Zeker 4 doden door lawine in Tignes

Vanmorgen weer een triest bericht uit Frankrijk. Een groep van 9 wordt bedolven. 1 weet zich te redden, 1 zwaargewond naar het ziekenhuis, 4 dodelijke slachtoffers en nog 3 vermist… :(

http://www.hln.be/hln/nl/2654/Extreme-Aarde/article/detail/3…

Dat na al een zeer dodelijk weekend in de Franse Alpen: 1 lawinedode in Montgenevre, 1 in Praz sur Arly, een zwaar gewonde (levensbedreigend) in La Cluzas afgelopen dagen. Het sneeuwdek is heel gevaarlijk en heel moeilijk in te schatten momenteel. Ik ben bezig met een artikel hierover, zometeen live.

Click. Click. Peace

Wat vreselijk… ? Op Wepowder staat ook al een waarschuwing ivm de komende drukte door de vakantieperiode. Heel goed om iedereen weer bewust te laten worden van de gevaarlijke situatie deze winter.

*bericht bewerkt door MiTi op 13 feb 2017 13:48

Winter is coming

35 doden dit jaar al door lawines. Las dit na dat lawinebericht, goed stuk wel:

http://wepowder.nl/forum/topic/239457

Not all who wander are lost

null

Not all who wander are lost

Waarschuwing (die ik trouwens al was begonnen voor dit verschrikkelijke ongeluk).

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/345411/waarschuwin…

Click. Click. Peace

null

Edwin. op 13 feb 2017 14:24

Is deze helling per definitie extreem gevaarlijk? Ik als off piste leek zie rechts een heleboel lawinehekjes en onder een piste… Zou je als geoefend off-piste skiër dan niet sowieso het risico moeten uitsluiten? Al is het maar om nietsvermoedende mensen op de piste niet door een lawine te laten verassen? Of gaat die piste niet verder achter de gebouwen?

Vreselijk nieuws weer hoor. pff je zal het maar mee maken.

*bericht bewerkt door Martin9 op 13 feb 2017 15:04

🏂

@Martin9 Lawinehekken zeggen niets over het lawinegevaar voor skiërs. Deze hekken zijn tegen spontane lawines voor het dorp eronder te beschermen.

Deze helling eindigt in een speciale lawinedam, ook om het dorp te beschermen. Dus de piste loopt iig niet per se gevaar. Verder ben ik het wel met je eens. Ik ski niet graag off-piste boven pistes.

Die lawinedam is denk ik nu ook het probleem, hier kan de sneeuw zich dus enorm ophopen. Daarom zijn ook nog niet allee slachtoffers gevonden.

Click. Click. Peace

Heftig… Die plek is boven het dorp dus dik in zicht. Zullen veel mensen dus wel gezien hebben…
Ben vaak in Tignes geweest dus weet waar het is…
Je zult er maar net onder skiën op die piste… wel ff schrikken!

Zo’n dam zorgt natuurlijk voor een veel grotere ophoping van sneeuw dan welke je normaliter onderaan een lawine treft. Kan mij voorstellen dat de sneeuw hier meters dik kan zijn in potentie, afhankelijk van de grootte en de snelheid van de lawine…

@Harm inderdaad, zoals off-piste skiërs dat noemen een ‘terrain-trap’

Click. Click. Peace

Volgens Le Dauphine Libere is het een georganiseerde off-piste cursus van de ESF. 8 personen waren ingeschreven, maar 1 persoon was vanmorgen niet op tijd op de afspraak dus niet meegegaan met de groep.

De Dauphine Libere spreekt nu van 8 doden (7 cursisten en skileraar)

Click. Click. Peace

En zonder die dam is het daar onderaan de helling ook vrij vlak ineens, dus sowieso een rotpunt in dat opzicht.

Wat me wel opvalt is dat de helling waar dit plaatsvond in het lawinebericht expliciet is genoemd als gevaarlijk aspect. En het is er gemiddeld zo’n 35 graden steil. Bij lawinegevaar 3 zou ik me niet aan die kant van die berg begeven (op basis van de meest eenvoudige vorm van de reductiemethode). Ben ik nou zo voorzichtig?

Wordt al gesproken van 8 doden … :s

edit: Blijkbaar al gepost

*bericht bewerkt door Giuzzi op 13 feb 2017 15:41

En zonder die dam is het daar onderaan de helling ook vrij vlak ineens, dus sowieso een rotpunt in dat opzicht.

Wat me wel opvalt is dat de helling waar dit plaatsvond in het lawinebericht expliciet is genoemd als gevaarlijk aspect. En het is er gemiddeld zo’n 35 graden steil. Bij lawinegevaar 3 zou ik me niet aan die kant van die berg begeven (op basis van de meest eenvoudige vorm van de reductiemethode). Ben ik nou zo voorzichtig?

GiGi op 13 feb 2017 15:32

Ja, ik schaar mezelf ook in de categorie toeristen en zal ook niet willens en wetens van de ERM afwijken. Duidelijk dat voor ons 35 graden, stufe 3, noord-orientatie en wind de afgelopen dagen een no-go zouden opleveren. Dan maar een afdaling minder. Alhoewel er voor de pro’s voldoende speelruimte schijnt te zijn om hiervan af te wijken, lijken toch de risico’s dan aanmerkelijk hoger te liggen.

Edwin van Riel

@GiGi Dit klopt in de meest eenvoudige/veilige reductie methode. Proffesionals en zeer ervaren wintsporters mogen ook andere aspecten meewegen:

Wat nou als deze helling de hele winter al kapot gespoord is bijvoorbeeld?

Achteraf oordelen is wel heel makkelijk. ik durf geen waarde oordeel te geven.

Click. Click. Peace

@Rogier

Kunnen dit soort lawines ook ontstaan op niet geprepareerde ski-routes?? Of zijn die normaal gezien niet steil genoeg??

Übung macht den meister!!!

Ziet er ook best steil uit en niet heel erg toegankelijk uit:

null

Not all who wander are lost

@GiGi Dit klopt in de meest eenvoudige/veilige reductie methode. Proffesionals en zeer ervaren wintsporters mogen ook andere aspecten meewegen:

Wat nou als deze helling de hele winter al kapot gespoord is bijvoorbeeld?

Achteraf oordelen is wel heel makkelijk. ik durf geen waarde oordeel te geven.

Rogier op 13 feb 2017 15:52

Het was ook niet als oordeel bedoeld, maar meer als check van mijn eigen redenering. En als beginnende en zeer conservatieve freerider hou ik het lekker bij de meest defensieve/voorzichtige toepassing van de Reductiemethode…

@Rogier

Kunnen dit soort lawines ook ontstaan op niet geprepareerde ski-routes?? Of zijn die normaal gezien niet steil genoeg??

RFKANGOO op 13 feb 2017 15:58

Als deze geopend zijn in principe niet. Maar gesloten zeker wel. Lawines komen voor vanaf 30 graden (natte sneeuw lawines minder steil). Dus dan kan dat zeker gebeuren. Maar op geopende routes en pistes normaal gesproken dus niet.

Click. Click. Peace

@GiGi Dit klopt in de meest eenvoudige/veilige reductie methode. Proffesionals en zeer ervaren wintsporters mogen ook andere aspecten meewegen:

Wat nou als deze helling de hele winter al kapot gespoord is bijvoorbeeld?

Achteraf oordelen is wel heel makkelijk. ik durf geen waarde oordeel te geven.

Rogier op 13 feb 2017 15:52

Het was ook niet als oordeel bedoeld, maar meer als check van mijn eigen redenering. En als beginnende en zeer conservatieve freerider hou ik het lekker bij de meest defensieve/voorzichtige toepassing van de Reductiemethode…

GiGi op 13 feb 2017 16:04

Verstandig!

Click. Click. Peace

Terrain trap:

null

Click. Click. Peace

Wat een vreselijk nieuws weer…

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

null

Click. Click. Peace

Bij het drama zijn tot dusverre een skileraar, een vader, een zoon en zijn halfbroer omgekomen. Het verhaal gaat dat het drama zich tot deze groep beperkt (wat al een drama op zich is). Het getal 9 zou door dubbeltellingen en fouten in de communicatie naar buiten zijn gekomen.

Une personne du cours ESF que les secours recherchaient a été retrouvée. Elle avait quitté le groupe avant l’avalanche. Elle a été jointe sur son portable. Elle est saine et sauve et est interrogée par la gendarmerie pour lever les doutes sur la présence d’autres personnes.

Les autorités parlent d’un bilan faisant état de quatre morts, le moniteur, un père, son fils et le demi-frère du fils. Il semble que le signalement initial de neuf personnes emportées ait été dû à des doublons sur la liste de l’école de ski.

Click. Click. Peace

Zoals ik het uit deze link begrijp:
http://www.francetvinfo.fr/meteo/neige/avalanches/savoie-ce-…
ging het om snowboarders die lopend het gebied ‘overstaken’. Ze hadden wel allen piepers op zak. De begeleider had eerder die ochtend dezelfde afdaling nog gedaan, maar dan zonder de groep. Door dubbele registratie van de deelnemers was er onduidelijkheid over het aantal slachtoffers, maar ze zijn er nu zeker van dat ze iedereen terug hebben gevonden, helaas wel met een slechte afloop.

Triest…

@Lil92 klopt waarschijnlijk traverseerden ze om een mooiere helling of helling zonder sporen te vinden.

Click. Click. Peace

null

Click. Click. Peace

Ik ben net terug van een week Tignes. Heb dagelijks geskied op de zwarte Arolles piste net naast de plaats waar de lawine plaatsvond. Het is een zone waarop er op elk moment geskied wordt door vrijwel iedereen: zowel groepen met gidsen als echte amateurs en beginners. Het ligt nl. net naast het centrale plein van Tignes le Lac. Echt niet te geloven dat er op deze plaats zo’n catastrofe is gebeurd… Heel erg…

Er schijnt verwarring te zijn geweest over het aantal vermisten. Naar nu blijkt zijn de mensen waarschijnlijk dubbel geregistreerd waardoor er niet meer slachtoffers te betreuren zullen zijn.

Blijft een uitermate tragisch ongeval…

Triest, diep triest.
Laat weer eens duidelijk zien, dat ondanks alle voorbereidingen, ervaring, uitrusting, gidsen, lawinepiepers etc. etc. nooit iets is uit te sluiten. Je mag dan nog zo bewust je eigen grenzen denken te kunnen bepalen, dit is zo’n voorbeeld waarbij externe factoren je over die grens trekken.

Rob

Plaats een reactie