Toch weer een andere ski?

Als je techniek goed is kun je met elke ski prima door de buckels knallen. En dan is een all-mountain echt niet ongecontroleerd. Zelfs iets vergevingsgezinder dan een GS ski in harde buckels. Enig probleem is wel dat all-mountain tegenwoordig wel een hele brede term is.

Maar een uitleg geven dat als je techniek goed is een GS beter is in buckels vind ik bijzonder, want als je goed bent dan zijn all-mountains verre van oncontroleerbaar. Je kunt ze zelfs zo lekker om de buckels heenvouwen ;-) en krijgt minder snel een klap terug als je timing niet perfect was. Dan is het meer een kwestie van smaak, en soms zelfs van de smaak van de dag…

Click. Click. Peace

Nou ja, hoe breder de ski en hoe lager de torsiestijfheid van een ski, hoe groter het potentieel aan oncontroleerbaarheid. Vergevingsgezindheid is niet het synoniem van controleerbaarheid, in mijn opinie (en ervaring). Een vergevingsgezinde ski is dus niet per se de ski die het meeste vertrouwen geeft.

Nogmaals: mijn ervaring. Ski’s na elkaar geskied in dezelfde condities (door dezelfde skiër dus). Persoonlijke voorkeuren zijn er altijd. Zoals dus zo vaak al gezegd: zelf kijken wat je fijn vindt, juist in die lastige omstandigheden.

Breder is niet per definitie een lagere torsiestijfheid.
En een lagere torsiestijfheid is ook niet per definitie een lagere controleerbaarheid. Anders zou toch elke ski een keiharde en zeer stijve ski zijn.

Dit hangt allemaal van meer factoren af. Van sneeuwtype, type skiër, gewenste bochten en ga zo maar door.

Met je laatste zin ben ik het verder wel helemaal eens!

Click. Click. Peace

Wat betreft beïnvloedbaarheid in de bocht scoren reuzenslaloms, in mijn ogen, weer wat lager. Als je gaat, dan ga je ;). Korte bochten zijn ook wat harder werken met dit type, maar het kan zeker. Dan misschien toch eens wat verschillende slalomski’s gaan proberen. En dan moet de Fischer zeker op je lijstje komen, als makkelijke alleskunner.

GS is idd wel een stuk harder werken in de korte bocht. In de buckels zijn ze wel te doen, maar ik kom met mijn Fischer F19 veel eenvoudiger door de buckels heen dan met de Ispeed pro. De F19 zijn een stuk lichter en draaien net wat sneller en hebben bovendien een wat langere schep.

Nevertheless, blijf GS ski fan, maar als ik zo zie waar jij naar op zoek bent Elisabeth, zou ik niet voor GS gaan maar voor de sportieve allround.

@elisabeth101: je zou ook de rossignol temptation 80 kunnen overwegen. Wordt verkocht als een all Mountain maar verder voldoet de ski denk ik aan je wensen. https://www.wintersport.nl/ski-reviews/rossignol-temptation-…

Nu bij ekosport nog geen 265 euro.

Plaats een reactie