Keuze slalom ski

Beste forumgenoten,

Ik ben, zoals de titel al aangeeft, op zoek naar nieuwe slalomlatten. Allereerst alvast bedankt voor alle informatie die ik al op het forum kon vinden, super! Hierdoor heb ik mijn keuze al wat kunnen beperken tot het lijstje hieronder:

  • Head wc rebels i.slr
  • Head wc rebels i.sl rd
  • Fischer RC4 Worldcup SC
  • Atomic edge doubledeck 3.0 SL
  • Elan SLX
  • Völkl racetiger (speedwall) SL UVO
  • (mis ik nog iets?)

Mijn skitechniek is behoorlijk gevorderd. Ik ben door mij ouders op m’n 4e op ski’s gezet en ben nu een tijdje actief bij Club Snowworld in Zoetermeer waardoor mijn techniek fors verbeterd is. Op dit moment ski ik op Salomon X-pro SW ski’s (doorsnee pisteski, 176cm) maar ik merk dat ik er niet voldoende energie en snelheid uithaal door een gebrek aan grip en rebound bij het wat snellere bochtenwerk. Daarnaast denk ik eraan om wat slalomlessen te nemen bij Snowsports Academy. Toch zou ik nog wel mijn langere geslipte bochten willen kunnen oefenen met deze nieuwe ski’s (hoewel dat niet er hoofddoel is).

Daarom ben ik (vooral voor indoor) op zoek naar een slalomski. Aanraders?

Alvast bedankt voor jullie input!

PS ik ben 27, 1.90m, 80kg, geen krachtpatser maar conditioneel wel ok!

PPS het is voor mij makkelijk om ski’s te testen bij Duivesteijn in Snowworld maar die hebben voor zover ik weet alleen Atomic, Head en Elan. Zijn er nog andere locaties waar je bijv. Fischer of Völkl kan lenen/huren in Nederland?

*bericht bewerkt door Kev1 op 28 feb 2017 12:07

Als je echt wilt slalommen en gaan trainen bij Sar, dan zou ik een fis slalomlat nemen.

Fischer en blizzard zijn regelmatig vindbaar tegen een aantrekkelijk prijsje.
Fischer in medium stijfheid is nog redelijk vergevingsgezind. Met jou gewicht zou je ook voor de stiff versie kunnen gaan.

Atomic en Salomon (lab sl) hebben al een aantal jaar dezelfde fis slalomlatten en fis bindingen, waarbij de atomics overjarig makkelijker te vinden zijn dan de salomons.

Zoek eens op “fis rennski” voor wat online aanbod. Om ze te bekijken zou je ook eens bij Wim Jacquet in Amersfoort kunnen gaan kijken. Daar hebben ze stevig geprijsde raceski’s maar soms ook een leuk aanbod.

Van de ski’s die je zelf noemt vind ik de Fischer RC4 Worldcup SC de meest veelzijdige (het meest stabiel/minst onructig in lange bochten). Je zou ook nog serieus kunnen kijken naar de Rossignol Hero Elite ST TI…

@Hessel dank voor je reactie. De consumenten RC4 Worldcup SC kost nu €400 in Duitsland terwijl de FIS SL versie incl. (non-FIS) binding tegen de €700 loopt en ook andere merken komen boven de €600 uit. In hoeverre denk je dat FIS ski’s een toegevoegde waarde hebben als niet extreem fanatieke slalommer (hoewel dat moet nog blijken natuurlijk ;) )? Daarnaast, is er met een FIS ski nog gerutscht te skiën of is het dan puur bochtjes rijgen?
@GiGi bedankt, die was ik even vergeten. Ik had ook al naar je review voor non-FIS slalom ski’s gekeken, erg nuttig! Is de Fischer gezien de veelzijdigheid wel sportief genoeg te skiën vergeleken met andere slalom ski’s of hebben ze dat voor elkaar weten te krijgen zonder een al te groot compromis?

Daarnaast, mocht iemand een adres weten om FIS ski’s (en fischer SC) te testen in Nederland of België dan hoor ik het graag. Ik ben best bereid er een stuk voor te rijden als dat nodig is. Zelfs alpen zou kunnen, dan -moet- ik maar een weekendje gaan skiën, vind ik niet erg :D .

*bericht bewerkt door Kev1 op 28 feb 2017 15:37

@Hessel dank voor je reactie. De consumenten RC4 Worldcup SC kost nu €400 in Duitsland terwijl de FIS SL versie incl. (non-FIS) binding tegen de €700 loopt en ook andere merken komen boven de €600 uit. In hoeverre denk je dat FIS ski’s een toegevoegde waarde hebben als niet extreem fanatieke slalommer (hoewel dat moet nog blijken natuurlijk ;) )? Daarnaast, is er met een FIS ski nog gerutscht te skiën of is het dan puur bochtjes rijgen?

@GiGi bedankt, die was ik even vergeten. Ik had ook al naar je review voor non-FIS slalom ski’s gekeken, erg nuttig! Is de Fischer gezien de veelzijdigheid wel sportief genoeg te skiën vergeleken met andere slalom ski’s of hebben ze dat voor elkaar weten te krijgen zonder een al te groot compromis?

Daarnaast, mocht iemand een adres weten om FIS ski’s (en fischer SC) te testen in Nederland of België dan hoor ik het graag. Ik ben best bereid er een stuk voor te rijden als dat nodig is. Zelfs alpen zou kunnen, dan -moet- ik maar een weekendje gaan skiën, vind ik niet erg :D .

Kev1 op 28 feb 2017 15:36

Ik beroep mij hier op 1 run op de Fischer FIS-slalomski (medium stiffness)… Ik vind voor de recreatieve skiër (voor wie dus niet elke 0,01 seconde telt) de Worldcup SC niet veel onder doen voor die FIS-latten. Het grote pluspunt van de Fischer is wat mij betreft inderdaad dat ze wat meer veelzijdigheid erin hebben weten te krijgen zonder een compromis in agressiviteit. Ten opzichte van andere SC-ski’s dus, niet ten opzichte van FIS-latten…

Het verschil tussen fis en non fis kan ik niet vergelijken uit de eerste hand. Ergens in 2004 heb ik voor het laatst op een non fis slalomlat gestaan en vond die wat slap tov mijn fis latten bij echt hardcore slalommen.
Sindsdien heb ik alleen nog op fis slalomlatten gestaan. En daarmee kan ik eigenlijk alles doen behalve park (nou ja, springen rechtdoor of 360 gaat ook op slalomlatten prima, rails zijn een no go natuurlijk) en poeder (nou ja, af en toe houd ik me daar niet aan…).
Mijn andere ski’s zijn qua karakter en inzetbereik onvergelijkbaar (park en poederlat).

Ik ben een fan van de Elans. De Fischer SC heb ik ook al onder mijn voeten gehad, maar die deden het niet voor mij. Maar zoals gezegd: dat is dikwijls een persoonlijke keuze, testen is altijd de beste optie.

Voor indoor is een fis toch gewoon niet nodig? Je haalt er de snelheid niet om er echt gebruik van te kunnen maken.

Daarnaast maak je het leerproces ook niet eenvoudiger.

Zelf ben ik altijd heel tevreden met Völkl, maar het is persoonlijk. Testen dus. Indien mogelijk.

Ook als je indoor gaat slalommen zou ik voor de fis versie gaan. Qua instap zijn ze nou ook weer niet enorm lastig, dus het zal de leercurve niet in de weg zitten.
Het geeft je dan wel weer net wat steviger rebound tussen de palen.
En ze laten zich ook gewoon ontspannen skiën.

Ook als je indoor gaat slalommen zou ik voor de fis versie gaan. Qua instap zijn ze nou ook weer niet enorm lastig, dus het zal de leercurve niet in de weg zitten.
Het geeft je dan wel weer net wat steviger rebound tussen de palen.
En ze laten zich ook gewoon ontspannen skiën.

Hessel op 28 feb 2017 17:14

Dat hangt ook een beetje van de fis lat af.

Het is zo dat de laatste jaren veel fis latten op de markt gekomen zijn die heel toegankelijk zijn. Maar voor indoor vraag ik mij af of de vraagsteller echt meer geld af moet tikken voor een fis lat.

@DSVier niks moet natuurlijk.

Ik zou zeggen: wil je echt slalommen, pak een fislat.
Wil je gewoon leuk skiën en een beetje aan he techniek werken, dan is nonfis prima

Iedereen bedankt voor de nuttige bijdrage. Dit bevestigt dat ik qua ski’s in de juiste hoek aan het zoeken ben. Ik zal in ieder geval alle slalom ski’s testen die ze bij Duivesteijn hebben (voor zover ik weet Head i.slr, Atomic Redster Edge Doubledeck 3.0 SL en Elan SLX). Head i.slr heb ik al een keer geprobeerd en skiet al oneindig veel beter dan wat ik heb, hoewel ik het gevoel heb dat er nog wel iets beters/speelsers te vinden is. Ik zal ze alle drie eens achter elkaar proberen en mijn bevindingen hier achterlaten.

Of het nu FIS of non-FIS moet worden daar ben ik nog even niet uit maar ga ik even goed over nadenken en met wat mensen van Club Snowworld/SAR overleggen aangezien die waarschijnlijk beter weten wat ik wel en niet kan qua skiën dan ikzelf.

Mocht ik voor FIS gaan dan zou ik liefst wel willen testen voordat ik €600 a €700 aftik, hoe doe jij dat normaal @Hessel ?

En mocht iemand nog goede tips, ideeën of toevoegingen hebben dan hoor ik dat graag natuurlijk!

*bericht bewerkt door Kev1 op 28 feb 2017 17:58

Ik mis de Rossignols Hero in je lijstje. Ik weet niet precies het type, er is ook een FIS uitvoering. Deze worden door veel slalommers gebruikt, ook van de SAR.
Ze hebben goede beoordelingen gehaald in de (internationale) testen.

Of bijv de Salomon X-race Lab series inde SL variant

Klopt daar kwam GiGi ook al mee, kan alleen m’n openingspost niet meer aanpassen :) . Goed om te horen dat ze veel gebruikt worden, dat is meestal een goed teken ;) . Ik zal ze eens bekijken, en hopen dat ik ze ergens kan testen natuurlijk!

@Kev1 ik koop blind de salomons (wel in een bepaalde stijfheid). Vaak viavia zodat ik de clubprijs betaal ipv de hoofdprijs, maar ook dan zit je met bindingen rond de 550-600 euro.

*bericht bewerkt door Hessel op 28 feb 2017 18:28

Op je vraag “mis ik iets” kan ik antwoorden: ja.
Meer bepaald: Stöckli Laser SL.

Je hebt van de Rossignol Hero ook een “Master” uitvoering (zwart ipv rood). Is stijver. Misschien kan Gigi daar meer over vertellen…

Als ik me niet vergis zijn dat gs ski’s i.p.v. sl maar ik kan er naast zitten. Ik ga maandag of dinsdag in ieder geval testen. Ik hou jullie op de hoogte!

Daarnaast: is er iemand met ervaring met de Rossignol Hero FIS SL? Zo ja, zou het een ski kunnen zijn die geschikt is voor mijn bouw? (Ze maken het je niet makkelijk die skifabrikanten ?)

Als je ze ergens tegen komt… De Vist SL. Een paar weken terug getest en dat zijn echte slalom monsters, bizar levendig, maar wel onder controle te houden.

Hero Master is inderdaad een GS ski.

Ik ben ook veelvuldig bezig geweest om te zoeken naar wat mij het beste ‘past’ Ik ben een skiër met veel power en een zeer goede techniek. Altijd korte bochten op hoge snelheid met af en toe wat langere bochten. Smorgens ben ik altijd alleen en middags wat meer met de kinderen bezig. @gigi heeft mij ook goede adviezen gegeven en afgelopen week 4 paar ski’s getest. Ik kan heel duidelijk zijn wat mijn bevindingen betreft. Er was maar 1 ski die zo gigantisch goed is en belachelijk sportief te skiën is en waar ik echt alles uithaalde en dat was de Atomic SL. Wat een brute ski. Echt een waanzinnige ski die wel een gigantisch hoog niveau nodig heeft anders kom je echt te kort. Maar wanneer je deze ski begrijpt en goed behandelt is er in mijn ogen geen betere. Daarnaast tevens de Stockli Laser SL getest, ook een geweldige ski maar vind hem wat ’ lafjes’ aanvoelen en vind de prijs echt wat aan de hoge kant. Fischer ook getest maar beetje saai je wordt niet geprikkeld om hier alles uit te halen. De 4e heb ik trouwens maar direct gekocht :) de Head I Speed Supershape. man ooh man wat een geweldenaar, ze voelen aan als een SL, en willen eigenlijk maar 1 ding: HARD!! reden: SL voor de hele dag is bijna zelfmoord voor mijn benen als ik middags met mijn jongens ski. Dus ik kan je echt de Atomics aanraden. Leuk om te lezen dat iedereen toch weer een andere mening heeft en het toch wat persoonlijker is welke keuze je moet nemen. Succes met je keuze!

*bericht bewerkt door Milko op 05 mrt 2017 14:46

Zoals eerder gemeld heb ik vandaag wat ski’s kunnen testen bij Duijvestein in Zoetermeer. Hieronder mijn bevindingen:

Atomic Doubledeck 3.0 SL (165cm)
Je kan er, zoals gezegd door @Milko ontzettend mee knallen. Wat kan je hier een kracht instoppen zonder dat die ski van z’n pad afwijkt. Wel vond ik de ski wat zwaar/moeizaam skiën, het kost echt kracht en doorzettingsvermogen om er een mooie ronde bocht met korte radius uit te persen, wat ik wel opvallend vond voor een ski met een opgegeven radius van 11m.

Elan SLX Fusion (165cm)
Rijgt heerlijk bochtjes aan elkaar en kost minder moeite dan de Atomic. Wat wel opviel was de wat minder nadrukkelijke rebound en kantengrip vergeleken met de andere ski’s, wat hem wat minder spannend maakt. Wel was hij erg vergevingsgezind en waarschijnlijk wat veelzijdiger in echte piste-condities (lastig te beoordelen indoor).

Head i.Supershape Magnum (170cm)
Wauw. Wat een prachtige ronde bochtjes komen uit deze ski. Je krijgt zoveel energie terug uit de bocht en de bochten zijn zo mooi rond gesneden dat je het gevoel hebt dat je een perfecte cirkel kan skiën als je maar ver genoeg doorstuurt. Wel wat breder dan een echte slalomski wat hem wat veelzijdiger maakt dan de echte slalomski’s, maar wat er ook voor zorgt dat de kantenwissel net iets minder snel en soepel gaat.

Head Worldcup Rebels i.SLR (165cm)
Zoals eerder in dit topic gezegd had ik hier al kort op gestaan, deze keer wat langer voor een wat uitgebreidere test en als vergelijking met de bovenstaande ski’s. Hij lijkt qua gedrag enorm op de Magnum, maar dan met een supersnelle kantenwissel. Dat genoemde cirkeltje lijkt bij deze ski nog net iets haalbaarder en als je achter je kijkt zie je (denk ik) echt alleen twee superstrakke tramrails. Afgezien daarvan zijn de ski’s nog prima geslipt en op lagere snelheid te skiën. Erg leuk!

Zoals jullie misschien al is opgevallen is mijn absolute favoriet tot nu toe de Head i.SLR. De enige twijfel die nog een beetje knaagt is of de i.SL of i.SL RD misschien nóg leuker zijn. Vooral op hoge snelheid gript de i.SLR niet slecht maar blijf je wel met het idee achter dat het misschien nog iets beter kan. Ik wil ook vooral niet dat ik met een jaar extra ski-ervaring (2x per week snowworld waarvan 1.5 uur les met Club Snowworld, 1-2 weken wintersport in de alpen) straks toch met een te zachte ski zit. Daarnaast is een i.SLR bij Duijvestein €500 (online €380 maar aangezien ze me goed geholpen hebben en ik de hoop hebben dat ze misschien nog iets van de prijs af willen doen zou ik graag daar kopen), i.SL €550 en i.SL RD (€450) + Freeflex EVO 14 binding (€200) in totaal €650.

Daarom: Zijn er mensen met ervaring met de i.SLR en/of i.SL en/of i.SL RD die hier iets zinnigs over kunnen vertellen? Zou ik erg waarderen!

PS Donderdag hoop ik nog een Fischer RC4 Worldcup SC te kunnen lenen/proberen, mocht dat lukken dan laat ik dat ook weten.

PPS Oh en qua bindingen: Mocht ik voor de RD gaan, dan moet de binding los worden aangeschaft. Nu zijn er de Head FF EVO 14 (DIN 4-14), EVO 11 (DIN 3-11) en EVO 16 (DIN 6-16). Door mijn vrij grote skischoenmaat (lengte 340mm) is mijn DIN relatief laag (6 à 7). Zou ik dan weg kunnen komen met de EVO 11 (wel veel aangeduid als geschikt voor jeugd-racers) die aanzienlijk goedkoper is dan de 14 of is dat onverstandig? De 16 is dan weer als bundel relatief voordelig te krijgen maar dat is neem ik aan te veel van het goede?

*bericht bewerkt door Kev1 op 06 mrt 2017 18:20

Elan SLX Fusion (165cm)
Rijgt heerlijk bochtjes aan elkaar en kost minder moeite dan de Atomic. Wat wel opviel was de wat minder nadrukkelijke rebound en kantengrip vergeleken met de andere ski’s, wat hem wat minder spannend maakt. Wel was hij erg vergevingsgezind en waarschijnlijk wat veelzijdiger in echte piste-condities (lastig te beoordelen indoor).

Kev1 op 6 mrt 2017 18:08

Je zou de FIS-variant hiervan kunnen overwegen, die heeft eigenlijk ook een betrekkelijk lage instapdrempel, maar net iets meer pit.

Je zou de FIS-variant hiervan kunnen overwegen, die heeft eigenlijk ook een betrekkelijk lage instapdrempel, maar net iets meer pit.

Morzel op 7 mrt 2017 01:14

Ja dat heb ik inderdaad overwogen. Echter wordt de Elan SLX FIS (nu aan het eind van het seizoen) standaard geleverd met Elan ER 17 FF binding met DIN 6-17 waarbij ik denk ik teveel richting de ondergrens zit. Of maakt dat niets uit?

Ik heb tot nu toe altijd op ongeveer DIN 6 geskied en ben er nog nooit willekeurig uitgevlogen.

*bericht bewerkt door Kev1 op 07 mrt 2017 07:45

Je zou een mail kunnen sturen of ze ook de ER 14 binding hebben.

Edit: opmerking over dinwaarde verwijderd, ik zie nu pas dat je je bsl al vermeld had.

Verder kan ik de Elan SLX Fis zeker aanraden.

*bericht bewerkt door Hessel op 07 mrt 2017 08:18

Je zou een mail kunnen sturen of ze ook de ER 14 binding hebben.
De 17 zou ook kunnen, ik weet je bsl niet maar 6 lijkt me wat licht, gezien je gewicht en niveau.

Hessel op 7 mrt 2017 08:06

340mm. Maar na even snel wat DIN calculators te hebben gechecky denk ik dat je wel gelijk hebt dat 6 wat laag is. Normaal zou zijn ergens tussen de 6,5 en 8 afhankelijk van welk niveau je kiest (en indoor is misschien lager beter gezien de lagere snelheden en gladdere piste). Aan de andere kant is het nog niet misgegaan en ben ik best gehecht aan mijn kniebanden ;) . Maar goed idee om te kijken of ze een andere binding kunnen meeleveren inderdaad!

Iedereen enorm bedankt voor hun bijdrage. Ik heb uiteindelijk voor de Head Worldcup Rebels i.SLR gekozen nadat ik met iemand had gesproken die stelde dat het verschil tussen de i.SLR en de i.SL niet mega was (en het prijsverschil wel). Wat ook meespeelt is dat ik de i.SLR heb kunnen testen en deze in principe goed beviel. Een van de skileraren van Club Snowworld zei ook dat het, zeker in het begin, geen probleem is om slalomtraining op deze ski te doen en het juist een goede ski is om goed rond te leren draaien. In de toekomst kan ik dan altijd nog upgraden naar de i.SL RD als die behoefte ontstaat. Uiteindelijk heb ik voor iets meer dan €300,- een gloednieuwe ski kunnen aanschaffen, wat zo weinig is dat als ik 'm binnen afzienbare tijd ontgroei het mogelijk is om deze zonder al teveel verlies te kunnen verkopen.

Ik ben in ieder geval erg blij met mijn nieuwe aanwinst (hoewel deze nog moet worden geleverd ;) )! Nogmaals bedankt iedereen, het heeft enorm geholpen!

Fijn dat je ski’s hebt gekocht die je hebt kunnen testen, en voor een mooie prijs.

Ik heb niet alles gelezen, mag zag voorbij komen dat je met een DIN van 6 skiet. Ik ken de calculatie niet, maar dit lijkt me enorm laag voor iemand van 80kg. Als ik mijn ski’s op 6 zet (weeg 60kg), vlieg ik eruit. En dat is echt geen pretje (heel link zelfs als je ineens zonde dalski verder gaat). Maar misschien kom je met jouw zolenlengte inderdaad wel op 6 uit. Ik zou het nog even checken als ik jou was.

Bij de DIN-calculatie wordt eigenlijk de context nooit in rekening gebracht: het is een richtlijn, niet de bijbel…

Met die BSL zal de richtlijnwaarde rond 7 zitten, en dan hangt het er maar vanaf wat je doet. Op indoor training stel ik mijn bindingen ook iets lager in omdat er toch geen echt hoge snelheden worden gehaald en ik bij een akkefietje op lagere snelheid mijn latten liever te vroeg dan te laat kwijt ben.

@Eva84 bedankt voor de tip/waarschuwing. Alles wat je kan doen om je veiligheid te verbeteren tijdens wintersport is de moeite waard! Het is niet echt makkelijk om tot een eenduidig DIN advies te komen… Vooral omdat ik volgens mij tussen skiër categorie 3 en 3+ in zit, en qua gewicht precies tussen twee schalen. Als ik http://www.mechanicsofsport.com/skiing/equipment/bindings/di… calculator invul kom ik met type 3 en tussen 67 en 78kg op 6,5 en met 3+ en 79-94kg op 9,5 (overige parameters: leeftijd 10-49, zoollengte 331-350mm. Dat is een giga-verschil. Mijn forse zoollengte heeft absoluut een grote invloed op de DIN waarde. Wanneer ik 291-310mm kies (ongeveer schoenmaat 39-41) dan zou ik uitkomen tussen DIN 8 en 11 dus daar kan het verschil inderdaad vandaan komen.

Aangezien ik vooral indoor ski ga ik ervan uit dat ik beter wat lager op dat spectrum kan inzetten waardoor 7 waarschijnlijk goed zou moeten zijn. Zoals @Morzel ook zegt is het daar ook prettig om bij lage snelheid wat eerder je ski te verliezen door oefeningen op lagere snelheid maar hoofdzakelijk ook gevaar van in spijker/trainingsbroek skiënde brokkenpiloten waar je door geraakt kan worden.

Plaats een reactie