Skiër valt in gletsjerspleet (video)

Indrukwekkende beelden en goede waarschuwing. Een paar dingen:

  • December (zeker deze winter) is erg vroeg voor gletsjer skiën.
  • Normaal zijn spleten slecht te zien, deze was er goed te zien (ervaring…)

Click. Click. Peace

Die knaap had goed mazzel.

mama on a mission in the snow

Brrr, zo te zien Zermatt? Waarbij je 10 meter naast de piste al serieus in de shit kan komen.
Ik zie me zelf al met 2 pullies en wat prussiks kloten

echte mannen lopen naar boven,

Enne om hier aan toe te voegen, als je stoer wilt zijn om zo vroeg in het seizoen off-piste wilt gaan in spleten terrein en als je een spleet ziet en je kunt niet meer op tijd stoppen… Ski dan rechtdoor ipv je ski’s precies over de lengte richting van de spleet te laten lopen…

Click. Click. Peace

Typisch geval van wegblijven daar als je niet weet wat je doet. Puur geluk dat dit geen Darwin-award heeft opgeleverd.

Edwin van Riel

Eens, Overigens wat mij 2 weken geleden opviel in Zermatt is dat alles erg goed staat aangegeven. Ook personeel wilde maar wat graag aanwijzen wat waar liep en waar je wel wat kon en waar niet. Daarnaast bleven de helicopters wel af en aan vliegen richting Breithorn. 1001 bordjes met : If you travel on the glacier rope up.
En dan toch zie je mensen alleen naar boven touren over alles behalve het stijgspoor waar iedereen keurig liep.
Tevens maakte de mn gids nog de opmerking : en zo gaan mensen hier dus dood :/

echte mannen lopen naar boven,

Inderdaad gletsjers worden zo ontzettend onderschat…

Click. Click. Peace

2 weken terug in Solden op de gletscher: borden en waarschuwingen genoeg, maar goed, mooi weer en verse sneeuw, dus wat kan er gebeuren… Nog geen rugzak te bekennen bij de heren/dames natuurlijk. December: Tignes (la grande motte): idem. En papa maar uitleggen wat die bordjes betekenen en dat we daar dus echt uit de buurt blijven zonder gids/touwen/kennis.

Edwin van Riel

Holy fuck! Brrrr… best eng!

Tsjah @evr66, daarom sleep ik dus dat touw mee + de vol behangen klimgordel. Dat het indruk maakt in de apresski bar is mooi mee genomen.

echte mannen lopen naar boven,

Tsjah @evr66, daarom sleep ik dus dat touw mee + de vol behangen klimgordel. Dat het indruk maakt in de apresski bar is mooi mee genomen.

MartijnUiterwijk op 12 mei 2017 11:07

Voor de bar heb ik mn camelback :)

Edwin van Riel

vind dat hij opmerkelijk rustig blijft.

Overigens is zo’n gletscher wel mooi van binnen, zeg!

Sukkels! En een ander kan zijn leven weer wagen.

Wijze les aan alle waaghalzen: GoPro (of gelijkwaardig) mee en filmen! Krijgen wij dit soort prachtige beelden ook eens te zien… :)

Eens kijken of ik deze zomer niet een keer gecontroleerd in een gletsjerspleet kan gaat om wat mooie beelden voor jullie te maken.

Click. Click. Peace

@Rogier, mag ik mee? Oudhollandsgletjserspleetduiken. Nog leuker dan ganzeborden en dan kunnen we weer met de pully’s en prussiks spelen :)

echte mannen lopen naar boven,

:-) gecontroleerd in gletsjerspleten hangen, takelen etc is inderdaad altijd leuk… en goed als training als het misgaat in de bergen

*bericht bewerkt door Rogier op 16 mei 2017 13:49

Click. Click. Peace

Eens kijken of ik deze zomer niet een keer gecontroleerd in een gletsjerspleet kan gaat om wat mooie beelden voor jullie te maken.

Rogier op 16 mei 2017 13:06

Heb nog ergens wat beelden, zal alleen niet de mooiste beelden zijn. Sorry @Rachel-P nog altijd niet een behoorlijk filmpje van gemaakt…

Wij zijn altijd benieuwd…!

Click. Click. Peace
Edwin van Riel

@Evr66, Ik was niet van plan om met een gids in een spleet te vallen. Maargoed heb stommere dingen voor n biertje gedaan. Dus voor wat goede champagne duik ik er wel in

Ben overigens ook benieuwd naar de beelden van Tiny M

echte mannen lopen naar boven,

Gaat nog even duren helaas, zit komende maand middenin een verhuizing :)

Heb nog ergens wat beelden, zal alleen niet de mooiste beelden zijn. Sorry @Rachel-P nog altijd niet een behoorlijk filmpje van gemaakt…

Tiny-M op 16 mei 2017 15:31

Heb jij zo maar Rachel-P in een gletsjerspleet geduwd en dat gefilmd? Dat is wel het toppunt van ramptoerisme: carema klaar en duwen maar.

;)

@Tiny-M geeft niks, wij hebben onze training gedaan en weten hoe we moeten handelen. Filmpje heb je niets aan als je er in valt ?
September weer die spleet in; een redding oefenen kan niet vaak genoeg. @MartijnUiterwijk is hardstikke nuttig dat eens o.l.v. een berggids te doen als je van de zomer eens de gletscher op gaat. Maar buiten dat is het nog erg leuk ook. Heerlijk die stilte als je in die spleet hangt ? En @GiGi gelukkig weet ik dat ik 100% op Tiny-M kan vertrouwen als we onderweg zijn ? (en omgekeerd ook).
Bewegend beeld heb ik dus ook niet, maar nog wel wat foto’s van voorbereiding op de redding en Tiny-M die gaat afdalen die spleet in.

mama on a mission in the snow

null
null
null

mama on a mission in the snow

@Rachel-P Mooie foto’s!!

Ik heb het eens met een berggids gedaan ( en dan bedoel ik een gletsjerspleet redding oefening). Zeker goed om te doen.
Echter is dit een oefening in een veilige omgeving. In het echt lijkt me het een ander verhaal.

echte mannen lopen naar boven,

In het echt lijkt me het een ander verhaal.

Dit is zo ontzettend waar. Het is altijd lastig en moeilijk. Het zijn altijd ingewikkelde probleemsituaties met een vrij hoog risico. Erg serieus te nemen. Al te beginnen bij goede touwhandeling als je aan touw gaat… Maar veel en goed oefenen maakt dat net iets makkelijker (meer kans op succes/in leven houden).

Click. Click. Peace

[In het echt lijkt me het een ander verhaal. [post]MartijnUiterwijk op 16 mei 2017 18:16[/post][/quote]

Helemaal met je eens natuurlijk! In een oefensituatie heb je ook geen letsel. Overkomt het je daadwerkelijk dat je je maatje moet redden, weet je nog niet hoe je gaat reageren. Enz enz. Maar oefenen kan je nooit teveel, hoewel wij nooit zó veel kunnen oefenen dat je routinematig in de weer kan.
Maar we begrijpen elkaar wel denk ik zo ?

mama on a mission in the snow

Grappig hoe het van een leuk filmpje naar echt inhoudelijk gaat.

Geheel met beide eens ( @rogier @Rachel-P ). En inderdaad oefenen is de key. Maar routinematig is ook gevaarlijk. En daar ben ik enkele weken geleden achter gekomen. Soms als ik wat tijd overheb, ga ik naar een klimhal met wat maten een avondje klimmen. We spreken eigenlijk (zonder dat het afgesproken is ) over de kleur van de route. Vriend x zegt ik wil die groene eens proberen. Dus inbinden en hoppakee partner check, Echter deze keer niet. Normaal doen we altijd partner check. En deze keer vanuit vermoedelijk routine, vertrouwen onoplettenheid of welke dan reden dan ook, niet. … Je voelt hem al aankomen. Gelukkig zagen we het vrij snel ( resttouw inhalen) wat bleek Vriend x bedoelde het groene touw, ipv de groene route. Hij zat ingebonden op het groene touw, Ik met mn atc in blauw, want dat hing immers voor de groene route.

Nu is heeft dit niks met gletsjerspleten te maken, maar wel hoe geoefend je ook bent, en hoe jij en je maatje op elkaar ingespeeld zijn. Het kan heel snel heel fout gaan. Wat oefenenen betreft wat ik wel heb de hulptouwtjes in verschillende kleuren en diktes. Ieder touwtje heeft in ‘‘mijn systeem’’ een eigen plek aan de gordel en tevens op een logische kleurcode in de takel ( Dan komt mn autisme volgens mij om de hoek kijken)

echte mannen lopen naar boven,

Wat volgens mij heel belangrijk is bij gletsjerspleten is het systeem achter een takel goed begrijpen. Dan kun je per ongeluk de beste keuzes maken. Want de ene keer werkt een simpele takel, terwijl je een andere keer iets anders moet bouwen.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie