Live Sölden 2017

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Hallo allen,
11 -02 - 2017 / 18-02
Ik schrijf eigenlijk nooit een verslag. Maar nu dit jaar doe ik dat toch. Enorm goed voorbereid naar Sölden afgereisd. We hadden ons ook erg verheugd.
Voor mijn vriendin zou het de eerste keer zijn. Paar goede lessen genomen in landgraaf en het skiën ging al geweldig. Nog een paar keer oefenen en we waren er klaar voor.

We vertrokken om 11hu richting de Alpen.
We hadden een voorspoedige rit… wel af en toe wat sneeuwval maar verder ging het prima.
Het Zou tevens een pracht week worden wat betreft het weer.
Eenmaal aangekomen in de ochtend was het skies halen lekker slapen en daarna nog even de apres ski proeven.

Whahaha ongelooflijk helemaal dronken aan het avond eten begonnen. We kwamen niet verder dan de soep. Dus we gingen maar lekker ons roesje uitslapen zodat we fris om 7 hu op konden staan en vroeg de piste op kon gaan…

Eindelijk was het ochtend… snel maar erg lekker ontbeten … kijkend naar buiten zie ik alleen maar zon. Klein minnetje nog op de temp. Maar we waren er klaar voor. ?

null

Al snel de berg op zodat we meteen via gaislachkogel naar de gletchjer konden gaan…
ellendig veel liftjes en men vriendin ging het skiën al goed af. Was wel even wennen in de bergen. Maar eenmaal op de gletcher ging de 38 en de 39 super goed.

null

null

Het ging dus voorbarig maar al snel werd het een stuk drukker. Na nog een paar keer de 39 te hebben geskied besloten we via de stoeltjeslift en de blauwe 33 terug naar de gletcherexpress te skiën om vervolgens een hapje te eten. Men vriendin was trouwens beneden op de 38 wel een keer gevallen. Maar de skies bleven tot mijn grote verbazing aan. Terwijl ik had gevraagd ze los in te stellen.
De blauwe 33 was iets ijziger. Maar nog steeds perfecte ski condities. Had ook gezegd dat we even terug moesten om de skies van mijn vriendin wat losser in te stellen. Ze kwam goed terecht… maar je weet nooit hè …

Eenmaal in de laatste bocht van de 33 zie ik mijn vriendin voor mij weer vallen. Deze keer bleef ze liggen en vreesde het ergste toen ik hoorde dat ze bijna huilde van de pijn.

Ze vertelde me dat de een knak hoorde en dat ze ook misselijk werd van de pijn. Stiekem
Hoop ik niks aan de hand. Alles kon nog bewegen. . . Echter toch werd de pijn erger… toen dacht ik …ohnee haar kniebanden…

Al snel maakte ik 2 kruizen op de piste met de latten en stokken en bevool ik haar ondanks de benauwdheid de helm op te houden. Dit deed ze keurig en heb hulp geregeld.

De prachtige dag eindigde helaas in het plaatselijk ziekenhuisje … waar we de gevreesde diagnose te horen kregen.

null

Morgen ochtend vertrek ik weer terug naar Nederland om daar verdere behandeling te krijgen. Werd trouwens ook nog even 900€ gevraagd voor een foto een papiertje een paar krukken en een brace. Ach dat vind ik het ergste niet…

Natuurlijk besef ik steeds meer dat ik dacht het te kunnen voorkomen. Heb al 20 jaar ervaring. Ook les gegeven … en ik wist dat de skies te vast zaten na het vallen op de Blauwe 38 onderaan.

Morgen schrijf ik verder hoe de terugreis ging …: achteraf ga je denken… had ik het kunnen voorkomen … had ze meer les gemoeten
( ze skiede prima parralel ) en dacht dat ik dat met mijn ervaring en expertise goed kon beoordelen … :(

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 16:48

Wow @AppY, wat ontzettend balen en erg voor je vriendin! En weer een slachtoffer op dit forum met knie kwetsuur. Kan ze wel met de auto terug? 10 uur in een auto met (bijvoorbeeld) kapotte kruisbanden is wellicht niet het beste voor haar herstel. Hoewel het er totaal niet meer toe doet, toch nieuwsgierig wie de DIN had ingesteld op haar ski’s en hoe 'strak" ze stonden. Zegt overigens ook niet alles, mijn vriendin heeft alles kapot geskied dik een week terug met correct afgestelde bindingen in pap sneeuw met heel weinig vaart. Hoe dan ook, succes en spoedig herstel gewenst!

Heel zuur dit al op de eerste dag mee te maken. Weet niet of wanneer ze in Sölden ook nog les had genomen dit voorkomen had kunnen worden. Waarschijnlijk niet, gewoon domme pech.
Afstellen van ski’s heb ik 0 ervaring mee als snowboarder, maar is dat iets wat niet direct te checken is?

Dank voor jullie reactie, erg tof te lezen dat jullie meelevend zijn met eigenlijk een totaal onbekend persoon.
Tja in voel me toch een beetje schuldig dat ik die stomme din ben vergeten te controleren. Ben net naar de ski depot gelopen en zag dat die op 6,5 stond en bij mij 8,5. 6,5 voor een beginner is natuurlijk veeeeeel te hoog. Ondanks de lengte of gewicht !! Maar goed het was mijn verantwoordelijkheid om het te controleren. Had het echter wel duidelijk aangegeven en gezegd.

Wat balen zeg…beterschap voor je vriendin!

Ik ben benieuwd of het inderdaad de verantwoordelijkheid van de huurder is om dit te controleren. Ik heb geen flauw benul van DIN waardes, dus ik mag hopen dat die verantwoordelijkheid niet bij mij als huurder ligt, maar bij de verhuurder. Toch?

*bericht bewerkt door ErikP op 13 feb 2017 10:07

Als je ski’s huurt bij gelijk welke skiverhuur ga je er natuurlijk van uit dat de waarde’s goed ingesteld worden (vermits je niet liegt over je gewicht en ervaring!!). Hoewel het niet onverstandig is zelf nog even te checken of het goed gedaan is. Op zich is 6,5 voor een volwassen persoon van normaal postuur niet perse heel gek maar kun je niet veel van zeggen zonder haar maten en gewicht te weten.

We delen een passie AppY, daarom is iedereen zo meelevend… Ook van mijn kant sterkte gewenst met het herstel voor je vriendin. Mooi klote dat de wintersport zo snel en abrupt tot een einde is gekomen…

Hallo mensen.
Nogmaals dank voor de steunende berichten.
We zijn “goed” aangekomen … de reis was vooral de laatste 250km een hel voor mijn meisje … de knie is nog dikker geworden. Brace heeft ze wel nu 24/7 aan. Morgen afspraak bij de dokter. Hopelijk wordt ze meteen doorverwezen naar orthopeed. Lijkt erop dat het toch echt zwaar knudde is…

Paracetamol en ibu helpt al niet meer tegen de pijn en ze probeert haar zelf in alle mogelijke houdingen te wringen om pijn te minimaliseren … ik weet het ook Ff niet meer. Vind het allemaal zo sneu…

Morgen een nieuwe update. Op deze manier wil ik jullie toch de andere kant van wintersport laten zien.

Overleg met de dokter of er ook nog andere pijnstillers zijn die in dit geval voorgeschreven kunnen worden. Er is nog allemaal veel sterker spul, maar moet natuurlijk wel op recept van de arts. Hopelijk helpt dat de pijn voor nu onder controle te houden.

En regelmatig een icepack er op, werkt iets pijnstillend en haalt de zwelling in het gewricht weg waardoor de druk verlaagd en ietsje minder pijn. Wel een doek tussen icepack en blote huid natuurlijk

Ohh wat erg voor je vriendin! Mijn vriend heeft vorig jaar op 1 januari precies hetzelfde gehad in Sölden en op dezelfde piste. ? Hij had zijn kruisband en mediale band compleet afgescheurd, terwijl hij heel lullig en rustig onderuit gleed. Nu meer dan een jaar en 2 operaties verder heeft hij nog steeds 2x per week fysio en wil hij niet meer skiën ?

Heel veel sterkte voor je vriendin, maar ook een beetje voor jou. Er zal de komende tijd vaak een beroep op je worden gedaan ?

Als ik je een tip mag geven…ik weet niet waar je vriendin woont maar mijn vriend is echt geweldig geholpen door een orthopeed van OCON in Hengelo. OCON Is een orthopedische kliniek in het ziekenhuis gericht op sporters waar ze kruisbandletsel behandelen met een nieuwe behandeling waarbij je sneller hersteld. Ik zou echt iedereen aanraden daar naartoe te gaan, ondanks dat het misschien iets verder reizen is. Als je meer hierover wil weten hoor ik het graag!

Nogmaals sterkte en succes!

Jeetje, wat ontzettend rot zo op de eerste dag dat ze skiet in de alpen! Veel sterkte voor jullie, en hopelijk was dit niet gelijk de laatste keer wintersporten voor haar…

Achteraf is het altijd makkelijk praten, maar misschien had je haar meer moeten laten wennen aan de alpine omstandigheden voor dat je naar het hoogste punt gaat. Je geeft zelf aan dat ze beginner is en dat je met haar gelijk naar het hoogste punt van het gebied te gaan op de eerste dag. Wat ik daar heb gemerkt is dat je ook sneller moe wordt, vaker moet rusten etc want er is minder zuurstof in de lucht op die hoogte. Daarnaast, de alpen zijn niet te vergelijken met een “egale” helling als in Landgraaf zonder gekke oneffenheden. Misschien is het toch combinatie van omstandigheden, dat ze ten val komt. Dat de ski niet uit gaat en ze knieletsel oploopt, is dan toch domme pech, 99 van de 100 keer gaat het waarschijnlijk goed…

Nogmaals veel sterkte en een voorspoedig herstel toegewenst!

@Marjolein ja daar heb je gelijk in. Echter ik heb hier een bewuste keuze gemaakt. In Sölden waren de omstandigheden niet best beneden. In de ochtend vrij ijzig. Dus ik verkoos de makkelijke pistes op te zoeken op de gletcher waar de sneeuw top was. Ook minder druk was vooral in de vroege ochtend
Wij kwamen daar immers als een van de eerste aan. Op het moment van het ongeluk waren we onderweg naar het restaurant om daarna langzaam weer af te dalem richting hotel en dan was wellness de beste optie.

Maar het restaurant hebben we helaas niet gehaald. Mijn vriendin is sportiever dan mij. Dus wat de conditie betreft zou dat geen probleem moeten zijn. Maar het is altijd lastig om te kiezen waar je heen gaat. Achteraf had ik het Mss toch anders gedaan…

Op zich hoeft 6.5 voor een quasi beginner geen idiote instelling te zijn, afhankelijk natuurlijk van lengte, gewicht, bsl en leeftijd. Je kunt een indicatie eenvoudig krijgen op http://www.dinsetting.com/

Hiernaast ben ik het wel met @Marjolijn_ eens, dat meteen de hoogte in wellicht niet de meest voor de hand liggende keuze is, zeker na een stevige apres-ski :)

Beroerd begin in ieder geval! Hopelijk ziet je vriendin het wel zitten om deze mooie sport een herkansing te geven volgend seizoen. Beterschap in ieder geval!

Edwin van Riel

Ik heb de din setting op basis van de gegevens van mijn vriendin gecheckt op dinsetting.com
En kom dan op 4,5 uit… ruim 2 punten lager. Wat toch ruim 25% is …
blijft en is beetje gissen achteraf en dan is het altijd makkelijk praten.

Vandaag bij de arts geweest. Ziet ernaar uit dat de linker knie kruisbanden gescheurd zijn en de mediale collateraal band.
Donderdag naar de orthopeed.
Wordt vervolgd…

*bericht bewerkt door AppY op 14 feb 2017 22:01

Verschil tussen 4.5 en 6.5 is fors (even ervan uit gegaan, dat de stand die je ziet op de bindingen redelijk overeenkomt met de werkelijke waarde).

Enig idee hoe ze daar op de shop in gekomen zijn? Toevallig op zo’n weegschaal gestaan waarop je dan skiniveau en zo invoert en waar meteen een bonnetje met de instelwaarde uitrolt?

Maar goed, de ellende is al geschied dus je kunt er waarschijnlijk weinig meer mee.

Edwin van Riel

Dat is een heel vervelend bericht. Heel veel sterkte en blijf moet houden.
Neem jezelf niet te veel kwalijk. Dit was gewoon een vervelende samenloop van omstandigheden.

Papegijs

Trouwens fout afstellen van skies heb ik vorig jaar ook meegemaakt.
Ze hadden mij bindingen 1 schoenmaat te klein gezet en gewicht 150 kilo…
Toen ik dus aangeskied werd bij een lift in Wagrain gingen die skies totaal niet meer uit waardoor de kniebandjes iets te veel waren opgerekt en mijn stuitje deed vreselijk zeer. Erg lastig skiën kan ik zeggen… Gelukkig voor mij was het na 6 weken weer beterder.

Papegijs

Plaats een reactie