Toch weer een andere ski?

Een halfjaartje terug had ik het idee om een piste ski aan te schaffen naast de allmountain ski die ik al had. Een experiment dat een beetje mislukt is helaas. Het zit zo (sorry lang verhaal):

Ik ski sinds een jaar of 5 vrij fanatiek. 5 seizoenen op de rollerbaan een stuk of 14 weken in de sneeuw. Ik hou van mooi technisch skien, lekker ronde bochten, echter geen snelheidsduivel. Ik word elk seizoen een beetje beter. Ik schat mezelf inmiddels op een flinke 7 qua niveau. Ik ben wel fit maar heb geen sterk lijf en ski niet aggressief (zou wel iets meer mogen). Lengte 1.74, gewicht 68 kilo.

Ik heb sinds 2 seizoenen de allmountain ski Atomic Affinity Storm. Ben hier erg blij mee. Pluspunten: skiet zó makkelijk, vraagt me weinig kracht, carvet prima op mijn snelheden echter bij volle bak grote bochten carven loopt ie niet meer helemaal zuiver. Hobbelt lekker door de buckels en slush. Echter minpunten: kantengrip op harde en/of ijzige steile pistes en schiet toch ietsje tekort bij echt technische trainingen.

Naar aanleiding van bovenstaand had ik dus bedacht een pisteski erbij aan te schaffen. Na wat testen in Zoetermeer uiteindelijk voor de Atomic Cloud 11 gegaan. Eenmaal op vakantie hier toch niet zo blij mee. Ik mis totaal de veelzijdigheid. De ski voelt zwaar aan als het geen strakke harde piste is, kan alleen maar op snelheid carven. Ik vond het vermoeiend en bulten skien (die ik normaal totaal geen probleem vind) was echt een crime. Jammer, maar helaas. Kon de ski goed verkopen en dat heb ik ook gedaan.

De nieuwsgierigheid is er om toch een andere ski te vinden. Wat ik dus zoek: een pisteski die kan dealen met wat slush of bulten. Front rocker, volledige sidewall, lichtgewicht! Voorkeur voor korte tot medium bochten. Rustig kunnen rutschen maar tegelijk kunnen uitblinken in (kortere) carvebochten. Makkelijk beinvloedbaar en speels. Niet té smal onder de voet. Niet te stijf. Liefst iets kortere lengte.

Ski’s waarop ik ook eens geskied heb:
Salomon Wmax 12: veelzijdig maar vond ik te stijf en wat zwaar
Elan Insomnia: vreselijk, nerveus en zoekerig

Opties:
Head Super Joy
Fischer F18
Andere?? Iemand iets te melden over deze skies?

Blizzard RC Ti (bestaat ook zonder metaal: de CA-versie). Erg lekker speels ski’tje, maar tegelijkertijd stabiel en zeker. Heeft geen rocker, maar heb ik ook geen moment gemist in dikke slush bulten. Echt een veelzijdige ski, die zeker voldoet aan wat je zoekt.

^^ thanks! ga ik onderzoeken!

Overigens, @GiGi weet jij of die F18 hetzelfde is als de voormalige Progressor 800? Ik kan geen verschil vinden? Heb jij verder nog een mening over de Head of de F18s?

De F18 is een stuk levendiger en minder zwaard te skiën dan de 800. Die was vrij gehecht aan de lange bochten dacht ik. De f18 is speels, licht, maar stabiel genoeg.

De Head ken ik niet (hebben ze niet in mijn lengte ?)

Oh dat is positief. Denk jij dat die F18 een goede keus is voor mij?

Zou zeker een optie kunnen zijn ja.

Ik zie dat de tip en tail van de Head iets breder zijn dan die van de fischers, iets meer taillering dus. Heeft dit ook invloed op het handelen in slush? Of is het slechts de radius die beinvloed wordt? Of iets anders?

De radius wordt beïnvloed natuurlijk, maar een bredere tip geeft meer drijfvermogen, maar mogelijk ook meer deflectie, wat het gevoel van lijnvastheid negatief beïnvloedt.

En waarom de f18 ipv bv de f19? Heb zelf afgelopen seizoen de f19 aangeschaft en die heeft denk ik een iets hoger ‘plafond’. Dat zou mogelijk iets beter aansluiten bij het fanatieke skiën en de progressie die je dan evt maakt! Ben zelf erg te spreken over de f19.

Aequilater Nubila

Zou zeker kunnen. Voornaamste verschil is het metaal erin. Maar dat is geen probleem denk ik.

De F19 heb ik wel naar gekeken maar ik lees dat die voorkeur hebben voor grotere bochten dan de F18. Ik neig meer naar slalomachtige ski denk ik. En bang dat ie wat aan de stijve kant is voor mij misschien. Het blijft een herenski :p

Oh ja heb ook nog op de atomic redster xti 169 geskied bedenk ik me nu en dat was echt veeeel te stijf voor mij.

De F18 Progressor is gelijk aan de oude 800. Google maar eens op F18, 800 en “baugleich”. Opmerkelijk genoeg is de 800 er ook in een 2017 model. Maar dus gelijk aan de F18. Raar maar waar.
http://www.carving-ski.de/phpBB/viewtopic.php?t=19055…

(Hoe komt het toch dat ik elke keer als ik hier kijk een misleidend verhaal lees? Als je het niet weet, reageer dan niet. Zo zet je mensen op het verkeerde been.)

De F19 is een stuk stijver en heeft een grotere radius. Als de XTi te stijf was, zou ik de F19 zeker niet kopen.

Overigens kun je altijd nog de Head Magnum kopen, want dat is volgens GiGi een slappe ski (maar niet heus).

Salomon X-max X10 is een optie, is vergelijkbaar met de F18. Ik zou voor de F18 gaan. Die voldoet naadloos aan je eisen en is nu voor een prikkie te koop op EBay Duitsland.

Testsieger:
http://www.worldskitest.com/de/ergebnisse-tests-und-wertunge…

Overigens geeft dit verhaal weer eens duidelijk aan dat je een ski niet goed kunt beoordelen op een indoorbaan. Laat staan er een goede review over schrijven.

Dank voor je input Ronald. Voor mij inderdaad nodig om een ski op een berg te testen ipv in de hal.

Vind de discussie over de bouw van de fischers 800/f18 wel interessant. Gigi waarop baseer jij dat het nieuwe model anders skiet? Ik kon op de site van fischer geen verschil vinden, echter op n youtube filmpje noemde iemand ook dat ie wat lichter was geworden…ff de kink in die kabel achterhalen!! Ben nieuwsgierig!

Ik heb de F18 en de 800 achter elkaar geskied op dezelfde piste (test-event in Sölden twee jaar geleden, toen een kennis van me ook zijn eigen 800’s had meegenomen). Een veel directere vergelijking kan je niet maken. En er zijn ook best wat verschillen tussen de ski’s: de lengtes, en vooral de techniek in de kern (Air-Tec). Hout en carbon was van de 800 ook al de materiaalkeuze (het voornaamste verschil met de 900, en nu met de F19), en dual-radius had de laatste editie van de 800 ook al. Maar die Air-Tec maakt het gevoel wat levendiger. Even veel energie bij minder materiaal/massa.

De F19 en F18 verschillen vooral in de gebruikte materialen. Maar voor een ski met metaal erin is de F19 vrij levendig, en voor een ski met alleen carbon als versteviging is de F18 heel stabiel en niet zo stuiterig als veel andere ski’s met die materialen. Ze liggen qua karakter in dat opzicht dus vrij dicht bij elkaar. Maar met jouw postuur en je wens om korte en middellange bochten er moeiteloos mee te kunnen skiën, zou ik dus eerder de F18 overwegen. Niet dat het op de F19 niet gaat, maar met minder ‘speels gemak’. Als je juist lange bochten graag had geskied, had ik de F19 overwogen - het andere verschil tussen de twee ski’s is de radius, zeker in de langere lengtes van de F19. Leuk voor iemand als ik van 1,82 en 85+ kilo (dat metaal en die langere radius), maar voor jou veel minder relevant.

De 800 - of beter: de F18 met een andere printje - is inderdaad nog een tijdje uitgegeven als eigen serie van een grote winkelketen. Dat gebeurt wel vaker (de Elan Amphibio 11 en 13 bijvoorbeeld - die bij Elan zelf niet in de collectie staan -, de Salomon 24 hrs max): dan staat die ski niet meer in de officiële line-up van het merk, maar kan je hem nog wel krijgen onder een andere naam. Of zoals bij Fischer dus net andersom: een nieuwe ski onder de oude naam.

Is inderdaad erg verwarrend, maar dergelijke acties maken de 2014-2015 Progressor 800 niet ineens dezelfde ski als de 2015-2016 F18. In dat Duitstalige forum wordt ook gesproken van een 800 in 174, terwijl die formeel nooit gemaakt is door Fischer. De nieuwe F18 komt wel in die lengte. Ik zou merken willen suggereren dit soort trucs niet uit te halen, is alleen maar heel verwarrend. En er zijn mensen die er in trappen blijkbaar.

De 800 is wél gemaakt in 1m74: https://www.fischersports.com/au_en/progressor-800-21632…

En de 800 heeft ook Air-TEC. Ook vorig jaar. Oftewel: de 800 van 2015-2016 is exact gelijk aan de F18 van 2016-2017. (Niet zo vreemd want ski’s gaan tegenwoordig meestal twee jaar mee.)

En dat het model 2014-2015 anders was, zal vast zo zijn. Het model 2001-2002 was ook anders. En het model 1992-1993 ook.

Je moet geen appels en peren vergelijken.

Inderdaad wat ik zei: de F18 is in 2015-2016 voor een aantal ketens (en blijkbaar ook voor de markt in Oceanië) uitgegeven als 800.

Conclusie: er zit geen verschil in de 800 van vorig jaar en de F18 van dit jaar. Dat was de vraag. Volgens jou was dat er wel. Niet dus. En de F18 is dus wel gemaakt in 1m74. Op het Duitse forum weten ze dus heel goed waar ze het over hebben. Anders dan jij suggereert. (kwalijke zaak)

Overigens, @GiGi weet jij of die F18 hetzelfde is als de voormalige Progressor 800?

elisabeth101 op 6 apr 2017 22:08

Volgens mij was dit de vraag, waarbij ik ‘voormalige Progressor 800’ heb geïnterpreteerd als de 800 die de voorloper was van de F18 (2014-2015 en eerder dus). Maar goed. Alle antwoorden op mogelijke interpretaties van die vraag zijn nu gegeven.

Ik kan geen verschil vinden?

elisabeth101 op 6 apr 2017 22:08

Wel de vraag goed citeren aub.

En niet doen alsof de Duitsers niet weten waar ze het over hebben.

Duitsers maken geen grappen.

Waarom raad je eigenlijk de Magnum niet aan? Een mooi slappe ski. Volgens jou dan ?

Waarom raad je eigenlijk de Magnum niet aan? Een mooi slappe ski. Volgens jou dan ?

Ronald0001 97 op 7 apr 2017 10:20

Dat heeft hij nooit beaamd. ;)

Ik (Vrouw, 170) heb zelf ook een tijdje op de F19 geskied, deze is inmiddels in de kast. Eerlijk gezegd vind ik de F19 totaal geen stijve ski en ik zou willen beweren dat het juist een ski is die eenvoudig in de korte en middellange bocht te gebruiken valt. In de langere bochten en met name op hogere snelheid vind ik de ski minder stabiel. Vergeleken met de Joy van head is de ski relatief licht. Ik heb de F19 inmiddels ingeruild voor een GS ski om juist voor wat meer stabiliteit en stijfheid.

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 07 apr 2017 10:57

Welke jou ski? T verschil tussen de super joy en absolute joy is best wel groot

Super Joy.

Bovendien lijkt Elisabeth the willen doorgroeien dan zou ik eerder voor F19 dan F18 gaan (Ik schat mezelf inmiddels op een flinke 7 qua niveau. Ik ben wel fit maar heb geen sterk lijf en ski niet aggressief (zou wel iets meer mogen). Lengte 1.74, gewicht 68 kilo.)

…anders probeer je ze beide even in zoetermeer;)

In Zoetermeer (via Duijvestein althans) kan je niet aan Fischer komen, dat merk voeren ze niet.

@Ronald0001 97 wat heeft @GiGi jou misdaan dat je op zo’n toon alles van hem becritiseerd? Of is dit de standaard toon die je tegen iedereen aanslaat? Laat elkaar gewoon in elkaars waarde. Hij steekt er veel tijd en geld in om kennis te vergaren en met iedereen te delen. Ik heb hier ook al veel tevreden reacties gezien van mensen die op zijn advies skies hebben aangeschaft. Wees blij dat er mensen zijn dit deze kennis kosteloos voor ons vergaren en met ons delen. En dat mensen soms een andere mening hebben over een bepaalde ski is heel logisch, smaken verschillen tenslotte. De ene persoon vindt een Audi heerlijk rijden en een BMW waardeloos en een ander juist weer precies tegenovergesteld, terwijl ze op papier misschien nagenoeg dezelfde specs hebben.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 07 apr 2017 11:24

Born to Ride

@Matthias123 Ik ben het met je eens dat de toon van Ronald soms ietsjes anders kan, daarop heb ik hem ook aangesproken. Maar hij mag zeker een mening hebben en ook duidelijk maken als hij het niet met @GiGi eens is.

Click. Click. Peace

@Matthias123 Ik ben het met je eens dat de toon van Ronald soms ietsjes anders kan, daarop heb ik hem ook aangesproken. Maar hij mag zeker een mening hebben en ook duidelijk maken als hij het niet met @GiGi eens is.

Rogier op 7 apr 2017 13:39

Super dat hij er op aangesproken is, ik zeg ook nergens dat hij een andere mening mag hebben, het komt nu alleen over alsof alles wat @GiGi zegt onzin is. Zoals ik ook al in die laatste zinnen aangaf, iedereen heeft een eigen smaak, dus een eigen mening. Er zit alleen een groot verschil in hoe je een mening brengt.

Born to Ride

Plaats een reactie