winterbanden?

Met de pasen gaan we naar See (paznauntal). Omdat ik sinds kort een nieuwe auto heb staat deze op zomerbanden. Nu twijfelen we of we nog winterbanden zullen huren voor die paar dagen met pasen of zouden we ook zonder kunnen?

Er is voor mensen met nederlands kenteken inprincipe geen verplichting om op winterbanden te rijden als er geen winterse weersomstandigheden zijn.

We zijn nu het weer aan het volgen. Maar vragen of het op de hoogte van het dal in See (1000m) nog nodig zal zijn.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groet,

Zeker gezien de hoogte zou ik het zelf niet doen. Schaf gewoon alvast een set kettingen aan mocht de nood aan de man komen. Zeker op die hoogte blijft de sneeuw nooit lang meer op de weg liggen mocht er sneeuw vallen. Er zit geen koude meer in de grond dus als het sneeuwt en ze schuiven is het een uur later weer schoon. Mocht er plotseling een koudeinval komen dan kan je altijd eventueel nog kettingen omleggen. Een setje kettingen is 2e hands nu overal voor een prikje te vinden.

Born to Ride

@Matthias123 dank je. Daar zat ik zelf ook aan te denken. Inderdaad dat de sneeuw het niet lang zal volhouden op de weg. Sneeuwkettingen heb ik en gaan uiteraard mee.

Normaal is het verplicht tot 15/04 in Oostenrijk bij Winterse omstandigheden. Dit geldt ook voor de Oostenrijkers hoor, dus die buitenlandse kenteken regel is een verzinsel lijkt me. In Duitsland is het zeker niet meer verplicht. Ik zou gewoon het weerbericht afwachten en klaar is kees. Wel opletten bij sportieve zomerbanden, daar hebben kettingen vrijwel geen nut en ga je alsnog aan het schuiven.

*bericht bewerkt door Joy85 op 04 apr 2017 16:02

Wat hierboven staat. Sneeuwkettingen mee. En weerbericht in de gaten houden. Vaak is het in het geval van sneeuw een paar uurtjes wachten en de weg is helemaal schoon in deze tijd van het jaar.
@Joy85 wat is de reden dat kettingen onder ‘sportieve banden’ niet werken?

Click. Click. Peace

@Joy85 heb je ervaring met kettingen zowel onder normale als sportieve banden ? Net als Rogier snap ik die redenatie niet namelijk. Bovendien wat versta je onder een sportieve band?

*bericht bewerkt door Chonn op 04 apr 2017 19:43

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik denk dat een sneeuwketting juist beter grip heeft op een sportieve band. Een sportieve band is normaal gesproken namelijk zachter dan een standaard zomerband. Door het zachtere rubber zal de ketting er iets meer in drukken en meer grip vinden.

Born to Ride

@Joy85 heb je ervaring met kettingen zowel onder normale als sportieve banden ? Net als Rogier snap ik die redenatie niet namelijk. Bovendien wat versta je onder een sportieve band?

Chonn op 4 apr 2017 19:43

Brede banden +225 met een profiel voor droog wegdek. Je kan ook regenbanden installeren, die noem ik dus niet sportief. :) Heb dit eens gelezen in een artikel dat verschillende test hadden uitgewezen dat je alsnog met kettingen de helling niet opraakt. Dit is wel al even geleden en vind het artikel niet direct terug. Het was geloof ik afkomstig van autoweek en was toen ook te lezen bij ANWB. Zomerbanden zouden minder grip hebben met kettingen erom, dan winterbanden met kettingen erom. Eigenlijk lijkt het me ook volkomen logisch want je grootste contact oppervlak is nog altijd je rubber in de sneeuw en niet de ketting.

*bericht bewerkt door Joy85 op 04 apr 2017 20:17

Lijkt me nauwelijks verschil maken, als er al verschil is. Een brede band is minder handig in sneeuw, dat klopt, maar dat heeft met de druk te maken. Daarnaast is er in Dld nog net zoveel winterbandenplicht als altijd als de omstandigheden daarom vragen.

breder dan 225 ga je meestal ook naar loopvlak kettingen. Vaak is er geen ruimte voor een andere ketting. Deze kettingen hebben relatief veel metaal waardoor er veel contact is met de sneeuw.

May the ski force be with you !!

Een ieder bedankt voor de tips. Ik ben mbt de verplichting van winterbanden uitgegaan van info van de anwb. Die gaven aan dat er voor nederlandse kentekens alleen een verplichting is bij winterse weersomstandigheden en dat het niet geldt tot een bepaalde datum.

Waarom niet gewoon in november winterbanden aanschaffen en mooi laten liggen tot na je skivakantie?

Ben je ook de rest van de winter in eigen land een pak veiliger de weg op, want ja: ook zonder sneeuw maken winterbanden bij lage temperaturen een wereld van verschil!

Ik snap écht niet dat er de dag van vandaag nog mensen (en zeker wintersporters) zijn die liever met hun eigen veiligheid en die van anderen spelen dan een paar euro uit te geven voor degelijke winterbanden…

Overigens: als je bijvoorbeeld 4 vakanties winterbanden gaat huren ben je al bijna evenveel kwijt dan wat winterbanden kopen extra zouden kosten (je zomerbanden zullen langer meegaan, die “winst” moet je ook in rekening brengen)

*bericht bewerkt door Skiwi op 20 sep 2018 11:15

Waarom niet gewoon in november winterbanden aanschaffen en mooi laten liggen tot na je skivakantie?

Ben je ook de rest van de winter in eigen land een pak veiliger de weg op, want ja: ook zonder sneeuw maken winterbanden bij lage temperaturen een wereld van verschil!

Ik snap écht niet dat er de dag van vandaag nog mensen (en zeker wintersporters) zijn die liever met hun eigen veiligheid en die van anderen spelen dan een paar euro uit te geven voor degelijke winterbanden…

Overigens: als je bijvoorbeeld 4 vakanties winterbanden gaat huren ben je al bijna evenveel kwijt dan wat winterbanden kopen extra zouden kosten (je zomerbanden zullen langer meegaan, die “winst” moet je ook in rekening brengen)

Skiwi op 20 sep 2018 11:03

Ach, als je maar weinig km’s per jaar rijdt moet je banden alleen vervangen door ouderdom, niet omdat ze versleten zijn. Dan brengt een 2e paar banden/velgen met opslag en 2x per jaar wisselen toch wel wat kosten mee. Leuk als je dat kan vermijden.

De laatste jaren in maart had ik probleemloos naar Ischgl kunnen rijden op zomerbanden in plaats van mijn winterbanden. Mijn bezoekje aan Todtnauberg/Feldberg ooit op zomerbanden was echter een week rijden met kettingen in februari. Dat was de 1e en laatste keer op zomerbanden (geen idee of dat mocht in 2006, maar dat is een andere vraag)

*bericht bewerkt door 4frank2 op 20 sep 2018 13:12

Om die reden heb ik voor de wintermaanden op winter gerichte allseasons gekocht. Doen het prima in winterse omstandigheden (tests en eigen ervaring), hebben de keurmerken maar zijn iets minder ‘zompig’ in hun gedrag dan echte winterbanden en zo net even prettiger inzetbaar hier in het toch vooral wisselvallige klimaat. Voor de zomermaanden zijn ze mij te zacht, daarvoor blijven de zomerbanden.

*bericht bewerkt door Userd op 22 sep 2018 10:01

Plaats een reactie