Groene pistes

Wat zijn nu eigenlijk groene pistes? Ik hoor het mensen vaak zeggen maar ik heb in 16 jaar tijd nog nooit een groene piste gezien in Oostenrijk. Heb wel is wat opgezocht en het lijkt me dat men deze alleen heeft in Frankrijk. Maar waarom? Waarom alleen in Frankrijk, konden zij niet gewoon doen zoals iedereen? Waarom is er zelfs groen nodig? Blauw, rood en zwart is toch meer dan genoeg en ook heel duidelijk. Als er hier iemand meer over weet laat dan gerust een reactie achter.

Een groene piste is makkelijker dan blauw. Je hebt zeg maar in de skischol wereld volgensmij 7 soorten piste o.i.d. Het gaat natuurlijk van makkelijk naar moeilijk.

  1. Kinderland
  2. Gele piste
  3. Groene piste
  4. Blauwe piste
  5. Rode piste
  6. Zwarte piste
Ski you later!

Maar een groene piste in Frankrijk is hetzelfde als een blauwe in Oostenrijk (in veel gevallen).
Een blauwe piste in Frankrijk wordt in Oostenrijk vaak als een rode ingedeeld… Bovendien vind ik veel groene piste niet heel veel verschillen met de blauwe varianten, maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

Ik neem als voorbeeld Saint Francois Longchamp. Daar stikt het van de groene en blauwe pistes. De lange groene dalafdaling (naar SFL 1650) zou in Oostenrijk doorgaan voor een donkerblauwe. Het is een heerlijke brede carvingpiste zonder enige vorm van een vlak stuk.

Een groene piste is makkelijker dan blauw. Je hebt zeg maar in de skischol wereld volgensmij 7 soorten piste o.i.d. Het gaat natuurlijk van makkelijk naar moeilijk.

  1. Kinderland
  2. Gele piste
  3. Groene piste
  4. Blauwe piste
  5. Rode piste
  6. Zwarte piste
TeTe op 12 feb 2017 17:39

Een gele piste is bij mijn weten een skiroute. In Les Menuires heb je er bijv. 3, die worden wel op lawines gecontroleerd maar niet geprepareerd. Qua moeilijkheidsgraad komt het dus na zwarte pistes, beslist niet voor de groene!

Winter is coming

Rodelbahnen/pistes worden ook wel eens met geel gemarkeerd overigens

Een groene piste is makkelijker dan blauw. Je hebt zeg maar in de skischol wereld volgensmij 7 soorten piste o.i.d. Het gaat natuurlijk van makkelijk naar moeilijk.

  1. Kinderland
  2. Gele piste
  3. Groene piste
  4. Blauwe piste
  5. Rode piste
  6. Zwarte piste
TeTe op 12 feb 2017 17:39

Waar is nr5??

Übung macht den meister!!!

Paars misschien?

Blauw in Oostenrijk zit redelijk wat verschil in de opbouw van de pistes. Van bijna vlak tot bijna lichtrood (wat voor een beginner best nog eng kan zijn). In Frankrijk hebben ze dat opgelost door groen toe te voegen. Donkerblauw/lichtrood worden in Frankrijk blauw.

Hoe moeilijk (of makkelijk) een bepaalde kleur hangt af van het gebied. Er is geen norm voor pistekleuren, daarom worden pistes vaak commercieel gekleurd. Er zijn zwarte pistes waar beginners weinig moeite mee hebben, tevens zijn er blauwe waar diezelfde beginners wel moeite mee hebben.

Daar waar men groene pistes heeft zijn deze makkelijker dan blauw. M.a.w. de makkelijkste blauwe pistes zou men groen kunnen kleuren in landen waar men deze nog niet heeft.

Waarom alleen in Frankrijk, konden zij niet gewoon doen zoals iedereen?

Arlbergman op 12 feb 2017 17:31

Groen wordt ook gebruikt in Spanje, Scandinavië, (een stuk van) Oost-Europa, Amerika, Japan en Nieuw-Zeeland. Frankrijk doet dus op die manier met zo goed als iedereen mee :-p.

Groen = geschikt voor beginners
Blauw = makkelijke piste

In theorie is dat een zinnige onderverdeling. In praktijk durft een groene in het ene gebied wel eens hetzelfde eruit te zien als een lichtrode in een ander gebied. Je krijgt een gebied niet verkocht aan beginners als er op de kaart niet voldoende pistes staan voor hen ;-).

witte pistes: sneeuw
groene pistes: geen sneeuw

O nummer vijf was ik vergeten

Ski you later!

Wat zijn nu eigenlijk groene pistes? Ik hoor het mensen vaak zeggen maar ik heb in 16 jaar tijd nog nooit een groene piste gezien in Oostenrijk. Heb wel is wat opgezocht en het lijkt me dat men deze alleen heeft in Frankrijk. Maar waarom? Waarom alleen in Frankrijk, konden zij niet gewoon doen zoals iedereen? Waarom is er zelfs groen nodig? Blauw, rood en zwart is toch meer dan genoeg en ook heel duidelijk. Als er hier iemand meer over weet laat dan gerust een reactie achter.

Arlbergman op 12 feb 2017 17:31

Franse gebieden en pistes hebben nu eenmaal vaak meer reliëf als de Oostenrijkse. Bottom line kun je voornamelijk stellen dat vooral de verbindingspaden in Frankrijk groen zijn.

In sommige gebieden is op de pistekaart een groene lijn ook wel een wandelpad

Ski you later!

De kleur van een piste is zeer arbitrair wat hier blauw is is elders rood en wat hier rood is is elders zwart of omgekeerd.
Elk skigebied heeft commercieel gezien pistes van elke kleur nodig om aantrekkelijk te zijn/lijken.
Blauw, rood en zwart. zijn de drie criteria voor de indeling naar moeilijkheidsgraad en o.a. Frankrijk heeft de makkelijkste pistes groen genoemd.
My two cents

*bericht bewerkt door Bert3 op 14 feb 2017 10:53

hij piste op de gele piste?

Groene pistes worden ook vaak gebruikt als paden om verschillende liften of gebieden te verbinden als er weinig hoogteverschil is. Dit houdt wel in dat je veel moet steppen en dat het dus soms een ramp is voor snowboarders om een lange groene piste te boarden.

When winter is life

Het zijn inderdaad de makkelijkste pistes in het gebied, geschikt voor beginners. Ik ging als beginner naar Oostenrijk en vond het toch soms eng, wat een verschil er kon zijn tussen licht- en donkerblauw. Ik hou er niet zo van om 10x dezelfde piste te doen, maar als de ene blauwe een mooi glooiende, brede piste is, en de andere eerder een niet al te steil padje, is dat zeker voor beginners toch nog een heel verschil. Ik durf(de) niet op de kaart afgaan om een route uit te stippelen.

In Frankrijk lukt dat beter, al zijn daar blauwe die zeker onder bepaalde omstandigheden eerder rood zijn, en de zwarte die ik daar gezien heb, ben ik nog lang niet aan toe, waar dat met een voorskier al wel lukte in andere gebieden.

Kortom, het lijkt me relatief (en commercieel) per gebied, maar de onderverdeling heeft voor absolute beginners wel z’n nut, of misschien voor snowboarders met stilval-angst :-)

Blauw in Oostenrijk betekent: “Weet je het zeker? Het is commercieel blauw en kan dus ook rood zijn.”
Groen in Frankrijk betekent: “Weet je het zeker? Mogelijk moet je prikken of lopen.”

Blauw in Oostenrijk betekent: “Weet je het zeker? Het is commercieel blauw en kan dus ook rood zijn.”
Groen in Frankrijk betekent: “Weet je het zeker? Mogelijk moet je prikken of lopen.”

Jay op 14 feb 2017 14:13

Mijn ervaring is dat blauw in oostenrijk betekend, licht glooiend maar kan ook prikken of lopen zijn. En in Frankrijk gebruiken ze hier dus de klassificatie groen voor. Blauw in Frankrijk kan soms voor Oostenrijk al donkerrood zijn…

Born to Ride

Haha ik denk dat het afhangt van wat je gewoon bent. Ik beschouwde de Franse blauwe pistes soms echt als rood, vergeleken met Oostenrijk, als je de omgekeerde move maakt, denk je in Oostenrijk misschien ‘wow dit zou groen moeten zijn’, of als beginner misschien ‘wow, deze blauwe is wel een stuk moeilijker dan die blauwe van daarnet’.

Zoals eerder al gememoreerd in één van deze reacties. Er is geen wetmatigheid voor kleuren. Commercieel gezien is het het meest interessant om van alles wat te hebben.

In zijn algemeenheid heeft het ook te maken met de grilligheid van het landschap. De Pyreneeën zijn nu eenmaal wat grilliger dan de Noord-Alpen. enzovoort.

Voordat je naar een gebied gaat, check even deze site en kijk bij de reviews, dat is de beste tip die ik kan geven :p

‘‘gele pistes’’ worden ook vaak verward met pistes die kunstmatig besneeuwd (kunnen) worden. Dan zie je een groene, blauwe, rode of zwarte piste met gele randen.

Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken. -Johan Cruijf-

Piste verte bij la Daille is ook groen ( what’s in the name )
maar voor beginners niet geschikt. Levert wel leuke plaatjes op: mensen die aan overhangende takken hangen om te kunnen remmen :)

Pistes in Skiwelt zijn vaak ook groen

A winter without powder isn't a winter!

“Don’t eat the yellow snow…” FZ

Better people, better food... and better beer!

Volgens mij is de verdeling tussen kleuren voldoende aan bod gekomen. Hoewel ik zelf nog nooit in Frankrijk heb geskied, vind ik het toevoegen van groen wel handig. In de andere landen kan blauw, zoals gezegd, echt nog wel te lastig zijn voor echte beginners, maar dat weet je niet van te voren (daarom ook les natuurlijk :)).

Als je wilt weten of een gebied echt moeilijk, of makkelijk, is, dan zijn reviews wel een goede bron. Misschien wat piste filmpjes, maar dan vind ik het inschatten al lastiger. Ook bij reviews moet je goed opletten, het is nogal gebruikelijk om je eigen kunde te bewijzen (op internet :s) door moeilijke dingen juist eenvoudig te noemen…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie