Op zoek naar nieuwe slalomski (opvolger voor Dynastar Omeglass Speed 63)

Beste iedereen,

Na grote schade aan mijn ski’s, die eigenlijk toch al aan vervanging toe waren, ben ik op zoek naar een nieuw paar ski’s. Het leek mij een mooi moment in het jaar om een model van afgelopen seizoen met korting aan te schaffen.

Vroeger (10+ jaar geleden) veel slalomwedstrijd (korte slalom) geskied (op voor Nederlandse begrippen hoog niveau). Ik had twee paar Dynastar Omeglass Speed 63 aan het eind, welke ik vervolgens in de jaren sinds op wintersport ‘opgeskied’ heb. Nu ben ik op zoek naar een opvolger. Aangezien ik altijd op slalomski’s geskied heb, ben ik erg gewend geraakt aan de korte radius (1m65, 116/63/103, radius 11m) en wil denk ik niet anders meer. Echt korte ski’s voor mijn lengte (1m95). Aangezien ik alleen nog (twee weken per jaar) recreatief (maar wel hard) ski, heb ik de ontwikkelingen niet echt meer gevolgd. Vandaar mijn vraag hier: kan iemand mij een waardige opvolger van mijn Dynastar’s aanraden?

In vooronderzoek heb ik al deze gevonden:
https://www.anwb.nl/wintersport/skitest-2017/race-slalom…
https://www.anwb.nl/wintersport/skitest-2017/sport-performan…
en neig op dit moment naar de korte radius ski’s Atomic Redster Doubledeck 3.0 SL of Head WorldCup Rebels i.SL
In de categorie “Sport Performance Short Turn” zie ik niet echt ski’s met echte kleine radius.

Ik ben 1m95 en weeg ~90kg. Conditie is niet meer wat het 10+ jaar geleden was, techniek wel. Op elk niveau piste ik op te vinden: ‘racen’ op blauw ~80-120km/u of op steile zwarte pistes. Over het algemeen niet veel buiten de piste ivm de rest van de groep.

Bij voorbaat dank voor eventuele tips!

Met vriendelijke groet,
Ivo

Er zijn een heleboel goede (consumenten, non-FIS) slalomski’s op de markt. Qua korte, agressieve bochten doen ze allemaal wel wat je wil denk ik (en anders pak je een FIS-versie). De verschillen tussen de verschillende modellen van verschillende merken ga je alleen ondervinden door te testen denk ik, te meer omdat maar weinigen hier die oude Omeglass kennen qua karakter (ik niet althans) en dus iets vergelijkbaars kunnen noemen.
Maar wil je er ook nog iets anders mee kunnen dan uitsluitend korte gesneden bochten skiën op goed geprepareerde pistes? Zo ja, dan is een ander type ski misschien een optie. Denk aan een high-end ski die goede techniek zeker beloont, geen plafond heeft qua snelheid of stabiliteit, maar die in andersoortige bochten, op minder strakke pistes ook nog leuk en (als je dat een middagje wil) wat meer ontspannen te skiën is. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de Head Worldcup Rebels i.Race of bijvoorbeeld de Völkl Code UVO L of S (L voor Long Turn, S voor Short Turn) - die ook iets breder is dan wat je gewend bent: 76 mm onder de voet geloof ik.

Ik ben zelf over gestapt van omeglas naar Fischer RC4 Worldcup slalom ski’s. Geen radius van 11 meter maar wel klein. Specs zijn te vinden op internet. Ik was erg blij met de overstap. Ben nu naar rossignol Hero gegaan. Ben ik minder blij mee.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Hier nog wat oude reviews die ik heb geschreven over een stel slalomski’s die ik op de Hintertux had getest. Allemaal nog courante modellen geloof ik…

https://www.wintersport.nl/forum/topic/197174

Voor slalomskiën met jouw achtergrond zou ik een (overjarige) fis lat pakken.

Zelf ski ik volle dagen met de salomon lab sl 165. De fis versie van atomic is dezelfde ski. Gemaakt voor korte bochten, maar met voldoende technische bagage kun je er alles mee, kort, lang, hard rechtdoor (zolang je maar op de piste blijft).
Verder kan ik de Elan fis latten tippen.
Met de non fis versies heb ik alleen ervaring met de salomon x race, deze is lichter dan de fis maar ook wat wiebeliger als de snelheid echt omhoog gaat.

Bedankt iedereen voor de suggesties.
@GiGi: na je eerste post heb ik ook je website doorgelezen. Interessant materiaal, zeker handig voor mij aangezien ik dus 10+ jaar de ontwikkelingen niet gevolgd heb. Je review (2e post) lijkt in ieder geval voor een aantal modellen zeker nog relevant, bedankt. Wat betreft testen: Wat zijn de mogelijkheden om van tevoren te testen? Ik weet zo 1 2 3 niet hoe ik dat aan zou vliegen.
Wat betreft de “Völkl Code UVO L/S”: ik kan de verschillende versies niet makkelijk vinden (ben benieuwd wat de radius van de S zou zijn).
Is dat KERS-systeem van Head iets, of is dat hype die stiekem niet zo goed werkt?
@iorusroos: Als ik vragen mag, wat is jouw postuur/gewicht? De Fisher RC4 Worldcup ski’s komen ook in GiGi’s review goed naar voren, dus die ga ik wel in de gaten houden. Wat ik alleen zo raar vind, is dat gat in de punt. Ik zie dat alleen maar fout gaan (als je een keer buiten de piste bent). Wat is jouw beeld daarbij?
Weet je misschien waarom de Rossignol Hero je minder bevalt?
@Hessel: Misschien was ik niet duidelijk genoeg: de ski is niet bedoeld voor slalomskiën, maar voor wintersport. Ik vrees dat de FIS-latten wat te stijf gaan zijn. Die oude Omeglass hadden denk ik niet meer hun originele stijfheid, waardoor ik er nog goed mee uit de voeten kon (behalve off-piste want die dingen zijn gigantisch zwaar en hebben 0 draagvlak). Technische bagage in overvloed, maar kracht in de benen is niet meer wat het geweest is.

Een overzichtje (voor mezelf en om een beeld te geven welke ski’s ik overweeg):
Head WorldCup Rebels i.SL: slalomski 12,2m@165, 122-66-107, ~650€
Head WorldCup Rebels i.Race: racecarver 13,6@165, 121-68-101, ~600€
Völkl RaceTiger Speedwall SL UVO: 12,7@165, 123-68-104, ~650€
Völkl RaceTiger SC UVO: 13@165, 122-72-105, ~500€
Atomic Redster Doubledeck 3.0 SL: 11@165, 125.5-69-111, ~650€
Fischer RC4 WorldCup RC 2015, 15@165, ~450€ (geen gat in punt)
Fischer RC4 WorldCup RC 2016, 13@165, ~500€
Fischer RC4 WorldCup RC 2017, 13@165, 122-68-103, ~500€

Op de Völkl website kan je alle specs van die Code UVO vinden. En dat gat in de punt van die fischer is dicht (zit een doorzichtig stukje plastic in). Dat dat off-piste problemen op zou leveren heeft niemand geboeid denk ik, omdat ik niemand ken die vrijwillig met die ski de poeder in duikt. Dat geldt voor al deze slalom modellen overigens. Het kan ongetwijfeld, maar in het design is daarmee geen rekening gehouden.

Uit je lijstje zou ik de Völkl SC schrappen, de SL is veel lekkerder en even handelbaar. Verder zeg je steeds Fischer RC, maar je bedoelt denk ik de SC. De RC is de reuzenslalom versie, lange radius, en heeft ook geen gat in de punt.

*bericht bewerkt door GiGi op 30 apr 2017 18:28

Ik bedoel inderdaad de SC niet de RC; de specs zijn ook die van de SC. Ik typte RC denk ik omdat voorin de naam al RC4 zit. (En drie keer fout wegens copy-paste.)
Ik wist niet dat dat gat dacht is. Ik vond het al een heel raar idee… :-)

Bedoelde jij de “Code Speedwall S/L UVO”?
https://www.volkl.com/skis/alpine/code/code-speedwall-s-uvo…
Die kan ik niet echt terugvinden op ski webshops. Daar vind ik alleen de Racetigers.

Ik realiseer me dat deze ski’s niet zijn gebouwd voor off-piste. Dat is niet erg; die Dynastars waren er ook niet voor bedoeld. Ik ben 98% van de tijd op de piste. Als ik meer off-piste zou skiën, zou ik daar een apart paar voor aanschaffen, denk ik.

Heb je ervaring met dat Head KERS-systeem?

Ja. Maar niemand weet of het werkt, omdat ski’s die dat systeem niet hebben ook in andere opzichten behoorlijk anders zijn. De ski’s in het hogere segment hebben KERS, dat is wel het kaliber ski waarnaar je op zoek bent. Dus ik zou die ski’s zeker aanraden, maar niet vanwege dat systeem.

Ik bedoel inderdaad de SC niet de RC; de specs zijn ook die van de SC. Ik typte RC denk ik omdat voorin de naam al RC4 zit. (En drie keer fout wegens copy-paste.)
Ik wist niet dat dat gat dacht is. Ik vond het al een heel raar idee… :-)

Bedoelde jij de “Code Speedwall S/L UVO”?
https://www.volkl.com/skis/alpine/code/code-speedwall-s-uvo…
Die kan ik niet echt terugvinden op ski webshops. Daar vind ik alleen de Racetigers.

Ik realiseer me dat deze ski’s niet zijn gebouwd voor off-piste. Dat is niet erg; die Dynastars waren er ook niet voor bedoeld. Ik ben 98% van de tijd op de piste. Als ik meer off-piste zou skiën, zou ik daar een apart paar voor aanschaffen, denk ik.

Heb je ervaring met dat Head KERS-systeem?

Ivolution85 op 30 apr 2017 19:03

Hierbij een link naar een winkel die de Volkl’s nog heeft:
https://www.skitreff.de/de/shop/artikel/gruppen/51681.2.slal…

Overigens ben ik met de Fischers nog wel off piste gaan skiën maar dat was in Canada. De poeder daar was het nog mee te doen. In Europa was het geen lolletje. Soms vergat ik het en dan vloog ik 100 meter verder opeens uit Mn ski’s omdat ik ze vergat boven de sneeuw te houden. Maar op de piste vond ik de SC briljant. Ben zelf 44 jaar, sportief, 1.78 met 80 kilo. Ski’s zijn zwaar maar na de omeglas is dat nooit meer een issue ?

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Op zich kan je de verschillen tussen de modellen best voelen in een hal als Zoetermeer (wat steilere helling, voor indoor-begrippen althans). Punt is dat ze bij Duijvestein van de meer high-end modellen alleen de Atomic Doubledeck SL en de Elas SLX hebben.

Om meer modellen te kunnen testen ben ik dus indertijd naar de Hintertux gegaan, waar je bij Sport Nenner ook ski’s kan testen. Wat ze hebben, staat op hun website. Ik heb toen gewoon een lijstje gemaild welke modellen in welke lengte ik wilde testen en toen ik aankwam waren ze netjes voor mij opzij gezet in de Gletscher Shop met een stickertje met mijn naam erop. Kost wat, maar dan weet je ook wat. En natuurlijk is het gewoon 3 dagen skiën in de zomer, wat op zich ook leuk is (als je wat te doen hebt, zoals een techniektraining of ski’s testen).

@hanss: Bedankt voor de link!
@iorusroos: Bedankt voor de info. Je hebt helemaal gelijk, na een paar Omeglass wegen andere ski’s echt helemaal niks, haha.
@GiGi: Naar Hintertux om te gaan testen gaat me misschien wat ver, maar Zoetermeer ga ik wel overwegen. Bedankt!

Al met al veel geleerd hier!

Plaats een reactie