Advies gevraagd: Dames piste ski (met rocker), voor gemiddeld nivo

Mijn echtgenote skiet nu al een jaar of 5 op Head First One skis. Haar eerste eigen materiaal want daarvoor hebben we altijd gehuurd.

Over deze Head First One ski:
“This is a great entry level ski to help novice level skiers get comfortable with their gear so they can quickly progress to be the next Lindsay Vonn.
They perform best at slower speeds, and encourage a lot of turns, which is the best thing for beginners.
They can perform well enough to handle intermediate terrain as the skier progresses.”
Sidecut: 117/71/102mm
Radius: 13.6m
Lengte: 163cm

Op zich bevallen deze ski’s haar prima, ze is geen pistekanon en daarom heeft ze denk ik weinig echt last van deze vergevingsgezinde ski.
Zelf vind ik deze ski’s slappe beginnerslatten en ik gun haar beter materiaal. Ook om haar inmiddels best redelijke skiniveau verder te laten ontwikkelen en dan mag een ski best wat minder vergevingsgezind zijn.

Profiel:
Mijn vrouw (42jr, 1,78m lang, 75?kg) komt alle pistes af, ook pittige zwarte, maar ze heeft geen ‘need for speed’. Soms gaat wel even het gas er op, maar ze gaat op haar eigen tempo, dat doorgaans wel wat hoger ligt dan het gemiddelde op de piste. We gaan zeker 1x per jaar met het gezin op wintersport (afgelopen kerstweek zijn we geweest, komende periode gaan we op de rolband om techniek bij te schaven en dan eind april waarschijnlijk nog naar Tignes).

Wat ik in gedachten heb is om goedkoop nu een setje betere ski’s voor haar te kopen en mee te nemen naar Tignes, zodat ze die kan proberen. Daar wil ik niet teveel kosten voor maken, dus een uitverkoopmodel van wat jaren geleden of gebruikte ski’s (bijv via Marktplaats) is geen punt. Randvoorwaarden zijn wel:

  • niet te zware ski
  • piste georiënteerd
  • geen oud ontwerp, dus rocker profiel aan de tip is wel gewenst, ivm makkelijke draai

Omdat ik niet zo thuis ben in de merken/modellen zou ik graag wat tips/suggesties krijgen van ski’s die mijn vrouw gaan helpen om een stap verder te komen. Welke lengte zou raadzaam zijn? Veel dank alvast voor het meedenken!

Fischer motive 80? Is een allemansvriend die verder niet te spannend is. Zou voor 168 lang gaan.

Met de introductie van de pro mtn reeks zal die overjaars vast wel voor een mooie prijs te vinden zijn.

Zeker een mooie ski, maar misschien niet ‘piste-georiënteerd’ genoeg (lees: aan de brede kant voor echt lekker snel omkanten). Misschien de Fischer Progressor F18 in 174…

*bericht bewerkt door GiGi op 22 feb 2017 13:43

Gents, fijne tips en heb me er even in verdiept. Inderdaad lijkt me de F18 passender, omdat de Motive 80 een All-mountain ski is. In de praktijk gaat ze weinig in de diepere sneeuw, maar kan zeker wel eens voorkomen. Is dat voldoende rechtvaardiging voor een All-mountain, of is een SportPerformance ski voor die paar keer ook voldoende?

De damesversie van de Progressor (F18W) is trouwens tot een max lengte van 167. Ze heeft nu 163 (zonder rocker), maar zou dat echt te kort zijn?

Verder heb ik nog wat huiswerk gedaan en liep tegen de Salomon WMax 8 of 12, en Elan Amphibio aan. Zijn die misschien nog interessant voor de shortlist?

*bericht bewerkt door -JPS- op 22 feb 2017 17:35

love de Salomon Wmax! De wmax 8 is een hele fijne ski, een alleskunner. Maakt niet uit hoe je 'm skiet, lang, kort, gerutscht of gesneden, gewoon een hele lekkere ski.
De 8 is een stuk vergevingsgezinder dan de 12. De wmax12 wil vooral lekker hard en heeft een duidelijke voorkeur voor lange bochten. De 12 heeft echt een fantastische grip op harde en ijzige pistes, de 8 skiet ook lekker in slush en zachte omstandigheden.

*bericht bewerkt door Jst81 op 22 feb 2017 17:42

love de Salomon Wmax! Hele fijne ski, een alleskunner. Maakt niet uit hoe je 'm skiet, lang, kort, gerutscht of gesneden, gewoon een hele lekkere ski.

Jst81 op 22 feb 2017 17:36

Welke Wmax heb je, de 8 of 12 en in welke lengte ski vs eigen lengte/gewicht?
Zo te zien gaat de 8 maar tot 162cm lengte. De 12 is wel in 170 te krijgen.

Ik had de 8 en heb de 12 getest ;)

Klopt de 8 gaat maar tot 162. Ik zou sowieso de wmax12 aanraden voor je vrouw.
Ik ben zelf 170cm en circa 60 kg. De wmax12 heb ik getest in de lengte 165.

Heb je de mogelijkheid om de ski te testen? Dan kun je verschillende lengtes proberen en een vergelijk maken tussen verschillende soorten/merken/types

Zou kijken naar een overjarig model als bv hierboven gesuggereerd maar toch niet veel naar budget (indien mogelijk). Ga ervan uit dat je er minimaal 5 jaar mee doet, gemiddeld 1-2 weken per jaar, plus teainen in nl dan is het niet zo relevant of het setje (binnen redelijke grenzen natuurlijk) 100 Eur duurder is. Geloof maar gerust dat er (gemiddeld gesproken) echt wel verschil zit tussen latten van 200 en van 500 Eur.

Edwin van Riel

@Jst81: goede info. Ik had de aandacht ook al liggen bij de 12, maar die is zo te zien nog wel vrij nieuw en prijzig waardoor de aanbiedingen misschien beperkt blijven.
Het wordt denk ik een aanschaf zonder testen, maar daar zie ik geen echt probleem is zolang het een ski is die voor een brede doelgroep gevorderde skiërs is. Omdat mijn vrouw van een slappe ski afkomt zal ze sowieso weer moeten gaan wennen en gedwongen worden haar techniek te verbeteren ;)
Doel is om nu tot een shortlist te komen en dan hou ik de aanbiedingen/markt even in de gaten om mijn slag te slaan. We hebben nog even tot eind april.
@evr66: Eens, dat is het idee. Ik zoek dan iets in de categorie adviesprijs 5 tot 7 honderd euro en met wat mazzel komt dat voor -40a50% langs, maar ik wil zeker niet in een klasse lager terechtkomen. Ik hoor dus ook graag interessante ski typen van rond 2015 omdat die denk ik eerder gedumpt worden itt zo’n relatief nieuwe W-Max12.

Shortlistje waar ik nu op uitkom:

  • Fischer Progressor F18W (lengte 167)
  • Salomon Wmax12 (lengte 170)

Verder heb ik ook nog de Dynastar Intense 10 gezien, de Atomic Redster XTI en Cloud 11 ARC, maar begreep dat die laatste twee dezelfde eigenschappen hebben.
Verder vroeg ik me af welke types van Elan (en evt andere merken) ik ook nog op de shortlist zou kunnen zetten. Hoor graag weer jullie feedback!

Oja, ski met pisterocker en sidewall is dus wel een pre/eis denk ik. Misschien wat lastig te vinden met overjarige modellen?

*bericht bewerkt door -JPS- op 22 feb 2017 19:05

Je kunt eens ideeën opdoen bij bv conrad, xspo, ekosport, glisshop.com. eens kijken wat er is. Zou inderdaad liever mooi model van 2 jaar oud kopen dan een vers instapmodel. Intense10 en xti zijn toppers, wel nieuw, heb ik hier allebei. Zie bv bij conrad een k2 amper rictor 82, ook geen verkeerde ski. 300 incl bindingen. Ook daar een xti voor 450 compleet.

Edwin van Riel

“Op zich bevallen deze ski’s haar prima, ze is geen pistekanon en daarom heeft ze denk ik weinig echt last van deze vergevingsgezinde ski.
Zelf vind ik deze ski’s slappe beginnerslatten en ik gun haar beter materiaal. Ook om haar inmiddels best redelijke skiniveau verder te laten ontwikkelen en dan mag een ski best wat minder vergevingsgezind zijn.”

@ JPS, Erg lief van je dat je nieuwe/andere ski’s voor je vrouw zoekt.

Maar wat ik mij afvraag, na aanleiding van je verhaal, is of ze zelf ook nieuwe ski’s wilt. Ik lees nl dat jij haar ski’s slappe beginnerslatten vindt, maar dat de ski’s jouw vrouw wel goed bevallen.

Is het dan niet handiger om de beslissing, om wel of geen nieuwe ski’s / andere ski’s uit te proberen, aan je vrouw over te laten?

Ik zou het persoonlijk niet prettig vinden als iemand voor mij beslist of ik nieuwe ski’s moet nemen/uitproberen. Terwijl mijn ski’s mij goed bevallen.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Je kunt eens ideeën opdoen bij bv conrad, xspo, ekosport, glisshop.com. eens kijken wat er is. Zou inderdaad liever mooi model van 2 jaar oud kopen dan een vers instapmodel. Intense10 en xti zijn toppers, wel nieuw, heb ik hier allebei. Zie bv bij conrad een k2 amper rictor 82, ook geen verkeerde ski. 300 incl bindingen. Ook daar een xti voor 450 compleet.

evr66 op 22 feb 2017 19:18

Just now was ik aan het gluren bij deze shops. Moet zeggen dat de prijzen en collecties daar wel wat fijner zijn dan de NL webshops. 300e vind ik een fijn richtbedrag dus ik ga eens rondneuzen. Die K2 Amper Rictor is wel een All-Mountain. Of zijn de verschillen met piste ski’s door de rocker constructie tegenwoordig kleiner geworden?

De AMP Rictors zijn inderdaad allmountain. En een paar ervan zijn zeker lekker (vooral de 82 en de 90). Maar de smallere modellen uit die lijn halen het in skikwaliteiten niet bij de huidige Supercharger bijvoorbeeld. Maar ja, die is dan weer stervensduur…

Opties rond 300 euro zijn er zeker (check vooral ook de Duitse prijsvergelijkingswebsite idealo.de). Maar gebruikte huurski’s zijn misschien ook interessant. Bijvoorbeeld op skibuy.at

@Maartje: terechte opmerking. Ik ben helemaal in overleg met haar maar dat zie je hier niet :)
Punt is dat ze zelf ook beter technisch wil leren skiën, maar geen zin heeft om zich in materiaal te verdiepen en nog niet weet dat ze daar veel mee kan winnen. En dus niet gemotiveerd is om zelf op zoek te gaan dus help ik haar graag een handje.

Ik hou die andere ski’s ook nog wel achter de hand en als ze de nieuwe echt niks vind dan doe ik ze wel weer weg.

*bericht bewerkt door -JPS- op 22 feb 2017 19:41

De AMP Rictors zijn inderdaad allmountain. En een paar ervan zijn zeker lekker (vooral de 82 en de 90). Maar de smallere modellen uit die lijn halen het in skikwaliteiten niet bij de huidige Supercharger bijvoorbeeld. Maar ja, die is dan weer stervensduur…

Opties rond 300 euro zijn er zeker (check vooral ook de Duitse prijsvergelijkingswebsite idealo.de). Maar gebruikte huurski’s zijn misschien ook interessant. Bijvoorbeeld op skibuy.at

GiGi op 22 feb 2017 19:38

Ik was ook al via je site op Skibuy.at terecht gekomen. Er worden precies 2 sets ski’s aangeboden die niet geschikt voor ons zijn :)

@JPS, idd dat haalde ik niet uit je verhaal.;)

Succes, met je zoektocht!

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Ik was ook al via je site op Skibuy.at terecht gekomen. Er worden precies 2 sets ski’s aangeboden die niet geschikt voor ons zijn :)

-JPS- op 22 feb 2017 19:44

Er staat nu zowat niks zie ik. Vorige week nog 400 paar… Blijven checken die site zou ik willen suggereren.

*bericht bewerkt door GiGi op 22 feb 2017 20:09

Tsja mijn vrouw was ook tevreden en hoefde echt geen andere ski’s. Tot ze er op gestaan had natuurlijk. No way dat ze nog terug gingen :) IS nu gelukkige eigenaar van een setje xti en skiet veel sneller en zelfverzekerder, met name op harde/ijzige pistes.

Edwin van Riel

@evr66, dat is precies ook mijn verwachting, maar ik moet het dus wat pushen. Ze geeft me wel vaker achteraf gelijk ;) Met XTI bedoel je de Atomic Redster XTI?
@GiGi: ik hou het in de gaten. Kreeg de indruk dat ze pas wat aanbieden zodra het seizoen voorbij is.

Ik heb even naar de K2 Rictor 82 gekeken en reviews/ervaringen gelezen. Die is zeker scherp geprijsd, maar ik ben wat met gemengd gevoel tav de All-Mountain categorie. De AM’s zijn vaak toch wat zwaarder met hogere radius en zeker ook deze K2 (radius van 17m). Nu is mijn vrouw nog niet zo van het snelle korte bochtenwerk, dus weet ook niet of een pure piste slalomski dan wel het meest geschikt zal zijn en dat pleit dan weer voor een all-mountain. Heeft ook als voordeel dat ze beter door de papsneeuw gaan.

Denk dat de fischer f18 inderdaad mooi zou zijn. De salomon is wel echt n serieuze ski en skiet het lekkerst op tempo, weet niet of dat de beste keus is. Die bredere K2 skies zijn wel prima als je kiest voor een allmountain, zijn over het algemeen wel makkelijk te skien en veel plezier voor een schappelijke prijs.

Inderdaad de redster xti. Niet zozeer aandringen maarcsoms moet je t gewoon ervaren om te kunnen oordelen.

Allmountains en echte slalomskis daar zitten nog wel heel wat latten tussen zeg maar. Buiten dat is t verschil tussen een smalle allmountain en een gemiddelde pisteski vaak niet zo gek groot. Ook vaak marketing en boel blabla naar mijn mening.

Denk dat je met alle suggesties hier eigenlijk geen buil kunt vallen, beetje moderne lat, onder de 85 mm, houten kern, sidewall, dan komt het wel goed. Gewicht boeit mij persoonlijk minder, tenzij voor toeren/klimmen/klauteren. Sterker nog, iets meer massa kan best lekker zijn in suboptimale sneeuw :)

Edwin van Riel

ik heb zelf op ekosport net de rossignol experience 80 HD gekocht (model 2016/2017). Zo goedkoop dat ik het niet kon laten (vorige week zat er zelfs nog een extra kortingscode op). Komende week in Oostenrijk wat hogere temperaturen en sneeuw, dus wel handig om achter de hand te hebben. Het voordeel van de ski is dat ie een houten kern heeft en een partiële sidewall zodat ie precies stuurt onder de voet maar toch vergevingsgezind is. Zo iets zou ik ook zoeken. Onderstaande ski’s kan je vrouw geen buil aan vallen bijvoorbeeld, maar misschien wil je meer geld uitgeven? Dat kan altijd natuurlijk. http://www.ekosport.nl/rossignol-pursuit-300-xel-xpress-10-b…

*bericht bewerkt door yoguido op 22 feb 2017 22:21

@yoguido: inderdaad een interessante en goedkope ski, alleen nog maar in 163cm en dat is te kort helaas. Vanaf half maart heeft Ekosport een ‘destockage sale’, dus ik zal dan eens zien wat er bij zit.

OK, ik kan zeker even verder met jullie feedback en ik ga reviews en ervaringen lezen. Samenvattend kom ik op de volgende aandachtspunten uit:

  1. Doel is het vinden van een ski voor gevorderd nivo om technisch beter te kunnen gaan skiën. Een allround (sport)performance ski is de orientatie, maar Allmountain en Slalom categorie zijn niet uitgesloten.
  2. Radius globaal 13-17m
  3. houten kern, evt versterkt met Ti
  4. met pisterocker aan de tip
  5. met sidewall (op zijn minst hybride)
  6. Overjarig model of Ex-rental gezien budget van rond de 300e, maar minder mag zeker.
  7. Qua lengte: Ik hou 165/170cm aan voor slalom en 170/175cm als het een Allmountain zou worden.

Suggesties blijven welkom natuurlijk en dan zal ik me er in verdiepen. Dank voor de feedback, ik ben in een dag al weer flink wat wijzer geworden.

*bericht bewerkt door -JPS- op 22 feb 2017 23:20

Misschien een gekke vraag maar waarom niet huren/testen in Tigne en dan daar/ of daarna kopen?

Goede gedachte, maar het lijkt me sterk dat ik de gewenste ski dan voor een dikke aanbiedingsprijs mee krijg.

@-JPS- Je gaat wel aan het eind van het seizoen. Hierdoor heb je wel kans om mooie aanbieding te vinden en voordeel is ook dat je ze eerst kan testen (evt zelfs meerdere merken/typen). Mocht je onverhoopt dan geen mooie aanbieding vinden, dan kan je altijd na de wintersport nog online zoeken. Maar je weet dan al wel, wat wel en niet fijn skiet.

Beter iets meer (mits niet te gek natuurlijk) betalen voor een ski die je getest hebt naar mijn mening. Afspraak die ik laatst in 2 shops in fr gemaakt heb was simpel: joh, je hebt er verstand van, adviseer mij nou eens goed. Als het me aanstaat koop ik hem. Bevalt-ie niet, heb je hem vanmiddag terug en betaal ik gewoon een redelijk huurbedrag. Was in 2 gevallen geen enkel probleem, onnodig te zeggen dat het advies dusdanig was, dat die ski’s niet meer terug hoefden. En voor een redelijk bedrag, in 1 geval weliswaar dankzij een model vorig seizoen waar hij nog 1 set van had staan, toevallig in de lengte die ik zocht.

Edwin van Riel

Ja hoor, doe ik ook regelmatig. Als een shop een ski heeft die ik wil testen, gewoon uitleggen wat je wil (ik zoek een ski en wil een aantal opties proberen). Je betaalt een huurbedrag en als ik iets besluit te kopen, verrekenen we dat huurbedrag met de aankoopprijs.

Je moet je alleen niet laten afschepen met lullige modelletjes in te korte lengtes. Mijn ervaring is dat verhuurders aan een ‘gevorderde’ skiër nog steeds een X-max 6 meegeven, terwijl je eigenlijk een 10 of 12 wil…

Waar in Tignes zit je precies? Zoek via Tignes.net welke shops daar zitten, kijk welke van die shops hun aanbod online hebben staan, maak een lijstje van de opties en post dat hier. Dan kunnen we hier wel van te voren al een paar modellen eruit pikken die je zeker wel moet proberen, of zeker niet.

En wanneer ga je? 4 t/m 11 maart zit ik zelf in Tignes Val Claret…

*bericht bewerkt door GiGi op 23 feb 2017 12:51

Netjes geholpen in ieder geval bij de intersport in La Daille (centre commercial rechts van de doorgaande weg als je vanaf bourg komt), waar ook de esf in zit.

Edwin van Riel

We gaan pas in de meivakantie, laatste week van April dus, tenzij sneeuwcobdities echt slecht lijken te zijn. Moet nog boeken, maar gaat dan Val Claret worden en als het lukt zo dicht mogelijk bij de Funiculaire.

Idee van huren/testen/kopen ter plaatse us zeker een optie als ik niet tegen een aanbod aanloop waar ik niet omheen kan.

OK, ik heb flink wat gelezen. Ik werd/wordt toch wel in verleiding gebracht door die K2 Rictor 82 voor 300e, maar neig toch naar een ‘echte’ allround piste-ski, en dan is die Fischer Progressor F18 zo gek niet. Daarover een vraag:

Er is dus ook een F18W, speciaal voor de dames, maar die gaat maar tot 167cm lengte. Ik heb 'm vergeleken met de gewone F18 en taillering is dan hetzelfde, en bij dezelfde lengte is ie iets zwaarder (1800 tov 1750gr). Gezien lengte/gewicht van mijn vrouw (178cm/75kg) ligt de gewone versie in lengte 174 dan meer voor de hand, of zie ik dat verkeerd?

Verder wil ik m.n. de duitse sites in de gaten houden voor een koopje van bij voorkeur een mooie overjarige piste ski. Ik verwacht vanaf eind maart de echte sale en hoop dan een slag te slaan. Tot die tijd zal vast een goede shortlist opstellen en de F18(W) staat er nog zeker op.

Plaats een reactie