Tips voor betaalbaar skigebied met 2 kinderen

Wij gaan zoals velen onder ons elk jaar op wintersport en ook toen er kinderen kwamen zijn wij nog altijd gegaan.
We zijn inmiddels o.a. 5x naar Val Thorens geweest en afgelopen jaar Alpe D`huez maar na hier geweest te zijn weten we ook weer waarom Val Thorens de voorkeur heeft.
De kinderen zijn nu 6 & 8 en hebben alle 2 dus inmiddels een skipas nodig.
Zijn beide geen helden en kunnen dus nog nergens zonder begeleiding skiën.

Wat Val Thorens voor ons zo aantrekkelijk maakt is het volgende :

  • Ligt in een soort van kom met veel verbindingen, je kan elke morgen een andere kant op en je hoeft niet eerst een verbindingslift te nemen.
  • Fijne skischolen
  • Goede ligging qua zon
  • Alles ligt nagenoeg aan de piste, wat het heen en weer sjokken met de kinderen tot een minimum beperkt.
  • Groot een gevarieerd skigebied

Is er een dorp(je) in de budget-range wat in de buurt komt ?
Op WS.nl zie ik o.a. de volgende gebieden:

  • La Norma
  • Valfrejus (12 jaar geleden geweest, skigebied lijkt mij nu iets te klein voor gevorderden)
  • Portes du Soleil
  • Isola 2000
  • etc.

We hoeven niet perse het onderste uit de kan, het moet kwalitatief goed zijn en vooral de ligging tov de piste ivm de kinderen.

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Moet het Frankrijk zijn?

Ik vraag dit, omdat je in de Dolomieten voor kinderen t/m 8 jaar (voor komend seizoen: geboren na 25-11-2009) geen skipas hoeft te betalen als beide ouders dat wel doen. En een dorp als Corvara (Alta Badia, aan de Sella Ronda), Selva (Val Gardena, aan de Sella Ronda), Plan Gralba (Val Gardena, aan de Sella Ronda) bieden veel liften verschillende kanten op, afwisselende pistes van alle niveaus (vooral blauw en makkelijk rood). Ski-in/ski-out zoals in Frankrijk is het niet, maar verder dan 200 meter van liften en pistes hoef je niet te zitten.

EDIT: In Colfosco (Alta Badia) zit je wel echt ski-in/ski out bedenk ik me net.

*bericht bewerkt door GiGi op 10 mei 2017 14:30

Als ik het goed begrijp willen jullie een stuk goedkoper gaan zitten. Als je dan toch nog een gebied van redelijk formaat wil dat goed te betalen is kan ik Val Cenis aanbevelen. Val cenis ligt eigenlijk hoofdzakelijk ook op 1 helling waar alles in het dorp samen komt. Verwacht qua gebied en liften geen 3V, maar dat is eigenlijk overal waar je komt in Frankrijk.

Born to Ride

Alleen met Portes Du Soleil ervaring van bovenstaande gebieden. Eigenlijk is alleen Avoriaz ski-in ski-out, maar in de andere dorpen zijn ook genoeg accomodaties te vinden vlakbij de liften. Voordeel is dat je heel wat km’s kan maken, ook op makkelijke pistes. Als je ver gaat moet je wel opletten hoe laat je terug gaat, aangezien het een uitgestrekt gebied is.

Tignes is mij trouwens ook enorm goed bevallen trouwens, maar weet niet hoe je qua budget uitkomt daar. Prettig vond ik dat je vrij snel alle kanten op kon en ook zo weer terug. Ook daar ski-in ski out en natuurlijk heel sneeuwzeker.

@Peertje kom er maar in over La Norma?

mama on a mission in the snow

Correctie: @Piefke kom er maar in over La Norma?

mama on a mission in the snow

Val Cenis is inderdaad een aanrader. Wij zijn er nu twee keer geweest met onze meiden van nu 4 en 6 en het is ons super bevallen. Het is betaalbaar en gemoedelijk, en het skigebied biedt met 125 km aan pistes voldoende afwisseling en uitdaging.
Met kinderen zit je in Lanslevillard in onze ervaring het beste: meer accommodatie vlakbij of aan de piste en meer keuze aan pistes die je met de kinderen kunt doen dan vanuit Lanslebourg. Bovendien zit je er centraler in het gebied, wat fijn is als je tijdens de kinderlessen met z’n tweeën op pad gaat.

Wat is de definitie van betaalbaar? Wat voor jou betaalbaar is hoeft voor mij niet betaalbaar te zijn of visa versa.
Oostenrijk is voor zo ver ik weet altijd goedkoper dan La France

echte mannen lopen naar boven,

Kijk evt ook eens naar Oostenrijk. Wat me iedere keer opvalt is dat de kinderskipassen daar relatief voordelig zijn vgl met Frankrijk. Ook qua eten/drinken op de piste een aardig verschil. Ik denk dan bv even aan een gebied als Saalbach om qua pistenkilometers goed voorzien te zijn. Hangt ook een beetje van de periode af. Kerst zou ik sowieso fr kiezen als je voldoende hoogte wilt met flinke pistekilometets. Maar voorjaarsvakantie is oostenrijk zeker ook het overwegen waard.

*bericht bewerkt door evr66 op 12 mei 2017 15:22

Edwin van Riel

Betaalbaar is inderdaad subjectief. Voor mij is het ‘goedkoper dan gemiddeld’, met toch een goede prijs-kwaliteitverhouding, maar dat kan idd voor iedereen anders zijn.
Concreet: in Val Cenis bijvoorbeeld betaal je voor 125km piste zo’n 160 euro voor een skipas, en 130 voor die van kinderen. Lessen kosten 120 euro voor een ochtend en accommodatie is in het hoogseizoen te vinden vanaf een paar honderd euro per appartement.

Wat is de definitie van betaalbaar? Wat voor jou betaalbaar is hoeft voor mij niet betaalbaar te zijn of visa versa.
Oostenrijk is voor zo ver ik weet altijd goedkoper dan La France

MartijnUiterwijk op 12 mei 2017 15:19

Qua skipas misschien, maar qua verblijf is mijn ervaring juist andersom. Ik zou daarom totale kostenplaatjes vergelijken (verblijf, skipas, lessen, reis en eventuele tol, etc.).

Wat is de definitie van betaalbaar? Wat voor jou betaalbaar is hoeft voor mij niet betaalbaar te zijn of visa versa.

Oostenrijk is voor zo ver ik weet altijd goedkoper dan La France

MartijnUiterwijk op 12 mei 2017 15:19

Qua skipas misschien, maar qua verblijf is mijn ervaring juist andersom. Ik zou daarom totale kostenplaatjes vergelijken (verblijf, skipas, lessen, reis en eventuele tol, etc.).

GiGi op 12 mei 2017 16:30

Mijn ervaring is juist ook weer andersom

echte mannen lopen naar boven,

Koop een caravan :) je betaalt eur 25 per nacht gemiddeld en kunt gaan waar de condities het beste zijn. Altijd wel plek, ook in het hoogseizoen :)

*bericht bewerkt door evr66 op 12 mei 2017 17:42

Edwin van Riel

valloire/valmeneir spotgoedkoop en genoeg leuke afdalingen.

Bedankt voor de antwoorden, genoeg om over na te denken :)

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Plaats een reactie