Klopt er eigenlijk wel iets van de sneeuwhoogte?

Eind februari was ik in het Warth-Schröcken, er lag wel minder sneeuw als anders maar heb me zeer goed vermaakt. Dat er minder sneeuw lag kon je zien aan de sneeuwhoogte er lag maar rond de 100 cm op de top. Recent keek ik op de webcam van Warth en er leek veel minder sneeuw te liggen als toen ik er was maar de sneeuwhoogte is rond de 155 cm en in het dal is ze 115 cm. Dus eigenlijk ligt er nu in het dal meer dan toen ik ging op de top. Maar als je de beelden zeggen toch iets anders. Dit was eind februari:

null

En dit is nu:
null

Mijn vraag is dan ook klopt er eigenlijk wel iets van de sneeuwhoogte in om het even welk skigebied?

Ik heb mezelf die vraag de laatste tijd ook meermaals gesteld.

klopt geen ruk van die applicatie. Het delen van de foto’s is een ontzettend leuke functie maar voor waarheidsgetrouwe informatiegaring ga je best ergens anders.

Ja die app klopt niet maar geen enkele website lijkt te kloppen zelfs wintersporters beweert dat er nu meer sneeuw ligt.

Het probleem is dat we deze info krijgen van de VVV’s. Deze willen wel eens wat positief inschatten.
Het is jammer want in de skigebieden heeft met de echte gegevens wel. Want de pistedienst meet dagelijks het sneeuwdek voor de lawineberichten.

Click. Click. Peace

Toch heb ik het idee dat de pistes in jouw 2e plaatje ‘hoger’ liggen dan de eerste. Bij de eerste is de sneeuw op de punt van de berg wel gesmolten, maar het totale sneeuwdek op de piste lijkt me dikker. Maar sowieso wordt er een hoop bij bedacht door de gebieden.

Wat @Tiny-M zegt klopt zeker. Op plekken waar sneeuw goed geconserveerd blijft zal het sneeuwdek tot eind april blijven groeien. Terwijl het lager en op zuidhellingen al echt flink smelt. Dus in het dal lijkt het dal al bijna zomer terwijl hoger er meer en meer sneeuw ligt.

Click. Click. Peace

Zou toch mooi zijn als een onafhankelijk instituut dat via een satelliet zou kunnen meten, dan heb je echt vergelijkbare en betrouwbare cijfers.
Zou dat technisch mogelijk zijn?

@Mathijs6 Veel makkelijker de VVV’s zouden gewoon de cijfers van de pistendienst over moeten nemen… :-)

Click. Click. Peace

@Rogier Zijn die pistediensten niet zo belanghebbend als de VVV’s en dus geneigd een beetje positiever te rapporteren? Zo niet, kunnen de pistediensten dan niet zelf de metingen online zetten, zonder dat de VVV het kan manipuleren?

Die pistendienst doen het voor de lawinebulletins en daar staat heel eerlijk de sneeuwhoogte in. Maar de VVV’s kijken ook wat de concurentie doet…

En moderne skigebieden weten precies hoevel sneeuw er op elke vierkante 50cm ligt want dat wordt gemeten met GPS of sonar. Maar ook dat wordt niet altijd eerlijk naar buiten gebracht…

Click. Click. Peace

Wij zijn nu in het Ahrntal, daar zou volgens de berichtgeving hier 35cm in het dal en 175cm boven moeten liggen. Nu heb ik prima geskied vandaag en er ligt echt voldoende om nog een weekje door te komen maar deze genoemde waarden komen niet eens in de buurt. Het was in het dal vandaag 19gr, boven 15, heerlijk weer dus, dat dan weer wel ;)

Waar vind ik dan de meest betrouwbare informatie ?
Wij gaan de eerste week van april nog naar Konigsleiten.

Ik denk we door de gekregen uitleg wel kunnen zeggen dat het onmogelijk is om betrouwbare informatie te krijgen, of niet @Rogier ?

Nee in de lawinebulletins vind je eerlijke info.

https://lawine.tirol.gv.at/schnee-lawineninfo/aktuelle-karte…

Click. Click. Peace

@Rogier waarom haalt wintersporters dan eigenlijk niet zijn info van de lawinebulletins?

Omdat die helemaal niets zeggen over kunstsneeuw…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie