Ski broek

Hoi,

Afgelopen zondag op een blauwe piste met lage snelheid onderuit gegaan en op de scherpe kant van de uitgeschoten ski gevallen. Resultaat een fikse snijwond onder de knie tot op het bot. 12 hechtingen en een nacht in het ziekenhuis, gelukkig geen pezen of zenuwen door gesneden.

Bestaan er ski broeken waar de pijpen bijv van kevlar zijn gemaakt?

To ski or not to ski, that 's not a question

Kijk eens naar een zeilbroek. Klinkt gek, maar ik ski er al jaren mee (met een fleece maillot er onder). De mijne heeft versterkte stukken op de knieën. Er zijn meerdere zeilboeken met Kevlar kniestukken. Sluit bovendien lekker hoog, dus je blijft lekker warm. Skibroeken weet ik niet.
PS. Klinkt overigens alsof je bindingen te los staan.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 01 apr 2017 16:13

Dit klinkt zeker niet of dat de bindingen te los staan. Daar is vanaf de computer sowieso weinig over te zeggen. Nu zijn het 12 hechtingen anders waren het misschien gescheurde kniebanden…

Click. Click. Peace

Bindingen die met lage snelheid open gaan? Dan moeten ze behoorlijk los staan. Met lage snelheid scheur je niet zo snel je kniebanden. Dan moet je toch wel gekke dingen doen. Wel kun je dan je knie makkelijk verdraaien, maar dat is m.i, minder erg dan op de staalkant vallen.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 01 apr 2017 16:17

Nee hoor. Dat hangt van de manier van vallen het niveau, type sneeuw, gewicht, leeftijd, sexe en aard van de skiër af.

Click. Click. Peace

En veel kniebanden worden juist met lage snelheid gescheurd…

Click. Click. Peace

Maar nu weer on topic graag. Over stevige skibroeken.

Click. Click. Peace

Gescheurd of verrekt? Lijkt me overigens behoorlijk off topic.

Ik heb m al antwoord gegeven. En je kunt hem ook nog als tuinbroek gebruiken. Voor onderhoud aan je auto. Om de straat opnieuw te bestraten. Of gewoon om mee te zeilen natuurlijk. En als het heel warm is, laat je de maillot weg. Ademend. Waterafstotend. En hij zakt nooit af. En in allerlei flitsende kleuren te krijgen.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 01 apr 2017 16:40

Ik was er niet zo gauw opgekomen om een zeilbroek te gebruiken als skibroek maar je kan het proberen. Zeker als je zoals Topic starter al @zeehaasje heet.

Het gaat perfect, in combinatie met een maillot. En slijtvast.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 01 apr 2017 16:43

Ben 2m, 108 kg, gemiddeld ervaren. In jan 17 nog een week les gehad op niveau 2 van het ESF.

Ik zette en bocht in op een smalle tussenpiste en viel. Het lerk alsof ik abrupt stil kwam te staan.

Nav mijn ongeval heb ik meer verhalen gehoord van mensen due zich gesneden hebben aan de metalenzijde vsn de ski.

Mjjn vrouw heeft lymfoedeem en daar kan zo’n snee in haar been zware gevolgen. Vandaar mijn vraag of er ski broeken zijn met versterkingen om het snijden van de ski op te vangen.

To ski or not to ski, that 's not a question

Veel broeken voor alpinisten hebben ook een kevlar oid bescherming van de enkel tot de knie.
@zeehaasje als je opeens stil komt te staan is het fijn als je ski uitklikt.

Click. Click. Peace

als je opeens stil komt te staan is het fijn als je ski uitklikt.

Rogier op 1 apr 2017 16:51

Of kwam hij ineens stil te staan omdat zijn binding opeens losklikte? Vorige week nog zelf gezien. Iemand draait een bocht en zijn ski schiet zomaar los. Aangezien je ski dan nog wel doorloopt, kun je er precies in vallen.
Misschien kan @zeehaasje ons helpen.
PS. Als je ski ineens stilstaat en daardoor losklikt, kun je er m.i. niet in vallen. Je hebt dan immers zelf nog voorwaartse snelheid. En de ski staat stil. Die blijft dus achter. Net alsof je van een paard wordt afgeworpen. Of met je punten in een sneeuwhoop vastlopen. Bleven de ski’s van Frans Klammer bij de OS niet in het starthok staan, terwijl hij zelf voorover tuimelde? Dus ik ben wel benieuwd naar de preciese val.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 01 apr 2017 17:21

Beetje onzin die kevlar broek. Wat is het volgende ? Kevlar jas.
Kun je beter als een StormTrooper de piste af

May the ski force be with you !!

Er zijn ook kevlar spijkerbroeken, voor op de motor. Ik weet niet of je daarmee zou kunnen skiën.
@hulskamp: hij legt specifiek uit waarom hij het vraagt.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 01 apr 2017 19:42

Er zijn ook speciale skibroeken:
“We hebben skibroeken van het allerhoogste segment, onder andere van Diel, waarbij de broekspijpen zijn afgewerkt met het stevige Kevlar. Mocht u met uw ski tegen de broek aankomen, dan beschermt het Kevlar aan de broekpijp de broek tegen sneetjes.”

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 01 apr 2017 19:47

Ik vind het trouwens tekenend dat de reactie van @hulskamp drie duimpjes krijgt.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 01 apr 2017 19:50

Dat kevlar zit meestal aan de onderkant van de broekspijpen, waar nog wel eens een staalkanten langs wil gaan. Zowat alle skibroek en hebben dergelijke verstevigingen (al dan niet kevlar), dus dat is niet zo bijzonder. Rond de knieën ken ik het niet.

Toch een zeilbroek dan. Ik ken overigens geen enkele skibroek met Kevlar aan de onderkant. Behalve dan die van het citaat. En nou hoop ik dat @rogier eindelijk eens mijn account verwijdert.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 01 apr 2017 19:59

@GiGi Bij sommige alpiene broeken (dus voor alpinisten) loopt het wat hoger door. Hier om bescherming te bieden tegen stijgijzers.

Click. Click. Peace

Weet ik. Heb zelf de Mammut Nordwand. Maar zo hoog als de knie gaat het niet.

@zeehaasje Je kunt ook de skibroek die je vrouw al heeft bij een goed atelier laten verstevigen. Dan kun je precies naar wens de broek fool-proof maken. Want in jouw geval kan ik me voorstellen dat je liever het zekere voor het onzekere neemt.

Click. Click. Peace

Natuurlijk is het goed als je een broek kan kopen met kevlar. Alleen de vraag is hoe ver je het kevlar door laat lopen. Als je met je kont op je net geslepen staalkant valt, heb je ook al snel 12 hechtingen.
Zijn er trouwens zeilers die skibroeken gebruiken ?

May the ski force be with you !!

Zijn er trouwens zeilers die skibroeken gebruiken ?

CJAHulskamp op 1 apr 2017 20:34

Ik ken ze niet. Hoewel goretex goretex is, zou je zeggen…

Hoewel ik wel denk dat de buitenste van 3 lagen van mijn eigen zeilbroek een stuk robuuster is dan de buitenste van mijn 3-laagste goretex skibroek. Membraan zal hetzelfde zijn, maar dat is slechts 1 van de onderdelen.

*bericht bewerkt door GiGi op 01 apr 2017 20:53

@hulskamp: de schade aan je knie is veel erger dan als je met je kont erin valt. Dat lijkt mij persoonlijk nogal logisch. Verder is een vriend van me ook een keer met zijn knie in zijn ski gevallen. En die gast kan echt goed skiën.
Waarom zou je een skibroek als zeilbroek willen gebruiken? Zeilbroeken zijn ongevoerd, kun je over een andere broek aantrekken. Hebben Kevlar verstevigingen op zitvlak en knieën. Inderdaad veel steviger materiaal. Hebben skibroeken allemaal niet.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 01 apr 2017 20:58

@GiGi @Hooykaas Maar hoe is het draag comfort ? Kun je met zeilbroek wel lekker skiën / boarden ?

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp, zie mijn reacties.

Ik zou zelf mijn zeilbroek niet heel comfortabel vinden om in te skiën. Zo beweeglijk ben ik niet in dat ding. Maar dat zal ook komen dat ik - in tegenstelling tot mijn skibroek - er een gewone broek onder draag. Maar het lijkt me vrij stug en oncomfortabel eigenlijk. Maar niet kapot te krijgen. Dat is waar.

*bericht bewerkt door GiGi op 01 apr 2017 21:11

-Niet op de man spelen-

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 01 apr 2017 21:12: Niet op de man spelen AUB.

May the ski force be with you !!

Ik zou zelf mijn zeilbroek niet heel comfortabel vinden om in te skiën. Zo beweeglijk ben ik niet in dat ding. Maar dat zal ook komen dat ik - in tegenstelling tot mijn skibroek - er een gewone broek onder draag. Maar het lijkt me vrij stug en oncomfortabel eigenlijk. Maar niet kapot te krijgen. Dat is waar.

GiGi op 1 apr 2017 21:10

Ok Thx. Leek mij ook niet lekker zitten.

May the ski force be with you !!

Een (goede) zeilbroek skiet meer dan prima.

Zelfs beter dan mijn gewone (superlichte) skibroek.

Plaats een reactie