Veel slachtoffers bij zware lawine in italie

De nos meldt zeker 2 doden en veel gewonden bij een zware lawine in Courmayeur.
http://nos.nl/artikel/2160880-zeker-twee-doden-en-veel-gewon…

Een groep van zeker 20 man is offpiste in een lawine terecht gekomen. Als ik de berichten zo lees kan het aantal slachtoffers nog wel eens flink oplopen. De verse sneeuw in combinatie met de wind waarmee het gevallen is maakt al snel slachtoffers :(

*bericht bewerkt door Matthias123 op 02 mrt 2017 15:13

Born to Ride

Ajj, het lijkt op het eerste gezicht een lawinedam…

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Ajj, het lijkt op het eerste gezicht een lawinedam…

Embee op 2 mrt 2017 15:18

De foto lijkt verdacht veel op de lawine in Tignes van een aantal weken geleden, het zou me niet verbazen als ze daar een foto van hebben gepakt voor het nieuwsitem… Even afwachten dus of dat wel een foto is van deze lawine.

Born to Ride

Menno twitterde: Menno Boermans‏ @Menno_Boermans 5 min.5 minuten geleden
Meer
So far rescue teams in Val Veny, Courmayeur, Italy, have found 3 dead and saved multiple injured. SAR is ongoing.

Vertaald van deze site: http://www.ansa.it/valledaosta/notizie/2017/03/02/valanga-a-…

Oplopend tot drie het aantal doden in de lawine viel in een ravijn in Val Veny, in het Plan de la Gabba gebied (Courmayeur). Hij informeerde de Finance Politie Entreves. Volgens het geleerde, alle betrokken skiërs zijn buitenlanders.

Een lawine viel kort voor 13 in Val Veny, in het centrum van Courmayeur. De eerste tol is drie doden en vele gewonden, waarvan sommige in ernstige toestand. Er zijn ook een aantal ontbrekende skiërs, tussen twee en vier, bleef begraven onder de sneeuw. Het evenement vond plaats in de Spaanse zender waar u off-piste skiën kunnen oefenen op het gebied van de Plan de la Gabba / The Visaille. Ongeveer twintig mensen betrokken bij de lawine. On-site intervenieerde de reddingshelikopter. Ze zijn voortdurende zoektocht operaties van de Valle d’Aosta Mountain Rescue en de Guardia di Finanza van Entreves. Twee gewonden zijn tot nu toe bereikte Parini ziekenhuis in Aosta.

Avalanche naar Colle San Carlo - Tweede lawine in minder dan een uur in de Valle d’Aosta met twee mensen die betrokken zijn. Na de lawine in Val Veny, een tweede advertentie naar Colle San Carlo, tussen La Thuile en Morgex, veegde hij een paar ski-alpinisten, die bleef begraven hebben. In plaats actief zijn gidsen van de Valle d’Aosta Mountain Rescue met behulp van sonde

Not all who wander are lost

Pffff. wat een rotnieuws weer.

Click. Click. Peace

Momenteel 4 doden en 5 gewonden. Nog een aantal vermisten.

null

Als ik het goed begrepen heb, gaat het om een groep (20) bergbeklimmers en niet om snowboarders of skiers.
Of hebben we te maken met “nepnieuws”

?? RIP…

@Wintergast Men was onderweg in een vrij steil couloir. Dat kan ook zijn om af te skiën. De media halen in dit geval skiêrs, toerskiërs en alpinisten nog wel eens door elkaar. Ik lees her en der ook tegenstrijdige berichten.

Click. Click. Peace

@Rogier, dank voor je reactie.
Het blijft natuurlijk even erg.

Ajj, het lijkt op het eerste gezicht een lawinedam…

Embee op 2 mrt 2017 15:18

Wat is dat ?

Zeker vier doden, nog 2-4 vermisten en een aantal gewonden in kritieke toestand. Dat ziet er erg slecht en triest uit. Voornamelijk Duitsers, Belgen en Fransen.

Born to Ride

Wat afschuwlijk weer, de zoveelste lawine. Mijn gedachten gaan uit naar de betrokken personen, maar ook de onzekerheid voor het thuisfront. Als je weet dat ee gezinslid in dat gebied is. Gelukkig is er tegenwoordig mobiel, dat je familie gerust kunt stellen, als je er niet bij betrokken bent. Ik heb wel het gevoel, dat het de laatste jaren , veel meer voor komt.
maar dat komt ook misschien, dat het nu direct in de media is.

@marie-louise Het aantal lawineslachtoffers blijft al jaren ongevere gelijk, ondanks dat er veel meer off-piste skiërs zijn. Dus het worden er relatief veel minder.

Click. Click. Peace

Ajj, het lijkt op het eerste gezicht een lawinedam…

Embee op 2 mrt 2017 15:18

Wat is dat ?

Anon5710 op 2 mrt 2017 18:07

@Anon5710

Uit het topic met het bericht van de lawine in Tignes kwam deze foto. Ik geloof dat dat de dam is waar de sneeuw wordt opgevangen. Ook wel “terrain trap” genoemd. @Rogier, correct me if I’m wrong…;)

null

Not all who wander are lost

Ajj, het lijkt op het eerste gezicht een lawinedam…

Embee op 2 mrt 2017 15:18

De foto lijkt verdacht veel op de lawine in Tignes van een aantal weken geleden, het zou me niet verbazen als ze daar een foto van hebben gepakt voor het nieuwsitem… Even afwachten dus of dat wel een foto is van deze lawine.

Matthias123 op 2 mrt 2017 15:25

Je zal best eens gelijk kunnen hebben want ik zie de foto niet meer bij het nieuwsbericht staan.

Ajj, het lijkt op het eerste gezicht een lawinedam…

Embee op 2 mrt 2017 15:18

Wat is dat ?

Anon5710 op 2 mrt 2017 18:07

Eigenlijk is het een heuvel die onderaan een lawinegevaarlijke helling gemaakt is om veelal het achtergelegen dorp te beschermen. Op het moment dat er een lawine ontstaat zal deze tegengehouden worden door de hoger gelegen dam.

Aan de kant van de berg is er een soort greppel ontstaan, het gevaar hiervan is dat je als slachtoffer vaak pas terug te vinden bent onder enkele meters sneeuw omdat het opgehoopt tegen de aan dam ligt. Dit leek met de recente lawine in Tignes het geval te zijn, zoals op onderstaande foto te zien is.

null

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Lees je berichten boven je niet, @Embee :P. Ik plaatste bijna exact hetzelfde

Not all who wander are lost

Lees je berichten boven je niet, @Embee :P. Ik plaatste bijna exact hetzelfde

Edwin. op 2 mrt 2017 22:00

Há! Dat is ook toevallig! Ik was een tijdje aan het zoeken naar die foto dus heb inderdaad je post niet zien staan :)

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Een lawinedam is een terrain trap. Maar een terrain trap is geen lawinedam.

Een lawinedam is een dam om (vaak de uitloop) lawines op te vangen om zo bergen en wegen te beschermen. Vaak meer nog trouwens tegen vallende stenen en gruis. Voor lawines zijn lawinehekken die effectiever. Omdat die er voor zorgen dat er geen grote lawines naar beneden kunnen komen.

Een terrain trap is een ‘val’ in het terrain waar in het geval van een lawine je vaster of dieper in de sneeuw kunt komen te zitten dan je zonder de terrain trap zou komen. Denk aan een kom, meertje, rivierbedding. Eigenlijk elk onderdeel van het terrein dat een ongeluk nog gevaarlijker maakt. Dus ook rotswanden waar je vanaf geblazen kunt worden enzo…

Click. Click. Peace

Dit is pas erg… je vrienden proberen te redden en alsnog onder een tweede lawine belanden…

http://www.hln.be/hln/nl/2654/Extreme-Aarde/article/detail/3…

Plaats van de lawine, voor veel mensen, een ‘ongevaarlijke run’ door de bossen…

null

Click. Click. Peace

Plaats een reactie