nemen […]

floydkuijt op 21 feb 2017 11:48

Ik snap de gedachte, maar dat is een potentieel recept voor ellende…
https://www.wintersport.nl/forum/topic/314932

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 21 feb 2017 15:09

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Wat ik zo snel kan vinden zijn deze alleen in het begin van het seizoen. Dit valt dus af en om nu eerst weer alles te gaan huren heb ik eigenlijk weinig zin in, voor dat geld kan ik denk ik ook een gok nemen met wat tips en ervaringen.

floydkuijt op 21 feb 2017 11:48

Een miskoop is duurder… ;) We proberen je uiteraard te helpen! Ik denk dat je in eerste instantie in elk geval richting een All Mountain kunt kijken, welke specifieke smaak (merk en model), daar kun je eigenlijk alleen met uitproberen achter komen. Wellicht eens een dag(deel) naar SnowWorld om daar bij Duijvestein eens wat boards uit te proberen?

@sneeuwbaard Thnx voor het na checken. Uit deze twee boarden kun je niet veel soeps halen qua boardstijl etc?

Als ik nu weer een nieuw board ga huren, is de kans dat ik een ‘normaal’ board krijg aanwezig of moet ik dan geluk hebben?

De One Magtek werd me ook aanbevolen vanuit een snowboard- en ski winkel in de buurt.
@Marijnt dat snap ik en dat waardeer ik enorm. Daarom neem ik ook alle tips en adviezen mee en daar vorm ik mijn gedrag door.

@sneeuwbaard Thnx voor het na checken. Uit deze twee boarden kun je niet veel soeps halen qua boardstijl etc?

Als ik nu weer een nieuw board ga huren, is de kans dat ik een ‘normaal’ board krijg aanwezig of moet ik dan geluk hebben?

De One Magtek werd me ook aanbevolen vanuit een snowboard- en ski winkel in de buurt.

@Marijnt dat snap ik en dat waardeer ik enorm. Daarom neem ik ook alle tips en adviezen mee en daar vorm ik mijn gedrag door.

floydkuijt op 21 feb 2017 22:59

Op basis van de boardjes op de foto is inderdaad erg lastig op te maken wat bij je past, tenzij uiteraard een compleet smakeloos boardje een goede match is ;). Ik denk dat bijna elk board een verbetering zal zijn. Al is het alleen al op gewicht. Het maakt het beoordelen van je niveau wel erg lastig, omdat zo’n huurboard het boarden zó makkelijk maakt dat foutjes bijna niet worden afgestraft, maar er ook een gruwelijk gebrek is aan het boardgevoel dat sommige planken speciaal maken. Het zou kunnen zijn dat je niet snel kunt wennen aan een board dat qua niveau wel bij je past, maar door gebrek aan ervaring op een ‘echt’ board een stap te ver/snel is. Het zal gezien je achtergrond waarschijnlijk enorm meevallen, maar dat is niet makkelijk vanachter een pc te beoordelen.

Van de eerste kan ik achterhalen dat men de staalkanten in een relatief grote hoek heeft gevijld om te zorgen dat de edges niet snel in de sneeuw happen. Verder hoogstwaarschijnlijk een flat profiel. Omdat zo’n board heel wat te verduren krijgt, ligt de nadruk van de fabrikant op duurzaamheid ipv op het maken van een leuk boardje.

Als je de website van de verhuurder is soms te vinden welk merk en type board je kunt huren. Nu moet je niet verwachten dat je in een beginners of licht gevorderde klasse een board zal krijgen wat niet speciaal gemaakt is voor de verhuur, maar mogelijk vind je die wel in de hoogste klasse. Tevens is het bij een aantal zaken mogelijk een specifiek board uit hun collectie te huren en/of dit te doen middels een huur-koop overeenkomst.

De Rossignol one is een persoonlijk favoriet van me (zit in de eigen collectie), maar daar heb ik het al zó vaak over gehad op deze site, dat het klef begint te worden ;). Het is wat mij betreft wel een relatief goedkoop boardje, die het in elk terrein goed doet en waar zowel een licht gevorderde als een gevorderde boarder plezier op kan hebben.

Via deze site wordt er dit seizoen nog een testdag in snowworld Zoetermeer georganiseerd met eigen materiaal, waar, als mijn krakkemikkige lichaam het tegen die tijd toelaat, ik ook met oa. een Rossi one in 159 aanwezig zal zijn. Als je me dan belooft er heel lief voor te zijn, mag je die best eens proberen mocht je dat helpen.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 22 feb 2017 00:04

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie