Tips voor slush

Ik stoor me echt enorm aan het haantjesgedrag in dit (en ook andere) forumgesprek(ken). Iemand geeft een advies waar je het niet mee eens bent, en bam je duikt er bovenop. Een ander afbranden lijkt een doel te zijn geworden. Terwijl, in een prettig gesprek wil je juist voorkomen dat je elkaar een rotgevoel geeft, niet?

Want wat gebeurt er bij jezelf als je in een hoekje wordt gedrukt? Juist, je graaft je nog dieper in op je eigen standpunt. Van elkaar leren is dan uitgesloten. En ik denk dat we toch in eeste plaats op dit forum zitten om van elkaar te leren.

Dus, alsjeblieft iets vriendelijker zodat we niet vanuit onze bunkers op elkaar gaan lopen schieten maar open blijven staan voor elkaars ideeen.

Het gaat erom dat mensen hier alles beter lijken te weten. En dat dan verkondigen met de grootst mogelijke stelligheid. Als je daar nou eens iets van zegt.
PS. Welk advies bedoel je eigenlijk?

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 16 mrt 2017 11:50

Het gaat erom dat mensen hier alles beter lijken te weten. En dat dan verkondigen met de grootst mogelijke stelligheid.

Piet Bakker op 16 mrt 2017 11:43

Zei dhr. Bakker stellig.

toch even dit bumpen

Vandaag teruggekomen uit Serfaus, en het was er warm, heel warm. In de voormiddag (tss 8u30 en pakweg 11u) waren de pistes echt super naar en in het Masner gebied en in iets mindere mate aan de nordhang in Fiss (daar waren de pistes toch iets harder en ijziger). Vanaf pakweg 10u30 begon het, vooral aan het Masner gebied, veel drukker te worden, dus vanaf een uur of 11 ging ik bewust terug meer richting Serfaus en Fiss. Niet alleen om de drukte te vermijden, maar ook om mijn techniek in de slush te verbeteren (want de lagere pistes waren vanaf 11u echt wel pap geworden).

Op mooie strakke pistes ben ik een behoorlijk goede skiër, zowel korte strakke bochten als carven gaat met een mooie techniek op blauwe, rode en ook niet extreem steile zwarte pistes. Maar vroeger zag het er soms niet uit van zodra de slush of buckels kwamen, dan leek het soms of ik stond pas een paar weken op de latten. Daarom heb ik nu bewust aan mijn techniek proberen te werken in de slush en de buckels, en voor mij werken een paar tips die hier al gegeven zijn het beste.
nl je skis dichter bij elkaar met meer druk op beide skis, snelheid durven aanhouden, je bochten niet te groot proberen te maken, en dynamisch skiën, meer en een beetje overdreven op en neer bewegen. Ik moet wel zeggen dat mijn ski’s me hierin niet echt helpen, ik heb de Salomon Race 24h’s, en die zijn top op hoge carvesnelheid, maar nogal nerveus voor korte bochten.

Hoewel ik echt het gevoel heb dat ik hierin dit jaar vorderingen heb gemaakt, denk ik erover volgend jaar eens privéles te nemen, speciaal voor deze omstandigheden. Want slush en buckels zullen er altijd zijn, en mss wel meer en sneller dan vroeger.

*bericht bewerkt door Denis op 25 mrt 2017 20:05

Niet techniek, maar juiste pistes kiezen. Dus huiswerk doen;

  • Neem een echte kaart (niet de piste kaart)
  • Kijk welke pistes, wanneer in de zon liggen.
  • Begin op de piste die als eerst in de zon liggen.(zodat je de tussen in de avond hard gevroren laag en slush in zit).
  • Volg de zon, zodat je steeds op hellingen beland die niet te lang in de zon hebben gestaan.

En natuurlijk vroeg beginnen.

toch even dit bumpen

Vandaag teruggekomen uit Serfaus, en het was er warm, heel warm. In de voormiddag (tss 8u30 en pakweg 11u) waren de pistes echt super naar en in het Masner gebied en in iets mindere mate aan de nordhang in Fiss (daar waren de pistes toch iets harder en ijziger). Vanaf pakweg 10u30 begon het, vooral aan het Masner gebied, veel drukker te worden, dus vanaf een uur of 11 ging ik bewust terug meer richting Serfaus en Fiss. Niet alleen om de drukte te vermijden, maar ook om mijn techniek in de slush te verbeteren (want de lagere pistes waren vanaf 11u echt wel pap geworden).

Op mooie strakke pistes ben ik een behoorlijk goede skiër, zowel korte strakke bochten als carven gaat met een mooie techniek op blauwe, rode en ook niet extreem steile zwarte pistes. Maar vroeger zag het er soms niet uit van zodra de slush of buckels kwamen, dan leek het soms of ik stond pas een paar weken op de latten. Daarom heb ik nu bewust aan mijn techniek proberen te werken in de slush en de buckels, en voor mij werken een paar tips die hier al gegeven zijn het beste.
nl je skis dichter bij elkaar met meer druk op beide skis, snelheid durven aanhouden, je bochten niet te groot proberen te maken, en dynamisch skiën, meer en een beetje overdreven op en neer bewegen. Ik moet wel zeggen dat mijn ski’s me hierin niet echt helpen, ik heb de Salomon Race 24h’s, en die zijn top op hoge carvesnelheid, maar nogal nerveus voor korte bochten.

Hoewel ik echt het gevoel heb dat ik hierin dit jaar vorderingen heb gemaakt, denk ik erover volgend jaar eens privéles te nemen, speciaal voor deze omstandigheden. Want slush en buckels zullen er altijd zijn, en mss wel meer en sneller dan vroeger.

Denis op 25 mrt 2017 20:01

Goed verhaal @Denis. Van de nood een deugd maken. Slim!

*bericht bewerkt door WillemJona op 26 mrt 2017 10:24

Gang is alles stilstaan is voor mietjes…

Lekker joh die slush.

Frans klammeren is de enige oplossing :D : voeten iets dichter bij elkaar, gelijke druk op 2 voeten, dicht bij de vallijn blijven, laag blijven zitten en de ontspannen knieen laten werken (knieen omhoog laten komen). Bij teveel strekbeweging heb je kans op lancering :D Oh ja en een beetje tempo houden.

Ja dat vind ik nog wel een goede, ‘dicht bij de vallijn blijven’. Laatste weken veel in pap geskied en bochten helemaal afmaken, dat doe ik minder. Misschien doordat pap zo enorm afremt? Zwarte pistes worden rode pistes, rode worden blauwe.

En ik kom terug op mijn eerdere opmerking dat reuzenslalomski’s lastig zijn in pap. Voortschrijdend inzicht of voortschrijdende techniek? ;) Pap kan ook prima op dit soort ski’s.

Ja dat vind ik nog wel een goede, ‘dicht bij de vallijn blijven’. Laatste weken veel in pap geskied en bochten helemaal afmaken, dat doe ik minder. Misschien doordat pap zo enorm afremt? Zwarte pistes worden rode pistes, rode worden blauwe.

En ik kom terug op mijn eerdere opmerking dat reuzenslalomski’s lastig zijn in pap. Voortschrijdend inzicht of voortschrijdende techniek? ;) Pap kan ook prima op dit soort ski’s.

Eva84 op 30 mrt 2017 16:27

Afgelopen dagen vond ik de Völkl Racetiger GS de beste in de slush. Veel allmountain ski’s konden er echt niet aan tippen…

Vorige week in Laax (Zwitserland) de hele week flink mogen oefenen in de dikke slush 'duinen" (met de ski stok zakte ik meer dan 30 cm er doorheen als ik flink prikte…) met temperaturen van 16 graden bij het dorp, maar toch telkens weer de dalafdelingen gedaan (die zeer rustig waren overigens…, ofwel de retour eitjes waren goed vol) vanaf ca. 2500 meter naar ca. 1100 meter.

Het is mij niet tegengevallen met de Redster XTI’s 169 (GS type ski). En inderdaad wat hier is geopperd: ski’s dicht bij elkaar, gelijke druk, (geconcentreerd) rustige vloeiende ronde bochtjes proberen te maken, en uiteraard ontspannen proberen te skiën en de aanslag op je knieën en bovenbenen vallen dan mee, alhoewel je met dit soort temperaturen flink gaat zweten (de hele week alleen thermoshirt met een softshelletje aangehad met alle ventilatieopeningen maximaal open). Kortom ik heb mij prima vermaakt, het is eens wat anders als carven op een harde piste :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Plaats een reactie