Winterbanden: verplicht tot wanneer?

Hoi,

zeker met deze huidige heerlijke lente-temperaturen worden mijn winterbanden ‘opgevreten’. Ik mag eind april (25-30 april) nog gaan genieten van sneeuw in Breuil-Cervinia, dus ze moeten het nog ff volhouden.
Op zich ga ik de (voor)banden na dit winterseizoen afschrijven, maar in het algemeen, tot wanneer zijn winterbanden verplicht in de Alpen (Zwitserland/Italië)?

Dank voor jullie antwoord.

Gr,
Jochem

Click. Click. Peace

Als je naar de Alpen gaat zonder, want je nu best kunt overwegen. Dan zou ik zeker wel een paar kettingen meenemen. Sneeuw blijft nu op de wegen nooit lang meer liggen.

Click. Click. Peace

top, thanks Rogier!
(en zal voortaan eerst zoekfunctie gebruiken)

Toch staat men hier (IT) nog allemaal op winterbanden. Denk wel dat mijn set afgeschreven wordt na deze week, wel beetje erg warm overdag.

Klopt tot 15-4 verplicht in verschillende delen van Italië.

Ik rij nu een auto zonder en een met :-)

Click. Click. Peace

Hier rijden de cabrio’s volop open rond maar wel op stalen velgen of kleine budget lm-velgen. :D

Als dit de laatste winter voor je winterbanden is zou ik ze de hele zomer nog laten zitten. Van 4 naar 1,6mm zijn heel wat kilometers. Geen slijtage aan je zomerbanden, minder wisselen en een goed gevoel op je wintersportvakantie.

Bedenk wel dat winterbanden in de zomer niet op hun best zijn. en winterbanden met minder dan 4 mm profiel worden niet zomaar zomerbanden. De remweg van zomerbanden op een warm of nat wegdek vaak korter is dan die van winterbanden.

Click. Click. Peace

Ja, dat klinkt interessant @RRski, maar ik ben het met Rogier eens. Het waren al geen winterbanden van een hoogstaand merk ;-)

Als we toch over geld besparen hebben en winterbanden ‘oprijden’. Mijn zomerbanden rijden ongeveer 0.7 l/100km zuiniger (moet wel eerlijk zeggen dat ik in de winter meer meuk in de auto hebt). Dat is ongeveer €1.05 per 100km meer (bij benzine van €1,50 per liter). Als je dan nog 10.000km rijd met je winterbanden rijd, heb je €105 meer aan brandstof uitgegeven. Dan is de vraag, hoeveel hebben kost een zomerband voor jouw auto?

In mijn geval is een zomerband rond de €60 (winterbanden blijkbaar weer iets goedkoper) + montage en balanceren van €15 (kan al vanaf 7,50) = 75 per hoek; 300 rondom. Gaan bij mij rond de 80.000km mee. Dat is €37,50 per 10.000km aan banden en dan rond de €105 aan brandstof besparen. Is zomerbanden er opzetten op termijn toch goedkoper (en levert betere rij prestaties op)

Bedenk wel dat winterbanden in de zomer niet op hun best zijn. en winterbanden met minder dan 4 mm profiel worden niet zomaar zomerbanden. De remweg van zomerbanden op een warm of nat wegdek vaak korter is dan die van winterbanden.

Rogier op 30 mrt 2017 06:57

Heb je hier een ondebouwing voor? Alle banden mag je in Nederland oprijden tot 1,6mm. Verschillen winter/zomerbanden in zomerse omstandigheden zullen beperkt zijn het lijkt vooral het standaard verkooppraatje van bandenfabrikanten/handelaren.

Mijn zomerbanden rijden ongeveer 0.7 l/100km zuiniger

PC2K op 30 mrt 2017 09:30

De samenstelling van brandstof is in de zomer iets anders dan in de winter waardoor elke auto in de zomer zuiniger is.

Mijn zomerbanden rijden ongeveer 0.7 l/100km zuiniger

PC2K op 30 mrt 2017 09:30

De samenstelling van brandstof is in de zomer iets anders dan in de winter waardoor elke auto in de zomer zuiniger is.

RRski op 30 mrt 2017 09:36

Klopt, maar ik kan toch duidelijk het verschil zien in verbruik na een bandenwissel, terwijl ik nog op dezelfde tank benzine aan het rijden bent. Heb afgelopen weekend mijn winterbanden er af gehaald. Ik had daar al 1/4 tank gereden in Nederland en had 6.3L/100 gemiddeld over de gehele verbuik na de laatste tank beurt, daarna met zomerbanden 1/4 tank gereden en mijn gemiddelde is al naar 5.9L/100 gemiddeld over nog steeds die tank brandstof.

In mijn geval zou 0.4L/100km al goedkoper zijn op zomerbanden, maar die besparing zal wel meer zijn. Anders kan ik het gemiddelde over de gehele verbruik niet omlaag brengen.

(alle berekeningen aan de hand van mijn auto, verschilt natuurlijk per auto/banden, etc)

Bedenk wel dat winterbanden in de zomer niet op hun best zijn. en winterbanden met minder dan 4 mm profiel worden niet zomaar zomerbanden. De remweg van zomerbanden op een warm of nat wegdek vaak korter is dan die van winterbanden.

Rogier op 30 mrt 2017 06:57

Heb je hier een ondebouwing voor? Alle banden mag je in Nederland oprijden tot 1,6mm. Verschillen winter/zomerbanden in zomerse omstandigheden zullen beperkt zijn het lijkt vooral het standaard verkooppraatje van bandenfabrikanten/handelaren.

RRski op 30 mrt 2017 09:31

De ANWB over dit onderwerp:
https://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/met-winterbande…

*bericht bewerkt door PC2K op 30 mrt 2017 10:48

Bedenk wel dat winterbanden in de zomer niet op hun best zijn. en winterbanden met minder dan 4 mm profiel worden niet zomaar zomerbanden. De remweg van zomerbanden op een warm of nat wegdek vaak korter is dan die van winterbanden.

Rogier op 30 mrt 2017 06:57

Heb je hier een ondebouwing voor? Alle banden mag je in Nederland oprijden tot 1,6mm. Verschillen winter/zomerbanden in zomerse omstandigheden zullen beperkt zijn het lijkt vooral het standaard verkooppraatje van bandenfabrikanten/handelaren.

RRski op 30 mrt 2017 09:31

De onderbouwing is alleen het bandenlabel wat tegenwoordig op elke band zit. Er zijn maar enkele winterbanden die echt goed presteren in regen. En lees inderdaad het artikel van de ANWB door de remweg is echt voelbaar langer.

Click. Click. Peace

ANWB maakt ook deel uit van de bandenlobby;)

Bedenk wel dat winterbanden in de zomer niet op hun best zijn. en winterbanden met minder dan 4 mm profiel worden niet zomaar zomerbanden. De remweg van zomerbanden op een warm of nat wegdek vaak korter is dan die van winterbanden.

Rogier op 30 mrt 2017 06:57

Heb je hier een ondebouwing voor? Alle banden mag je in Nederland oprijden tot 1,6mm. Verschillen winter/zomerbanden in zomerse omstandigheden zullen beperkt zijn het lijkt vooral het standaard verkooppraatje van bandenfabrikanten/handelaren.

RRski op 30 mrt 2017 09:31

De onderbouwing is alleen het bandenlabel wat tegenwoordig op elke band zit. Er zijn maar enkele winterbanden die echt goed presteren in regen. En lees inderdaad het artikel van de ANWB door de remweg is echt voelbaar langer.

Rogier op 30 mrt 2017 12:43

Heeft het dan nog wel nut om in Nederland winterbanden te rijden? Echte winters hebben we toch niet meer…

ANWB maakt ook deel uit van de bandenlobby;)

RRski op 30 mrt 2017 16:41

Heb jij onderbouwing dat het niet zo is dan, behalve de domme ‘bandenlobby’ opmerkingen?

@bram82 ja want onder de 7 graden en met ijzel ed zijn winterbanden beter dan zomerbanden…

Click. Click. Peace

Wat lopen hier toch een gekke mensen rond. Het is algemeen bekend dat winterbanden een (veel) langere remweg hebben op droog wegdek dan zomerbanden. En met mijn winterbanden haaks de bocht om, is ook niet aan te bevelen. Zwaar onderstuurd dan, en dat met RWD! Met zomerbanden geen probleem.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 30 mrt 2017 21:04

@piet bakker Graag reageren zonder een waarde-oordeel te geven over andere gebruikers.

Click. Click. Peace

De samenstelling van het rubber is anders waardoor de winterbanden betere rijvaardigheden hebben dan de zomerbanden onder de 7 graden. Of het nu door de bandenlobby gezegd wordt of niet, persoonlijk heb ik dit verschil al duidelijk gemerkt. Bij ijzel maakt het natuurlijk niet uit welke band je er onder hebt, tenzij je studded tyres mag gebruiken, zoals in Noorwegen en Zweden en Alpenlanden in de wintermaanden.

@Marijnt Bij ijzel zullen winterbanden echt beter houden dan zomerbanden, uit eigen ervaring. Er is echter wel een enorm verschil in winterbanden op echt ijzig terrein.

Click. Click. Peace

De ervaring van Rogier kan ik onderschrijven, met zomerbanden kwam ik niet uit een klein gootje met een dun laagje ijs en met winterbanden no-sweat… ofwel betere grip ook op ijzel/ijs ondergrond met winterbanden.

*bericht bewerkt door Chonn op 31 mrt 2017 08:51

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Het voordeel van winterbanden is alom bekend.

Ik zeg alleen dat een je winterband prima in de zomer kunt “oprijden”.

Een goede winterband heeft in de zomer alsnog betere grip dan een slechtere zomerband.

Als mijn goede winterbanden de grens van 4mm (minimale eis voor winterbanden) hebben bereikt dan rijd ik ze de zomer door en koop de volgende winter weer nieuwe goede winterbanden. Zo kunnen de zomerbanden een seizoen langer mee en hoef niet 2x zelf de wielen te wisselen(wisselen doe ik zelf, bij nieuwe banden laat ik het doen).

Mijn “winterbanden” van een goed merk/type hebben in de zomer betere grip/kortere remweg dan menig el cheapo zomerband.

Het voordeel van winterbanden is alom bekend.

Ik zeg alleen dat een je winterband prima in de zomer kunt “oprijden”.

Een goede winterband heeft in de zomer alsnog betere grip dan een slechtere zomerband.

Als mijn goede winterbanden de grens van 4mm (minimale eis voor winterbanden) hebben bereikt dan rijd ik ze de zomer door en koop de volgende winter weer nieuwe goede winterbanden. Zo kunnen de zomerbanden een seizoen langer mee en hoef niet 2x zelf de wielen te wisselen(wisselen doe ik zelf, bij nieuwe banden laat ik het doen).

Mijn “winterbanden” van een goed merk/type hebben in de zomer betere grip/kortere remweg dan menig el cheapo zomerband.

RRski op 31 mrt 2017 08:54

Dat oprijden snap ik als je erg krap bij kas zit of weinig km’s maakt, maar is vaak duurder (meer brandstof) en milieu onvriendelijker (meer brandstof en hogere slijtage van banden; wat meer fijnstof betekend). Berekening in mijn geval heb ik ergens verder boven op al geplaatst.

Sowieso zou ik zowel fatsoenlijke banden kopen, ongeacht of het zomer, winter of all-seasons zijn…

Ik ben het helemaal eens met @PC2K, ik zou alleen je winterbanden in de zomer oprijden als je het geld voor een bandenwissel op korte termijn écht niet kan opbrengen (en zó duur zijn banden nou ook weer niet vergeleken met de overige kosten van autobezit). Het is aangetoond veiliger om met zomerbanden te rijden boven de 7 graden. Dat komt doordat zomerbanden van een hardere rubber-compound worden gemaakt dan winterbanden en door het specifieke profiel. Door de hogere temperaturen worden winterbanden te zacht voor optimale prestaties. En vergeet ook het lagere afrolgeluid en hogere comfort van zomerbanden niet, dat is ook wat waard!

Zoals al gezegd verlies je op z’n minst een groot deel van je bandenbesparing aan extra brandstofkosten dus op lange termijn heeft het überhaupt geen nut om door te rijden op winterbanden. Grotere veiligheid, om en nabij geen extra kosten op de langere termijn, groter comfort, minder milieuvervuiling: Ik zou lekker je zomerbanden monteren en je winterbanden vervangen als de temperaturen weer dalen.

PS Ik heb één keer bespaard op banden. Toen ik vroeger nog een brommer had vond ik alles wel duur genoeg en heb ik goedkope tweedehandsjes eronder gelegd. Door die besparing van €50 kon ik uiteindelijk bijna heel m’n brommer plus kleding afschrijven door een valpartij (gelukkig viel de schade aan mijzelf relatief mee). Sindsdien bespaar ik nóóit meer op kwalitatief hoogwaardig schoeisel voor al mijn rollend materieel!

*bericht bewerkt door Kev1 op 31 mrt 2017 11:28

Ik ben het helemaal eens met @PC2KHet is aangetoond veiliger om met zomerbanden te rijden boven de 7 graden. Dat komt doordat zomerbanden van een hardere rubber-compound worden gemaakt dan winterbanden en door het specifieke profiel. Door de hogere temperaturen worden winterbanden te zacht voor optimale prestaties. En vergeet ook het lagere afrolgeluid en hogere comfort van zomerbanden niet, dat is ook wat waard!

Kev1 op 31 mrt 2017 11:21

De ene band is de andere niet…

Brandstofverbruik is bij mijn zomer- en winterbanden nagenoeg gelijk. Afrolgeluid en geluid en comfort verschillen ook enorm per band (maar gemiddeld is een zomerband hierin gunstiger).

Juist door de zachte compound hebben winterbanden ook prima grip in de zomer(en hogere slijtage, maar dat maakt in dit geval toch niet uit omdat het profiel toch al te laag is om komend seizoen als winterband te dienen).

Je doet net alsof het gevaarlijk en idioot is om op winterbanden door te rijden, of dat het alleen voor mensen is die “krap bij kas” zitten.

@RRski als je het zo zegt… Maar ik ken ook zomerbanden die beter zijn in de winter dan cheapo winterbanden ;-)

Op een bochtige warme bergweg voel ik toch echt heel veel minder grip met mijn winterbanden. En ik heb bepaald hgeen goedkope banden ;-) Maar ik rij ook in de zomer op erg goede zomerbanden…

Click. Click. Peace

Na mijn trip naar Italie haal ik ze er in ieder geval vanaf. Thanks voor alle tips.
Iedereen maakt eigen keuzes, met finaciële of andere redenen. Voor mij is veiligheid belangrijk.

@RRski:Het is inderdaad gevaarlijk om op winterbanden te blijven doorrijden vanwege de veel langere remweg op droog wegdek. Dan heb je het over meters. En dan heb ik het niet over derdeklas banden. Google eens, zou ik zeggen. @Rogier, sorry hoor, maar als iemand een onderbouwing vraagt van de langere remweg van winterbanden ben je ofwel net geland van Mars ofwel denk je alles beter te weten. Op die manier is het m.i. zinloos discussiëren. Ik vind dat je daar iets van mag zeggen.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 31 mrt 2017 15:03

Plaats een reactie