Nieuwe liften 2017/2018

Ja dat plaatje linkte ik ook naar, maar ik kreeg hem hier niet zichtbaar.

In welke zin vind je een 3S overkill?

Dat de Onkeljochbahn een gondelbaan wordt, vind ik ook jammer. Hopen dat de andere liften wel stoeltjesliften worden, maar ben bang van niet.

Ik snap die 3S wel, de Geols-piste is een behoorlijk leuk maar pittig ding, waar niet iedereen probleemloos vanaf komt. Bovendien moet je dan altijd nog een stukje met de bus. Met die 3S ben je van die 2 problemen af.

Dat klopt, maar het alternatief was:

  • Om de Geolsbahn door na beneden te trekken en aan de andere kant ook een Gondelbaan omhoog richting Wetterkreuzspitze te bouwen. Mensen die niet de Geolspiste afwillen, kunnen dan per gondel.
    -Om een 3S door het dal te bouwen met middelstation. De extra tijd die je dan in de 3S zit t.o.v. een daloverspanning is nihil, maar je kunt dan aan beide kanten skiënd naar benden toe of met de 3S.

Dat hier een gondel/3S wordt gebouwd is niet meer dan logisch. Op de Geolspiste ligt een te korte tijd voldoende sneeuw om de verbinding lang genoeg open te houden.

Ja dat plaatje linkte ik ook naar, maar ik kreeg hem hier niet zichtbaar.

In welke zin vind je een 3S overkill?

Dat de Onkeljochbahn een gondelbaan wordt, vind ik ook jammer. Hopen dat de andere liften wel stoeltjesliften worden, maar ben bang van niet.

Daanster op 23 mei 2017 09:22

Ik ben niet zozeer tegen het bouwen van een 3S bahn, maar meer tegen het maken van zo’n ‘horizontale’ verbinding. Ik had liever, zoals je in je laatste post beschrijft, een skiënde oplossing gezien. Dus de komende jaren vanuit zowel Kaltenbach als Hochfügen en Fügen stoeltjesliften richting elkaars gebied bouwen, zodat er een verbinding komt die je leuk kan skiën.

Er ligt inderdaad maar kort sneeuw op de Geolshelling, maar zoals je zelf al aangeeft is dit goed op te lossen door een dalstation te bouwen. Dan kunnen mensen met gebrek aan sneeuw toch nog met de gondel naar beneden. En is de Geols piste te moeilijk? Pech, dan heb je waarschijnlijk ook nog niks te zoeken in de rest van het gebied. Lekker op de Spieljoch blijven oefenen tot je kan skiën.

Ik ben overigens tig keer op de Speiljoch geweest, vooral tussen de leeftijd 10-16 jaar. Het leuke aan dat hele Spieljoch gebied is juist dat het zo klein en overzichtelijk is. Daarom mochten we al vrij snel zonder papa en mama skiën. Ik vraag me überhaupt af of ze er wel goed aan doen om het gebied te verbinden.

*bericht bewerkt door Rutger3 op 23 mei 2017 16:55

De eerste twee alinea’s zijn wij dus eens met elkaar.

Ik denk wel dat het goed is dat Spieljoch verbonden wordt met Hochzillertal en wel om de volgende redenen:

  1. Spieljoch wordt dan weer financieel levensvatbaar
  2. Er gaat minder autoverkeer van Fügen richting Hochfügen of Kaltenbach
  3. Hochzillertal wordt daardoor gevarieerder

Schladming, Rohrmoos, Hochwurzen.
Groot programma met voor komen seizoen, herbouw en uitbreiding van de sneeuwinstallaties plus nieuw stuwmeer van 80000 kuub.
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=436…
http://www.seilbahn.net/sn/index.php?i=60&kat=2&news…

The older I get, the better I was

De eerste twee alinea’s zijn wij dus eens met elkaar.

Ik denk wel dat het goed is dat Spieljoch verbonden wordt met Hochzillertal en wel om de volgende redenen:

  1. Spieljoch wordt dan weer financieel levensvatbaar
  2. Er gaat minder autoverkeer van Fügen richting Hochfügen of Kaltenbach
  3. Hochzillertal wordt daardoor gevarieerder
Daanster op 24 mei 2017 13:56

Het eerste weet ik niet maar het zou me niet verbazen als dat de reden is.

Zell am Ziller is wel altijd een drama 's ochtends als iedereen via Zell het gebied van Gerlos probeert te bereiken… als hetzelfde maar niet gebeurt in Fügen.

Eindelijk, de Mont Valaisan (tussen La Thuile en La Rosiere) wordt met liften bereikbaar, er komen 2 liften (6KSB) en 5 pistes bij, en ook nog eens 200 hoogtemeters erbij.

https://translate.google.com/translate?sl=fr&tl=nl&j…

The older I get, the better I was

Weet iemand meer over de verbinding van Spieljoch met Hochzillertal of Hochzillertal met Zillertal 3000?

Anoniempje op 16 mei 2017 20:05

(…) super veel tekst

Daanster op 17 mei 2017 12:46

https://cdn.wintersport.nl/forum/18/f7149a88a2d333250715b8fe...

Ik kwam dit plaatje tegen op het alpinforum. Enerzijds leuk om een verbinding te realiseren tussen het Speiljoch en Hochzillertal-Hochfugen gebied, maar ik vind die 3S wel een beetje een overkill.

Overigens ook zonde dat die Onkeljochbahn vervangen wordt door een cabinebaan… ik zit daar toch helemaal niet op te wachten?

Rutger3 op 22 mei 2017 20:26

Dat de Onkeljochbahn een gondel wordt is onzin, als je een beetje zorgvuldig zoekt zie je dat deze wordt vervangen door een 6er-sesselbahn met kap. !undefined

26-0-2016 is de datum van jouw bron. Als je een beetje zorgvuldig zoekt, kom je dit tegen:
https://www.leitner-ropeways.com/fileadmin/user_upload/Press… Even scrollen naar pagina 2.

Nu heeft de een het over een nieuwe Spieljochbahn (10 pers. cabinelift) en de ander over de Onkeljochbahn (stoeltjeslift). Dit zijn twee verschillende liften toch? Wel handig als we het over hetzelfde hebben bij het discussiëren…

Nu heeft de een het over een nieuwe Spieljochbahn (10 pers. cabinelift) en de ander over de Onkeljochbahn (stoeltjeslift). Dit zijn twee verschillende liften toch? Wel handig als we het over hetzelfde hebben bij het discussiëren…

GiGi op 29 mei 2017 16:39

Toch even allemaal zelf beter doorlezen. Zoals Daanster al zegt: even scrollen naar pagina twee waar het volgende staat:

Baugleich, jedoch nur auf einer Sektion, ist im Skigebiet im folgenden Jahr auch der Neubau der Onkeljochbahn geplant, der eine bestehende 3er-Sesselbahn ersetzen wird.

Waar toch vrij duidelijk staat dat hetzelfde ontwerp gebruikt zal worden om de Onkeljochbahn te vervangen.

Wordt er dit jaar nou trouwens wel of niet begonnen met de 8 KSB in Willingen? (Kohlerhagen)

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Wordt er dit jaar nou trouwens wel of niet begonnen met de 8 KSB in Willingen? (Kohlerhagen)

Thomas op 31 mei 2017 14:27

Als alles goed gaat zou men dit project in de herfst omzetten. Het moet eerst zeker zijn dat de voetbalclub reeds in het nieuwe stadion kan spelen! Maar zoals je weet is een bouwstart in september ruim op tijd voor een middelgebergte! Laat ons hopen.

Dit is een groot project voor 2018-2019 in de Jungfrau regio:

http://youtu.be/WzsHBHETIjc

Dit is een groot project voor 2018-2019 in de Jungfrau regio:

http://youtu.be/WzsHBHETIjc

roberthoogenboom op 13 jun 2017 10:06

Volgend mij zie ik dit project al een paar jaar voorbij komen. Zal het toch gaan gebeuren ?

May the ski force be with you !!

Ik heb begrepen dat er vanuit Wengen nogal wat verstand is. Logisch ook, want toeristen zullen nu niet snel meer via Wengen naar de Jungfraujoch gaan.

Demontage van de Vajolet lift in Pera

null

*bericht bewerkt door Superskismurf op 19 jun 2017 21:57

@CJAHulskamp @ruben4 @roberthoogenboom

Er is nogal wat verzet inderdaad. Oorspronkelijke planning was beginnen met bouwen in 2014 en oplevering december 2016. Echter is het door verschillende rechtszaken en protesten tot nu toe later geworden. Waarschijnlijk gaat het er wel komen (iets wat ik niet per se toejuich). Hoewel de Männlichenbahn wel degelijk vervangen moet worden, zou ik het eeuwig zonde vinden van het uitzicht op de Eigernordwand als een dergelijke 3S-bahn aangelegd zou worden. Daarbij heeft de Wengernalpbahn (tandradtrein) ook zo zijn charme, en zou de nieuwe Männlichenbahn een uitkomst kunnen zijn voor zij die sneller naar boven willen.

Meer informatie op http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=618…, de laatste paar (tientallen) pagina’s uiteraard.

Mr. Slow

In ieder geval één betere ontsluiting vanuit Grindelwald juich ik zeker toe. Nu duurt het een half uur voordat je boven boven bent, bovendien heb je bij de Männlichenbahn vaak de hele ochtend een flinke rij, en de WAB rijdt maar eens in het half uur. De dalafdalingen naar Grindelwald zijn heel mooi, maar 's morgens moet je daar meestal maar niet aan beginnen, omdat je dan heel veel tijd kwijt bent om weer boven te komen.
Verder zou ik het mooi vinden als op de een of andere manier het First-gebied wordt verbonden met de Männlichen-Kleine Scheidegg. Al kan ik maar moeilijk bedenken hoe dat te realiseren is met die zuidhellingen.

Volgens de laatste geruchten wordt dit jaar in Kitzbuhel de 3persoons jufenlift vervangen door een moderne 8-persoons stoeltjeslift. Dalstation een stukje naar rechts/beneden nabij het dal station van de ehrenbachhohe (of zoiets) bergstation ook een stukje naar rechts.

gedetailleerde info over de nieuwe Jufen (en omzet, investeringen e.d. van de Bergbahnen Kitzbuhel) https://www.kitzski.at/media/170621-bilanzpressekonferenz-ha…

Dat ziet er gezond uit! Met een cashflow van ruim 16 mln, resultaat van bijna 6 mln en een eigen vermogen van 55% van het balanstotaal kun je je wel een lift met kap, stoelverwarming én lederen zittingen veroorloven! :-)

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Wordt hard gewerkt in Italie.

Middenstarion nieuwe Piz Seteur lift in Selva

https://cdn.wintersport.nl/forum/18/9384c635acd8bade2c408219...

Geen nieuws over liften(daar zijn ze ook mee bezig) maar dit is wel een fraai plaatje over de verse aanwinst van ‘de nodige’ sneeuwkanonnen in Andermatt:

null

null

Die staan wel dicht op elkaar, zeg 😉

Ook Warth Schröcken, Ski Arlberg bouwt een nieuwe lift. Een 8 persoonsgondel dorfbahn uit Warth. Het lijkt mij echter een zeer korte lift die enkel dient om uit Warth voor een verbinding te zorgen tot het skigebied. In Warth is ook geen parking dus deze lift lijkt mij eerder om op langere termijn heel wat hotels bij te bouwen. Verder komen er dus naar de lift 2 nieuwe blauwe pistes.

null
null
null

*bericht bewerkt door moderator op 08 jul 2017 10:09

Ook in Warth Schröcken, Ski Arlberg wordt er een nieuwe lift gebouwd namelijk een 8 persoons gondel dorfbahn uit Warth. Het ziet er mij echter een zeer korte lift uit met als enige doel een verbinding leggen tussen het skigebied en het dorp van Warth. Ook is er geen parking in Warth dus dit is voor de hotelgasten zodat zij niet meer iedere dag de bus moeten nemen en om op langere termijn extra hotels te bouwen. Verder komen er ook nog 2 nieuwe blauwe pistes naar de lift.

null

*bericht bewerkt door moderator op 08 jul 2017 18:53

Ook in Warth Schröcken, Ski Arlberg wordt er een nieuwe lift gebouwd namelijk een 8 persoons gondel dorfbahn uit Warth. Het ziet er mij echter een zeer korte lift uit met als enige doel een verbinding leggen tussen het skigebied en het dorp van Warth. Ook is er geen parking in Warth dus dit is voor de hotelgasten zodat zij niet meer iedere dag de bus moeten nemen en om op langere termijn extra hotels te bouwen. Verder komen er ook nog 2 nieuwe blauwe pistes naar de lift.

*bericht bewerkt door moderator op 08 jul 2017 18:54

Ook in Warth Schröcken, Ski Arlberg wordt er een nieuwe lift gebouwd namelijk een 8 persoons gondel dorfbahn uit Warth. Het ziet er mij echter een zeer korte lift uit met als enige doel een verbinding leggen tussen het skigebied en het dorp van Warth. Ook is er geen parking in Warth dus dit is voor de hotelgasten zodat zij niet meer iedere dag de bus moeten nemen en om op langere termijn extra hotels te bouwen. Verder komen er ook nog 2 nieuwe blauwe pistes naar de lift.

*bericht bewerkt door moderator op 08 jul 2017 18:55

Plaats een reactie