op zoek naar Offpiste ski's

Na een heerlijke week met veel verse sneeuw in Val Thorens, Wil ik toch rustig gaan kijken naar een setje offpiste latten (liefst overjarig / flink in de aanbieding) voor volgend jaar.

Ik ben een gevorderde skiër die overal gecontroleerd vanaf komt, maar offpiste ervaring in echt verse sneeuw is beperkt en er is nog genoeg ruimte voor verbetering.

Mijn huidige ski’s Atomic Blackeye Ti bevielen prima op de piste, maar mijn idee is dat ze offpiste iets aan de zware kant waren, Vond het erg vermoeiend skiën met veel verse sneeuw.

Nu ook bekend is dat La Grave openblijft is dat zeker iets op mijn verlanglijstje voor volgend jaar (in cursusvorm). Daarnaast heb ik al een goede piste set, Dus het hoeft geen compromis te zijn.

Ik zat te denken aan een setje tussen de 300 en 400 euro incl/ bindingen, En heb eigenlijk nog geen enkel idee welke ski’s ik moet hebben. In tegenstelling tot vorige aankopen,

Uitproberen lijkt me heel lastig, aangezien je ze zou moeten testen in een halve meter verse sneeuw, en daar is zoetermeer niet heel geschikt voor. Dus ik wilde eigenlijk afgaan op ervaringen van anderen.

Wat is je lengte en gewicht?

Click. Click. Peace

1 meter 83,

En gewicht tussen 68 en 73

Zou voor een relatief lichte ski gaan van 100-110mm onder de voet. Bijvoorbeeld Rossignol Soul 7 of Armada TST skiën makkelijk en ook op de piste nog prima te handelen.

Oja en rond lichaamslengte gaan zitten, niet te bang zijn voor lengte.

Beste JanWillem,
Ik heb mijn Nordica Enforcers te koop staan. Ik denk aardig wat je zoekt. Evt DM?

https://www.wintersport.nl/forum/topic/355063

Ik hoor graag van je.

Dat is inderdaad een mooie ski…

Click. Click. Peace

@rogier

Heb je het dan over de rossignol Soul 7 of Armada TST, of oer de nordica enforcers?

Die enforcers als ze nog in goede staat zijn is het een geweldige ski (en prijs) om goede off piste ski’s te proberen…

Click. Click. Peace

En anders staat bij Wim Jaquet in Amersfoort nog een (ongebruikte, maar wel 4 jaar oude) Blizzard Kabookie in 180 voor een niet te versmaden prijs… Als je iets lichters wil (qua gewicht).

null

null

*bericht bewerkt door GiGi op 01 mei 2017 16:27

@rogier @gigi,

Bedankt, Lijken me beide interessante opties, Altijd beetje huiverig voor 2e hands, want je weet niet wat er mee is gebeurd.
Ook vraag ik me af hoe het zit met bindingen afstellen, als ze niet juist geboord zijn.

Op mn piste skies kan ik die verstellen, kan dat daar ook?

Op die ‘oude’ enforcers zijn het zo te zien verstelbare bindingen. Maar die optie van @GiGi ziet er ook mooi uit voor de prijs! Ook een erg leuke ski.

Click. Click. Peace

Bindingen worden in principe geboord op de lengte van je schoenmaat. Er is dan nog 1 of 1,5 cm (ongeveer) speelruimte over om te verstellen. Bijvoorbeeld als je andere schoenen koopt met een iets grotere of kleinere lengte. Mocht de marge te klein zijn moeten de bindingen opnieuw geboord worden op de nieuwe schoenlengte.
De rossignol Soul 7 en Armada TST zijn in elk geval makkelijk instap poederski’s, van de Blizzard zou ik dat niet zo weten.

Kan je ook aan raden om vast wat te gaan lezen op http://wepowder.nl/
Zeker als het gaat om veiligheid, maar ook over piepers, plofzakken en andere zaken in de poeder.
Veel plezier!!

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 03 mei 2017 16:38

Bedankt, En kwa bindingen, maakt dat nog veel uit?

ik vind die nordica enforcers 2e hands ook best interessant, als ik nou zeker weet dat het nog in degelijke staat is deed ik het meteen, maar als je aan materiaal en vakantie toch behoorlijk aan het uitgeven bent dan zou t zonden zijn om n vakantie te verknallen door problemen met je ski’s.

Bedankt, En kwa bindingen, maakt dat nog veel uit?

jan-willemvansoest op 3 mei 2017 21:42

Er zijn best wat goede bindingen, maar persoonlijk zou ik gaan voor een binding die ook een breed platform heeft (dan worden de krachten directer overgebracht op een brede ski). Tyrolia Attack serie, Salomon STH2 WTR… Marker Griffon kan ook, maar daar komen toch steeds meer klachten over het zware in-klikken, vooral in zachte sneeuw.

Na kijken van wat video’s neig ik naar de rossignol soul 7 HD.

Ook omdat ik daar nog heel lang mee door kan groeien. En als ik toch volledig offpiste uitrusting koop, die 200 euro extra dan ook niet meer uitmaakt.

Wel nog wat vraagjes.

Welke lengte past mij het best.

Mijn atomic black-eyed ti ski’s heb ik op 183 (precies mijn lichaamslengte)

Zou 180 voor deze ski’s dan de beste keuze zijn, of 188 vanwege langere tips.

Daarnaast lijken de combi deals online met rossignol bindingen de beste deals. Zijn dat goede bindingen? Of moet ik ze met iets anders laten monteren,

Bij snowcountry kan je wel je bindingen kiezen en zaten eerdergenoemde bindingen ook tussen de opties.

Mocht je nog kleine stukjes willen gaan touren ermee, heb ik nog een setje tyrolia adrenalins liggen voor een leuk prijsje. Stuur maar pb dan. Zijn 4 dagen gebruikt. Ben voor langere tours overgestapt naar kingpins.

Edwin van Riel

En als toevoeging nog, de nieuwe 2018 rossig soul. Is weer iets anders, wachten /meerprijs waard. Ik neig van niet.

Wat dacht je van de atomic backland serie? of automatics? fijne speelse ski, zowel offpiste als op de piste kun je er nog goed mee vegen

echte mannen lopen naar boven,

Mocht het iets zijn: Ik heb nog Armada ARVti’s staan van vorig seizoen. Twee halve dagen gebruikt. Zgan incl bindingen

https://www.wintersport.nl/forum/topic/343808

Mogen weg voor rond de €275

Fischer Hannibal 100. Wat minder op de piste doordat ze echt niets wegen, mede daardoor erbuiten een zaligheid.

Edwin van Riel

De 2018 versie is wel iets constanter in buiglijn dan de eerdere versies. Maar nog steeds vrij grote flapperpunten die met name in zware natte poeder en crud flink dubbel vouwen. De Atomic automatic of tegenwoordig Backland FR is dan fijner vind ik. De 109 zou ik dan suggereren.
En die aangeboden Adrenalin binding is echt top. Zelfs een overweging waard als je niet gaat touren. Hoewel ik dan vanwege het gewicht en de hoogte voor de Attack zou gaan.

Yup, met die adrenalin kun je alle kanten op, zijn wel wat zwaar om een paar uur omhoog te sjouwen. Anderzijds, je hebt geen extra schoenen nodig :)

De hannibals waren eigenlijk alleen op harde piste wat minder. Nattere poeder had ik er geen last van. Einde middag pistes met natte hobbels zo eind april deden ze het ook prima met een beetje handig gedoseerde belasting :)

Edwin van Riel

ja uiteraard de 109,. had er eerst adrenalines op. nu kingpins.

Echt een hele fijne setup. En niet te zwaar om mee te touren.
Afgelopen week nodige piste mee gereden, waar een maat van me door de slush stond de duwen met zn piste latjes kon ik er letterlijk doorheen ploegen.
Vind eigenlijk die setup nog fijner op de piste dan mn gewone piste latjes

echte mannen lopen naar boven,

Oké, nu komt er weer heel wat extra keuzes voorbij,

Even voor de duidelijkheid. Als de sneeuw compact is en het heeft een tijdje niet gesneeuwd, dan heb ik atomic blackeye ti ski’s, die ik echt lekker vind skieen op geprepareerde pistes. Ook stabiel op hoge snelheden. Dus ben niet op zoek naar een combi ski, krijg je volgens mij altijd een compromis,

Het is meer 'n ski voor 'n week met veel verse sneeuw, en dan vooral offpiste gebruik. + geschikt voor een weekje la grave.

De rossignol soul 7hd stond bovenaan, dus wat zijn de voorstelling en tegenstanders van de hieronder genoemde nieuwe modellen tov deze ski.

Ik merkte bij de blackeyes in 80cm poeder, dat ik toch wel serieus wat energy moest steken in het draaien met deze ski’s en miste ook wat drijfvermogen (iets te smal en te zwaar denk, en te kleine tip).

Dus makkelijk licht skieen en draaien is wel belangrijk voor me.

meen dat de soul hd wat slapper is. maar dat weet ik niet zeker.
Verder zullen de verschillen verwaarloosbaar zijn.

echte mannen lopen naar boven,

Dan zijn de genoemde Atomic Automatic/Backland FR 109 echt top. Dat ze op de piste ook nog wat kunnen is niet relevant (maar wel waar). De Soul7 is dus - vind ik - in zwaardere sneeuw (alles wat niet superlichte poeder is, die je toch zelden vindt in mijn ervaring) wat minder stabiel. En terug naar de lift (over de piste) vind ik ze doodeng. maar ja, ik ben wat zwaarder dan jij. Hoe ouder de versie, des te groter dat probleem, mijns inziens.

Andere alternatieven: Black Crows Atris (niet goedkoop, wel heerlijk - dit weekend trouwens in de aanbieding bij Snowcountry), Salomon Rocker2 108 (overjarig, maar prima zachte sneeuw ski), Salomon QST 106 (voor mij wat licht en instabiel maar voor jou misschien niet, je bent flink lichter dan ik), genoeg te vinden.

Op webshops van Snowcountry, Xspo.de, Sport-bittl.de, sport-conrad.com is het nu stevig uitverkoop. En ik zou rond 185 in lengte zoeken.

Plaats een reactie