Wat is warmer? Dons of Primaloft

Ik heb afgelopen zaterdag nieuwe wanten gekocht.
Hestra Moon Light wanten.
Deze heeft een Primaloft voering.
Maar wat is nu eigenlijk warmer Primaloft of Dons?
Ben eigenlijk in staat om ze terug te brengen, alleen al omdat de verkoper dons zei en er niet in zit.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 30 mei 2017 11:07: Titel aangepast en in goede sudforum gezet

Wat warmer is weet ik niet precies. Wel dat Primalof nog een hoge isolatiewaarde heeft als het drijfnat is. Hoe dat bij gewoon dons zit weet ik niet. Als een verkoper niet weet wat nu primaloft en dons is. Terugbrengen

echte mannen lopen naar boven,

Als een verkoper niet weet wat nu primaloft en dons is. Terugbrengen

MartijnUiterwijk op 30 mei 2017 11:17

Dat hoeft natuurlijk niet, dat terugbrengen. Ik zou het wel terugbrengen omdat het (achteraf) niet de juiste keuze is geweest. Maar voor hetzelfde geld heb je (bij toeval) toch gekocht wat het beste warm houdt. Antwoord op die vraag weet ik niet, maar er volgen vast nog reacties.

Dat een verkoper het niet weet zegt meer iets over die winkel dan over het product.

*bericht bewerkt door GiGi op 30 mei 2017 11:28

Ben bij de grote Intersport op de binnenring van Eindhoven geweest

Kijk als Primaloft net zo warm als dons is, dan vindt ik het niet zo erg

Een korte zoektocht online geeft telkens het resultaat dat Primaloft in principe even goed isoleert als dons, maar veel beter tegen vocht kan (zoals @MartijnUiterwijk al aangaf). Of jouw want warmer is dan een andere want, hangt natuurlijk sterk af van de vulling van die beide producten met resp. primaloft en dons.

Volgens mij kan je dus stellen dat bij gelijke vulling (gram per cm2 geloof ik) het even goed isoleert. Maar andere aspecten van de want (buitenlaag, voeringsstof) maken ook nog wat uit in hoe ademend of zweterig een want wordt, bijvoorbeeld. Te veel variabelen voor een eenduidig antwoord, ben ik bang.

Dank voor het uitzoeken @ GiGi

Soepele lederen handpalm
Wind en waterproof ripstop buitenstof
Zo staan ze omschreven

Even wat zaken op een rijtje:

  • Hoogwaardig (dus gans) dons is altijd warmer per gram dan welk synthetisch isolatiemateriaal dan ook. Dus dons is warmer dan primaloft. Maar er bestaat ook veel slecht dons.

Wat @GiGi zegt klopt mbt vocht, dat primaloft beter tegen vocht kan, dus als het nat is isoleert primaloft beter dan dons.

Ook is primaloft warmer als het in verdukking zit. Dus donzen wanten hebben vaak een bovenkant van donsvoering en in de palm van de hand een primaloft achtige voerig. Het heeft heen zin om dons aan de binnenkant te doen als je daar toch een stok mee vast houdt.

Maar om je te kunnen helpen met de vraag of je ze terug moet brengen. Eerder de vraag wat je zoekt. Zoek je een zo warm mogelijke want? Of een lichte want die redelijk warm is? Of… … …

Click. Click. Peace

Hestra is ongeveer het beste handschoenen merk, dus een slechte koop heb je zeker niet gedaan. Denk ook niet dat ik dons in mijn handschoenen zou willen trouwens. Lijkt me dat dons geplet wordt en niet meer isoleert bij samengeknepen handen.

Maar om je te kunnen helpen met de vraag of je ze terug moet brengen. Eerder de vraag wat je zoekt. Zoek je een zo warm mogelijke want? Of een lichte want die redelijk warm is? Of… … …

Rogier op 30 mei 2017 12:36

Zo warm mogelijk
Als ik na een uurtje uit de sneeuwhal kom (Landgraaf), groeien er nog net geen ijsklontjes aan mijn vingers
Deze zijn door en door koud

Oke! Dan zou je serieus aan dons expeditiewanten kunnen denken. Ik heb na een paar keer bevroren vingers met watervalijsklimmen ook erg snel koude handen en gebruik regelmatig dons-expeditie wanten. Zeker omdat ik mijn handschoenen vaak uitdoe om te fotograferen. Ik zou niet meer zonder die hele warme wanten willen.

Die Hestra’s die je hebt gekocht zijn zeker warm maar niet uitzonderlijk. (De light is al een redelijke aanduiding daarvoor).

Ik gebruik de Mammut Arctic Mitten. Maar ook veel andere merken zoals North Face (Himalayan mitt), en Mountain Hardwear (Nilas) hebben dit soort erg dikke wanten in hun assortiment. Hiervoor kun je vaak het beste naar een outdoorzaak gaan. Deze kunnen deze over het algemeen ook gewoon bestellen. Want het is niet echt een voorraad product. (helaas)

Click. Click. Peace

Dank je wel Rogier

Ik ga deze wanten komende zaterdag maar terug brengen

Bij Zwerfkei in Woerden hebben ze vaak best wat van dat soort wanten op voorraad, ook nu (of kijk eerst even op zwerfkei.nl). Hier een foto van het handschoenenrek aldaar half juni twee jaar geleden. Zie aan de rechterwand de dikke expeditiewanten…

null

Daar hangt die Arctic van mammut rechts, tweede van onder…

Click. Click. Peace

Eerst zaterdag maar eens terug naar Eindhoven
Kan dan gelijk even bij Bever kijken of die wat heeft

Maar nogmaals dank voor de hulp van jullie

Voor warme handschoenen zou ik niet naar dons kijken, vooral omdat het een slechte werking heeft als het nat wordt. Wol heeft dan een veel betere werking. Kijk ook goed naar hoe “waterdicht” de handschoen is. Ik geef de voorkeur aan Gore-Tex, maar er zijn prima alternatieven te vinden. En als je echt last hebt van koude handen kun je ook een want (mitten) kunnen kopen. Blijven je handen net iets warmer in. Verder kun je dmv een Search op dit forum oudere topics nalezen over warme handschoenen en wanten. Dit onderwerp is vaker voorbij gekomen!
Succes met de zoektocht!

Hestra heeft ook extra dikke wanten. @SPAM heeft ook altijd koude handen en zijn gewone Hestra wanten bleken niet warm genoeg. Met die extra dikke heb ik hem niet meer horen klagen over koude handen.

*bericht bewerkt door MiTi op 30 mei 2017 23:25

Winter is coming

Na jaren kouwe klauwen ben ik uitgekomen op: https://www.sport-conrad.com/produkte/hestra/army-leather-ex…
En ja heerlijk warme handjes, en geloof me ik ben een koukleum 1e klas qua handen en voeten.
De investering is stevig maar de duurzaamheid van Hestra is ongeëvenaard.

Over het nat worden van dons:

  • Als het zo koud is dat ik dons wil, dan is er geen regen, maar sneeuw! of gewone kou. Mijn wanten worden dus zelden (om niet te zeggen nooit) nat. Het nat-argument tegen dons werkt voor slaapzakken als je naar schotland gaat ;-) Maar voor wanten is het eigenlijk geen probleem.
  • Goed dons kan echt wel wat vocht hebben. De donsveertjes hebben een natuurlijk vet waardoor ze waterafstotend zijn.
Click. Click. Peace

Kleine toevoeging.

Het nat worden van primaloft. Draag mijn primaloft donsjasje met regelmaat op de fiets. Ook als het drijf en drijf nat is krijg je het niet koud.
Niet koud is natuurlijk een groot begrip. Maar je merkt duidelijk dat je nog warm blijft. Prima dus.
Overigens ben ik aan het bedenken om mijn Blackdiamond primaloft jasje om te ruilen naar een arc’teryx cerium lt jasje. Wat dat betref toch nog de afweging primaloft of dons. Dus volg dit topic eventjes mee

echte mannen lopen naar boven,

@MartijnUiterwijk

In doorweekte/natte condities wint primaloft of vergelijkbaar hands-down. Maar met mijn post hierboven bedoel ik aan te geven dat dons niet meteen useless is als er maar een beetje vocht in de buurt zit. Ganzen leven ook niet echt in droge gebieden he ;-)

In droge condities is dons weer duidelijk warmer, en niet onbelangrijk en hier nog niet genoemd, heeft dons een veel groter temperatuurbereik. Dus je hebt het minder snel te warm of te koud. Daarom zijn donzen slaapzakken/dekbedden ook zoveel fijner dan syntetische…

Click. Click. Peace

@Rogier,

Wat slaapzakken betreft, zou niet meer anders willen dan mijn donzenslaapzak.Goed kost wat heb je ook wat :) In de zomer niet te warm. In de winter niet te koud met een thermosetje.
Welk Isolatie jasje draag jij?

echte mannen lopen naar boven,

@MartijnUiterwijk Ik heb geluk dat ik een heleboel jasjes heb.

Mijn standaard donsjas die ik echt 90% van de tijd aan heb, en in mijn rugzak mee, is de Broad Peak Jacket van Mammut. Als dun onderjasje heb ik de broad-peak light. Mijn oudste broad-peak is al zeker 10 jaar oud en nog steeds geweldig.

Als het absurd koud is draag ik de Ambler Hooded.

En als ik in hele natte condities onderweg ben (watervalijsklimmen) dan draag ik verschillende jasjes met Ajungilak® OTI™ fiber filling vulling (syntetische vulling).

Click. Click. Peace

@rogier,

Kijk dat scheelt. Mn BD jasje ga ik ook echt niet weg doen. Beetje opzoek naar een jas die met een fleece ook ‘‘stand alone’’ gedragen kan worden. Immers is een Shell niet altijd nodig

echte mannen lopen naar boven,

Dan is een jack zoals de broad peak (en elk vergelijkbaar merk heeft vergelijkbare) echt ideaal. Ik ski/loop/klim hier best vaak mee, als stand alone. En deze gaat ook vaak mee in de MTB rugzak voor tijdens de pauze.

Click. Click. Peace

Wanten zijn terug gebracht
En nu hadden ze geen wanten met dons meer, in mijn maat
Wachten op het nieuwe seizoen, en dan wordt er ook nog wat met de prijs gedaan

Kent iemand de wanten van Canada Goose?

*bericht bewerkt door niekniek op 03 jun 2017 20:51

@niekniek je zou Basecamp in Den Haag eens kunnen bellen of ze iets voor je hebben. Zij verhuren o.a. voor expedities maar hebben ook koop. Misschien heb je geluk dat ze iets hebben in jouw maat.

mama on a mission in the snow

Plaats een reactie