Vermoeidheid tijdens het skiën

Mijn hemel, bestaat dat, mensen die om 16u net zo fit zijn als om 8:30? Dat lijkt me heerlijk. Maar voor mij totaal niet de realiteit. Na een heel seizoen élke dag de hele dag skien, was ik nog steeds gesloopt om 16u. En mijn collega’s ook. Skien is echt harde arbeid. Dus ik zou me absoluut geen zorgen maken als je met vier uur leservaring afgepeigerd de piste afstapt, welkom in de bergen :)

Mijn hemel, bestaat dat, mensen die om 16u net zo fit zijn als om 8:30?

Eva84 op 6 apr 2017 22:35

Net zo fit was wat overdreven, maar om 16:00 ga ik net zo hard de pistes af als 's morgens en heb ik echt niet het gevoel helemaal op te zijn, ik kan dan nog prima een paar uurtjes door.

Met skiën heb je veel relatief lange rustpauzes. 3 minuten effectief skiën is ook met snelle liften al gauw 10minuten liftpauze.

En hoe beter je techniek is, hoe minder inspanning vereist is voor hetzelfde resultaat.

Met een beetje techniek en basisconditie moet iedereen het wel een dag vol weten te houden. De een afgepeigerd, de ander relatief fris.

Er is een verschil met een dag volhouden en ‘even fris zijn’…

Ik voel mijn benen ook echt wel aan het eind van de dag. Maar ook kan ik even hard en gecontroleerd naar beneden. Verder is het heel belangrijk om aan te geven dat je met een betere techniek hetzelfde resultaat minder vermoeiend maakt… Maar als je harder gaat carven, meer tempowisselingen doet etc etc dat kan het met een betere techniek zelfs zwaarder worden.

Rütschen kost minder kracht dan carven bijvoorbeeld ;-)

Click. Click. Peace

Ik ben geen super skiër maar kan mijn plan goed trekken. Het hele jaar door doe ik veel aan sport vooral fietsen. Toch kan ik afhankelijk van de omstandigheden in korte tijd mij volledig kapot skiën. Dit doe ik niet als ik een hele week tochtjes ga maken maar als je per dag maar 2 uur voluit kan dan mag alles op.
M.a.w. ik sluit me aan bij @Gigi je kunt doseren of alles geven. Maar hoe meer je het doet hoe minder lastig het wordt om hetzelfde te doen.

Aan wat kan dit liggen ? Moet ik mijn skitechniek verbeteren (4h beginnersles in totaal) of moet ik me beter voorbereiden op het skiseizoen ?

T.Mosby op 3 apr 2017 10:39

Volgens mij moet je gewoon nog wat meer km’s maken en “winterhard” worden :) Een marathon rennen is b.v. ook iets heel anders dan 42 keer een km. Je kunt in Landgraaf nog zoveel “afdalingen” met 50m hoogteverschil gedaan hebben, op wintersport pak je zo 500 a 1000m achter elkaar. Niet zo vreemd dat dat heel anders voelt.

Met 4 uur beginnersles ben je er nog lang niet, ik heb 11+weken les gehad waardoor ik op een leuk niveau kwam, 4 uur beginnersles is vergelijkbaar met 1 dag les, tenzij het privé les is geweest. Daarnaast zul je zoals eerder al aangeven ook meer aan je conditie moeten doen, uithoudingsvermogen en kracht in de benen. Zie de komende jaren vooral als een investering in jouw toekomst als skiër, dus veel les nemen en trainen om op een leuk niveau te komen.
Je kan het vergelijken met een getunede auto. Bij gelijkblijvende rijstijl wordt het gemakkelijker en zuiniger rijden. Maar je kan ook harder rijden waardoor je meer energie verbruikt!

Plaats een reactie