uitgeholde vlake pistes

Afgelopen week zat ik in frankrijk (Alpe d’Huez) en wat mij elke keer opviel was dat er telkens op de vlakke verbindingspaden waar je wat snelheid moest maken haaks op de pistes er bijna altijd uithollingen waren in de sneeuw over de hele breedte van de pistes. Allemaal kort achter mekaar. Dit is eigenlijk de eerste keer in al de jaren dat ik ga skiën dat dit zo opviel.
Nu vraag ik mij dus af hoe dit eigenlijk ontstaat. Heb dit zelfs aan enkele locals gevraagd maar ze konden mij hier niet op antwoorden.

Je bedoelt een soort golven in het pad? Die kwam ik dit jaar ook buitengewoon veel tegen. Het gebeurd voornamelijk in zachtere condities, waar je op een steilere helling buckels creëert. Ik ga er dus vanuit dat het door de gebruikers veroorzaakt wordt. Als er eenmaal een kleine golving ontstaat drukt de volgende die er overheen gaat de sneeuw door het hoog laag effect iets verder op de golftop, waardoor deze steeds iets groter worden zolang er materiaal is om de ontstane ‘heuvel’ te voeden.

volgens mij is hier al eens een topic over geweest.
als ik me goed kan herinneren ontstaan die dwarse ribbels omdat skiërs niet altijd dezelfde druk zetten. na de eerste skier die met wisselende druk een deukje maakt van 1 mm diep dan zal de tweede hier tegenaankomen en vervolgens weer even een extra deukje zetten. is de sneeuw zacht en gaan er duizenden skiërs overheen dan krijg je vanzelf het wasbordje dat zo lekker klappert op de weg naar beneden. goed door de nieen gaan is als je er niet langskunt de beste optie.

@Bennie, jij bent snel:-)

Wat @Bennie zegt.

op paden waar doorgaans geen bochten worden gedraaid wordt het dan zo’n wasbord; op hellingen waar men wel bochten draait, worden het buckels.

Je hebt maar 1 klein richeltje nodig (in de ondergrond bijvoorbeeld) om de eerste richel te vormen. Bij elke lading skiërs die eroverheen komt, wordt het effect versterkt. En als je een beetje na-stuitert, ontstaat een tweede richel erachter.

Dat wasbordje op de blauwe afdaling naar Bramberg was trouwens wel twee kilometer genieten :( Gelukkig was ik op ski’s en niet los op de slee (piste en sleeparcours worden halverwege gecombineerd).

Plaats een reactie