Schoolvakanties 2017-2018

Voor degenen - zoals mijzelf - die er snel willen bij zijn om hun geprefereerde acco/skigebied te boeken, heb ik hier een interessant overzichtje gevonden van de vakanties in 2018 voor de verschillende landen. Voor mij persoonlijk is het geen goed nieuws. België heeft samen vakantie met heel de regio Dijon - Lyon… Val Cenis wordt dus druk dit jaar!

:-(

null

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 02 mei 2017 15:17: Titel iets aangepast

Handig overzicht, scheelt weer een hoop werk. Heb je ook de link naar het origineel? Kan ik hem ook bookmarken in mijn browser…

Zoals er nu naar uit ziet week 12 weer naar Ischgl. Lijkt geen slechte keuze te zijn.

Ehh wellicht zijn mijn ogen niet optimaal, maar waar is Oostenrijk?

Staat er niet in. Is meestal zo in die Franse overzichten: Oostenrijkers gaan meestal niet naar Frankrijk

Thx, top, er gaat niets boven anticyclisch skiën!

Geef je fouten toe voordat een ander ze overdrijft.

Week 11 en 12 lijken ideaal voor wintersporters die niet aan de schoolvakanties zijn gebonden.

De schoolvakanties in Oostenrijk voor komend seizoen:

Kerstvakantie
Week 52 en week 1 (alle Bundesländer)

Voorjaarsvakantie
Week 6: Wenen, Neder-Oostenrijk
Week 7: Vorarlberg, Tirol, Karinthië, Burgenland, Salzburgerland (dit is de Carnavalsweek)
Week 8: Opper-Oostenrijk, Steiermarken

Paasvakantie
Week 13 + maandag 2 en dinsdag 3 april (alle Bundesländer)

*bericht bewerkt door GiGi op 03 mei 2017 09:03

Paasvakantie
Week 13 + maandag 2 en dinsdag 3 april (alle Bundesländer)

Da’s raar, paasvakantie in de week vóór Pasen? Ik vermoed trouwens dat een aantal Duitse (en Franse?) regio’s ook maandag 2 en misschien dinsdag 3 april vrij zullen hebben.
Dat maakt die week (de 1ste week van de Belgische paasvakantie) misschien niet helemaal ideaal (want druk op zondag en maandag), maar wellicht niet zo super druk, zeker in Frankrijk waar de vakantieperiodes pas de week daarna beginnen.

Reeds geboekt voor de 1e week kerstvakantie, samen met mijn vrouw en onze zoon van dan 7jr. Eerste keer wintersport. Hij is nu lekker aan het lessen bij snowworld.

Ook al een beetje rond aan het kijken voor de laatste week januari met 3 vrienden, die moet zo goedkoop mogelijk.

Reeds geboekt voor de 1e week kerstvakantie, samen met mijn vrouw en onze zoon van dan 7jr. Eerste keer wintersport. Hij is nu lekker aan het lessen bij snowworld.

Ook al een beetje rond aan het kijken voor de laatste week januari met 3 vrienden, die moet zo goedkoop mogelijk.

Hubie op 3 mei 2017 09:59

Weer een verslaving erbij ?

May the ski force be with you !!

Duitsland mist ook in het plaatje volgens mij.

Wat ik er zo over kan vinden:

Schoolvakanties Duitsland
Week 5: Bremen
Week 6: Berlijn, Brandenburg, Mecklenburg, Saarland, Saksen en Thuringen
Week 7: Beieren, Mecklenburg, Saksen

Een aantal deelstaten staat nu nog op 1 dag (bijvoorbeeld Hamburg), dus dat zal nog wel iets aangepast worden.

Het lijkt erop dat vanaf 3/3 het heel rustig wordt (behalve in Frankrijk) en vanaf 10/3 overal. Ook de periode vanaf 6/1 tot 2/2 lijkt heel geschikt als je niet aan de vakanties gebonden bent.

Zal overigens de Nederlandse vakantie in de praktijk ook niet met Carnaval zijn?

*bericht bewerkt door Roy83 op 03 mei 2017 13:25

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het lijkt erop dat vanaf 3/3 het heel rustig wordt (behalve in Frankrijk) en vanaf 10/3 overal. Ook de periode vanaf 6/1 tot 2/2 lijkt heel geschikt als je niet aan de vakanties gebonden bent.

Roy83 op 3 mei 2017 13:22

Klopt, probeer eigenlijk ieder jaar in die periodes te boeken. Niet erg verwondelijk. De laatste drie weken van januari zijn vrijwel altijd rustig, net als vanaf medio maart.

Mr. Slow

Duitsland mist ook in het plaatje volgens mij.

Wat ik er zo over kan vinden:

Schoolvakanties Duitsland
Week 5: Bremen
Week 6: Berlijn, Brandenburg, Mecklenburg, Saarland, Saksen en Thuringen
Week 7: Beieren, Mecklenburg, Saksen

Een aantal deelstaten staat nu nog op 1 dag (bijvoorbeeld Hamburg), dus dat zal nog wel iets aangepast worden.

Het lijkt erop dat vanaf 3/3 het heel rustig wordt (behalve in Frankrijk) en vanaf 10/3 overal. Ook de periode vanaf 6/1 tot 2/2 lijkt heel geschikt als je niet aan de vakanties gebonden bent.

Zal overigens de Nederlandse vakantie in de praktijk ook niet met Carnaval zijn?

Roy83 op 3 mei 2017 13:22

Duitsland staat erin hoor (naast NL)

Ja staan er wel in, naast Luxemburg ;), maar niet goed. Duitsland heeft volgens mij nooit allemaal tegelijk vrij, toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Klopt, dit is ook verdeeld in regio’s .

@Roy83 Van http://www.schoolvakanties-nederland.nl

Noord 24 feb 2018 t/m 4 mrt 2018 Week 9
Midden 24 feb 2018 t/m 4 mrt 2018 Week 9
Zuid 17 feb 2018 t/m 25 feb 2018 Week 8

“De schoolvakantie adviesdata in 2018 voor de voorjaarsvakantie vallen niet samen met de carnavalsweek. In de rooms-katholieke delen van het land is het te verwachten dat de scholen dan de adviesdata niet zullen aanhouden en vrij geven in de week wanneer carnaval valt. Carnaval valt dit jaar van zondag 11 februari t/m dinsdag 13 februari 2018, dit betekent dat een groot deel van het zuiden vakantie heeft van zaterdag 10 februari t/m zondag 18 februari 2018.”

Dit laatste heb ik zelf een keer meegemaakt toen ik met mijn broer wilde gaan. Hij woont in Zeeland, ik in Brabant. Ik had nog net niet geboekt toen ik me afvroeg of we wel tegelijk vakantie zouden hebben. Niet dus…

@Roy83 Van http://www.schoolvakanties-nederland.nl

Noord 24 feb 2018 t/m 4 mrt 2018 Week 9
Midden 24 feb 2018 t/m 4 mrt 2018 Week 9
Zuid 17 feb 2018 t/m 25 feb 2018 Week 8

“De schoolvakantie adviesdata in 2018 voor de voorjaarsvakantie vallen niet samen met de carnavalsweek. In de rooms-katholieke delen van het land is het te verwachten dat de scholen dan de adviesdata niet zullen aanhouden en vrij geven in de week wanneer carnaval valt. Carnaval valt dit jaar van zondag 11 februari t/m dinsdag 13 februari 2018, dit betekent dat een groot deel van het zuiden vakantie heeft van zaterdag 10 februari t/m zondag 18 februari 2018.”

Dit laatste heb ik zelf een keer meegemaakt toen ik met mijn broer wilde gaan. Hij woont in Zeeland, ik in Brabant. Ik had nog net niet geboekt toen ik me afvroeg of we wel tegelijk vakantie zouden hebben. Niet dus…

Tjeerd69 op 4 mei 2017 11:03

Het is zelfs zo dat het binnen Zeeland nog per deel kan verschillen in welke week ze voorjaarsvakantie hebben. De delen waar carnaval gevierd word (Zeeuws-Vlaanderen en de Zak van zuid Beveland hebben sowieso altijd met carnaval vakantie en dus ook tegelijk met Brabant en Limburg… De rest van zeeland gaat gewoon met de regio zuid mee.

Born to Ride

Week 9 vakantie. Dan is dit jaar misschien wel het juiste moment om voor het eerst in 25 jaar weer eens naar Oostenrijk te gaan.

de Zak van zuid Beveland

Matthias123 op 4 mei 2017 11:27

Bedoel je @Vic2000? ;)

de Zak van zuid Beveland

Matthias123 op 4 mei 2017 11:27

Bedoel je @Vic2000? ;)

GiGi op 4 mei 2017 11:56

Dat zijn niet mijn woorden ^^

Born to Ride

@Matthias123 dat kan ik niet helemaal bevestigen, vorig jaar hadden wij in de zak van Zuid-Beveland (Goes) niet tegelijk met carnaval vakantie wat best onpraktisch was… Dit jaar en 2015 viel het dan weer wel gelijk en volgend jaar ook geloof ik.

#proudtobepartofleswintersporters

Even naar rechts scrollen, Oostenrijk en nog een heleboel andere landen staan er toch echt bij…

Poeh. Toch gebonden aan de kerstvakantie. Welke van de 2 weken zal het minst druk zijn, en dan natuurlijk de vraag welk gebied… ik zat zelf aan Italië te denken, dolomieten… wat zijn de relatief rustige gebieden daar?

Let it snow

@JurrianvanLoo Over het algemeen is de eerste week van de kerstvakantie een stuk rustiger, omdat veel mensen kerst nog met familie willen vieren alvorens naar de sneeuw te vertrekken. Afgelopen seizoen in Frankrijk was misschien een uitzondering daarop: daar hadden de scholen de eerste week van januari (tweede week kerstvakantie) geen vrij meer, maar begon de kerstvakantie al in de week voor kerst.

De Dolomieten is, los van de Sella Ronda, denk ik vrij rustig met Kerst. @CJAHulskamp gaat volgens mij regelmatig richting Val Gardena dus die kan je er vast meer over vertellen! Ligt er een beetje aan wat je wensen zijn voor wat betreft aantal kilometers piste, maar ik zou eens kijken naar Carezza/Alta Badia/SkiCenter Latemar. Of Drei Zinnen-Sextner Dolomiten.

Mr. Slow

@Vic2000 Sinds wanneer valt Goes ook al onder de zak van zuid Beveland? De zak van zuid beveland is al sinds jaar en dag ten zuiden van de lijn Nieuwdorp - Heinkenszand - 's Gravenpolder…

Born to Ride

@Matthias123 ik heb geen idee, ik dacht dat dat er ook onder viel joh.

#proudtobepartofleswintersporters

@Quick bedankt man :) Italië is volledig nieuw voor mij, dus alle tips zijn welkom. Ik ski zelf aardig door, dus ik denk dat Carezza afvalt. Andere optie is natuurlijk ook om een aantal kleinere gebieden te bezoeken. Wat ik zoek is DE Italiaanse sfeer en een mooi stukje dolomieten om (genoeg km’s) om door heen te skiën.

Let it snow

Tot aan de kerst is nergens druk in de Dolomieten. De Italianen komen zelf nadat ze kerst thuis gevierd hebben. Wij zijn nu 5 keer geweest aan de Sella-ronda en dit jaar gekozen meer richting Obereggen en Val di Fassa. Ander stukje Dolomieten en de kerstweek is het van de Sella-ronda af de hele week rustig. In Val Gardena merkte je afgelopen jaar echt op dat het na de kerst dagen flink drukker was.

May the ski force be with you !!

Even naar rechts scrollen, Oostenrijk en nog een heleboel andere landen staan er toch echt bij…

Anki op 4 mei 2017 22:35

Ik denk dat je Australië (AU) verwart met Oostenrijk (AT) en deze laatste staat er echt niet bij.
Bovendien is het niet heel spannend om te weten wanneer Scandinavië, Oost-Europa of Zuid-Amerika vrij heeft. Het gaat toch echt om de Fransen en de Duitsers die voor de meeste drukte zorgen. Een overzicht van verschillende regio’s in deze landen worden hier wat gedetailleerder benoemd:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/352176
https://www.wintersport.nl/forum/topic/352264

Het moge duidelijk zijn dat week 7 (10-17 februari 2018) het drukst gaat worden vanwege carnaval en een vrije week voor Zuid-Nederland, België, Frankrijk (Zone A - de alpenregio), Beieren en de Oostenrijkse alpenprovincies.
Tijdens de voorjaarsvakantie van regio’s Nederland-Noord en -Midden zal het juist relatief rustig in Oostenrijk zijn.

Plaats een reactie