Wintersport en impact op het klimaat: wat kunnen wij doen?

Ik erger me aan hen nog voor wat andere redenen zoals bijvoorbeeld hun sigaret vlak naast andere mensen op te steken en nog meer als ze dat naast kinderen doen. Maar dat heeft er dan weer meer mee te maken dat ik vind als iemand er voor kiest een stinkende slecht voor de gezondheid zijnde sigaret op te steken dat je dan geen mensen die er voor kiezen dit niet te doen mee lastig valt en niet zozeer met de natuur.

Ik erger me aan hen nog voor wat andere redenen zoals bijvoorbeeld hun sigaret vlak naast andere mensen op te steken en nog meer als ze dat naast kinderen doen. Maar dat heeft er dan weer meer mee te maken dat ik vind als iemand er voor kiest een stinkende slecht voor de gezondheid zijnde sigaret op te steken dat je dan geen mensen die er voor kiezen dit niet te doen mee lastig valt en niet zozeer met de natuur.

Arlbergman op 26 mrt 2017 13:45

Gelukkig, er is nog hoop …

Rob

Ik erger me aan hen nog voor wat andere redenen zoals bijvoorbeeld hun sigaret vlak naast andere mensen op te steken en nog meer als ze dat naast kinderen doen. Maar dat heeft er dan weer meer mee te maken dat ik vind als iemand er voor kiest een stinkende slecht voor de gezondheid zijnde sigaret op te steken dat je dan geen mensen die er voor kiezen dit niet te doen mee lastig valt en niet zozeer met de natuur.

Arlbergman op 26 mrt 2017 13:45

Nog even en we mogen ook geen auto meer starten als er spelende kinderen in de straat zijn.

Übung macht den meister!!!

Als je je auto wilt starten en daar staat een kind, dan kan je niets anders doen dan hem gewoon starten maar als je je sigaret wilt opsteken en daar staat een kind kan je wel gewoon simpel een paar meter weglopen van iedereen die er voor kiest niet te roken. Mij maakt het eigenlijk niets uit dat iemand rookt zolang die persoon er maar geen andere personen mee irriteerd en na het roken die peuk niet zomaar op de skipiste of waar dan ook in de natuur gooit.

En zelf “kleine dingen doen” levert in realiteit weinig op, symbolische daden = symbolische resultaten.

Morzel op 23 mrt 2017 13:55

Feitelijk gezien:
Eens

Moreel gezien:
Als iedereen zo denkt (mijn bijdrage is zo klein, dat het niet uit maakt) wordt het nooit wat…

Rob

En zelf “kleine dingen doen” levert in realiteit weinig op, symbolische daden = symbolische resultaten.

Morzel op 23 mrt 2017 13:55

Feitelijk gezien:
Eens

Moreel gezien:
Als iedereen zo denkt (mijn bijdrage is zo klein, dat het niet uit maakt) wordt het nooit wat…

RCGrootveld op 27 mrt 2017 09:51

Ik weet het niet hoor. Door in mijn huis overal spaarlampen op te hangen ging mijn energie consumptie met zo’n 10 procent omlaag. Als iedereen dat doet is dat toch best een boel. Meer dan symbolisch als je het mij vraagt.

Click. Click. Peace

Ik weet het niet hoor. Door in mijn huis overal spaarlampen op te hangen ging mijn energie consumptie met zo’n 10 procent omlaag. Als iedereen dat doet is dat toch best een boel. Meer dan symbolisch als je het mij vraagt.

Rogier op 27 mrt 2017 11:37

Ja en nee …
Ja: 10% is 10%
Nee (1): Wat is het aandeel van het huishoudelijk gebruik op het totale energie verbruik en wat blijft er dan van die 10% over
Nee (2): 10% besparen door spaarlampen, maar vervolgens je verbruik opschroeven door een Rembrandt aan de muur te hangen …

Voor mij geldt nog steeds: Alle kleine beetjes helpen …
Dus spaarlampen, goed geïsoleerde woning, autogebruik beperken (skibus ipv eigen auto), zuinige rijstijl (…), etc.

Rob

Kleine beetjes helpen inderdaad, als je het daarna niet laat hangen op een ander vlak. En uiteraard is jouw 10% vermindering van verbruik niet te vergelijken met verbruik van industrie, maar moet je het daarom maar laten?

Een beetje een pet peeve van me is het overvloedig lichtgebruik van gesloten winkels. Echt verspilling dat die spots lekker staan te branden om 3u 's nachts voor de zwerfkatten, en ik ben al meer dan eens rond 19-20u hoopvol een winkel proberen binnenstappen omdat ie nog open leek ?

Meer on topic: is dat avondskiën ook niet een beetje overdreven? Leuk enzo, maar wat verbruikt zo’n verlichting?

Meer on topic: is dat avondskiën ook niet een beetje overdreven? Leuk enzo, maar wat verbruikt zo’n verlichting?

Elienc op 28 mrt 2017 09:22

Inderdaad, overkill en energie verspilling; net als verwarming in liften

Rob

Overlaatst hoorde ik nog een goed idee over stoelverwarming in liften maar ik weet niet of het mogelijk is. Generatoren in de stoeltjes stoppen die de lichaamswarmte van mensen omzet in elektrische energie en deze gebruikt om de stoeltjes te verwarmen. Is dit haalbaar of niet?

De grootste milieu-impact van een skivakantie is imo het gebruik van de skiliften. Heeft er iemand info over het energieverbruik van de verschillende soorten liften?
Qua verstoring in het landschap vind ik sleepliften het minst erg, en ergens vermoed ik dat ze ook het minst energie verbruiken.
Ook het prepareren van de pistes zal wel heel wat energie vragen.
Verder valt het ook altijd op dat in de bergen de uitlaatgassen van de auto’s erg storend zijn, en blijkbaar meer blijven hangen dan ergens anders. Ook zie je bij mooi weer en wanneer je ver kan kijken vaak een waas hangen. Is dat vervuilde lucht? Is dat erger dan in een vak gebied of kan je in berggebied gewoon verder kijken?
Voila, de voorraad domme vragen is weer aangevuld !

*bericht bewerkt door Errant op 28 mrt 2017 12:08

Overlaatst hoorde ik nog een goed idee over stoelverwarming in liften maar ik weet niet of het mogelijk is. Generatoren in de stoeltjes stoppen die de lichaamswarmte van mensen omzet in elektrische energie en deze gebruikt om de stoeltjes te verwarmen. Is dit haalbaar of niet?

Arlbergman op 28 mrt 2017 11:52

Alleszins beter dan energie verspillen aan verwarmde zeteltjes :-)

Ik vrees dat er maar weinig energie uit zal te halen zijn, bij omzetting & transport gaat er ook nog wat verloren, en bv. lichaamswarmte ga je weinig hebben aangezien iedereen skijassen en -broeken aan heeft. Zou in principe er net voor moeten zorgen dat je lichaamswarmte bij jou blijft. Tenzij iedereen alles uitspeelt in de lift en in z’n blootje gaat staan dansen, denk ik dat je maar weinig energie gaat kunnen oppikken.

Wat ik wel denk is dat kappen over de stoeltjesliften niet enkel de wind tegenhouden, maar ook warmte binnen houden, en daarom dus aangenamer zijn. En niet extra verwarmd moeten worden enzo :-D

Zonnepaneeltjes op liftbakjes?

Alle beetjes helpen en je begint altijd bij jezelf, dus ja, afval scheiden, op de bestemming de auto laten staan aangezien alles te belopen is dan wel met de bus die er altijd wel rijdt.
Vergeet niet dat de meeste energie gewonnen wordt op een duurzame manier. In de bergen vooral door waterkrachtcentrales, daarnaast zie je ook voldoende zonnepanelen.

Zonnepaneeltjes op liftbakjes?

Elienc op 28 mrt 2017 12:02

Ik denk dat het rendement te laag is, zo’n bakje moet dan zuid staan om zoveel mogelijk op te leveren en dat staan lang niet alle bakjes.
Misschien een idee om 1 zuidhelling helemaal vol te zetten met zonnepanelen. Dit gaat helaas wel ten koste van het landschap maar ik denk dat je hiermee ontzettend veel energie kunt opwekken…

A winter without powder isn't a winter!

Vergeet niet dat de meeste energie gewonnen wordt op een duurzame manier. In de bergen vooral door waterkrachtcentrales, daarnaast zie je ook voldoende zonnepanelen.

Marijnt op 28 mrt 2017 12:24

Is dat zo? Zijn er landen waarbij er al meer dan 50% van de elektriciteit op een duurzame manier gewonnen wordt? Waterkrachtcentales zijn ook niet altijd primaire energiebronnen, vaak wordt er water opgepompt op het moment dat er een overschot aan elekticiteit is, en wordt het reservoir leeggemaakt wanneer er elektriciteit tekort is. Het werkt dan meer als elektriciteitsopslag en eigenlijk niet als elektriciteitsproductie.

Vergeet niet dat de meeste energie gewonnen wordt op een duurzame manier. In de bergen vooral door waterkrachtcentrales, daarnaast zie je ook voldoende zonnepanelen.

Marijnt op 28 mrt 2017 12:24

Energie die op een duurzame manier gewonnen is heeft pas zin als ze ook op een duurzame manier verbruikt wordt.
Het duurzaamheidsvraagstuk moet niet alleen aan de kant van de energiewinning opgelost worden, maar even goed aan de kant van het verbruik.

Vergeet niet dat de meeste energie gewonnen wordt op een duurzame manier. In de bergen vooral door waterkrachtcentrales, daarnaast zie je ook voldoende zonnepanelen.

Marijnt op 28 mrt 2017 12:24

Energie die op een duurzame manier gewonnen is heeft pas zin als ze ook op een duurzame manier verbruikt wordt.
Het duurzaamheidsvraagstuk moet niet alleen aan de kant van de energiewinning opgelost worden, maar even goed aan de kant van het verbruik.

Morzel op 28 mrt 2017 15:38

Waarom? Als energie duurzaam wordt opgewekt, maakt het toch niet uit waar je het voor gebruikt? Anders zou die energie namelijk opgewekt moeten worden door gebruik te maken van vervuilende methoden.

Mr. Slow

Overlaatst hoorde ik nog een goed idee over stoelverwarming in liften maar ik weet niet of het mogelijk is. Generatoren in de stoeltjes stoppen die de lichaamswarmte van mensen omzet in elektrische energie en deze gebruikt om de stoeltjes te verwarmen. Is dit haalbaar of niet?

Arlbergman op 28 mrt 2017 11:52

Niet haalbaar
Daarbij: Waarom zou je

Rob

Zijn er landen waarbij er al meer dan 50% van de elektriciteit op een duurzame manier gewonnen wordt?

Yep, Noorwegen met 60+ %

Rob

Energie die op een duurzame manier gewonnen is heeft pas zin als ze ook op een duurzame manier verbruikt wordt.

Ik ben benieuwd naar wat je met “duurzaam verbruik” bedoelt.
Ik kan me daar zo 1,2,3 namelijk niet bij voorstellen.
Ik ken alleen energie verbruik en energie verspilling (wat op zich ook verbruik is, maar dan met een onzinnig doel)

Rob

Ik lees veel voorstanders van afschaffen ban de stoelverwarming als milieu besparende maatregel. Is dit nu echt enorm energie verslindend? Of is dat ook in het kader van “alle kleine beetjes helpen”. Mogelijk zou je wel alleen de verwarming aan kunnen laten gaan als een sensor detecteert dat er mensen staan te wachten - ipv standaard allemaal?

Bergen + Sneeuw = ❤

Het gaat er volgens mij ook niet om of het ‘enorm’ energieverslindend is. Het is (in mijn ogen) een onnodige voorziening die energie en geld kost. Zouden er heel veel mensen weg blijven als je geen stoelverwarming zou hebben?

Ik lees veel voorstanders van afschaffen ban de stoelverwarming als milieu besparende maatregel. Is dit nu echt enorm energie verslindend? Of is dat ook in het kader van “alle kleine beetjes helpen”. Mogelijk zou je wel alleen de verwarming aan kunnen laten gaan als een sensor detecteert dat er mensen staan te wachten - ipv standaard allemaal?

Nelis op 28 mrt 2017 22:24

Het gaat er niet om of het energie verslindend is, ik zie het als energie verspilling.
Waarom zouden die stoelen überhaupt verwarmd moeten worden?
Als je niet tegen kou kunt, heb je niets te zoeken in dat soort oorden.

Rob

Ik lees veel voorstanders van afschaffen ban de stoelverwarming als milieu besparende maatregel. Is dit nu echt enorm energie verslindend? Of is dat ook in het kader van “alle kleine beetjes helpen”. Mogelijk zou je wel alleen de verwarming aan kunnen laten gaan als een sensor detecteert dat er mensen staan te wachten - ipv standaard allemaal?

Nelis op 28 mrt 2017 22:24

Het gaat er niet om of het energie verslindend is, ik zie het als energie verspilling.
Waarom zouden die stoelen überhaupt verwarmd moeten worden?
Als je niet tegen kou kunt, heb je niets te zoeken in dat soort oorden.

RCGrootveld op 28 mrt 2017 22:55

. Idd, waarom stoelverwarming? Waarom te warme hotelkamers? Waarom met de auto naar de bergen? Waarom zo veel liften? Waarom kunstsneeuw? Ik kan nog een tijdje doorgaan maar dit allemaal omdat jullie ( ik ook) dit willen. Het zijn de wintersporters zelf die hiervoor verantwoordelijk zijn. Snellere liften, vroeger skieen in het seizoen, geen wachtijden aan de liften, grotere gebieden, sauna, zwembad enz. En ieder gebied gaat hierin mee zodat je kiest om in hun gebied te verblijven. Dit kan je niet meer terug draaien voor het mileu. Alleen hopen dat er nog betere ( zuiverder) mogelijkheden aankomen om energie op te wekken.

Geen ski zonder après ski...

Ik heb mij eens laten vertellen dat ze de verwarming standaard hoog zetten ivm vocht, de verwarming is goedkoper dan de vocht schade kan geven

Idd, waarom stoelverwarming? Waarom te warme hotelkamers? Waarom met de auto naar de bergen? Waarom zo veel liften? Waarom kunstsneeuw? Ik kan nog een tijdje doorgaan maar dit allemaal omdat jullie ( ik ook) dit willen. Het zijn de wintersporters zelf die hiervoor verantwoordelijk zijn. Snellere liften, vroeger skieen in het seizoen, geen wachtijden aan de liften, grotere gebieden, sauna, zwembad enz. En ieder gebied gaat hierin mee zodat je kiest om in hun gebied te verblijven. Dit kan je niet meer terug draaien voor het mileu. Alleen hopen dat er nog betere ( zuiverder) mogelijkheden aankomen om energie op te wekken.

ArmandPien op 29 mrt 2017 02:33

Dan nog dien je je af te vragen of het zinnig is.
Daarbij kan ik me niet voorstellen dat iets als stoelverwarming een “verzoek van de markt” is.

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 29 mrt 2017 09:36

Rob

Ik heb mij eens laten vertellen dat ze de verwarming standaard hoog zetten ivm vocht, de verwarming is goedkoper dan de vocht schade kan geven

Marijnt op 29 mrt 2017 07:03

Dan hebben ze je volgens mij geprobeerd je maar wat wijs te maken, want vochtregulering bereik je primair met ventilatie.
Alleen verwarmen heeft geen zin, als je niet ventileert, want dan blijft het vocht gewoon hangen.

Maar het is herkenbaar, wij komen ook met regelmaat op (veel) te warme hotelkamers.
Dus: Ramen en balkondeuren gaan gewoon open en als het kan gaat de kraan van de radiator flink dicht.

Rob

Bij -10 ventileren zal niet echt een positief effect hebben op het pand lijkt mij.

Denk eerder dat ze jou iets wijs hebben gemaakt, maar dat is weer een ander hoofdstuk ;)

Neem gewoon geen kinderen, dan snijdt het mes aan twee kanten;

  • de toekomstige vervuiling door de mens wordt nul.
  • het is niet erg als de aarde over 100 jaar op is.

Ik ben zelf erg energiebewust btw.

Bij -10 ventileren zal niet echt een positief effect hebben op het pand lijkt mij.

Denk eerder dat ze jou iets wijs hebben gemaakt, maar dat is weer een ander hoofdstuk ;)

Marijnt op 29 mrt 2017 16:38

Misschien toch mijn post nog eens lezen en lezen wat er staat:

Rob

Plaats een reactie