TE LEEN gevraagd: slalom ski's

Op 2 en 3 september vindt in Zoetermeer een trainingsweekend plaats voor (ver)gevorderde skiërs (min of meer Landes training, zeg maar). Aanbevolen materiaal is de slalomski. Het programma zal daar ook op afgestemd zijn. Nu ben ik zelf wel voorzien, maar een aantal deelnemers die ik ken hebben zelf geen slalomski. Huren of lenen bij Duijvestein is geen optie helaas (uitgebreid nagevraagd). Dus ik ben op zoek naar alternatieven, omdat mensen voor 2 dagen training geen high-end ski’s gaan aanschaffen.

Wat ik zoek:

  • slalomski, 155-167 in lengte (er zijn zowel dames als heren op zoek)
  • radius 11-13 meter bij die lengte
  • stevige ski voor een goede skiër
  • binding eenvoudig te verstellen
  • merk of jaargang maakt niet uit
  • denk aan Fischer RC4 Worldcup SC, Rossignol Hero Elite ST TI, Head Worldcup Rebels i.SL, Völkl Racetiger SL, Blizzard SL Racing, Nordica SLR, etc.

Ik ben bereid voor ontvangst en de staat van de ski te tekenen. Wiens ski’s mogen wij lenen? Er wordt op geskied door goede skiërs, er zal goed mee worden omgegaan.

Je vraagt nogal wat. Topski’s en te leen. Gratis? Twee dagen training op een indoorbaan klinkt aardig intensief.
Lees: onderhoud.
En hoe zie je dat voor je met brengen/ophalen?
Ik kan een vriend vragen. Maar die stelt ze zeker niet gratis ter beschikking.
Eh dat zijn niet de topski’s die je zoekt. Rossi Hero’s.
All turn of ST meen ik (niet de Ti) iets van 1m65. Radius 13m, Dat weet ik wel zeker.
Paar verhuurders in NL bellen? Klein Oostenrijk in Culemborg verhuurt ski’s. En er zit een mooie zaak in Bilthoven. Ik ben even de naam kwijt en ik weet ook niet of die ski’s verhuren. Last but not least zit er een goede skishop in Nieuwegein.
Anders even een lease-auto regelen en naar Oostenrijk rijden ?
Kun je je nog aanmelden voor die trainting? Ik heb wel interesse en zou ik ze kunnen meenemen. Wat kost dat?
PS. De mussen vallen van het dak hier. Mooie timing ?

Je vraagt nogal wat. Topski’s en te leen. Gratis? Twee dagen training op een indoorbaan klinkt aardig intensief.
Lees: onderhoud.
En hoe zie je dat voor je met brengen/ophalen?

EehDinges op 19 jun 2017 09:49

Mijn vraag is gericht aan de forumbezoekers hier die ik ken (en die mij kennen), die ook bij een gezamenlijke dag op de baan er geen moeite mee hebben om hun ski’s voor een aantal rondjes uit te lenen. Uiteraard worden de ski’s netjes geretourneerd, als dat hard nodig is ook gewaxt en eventueel geslepen (de mensen aan wie je ze uitleent waxen en slijpen hun eigen ski’s ook altijd, weten wat ze doen). Logistiek kan geregeld worden, ik rij behoorlijk wat door het land dus dat moet wel te organiseren zijn.

Wie zijn ski’s beschikbaar wil stellen, stuur me een berichtje.

Het betreft overigens “Geri’s Indoor Tech Camp”: http://www.snowsports.hu/calendar.html
Of er nog plaats is weet ik niet.

*bericht bewerkt door GiGi op 19 jun 2017 10:05

@GiGi
Wat is de reden dat Duyvestein niet wil uitlenen of verhuren? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Wie organiseert die training? Meestal kan je via de organiserende partij wat regelen als je specifiek materiaal nodig hebt.
En via jouw testkanalen moet dat sowieso wel kunnen lukken toch?

mama on a mission in the snow

Duivestein is niet heel diep ingegaan op het ‘waarom’ achter hun beleid. Dus daar kan ik alleen maar naar gissen. Het wordt georganiseerd door een van de Ausbilders van Snowsports Austria die dan in Nederland is, en op eigen titel de training geeft. Dus geen grote organisatie erachter die hierin veel kan hepen.

Samen met een clubje andere enthousiastelingen hebben we Geri bereid gevonden de training te geven, dus is allemaal behoorlijk low key.

Te hoog gegrepen voor mij.
Zes uur per dag training. Dat is wel iets meer dan een paar rondjes.
Slalomski’s for “carved long turn” ??
Veel succes ermee.

Aha, Gergö bedoel je? Leuk. Ik snap. Maar via jouw testkanalen moet je toch wat kunnen ritselen?
En het is prettig maar niet noodzakelijk toch?

mama on a mission in the snow

Te hoog gegrepen voor mij.
Zes uur per dag training. Dat is wel iets meer dan een paar rondjes.
Slalomski’s for “carved long turn” ??
Veel succes ermee.

EehDinges op 19 jun 2017 10:10

Tuurlijk, geen probleem. Ze zijn alleen niet zo lang als op GS ski’s.

*bericht bewerkt door GiGi op 19 jun 2017 10:18

Aha, Gergö bedoel je? Leuk. Ik snap. Maar via jouw testkanalen moet je toch wat kunnen ritselen?
En het is prettig maar niet noodzakelijk toch?

Rachel-P op 19 jun 2017 10:12

Allemaal waar. Maar meerdere lijntjes uitzetten is altijd handig…

En @EehDinges in de hal is zelfs lange carve-bochten een stuk beter te trainen op een ski met minder grote radius. Om GS bochten te draaien op een dito ski kan je niet genoeg snelheid opbouwen om ze vol te carven (baan te kort en niet stijl genoeg). En de techniek is op slalomski’s in gesneden bochten niet anders, het resultaat in bochtgrootte en snelheid uiteraard wel, maar dat is niet relevant voor de training (we skiën geen getimede GS). Het gaat niet om de race-lijn, maar om de biomechanica.

Stijl? Biomechanica nog wel. Net al de bionische man ?

Steil. Excuses.

Maar het is ook geen stijl haha.

*bericht bewerkt door GiGi op 19 jun 2017 10:22

Te hoog gegrepen voor mij.
Zes uur per dag training. Dat is wel iets meer dan een paar rondjes.
Slalomski’s for “carved long turn” ??
Veel succes ermee.

EehDinges op 19 jun 2017 10:10

Zal wel meevallen, je skiet telkens maximaal 20 seconden aaneengesloten. Daarna zit je minimaal 5 minuten in de lift.

Ik kan met mijn slalomski’s alleen maar korte bochten carven.
Dat gaat heel goed.
Lange lukt me juist niet.
Niet erg want korte zijn toch veel leuker.
Waarom kun je met een slalomski binnen beter lange bochten carven dan met een GS? Ze hebben toch allebei snelheid nodig?

Haha… ‘zat’ je maar in de lift. De hele dag op je voeten staan in de sleeplift en skiënd zal je bedoelen. Ach ja, conditietraining voor de voeten. In oktober een hele week op de Kitzsteinhorn waar we - sadist Geri kennende - ook niet veel in cabine- of stoeltjeslift zullen zitten…

Ik kan met mijn slalomski’s alleen maar korte bochten carven.
Dat gaat heel goed.
Lange lukt me juist niet.
Niet erg want korte zijn toch veel leuker.
Waarom kun je met een slalomski binnen beter lange bochten carven dan met een GS? Ze hebben toch allebei snelheid nodig?

EehDinges op 19 jun 2017 10:34

De langste bocht die je kan carven indoor is over de volle breedte van de piste. Mijn GS ski’s krijg ik niet volledig gecarved rond in die ruimte; SL ski’s wel. Bovendien zijn veel van de verwachte oefeningen (alle oefeningen op één been, bijvoorbeeld) op relatief lage snelheid eenvoudiger op een ski met wat meer zelfsturend vermogen. Op de gletsjer was ik het helemaal met je eens geweest, maar de baan kent wat beperkingen.
Geri is overigens niet de enige met die redenering hoor. Bijna alle coaches die vaak indoor clinics geven, skiën daar op SL ski’s, waar ze buiten alles op GS doen.

Haha… ‘zat’ je maar in de lift. De hele dag op je voeten staan in de sleeplift en skiënd zal je bedoelen. Ach ja, conditietraining voor de voeten. In oktober een hele week op de Kitzsteinhorn waar we - sadist Geri kennende - ook niet veel in cabine- of stoeltjeslift zullen zitten…

GiGi op 19 jun 2017 10:35

Echte kerels pakken dan ook de sleeplift niet maar lópen omhoog ?

mama on a mission in the snow

Met een radius11m is de grootste bocht die je kunt snijden toch 11 meter?
Hoe meer je hem doorbuigt, hoe kleiner hij wordt.
Hoe meer je kant hoe kleiner hij wordt.
Maar max 11m dus.

Klopt, radius (van de bocht) 11 m. Dus?

Op de baan is de grootste bocht die je (überhaupt) kan skiën dat wat op de piste past. Die beperking zit dus de breedte van de piste. In die ruimte krijg ik mijn GS dus niet volledig gesneden rond, een SL makkelijk. Zie verder mijn vorige post.

De baan is toch veel breder?

Het punt is dat de baan (die ongeveer 25 meter breed is, schat ik) te smal en vooral te vlak is om een GS vol te carven, zeker als er wat verkeer is en je niet volle bak kan gaan de hele tijd.

Dan is het dus zinniger om een SL te nemen. Al was het maar voor het grotere aantal bochten per afdaling, wat voor de efficiëntie van de training lekker is.

En inderdaad, ‘lange gesneden bochten’ op een SL zullen niet heel lang zijn, maar voor de toegepaste techniek maakt dat dus niet veel uit.

*bericht bewerkt door GiGi op 19 jun 2017 11:22

Bij een radius van 18m is een halve bocht toch maar 9 meter?
In de praktijk dus minder want dat is de maximale bocht.
Je schiet toch steeds halve bochten?
Radius is toch diameter? Dus van de hele bocht?

Radius is de helft van de diameter. Radius = straal dus.

Ik zie het. Je hebt gelijk. Maar dan krijg je dus geen training in lange carve bochten.
De helling is trouwens geloof ik 23 graden. Officieel begint rood bij 26 geloof ik. Dat moet toch genoeg zijn om te carven?
Dan lijkt de grote radius eerder het probleem.

Definieer ‘lang’ haha - dat is relatief. Max de radius van de ski, inderdaad, als het daadwerkelijk over bochtgrootte zou gaan.

Als ik mijn slalomski’s met radius 13 meter rustig gesneden laat lopen - voor die ski lange gecarvde bochten dus - gebruik ik ongeveer 2/3 van de breedte van de baan. Helemaal prima voor het doen van specifieke oefeningen om techniek te verbeteren.

Toch begrijp ik die radius ook niet
Radius 18m is een cirkel van 36m
Maar in de praktijk ski je niet steeds een halve cirkel.
Anders kun je niet in de vallijn blijven.
Je skiet maar een klein deel van de cirkel.
Als ik mijn slalomski’s rustig gesneden laat lopen, gebruik ik misschien 4 meter van de baan.
Dat is juist het leuke.
Op zo’n smal mogelijk stukje.
Ik heb ook wel eens tussen de stilstaande schoteltjes (op de terugweg) geskied.
Nou weer terug naar het onderwerp ?

Ik kan met mijn GS’sen ook (geslipt) binnen een corridor van een meter of 5 de baan af komen. Maar voor goed uitgevoerde, bewuste oefeningen (die echt niet op maximale snelheid worden gedaan), is een GS ski wel erg hard werken. Op mijn GS-ski’s kan ik precies op één been de baan af komen. Maar dan is de bocht volledig geslipt en ben ik puur bezig met het op tijd de bocht om gaan voordat ik de zijkant van de piste bereik. Als training bereik ik daar niet zo heel veel mee. Op een ski met een kleinere radius en dus een groter sturend vermogen kan ik op die baan veel meer bereiken.

En nogmaals: de uiteindelijke bochtgrootte is hier niet het doel (het gaat dus niet om de perfecte grote gesneden bocht). Het doel is een investering die nodig is om later - waar ruimte is - die reuzenslalom beter te kunnen skiën, technisch gezien.

Overigens heb ik het zelf niet bedacht hoor. Ik kan de keuze voor het aangeraden materiaal alleen wel goed volgen.

*bericht bewerkt door GiGi op 19 jun 2017 13:07

Maar je wilt er dus niet voor betalen?

Nee.

Ik snap nu waarom Duijvestein niet wil ?

Haha die wilden ook niet verhuren. Allemaal gecheckt.

Ach, er zijn genoeg mensen op dit forum met dergelijke ski’s (weet ik) en er zijn er ook wat die ze eerder hebben uitgeleend (weet ik ook). Dat hoeft ook niet iedereen te zijn, als ik 2 of 3 paar kan verzamelen zou dat top zijn. Onder het motto: vragen mag altijd.

Ikzelf ben overigens al voorzien, dus ik ben bezig voor anderen.

Eh Dinges
Ik zag dat je nieuw bent op het Forum.
Wil je @GiGi niet meteen al te veel ergeren ?
Je heb hier wel te maken met de Justin Bieber van het Forum.
Maar dat kon je ook niet weten.@EehDinges

Plaats een reactie