Wintersport 23 Dec Tm 30 Dec

Beste Wintersporters,

Aankomende winter willen wij (een groep van 8 jongens 22 tm 25 jaar oud) weer een weekje gaan skien van 23 tot 30 december. Onze voorkeur gaat uit naar een skigebied in Frankrijk waar na het skien ook flink geapreski’t kan worden. Val thorens valt voor ons al af omdat we hier al een keer geweest zijn. Het liefst skien van 09:00 tot 16:00 en daarna meteen de apre ski in tot een uur of 21:00 zodat we de volgende dag gewoon weer de eerste lift omhoog kunnen pakken.

Hebben jullie suggesties?

Groet Joost

Apres ski en Frankrijk gaan volgens mij niet heel erg goed samen. VT is idd een (positieve) uitzondering. Volgens mij is er in Les2Alpes ook nog wel het een en ander te beleven. Maar verder… een wijntje na het skiën kan je overal nog wel krijgen, maar echt feesten…

In principe kan je hossen tot een uur of 5 in de middag in elke La Foulie Douce. Daarna moet je toch echt terugkomen in een dorp als Val Thorens. Maar veel alternatieven zijn er niet. In Avoriaz, Alp d’Huez, Les 2 Alpes of Tignes kan je ook wel bier krijgen, en een hamburger, maar het is echt geen Val Thorens.

Tussen het moment dat de pistes en liften sluiten (16.30-17.00 uur) en het moment dat de restaurants weer open gaan (19.00 uur) is er niet veel te doen in de meeste van die plaatsen.

Ik kom dan ook niet verder dan Les2Alpes… En dan zijn er maar enkele tentjes die open zijn na het sluiten van de pistes. Les 2 Alpes heeft natuurlijk ook een gletscher, maar veel van het gebied is ook maar matig begaanbaar in die periode de laatste jaren.
Weet je zeker dat je niet gewoon weer ValTho wilt doen? In die periode heb je daar veruit de meeste après-ski én de meeste ski…

Of Oostenrijk overwegen. Daar heb je namelijk wel gewoon de après-ski die je zoekt!

Mr. Slow

Ik denk ook dat we dan toch uit moeten wijken naar Oostenrijk… alleen vorige jaar in deze periode viel de sneeuw nogal tegen in Gerlos. Wat zijn voor jullie gevoel de beste gebieden in Oostenrijk in deze periode?

Hogere gebieden, bij voorkeur met een gletscher in de buurt, dan heb je in elk geval wat zekerheid. Je kan ook kiezen voor een studentenreis, dan heb je overal wel een feestje! En als je echt voor de apres ski gaat kun je ook overwegen om na de kerstvakantie te gaan, dan sta je meer tussen de jongeren/studenten dan tussen de ouders met kroost ;)

Of een skigebied met een gletsjer. Denk dan aan Sölden, Kaprun of Hintertux. Maar je zou kunnen overwegen om redelijk laat te boeken, weet je in ieder geval waar in de Alpen je moet zijn.

Mr. Slow

Als je met kerst op een studentenbudget in Oostenrijk wil gaan skiën in een sneeuwzeker gebied met goede après-ski, is dat niet goedkoop. Oorden als Sölden of Ischgl zijn met respectievelijk de gletsjers en de hoge pistes vrij skizeker, en bruisende après-ski is er ook. Maar in het laagseizoen zijn deze dorpen al zeer prijzig; in de vakantieweken helemaal.
Er zijn zat andere plekken in Oostenrijk waar après-ski te vinden is, maar dan zit je inderdaad met die sneeuwzekerheid. En de drukte. In mijn ervaring kan je beter in een groot gebied als Val Thorens zitten, waar ook nog een betaalbare studenten busreis van Husk heen gaat. Daar kunnen ze de drukte beter verwerken en heb je al met al een grotere kans op goede ski condities dan in Gerlos of Westendorf.

*bericht bewerkt door GiGi op 28 jun 2017 10:51

Je kan evt. ook net buiten Ischgl gaan zitten. Een stuk goedkoper, maar dan moet er altijd iemand Bob zijn om je terug te brengen. Gerlos heeft inderdaad de laatste paar jaar iets minder geluk gehad, maar er was wel te skieën met de kerst. Qua KM aan pistes, hoogte/sneeuwzekerheid en kosten zit je in Valtho denk ik wel het beste.

Mijn ervaring met après ski in Frankrijk is alweer heel wat jaren geleden, zo rond de 15+… maar!

Les 2 Alpes - Prima Apres ski wat mij betreft. Heb ik mijn vrouw leren kennen 16 jaartjes geleden in Le Monde… (zal wel niet meer bestaan). Hoor er nog steeds goede verhalen over in ieder geval.
Alpe d’huez ook niet verkeerd, vaak zitten er wel wat studentenverenigingen (wellicht niet eind December?)
Tignes was ook goed te doen qua après ski, teveel in de underground geweest.

Ik denk dat je van een keuze voor Tignes geen spijt kan hebben. Fantastisch skiën, zeer waarschijnlijk genoeg sneeuw en aangezien je in de vakantie zit, is de après ski goed te doen. Eventueel kun je nog in La Daille in plaats van Tigens gaan zitten (bij Val d’Isère). Daar is in het dorp misschien wat minder te doen, maar kun je wel rechtstreeks vanuit de La Folie Douce naar je appartement skiën. Ik kijk zelf ook al naar die optie om die week met 7 vrienden daarheen te gaan ;)

In Ischgl inderdaad in dorpje ernaast gaan zitten. 's Ochtends met de skibus en 's avonds met de taxi terug.

Plaats een reactie