Advies gevraagd: Dames piste ski (met rocker), voor gemiddeld nivo

Ik denk dat je het goed interpreteert. Ik zou voor de gewone F18 gaan, in 174 inderdaad.

Moet er niet ook even gekeken worden naar de Rossignols? Die EST versie beviel hier heel goed afgelopen wintersport. Juist in Tignes kan ik mij voorstellen dat je daar wel een paar Rossi’s kunt vinden om te testen? Maar daar weet @Gigi meer van vermoed ik zo.

Ja ik hoor graag alternatieven voor mijn shortlist en zal de Rossignols ook bekijken! Graag wel types met nieuwe techniek maar die wat uitlopend zijn. Dus waarvan de kans groot is dat ze in de overjarige uitverkoop gaan.

Ik heb deze geskied afgelopen vakantie, super ski. Makkelijk draaien, kanten, echt een piste ski. Maar ik ben geen expert dus graag advies van de kenners hier op het forum:

http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/5210879_…

Ah, ik zie nu dat @Gigi er al wat van vond…http://gigiski.com/review-rossignol-hero-st-ti/

Is mij niet opgevallen van die binding maar kan zijn dat ik een mindere techniek heb natuurlijk en ik heb de 2017 versie geskied

*bericht bewerkt door HN65 op 26 feb 2017 13:08

Ja en tegenwoordig komt ie in combinatie met een andere binding (en rail). Dus dat bindingsprobleem moet je beschouwen als opgelost.

Ik heb me wat ingelezen op die Rossignols, maar vraag me af of deze shortlist waardig zijn. Het is een sportieve slalomski en mijn vrouw is niet geweldig sportief Hoewel ze wel graag kortere bochten wil leren maken is dit misschien wat te hoog gegrepen echt agressief/krachtig draaien de hele dag door zie ik ook niet snel gebeuren.
Ik noteer ze wel; de 2016 versie is nu 350euro zie ik.
PS: lengte 167 of 172?

*bericht bewerkt door -JPS- op 26 feb 2017 20:05

Van de slalomski’s is het verreweg de vriendelijkste, vind ik. Het is ook zeker een ski die niet moeilijk te skiën is, of alleen door krachtige agressieve skiërs. In vergelijking met de gemiddelde damesski wel, maar die zijn ook eigenlijk gemaakt voor licht dames die liefst helemaal geen kracht gebruiken. Technisch goed skiënde dames die ik ken kiezen allemaal voor een uniseks ski. Ga eens wat testen, dan kom je achter een heleboel.

Je kunt ook de Völkl Flair 75 overwegen. Wel een damesski. Op http://www.Ebay.de voor 289 euro + 15 euro verzendkosten ( model 2016/2017). of de K2 Luv-serie (doet het vaak ook wel goed bij de dames heb ik begrepen).

of als unisex ski: https://www.wintersport.nl/ski-reviews/volkl-rtm-75-3/…

Overigens zou ik er ook rekening mee houden dat je vrouw na een paar uurtjes skiën (of dagen) wat vermoeider wordt. Die aanvankelijk behapbare ski blijkt dan toch opeens toch een stuk moeilijker rond te krijgen…

*bericht bewerkt door yoguido op 26 feb 2017 21:30

Volk Flair 75 kan ik niet heel veel info over vinden, wel iets meer van de 74 en dat is op zich positief. Heb wel het idee dat dit geen verkeerde, maar wel een middencategorie ski is en nog niet enorm afgeprijsd.
Welke K2 Luv doel je precies op? Ik zie ze o.a. als Tough Luv, Luv Machine.

Idd ben ik me bewust van het nadeel van een te sportieve ski zo aan het eind van de dag. Daarom ook enige bedenking bij de genoemde Rossignol SL ski’s. Gigi, gezien ook jouw reactie zet ik ze wel op de lijst (in lengte 172).

Weer een update:

Ik heb diverse Duitse en Oostenrijkse sites in de gaten gehouden en er wordt soms best scherp aangeboden. Het valt me wel op dat Idealo en Geizhalz niet altijd het beste aanbod laten zien. Googelen op naam/type van een ski brengen nog wel eens positieve verrassingen naar voren.

Ik heb nu vooral de Fischer Progressor F18 op het oog, maar zag de F19 voor iets meer aangeboden (330euro). Lengte zou dan 170 of 177cm zijn. Of is dat voor haar een te stijve ski?

Waar ik toch wel wat mee zit is de skilengte. Mijn vrouw komt nu af van een 163cm slappe ski. Gevoelsmatig zou 170-175cm al een verbetering zijn en is een stap naar 177 (haar eigen lengte) wel groot.

Vandaar misschien nog een alternatief waar ik graag jullie meningen over hoor. Bij mijn leeswerk op diverse fora liep ik tegen de Elan Insomnia Amphibio (4D) PS aan. Dit is een Damesski, die ook wel hoge ogen gooit. Ik zag 'm voor 370 euro en als het duidelijk een geschikte optie is dan hoor ik het graag. Formeel valt ie wel in de allmountain categorie, maar aan de taillering te zien ( 121/73/104 mm) vond ik het wel meevallen en is ie zelfs nog iets smaller dan de Progressor. ‘Nadeel’ kan zijn dat deze ski in max 170cm te krijgen is. Aan de andere kant is het dan niet gelijk een lichaams lange ski voor mijn vrouw wat ze wel als een grote sprong kan ervaren.

PS, die Volkl Flair 75 gaat maar tot 166 en die valt dus af.

*bericht bewerkt door -JPS- op 11 mrt 2017 16:18

OK, de knoop is doorgehakt. Gisteravond heb ik de Elan Insomnia Amphibio PS besteld, in lengte 170. Model van dit jaar voor een prijs van 370 euro +12,50 verzendkosten bij Vexario.de. Veel minder gaat het niet worden leek me.

De lengte aanbeveling op de site van Elan was 164cm, maar ergens anders op de site zag ik 5-15 cm onder lichaamslengte. 170 leek me daarmee dus ook wel prima (mijn vrouw is 178cm bij 75 kg).

Nogmaals dank voor alle hulp en geven van inzichten.

*bericht bewerkt door -JPS- op 13 mrt 2017 19:29

De Elan Insomnia’s zijn mijn vrouw afgelopen week uitstekend bevallen. Ze gaven veel meer kantengrip en controle/stabiliteit in alle omstandigheden (ijzige pistes, slush, vers poeder, hoge snelheid). Ook haar nieuwe Fischer Vacuum schoenen en de 8 lessen op de rolband zullen hebben geholpen.

Mijn vrouw had niet gedacht dat haar oude ski’s en schoenen een bottleneck waren (en het de investering waard was) maar is nu dus toch erg blij met de progressie! Overigens denk ik dat de andere aangeraden ski’s ook geschikt waren geweest; de winst/vooruitgang is nu m.i. vooral behaald door meer lengte en stijfheid. Daardoor meer controle en zelfvertrouwen op en naast de piste. 170 cm lengte voelde voor haar ook absoluut niet te lang.

Plaats een reactie