Lawine in Nendaz (video / loopt goed af)

Lawine gisteren in Nendaz

https://youtu.be/bxpzf85xBeQ

Click. Click. Peace

Ook dit ziet er weer redelijk angstaanjagend uit moet ik zeggen… gelukkig heeft hij het overleefd.

Was die hobbel waar hij op 0:21 stopt en blijkbaar de lawine triggerde nou echt een punt waar je gewoon niet mag stoppen of was dit gewoon pech? Anders gezegd: was de kans kleiner of misschien zelfs nul als hij gewoon zijn lijn had doorgetrokken voorbij die hobbel?

🏂

@Martin9 Dit is een lastige vraag.

Het is niet onlogisch dat hij hier een lawine triggert waarschijnlijk was het sneeuwdek hier niet al te dik. En dan is het makkelijker triggeren. Maar waarschijnlijk maakt het niet zoveel uit en was de lawine ook losgekomen als hij niet was gestopt. Daar is gewoon niets over te zeggen.

Als je zulke fijne ‘rij-strategiën’ moet gaan gebruiken dan het is wel zo onveilig dat je beter een biertje op het terras kan gaan drinken.

Click. Click. Peace

Je zou kunnen stellen dat de lawine misschien niet getriggerd zou geweest zijn als hij op een andere plaats zou gestopt zijn en daardoor de zwakke laag niet had geraakt. Maar het eenvoudige feit dat er een lawine is geweest bewijst alvast dat deze helling op geen enkele manier risicoloos kon afgedaald worden.
Waar bij het heuveltje de zwakke laag waarschijnlijk minder diep onder de oppervlakte ligt dan anders, kunnen op andere plaatsen zonder zichtbare eigenschappen even goed hotspots liggen die de boel in gang zetten als ze geraakt worden.

Zonder meer details is het moeilijk oordelen of er een goede risicoanalyse werd gemaakt. Ik zie alvast een couloir(tje), scheuren in de sneeuw en punten in het terrein die sterk convex of concaaf zijn. Elk op zich geen probleem, maar toch redenen om alles nog eens goed te overwegen voor je drop-in.

Risicoanalyse en/of lage risico’s geven geen garanties. Al is het risico op een lawine 1%, je zou maar net pech hebben. Al bepaal je per helling het risico op een lawine heel precies, je kunt nooit precies zeggen of de lawine er komt. Het blijven kansen.
Wat voor mij telt, is dat mensen die het risico van off-piste skiën/boarden nemen, zich realiseren welk risico ze lopen en die info krijg je bij elke skilift. Vanaf lawineschaal 3 zou ik er zelf nooit aan beginnen. Maar iemand die doelbewust het risico opzoekt noem ik niet dom, want wie ben ik om dat uit te maken?

Wel mooi om te zien dat hij zodra hij de kans krijgt gelijk de lawine uitboard, en ‘aan de kant’ rustig bijkomt.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Als ik kijk zie ik 2 dingen, 1 windtekenen op het sneeuwdek boven de ‘‘hobbel’’. 2 de strakheid van de witte kleur op de hobbel. voor zo ver ik zie de ‘‘stukadoor’’ = triebschnee . dus het verbaasd me niks dat hij dat lostrapt. Over de keuze om daar te stoppen durf ik niks te zeggen. te weining info bekend over de helling en wat de andere mogelijkheden waren.

echte mannen lopen naar boven,

Hij ging net zitten dus officieel is hij beneden gekomen zonder te vallen.

Waarvoor hulde

En het gebeurt op een berg met een enorm toepasselijke naam: “Plan du Fou”

Onze lokale expert @kanski waarschuwde al:

http://wepowder.nl/forum/topic/239578

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 16 feb 2017 13:15

Zou hij ook niet ontzettend balen. Een halve dag gelopen, mooi weer, maagdelijke sneeuw. First track alert op 10!
Is hij net lekker op weg, komt lawine zijn plezier verpesten…
…of zou hij gewoon blij zijn dat hij het er zonder schade vanaf heeft gebracht :)

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Veenhoorn Inderdaad en ook in een keer de hele wand afgekrast ;-)
@MartijnUiterwijk Reken je niet te rijk door het ‘zien’ van deze zaken. Hier speelt zoals op vele plekken in de Alpen die zeer zwakke onzichtbare ondergrond veel meer mee. Met een veiligere base ziet deze helling er niet al te spannend uit.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie