Ski- en snowboardmateriaal: jouw top-3

Om de zomer door te komen… Hoe ziet jouw top-3 eruit qua ski’s of snowboards? En waarom?

  1. Blizzard Brahma CA (180) - nieuw voor seizoen 2017-2018, het lichtere, softere broertje van de alom geprezen, maar mij iets te heftige ‘gewone’ Brahma. Eigenlijk een reïncarnatie van de oude Bushwacker: een allmountainski, 88 mm en camber onder de voet, tip-rocker, full sidewall en houten kern. De Buschwacker had verder alleen glasvezel om de boel bij elkaar te houden; de Brahma CA heeft twee dunne lagen carbon, die de ski net iets levendiger maken. Maar het is wel een van de weinige ski’s die alleen carbon als versteviging hebben die ik niet irritant stuiterig vind. Mooi stabiel, ook in oneffen sneeuw. En nog ruimschoots stevig genoeg om door dikke slush of crud te stoten, en grip die je normaal verwacht bij een pisteski van 70 mm…

  2. Black Crows Atris (184) - bestaat al een tijdje en is al net zo lang een groot succes. Houten kern, tip- en tail-rocker, sidewall, camber onder de voet en verder geen poespas. Een van de weinige ski’s die niet een of ander fancy technologie bevat, maar gewoon een goed ontwerp is. Met 180 mm onder de voet niet een pure poederbak, maar een echt veelzijdige freerideski. Zelfs over een harde piste naar de lift terug skiën is gewoon leuk (en niet overleven, zoals op veel ski’s van dit kaliber). Stabiel en energiek in zowel kapot geskiede meuk als in maagdelijke poeder. Het tip-design geeft de ski veel float, de tail-rocker maakt dat ie ook in de kleine ruimte makkelijk smeert en niet blijft haken. Als ik niet al voorzien was in deze categorie, dan wist ik het wel.

  3. Völkl Racetiger GS UVO (180) - ooit stond er ‘Speedwall’ tussen ergens, maar dat is tegenwoordig niet meer zo. Niet dat het uitmaakt: de ski is sinds 2014-2015 technisch onveranderd. Een consumenten GS-ski die ook op lage snelheden gewoon moeiteloos te skiën is, ook voor de minder begaafde skiërs. Die zullen niet alles eruit halen wat erin zit, maar dat mag de pret niet drukken. Want in alle omstandigheden op de piste is de ski lekker, op alle tempi. Ja, zelfs in 20 cm poeder en later slush blijft deze ski gewoon lekker handelbaar. Misschien zijn er in die condities nog betere opties te vinden, maar voor wie niet halverwege de dag wil wisselen of voor een week pisteskiën één paar ski’s mee wil: dit is een allemansvriend die vooral vertrouwen geeft, ook als je loeihard gaat en ook als je stapvoets de berg af komt. En laat je niet afschrikken door de radius van 19 meter (bij 180): de ski is behoorlijk soepel en kan al zonder al te veel snelheid veel kleinere gesneden bochten maken. Of natuurlijk gewoon een oude vertrouwde geslipte (korte) bocht.

@GiGi De atris heeft 108 mm onder de voet, 180 is wel heul veul…;-)

Mijn top 3:

3: Fischer Motive 80 in 188cm.
Geen metaal, geen carbon, gewoon een hele fijne veelzijdige ski zonder limieten, in die grote lengte althans.

2: Praxis Powder Boards 196: full revers camber en revers sidecut. Heerlijk, maar de beperking is dat hij alleen zachte sneeuw aankan. Zelden te gebruiken.

1: Praxis Protest 195. Met 134 mm onder de voet een imponerende ski op het eerste gezicht. Maar wat een heerlijke alleskunner. Ook op harde sneeuw erg goed te skiën, te carven zelfs en in de poeder ongelofelijk!

Mijn Top 1

Atomic automatic 109.
Goed stuurbare ski. Prima voor offpiste en tevens vind ik hem veel vertrouwen geven op de piste. Daarnaast i.c.m mijn kingpins kan ik er ook prima mee touren. Weet nu al dat het veel pijn gaat doen de dag dat ik hem moet vervangen.

echte mannen lopen naar boven,

Mijn Top 1

Atomic automatic 109.
Goed stuurbare ski. Prima voor offpiste en tevens vind ik hem veel vertrouwen geven op de piste. Daarnaast i.c.m mijn kingpins kan ik er ook prima mee touren. Weet nu al dat het veel pijn gaat doen de dag dat ik hem moet vervangen.

MartijnUiterwijk op 8 jun 2017 14:17

De Atomic Backland Freeride 109… alleen de kleur is anders, zowat. De Black Crows Atris zou ook een goed alternatief zijn trouwens, maar wel iets zwaarder.

Nou eigenlijk heb ik geen top 3. Ik bekijk het dan van de negatieve kant, waar ik altijd wel wat aan te merken heb op skies! Of ik heb gewoon nog nooit echt goeie ski’s gehad, dat kan ook ;) ik pleit voor een flop 3!

Ik moet zeggen dat de K2 Superific 2013/2014 toen wel echt een super ski was voor de doelgroep (beginner-advanced). Stuurt makkelijk en geeft veel vertrouwen, luistert altijd. Goed voor alle omstandigheden. Zelf de carve-beginselen gingen prima. Helaas is de constructie sindsdien helemaal veranderd en is het nu een budget ski geworden :(

De Head Super joy krijgt een honorable mention want het blijkt toch mogelijk dat men een zeer lichte ski kan bouwen die heel behoorlijk sportief presteert…je kan er alleen niet mee rechtuit :p

Top 3 heb ik ook niet, maar ik ben wel heel erg selectief met wat ik koop. Altijd opzoek naar het beste materiaal voor de doeleinden. Ik test veel ski’s voordat ik tot aanschaf over ga. Idem voor schoenen, heel veel passen, maar uiteindelijk wel het perfecte paar schoenen gekocht.

Ski’s (Head iSupershape Titan) mogen wel weer vervangen worden, huidige ski’s heb ik in 2013 gekocht, elke seizoen 2-3 weken gebruikt. Maar ze bevallen eigenlijk nog steeds, topski’s. Komend seizoen maar weer eens kijken. Schoenen heb ik dit seizoen gekocht, dus die moeten nog zeker 5 jaar mee.

Voorkeuren voor bepaalde modellen heb ik wel op basis van specs, maar wil ze toch eerst zelf skiën om ze te beoordelen.

Ski’s (Head iSupershape Titan) mogen wel weer vervangen worden, huidige ski’s heb ik in 2013 gekocht, elke seizoen 2-3 weken gebruikt. Maar ze bevallen eigenlijk nog steeds, topski’s. Komend seizoen maar weer eens kijken. Schoenen heb ik dit seizoen gekocht, dus die moeten nog zeker 5 jaar mee.

Als je suggesties wil, laat maar weten (ik heb je zien skiën, dat scheelt).

Voorkeuren voor bepaalde modellen heb ik wel op basis van specs, maar wil ze toch eerst zelf skiën om ze te beoordelen.

RRski op 12 jun 2017 20:39

Dat is de beste methode om iets te vinden dat goed bij je past.

Plaats een reactie