Lekker carven!

Lekkere beelden met wat uitleg…

null

Click. Click. Peace

She is comfortable with it!
Nice!

Aftellen maar!

Helaas is het in Oostenrijk veel te druk en heb je helemaal geen ruimte om op deze snelheid te carven.Of het moet even s’morgens om 9.00 uur zijn.

Helaas is het in Oostenrijk veel te druk en heb je helemaal geen ruimte om op deze snelheid te carven.Of het moet even s’morgens om 9.00 uur zijn.

Hooykaas op 3 jul 2017 16:21

Valt mee hoor. Zeker met een ski met een niet al te grote radius kan je prima carven als er andere mensen op de piste zijn. Als je een stijve GS ski volledige bochten wil carven heb je wat meer ruimte nodig, maar op mooie brede blauwe pistes is ook dat heerlijk hoor. De grap is eigenlijk dat je niet zo veel snelheid nodig hebt als in het filmpje om te carven. En buiten de vakantieperiodes is dat in veel gebieden toch allemaal goed te doen hoor.

Gaat prima @Hooykaas
Noemen ze “slalom” :D

@Hooykaas Kleine gebiedjes… Soms (best vaak) ben ik alleen op de rode boven Pelvoux (idd geen Oostenrijk, maar wel heerlijk carven). Maar ook in kleine Oostenrijkse gebiedjes kun je prima knallen. Wat zeg ik… de laatste keer in Ischgl (afgelopen april) had ik ook geen enkel probleem om lege pistes te vinden.

Click. Click. Peace

Bedankt Heren weer wat geleerd!
Ik voel me bij jullie 3 vaak (altijd) een beginneling 👍😃😃

Het mooiste wat er is. Met gesneden bochten een afdaling maken.
Heb helaas het idee dat ik dit (of het nu druk of rustig is maakt niet uit) steeds minder zie op de pistes.
Jaren geleden toen ik nog op ski’s stond had je de extreme/fun carve ski’s. Kan het mis hebben maar volgens mij zie je die dingen haast niet meer. Enkel nog de slalom ski’s die zo’n korte radius hebben. Maar die zijn voor de meeste recreanten weer te extreem om mee te skiën.

Übung macht den meister!!!

Dit is skiën zoals het in mijn ogen moet.
@RFKANGOO, moderne slalomlatten zijn toegankelijker dan je denkt, met een beetje techniek zijn ze al snel bruikbaar.

Het lijkt me ook een kwestie van sneeuwconditie?, afgelopen seizoen heerlijk weer gehad maar de pistes waren eind januari begin februari grotendeels hard waardoor ik “anders” board dan normaal om maar niet onderuit te gaan.
Bij harde/ ijzige sneeuw zwiept mijn boardje zo weg als ik op mijn kanten wil gaan merk ik

@Freerider dat kan 2 oorzaken hebben. Eerste oorzaak kan zijn dat je kanten niet scherp zijn of onder een verkeerde hoek zijn gesleten. De andere oorzaak die het kan hebben is een verkeerde techniek/houding waardoor je onvoldoende druk geeft op je kanten waardoor hij dus niet in de harde ondergrond snijdt. Zelf vind ik al boarder in het voorjaar de hard opgevroren pistes in de ochtend heerlijk om te carven.

Born to Ride

Dit is skiën zoals het in mijn ogen moet.

@RFKANGOO, moderne slalomlatten zijn toegankelijker dan je denkt, met een beetje techniek zijn ze al snel bruikbaar.

RRski op 4 jul 2017 09:13

Dat laatste is denk ik het probleem. Het niveau van de gemiddelde skiër is de laatste jaren dramatisch gedaald. Dit zal mede komen door de carve ski. Tegenwoordig komt iedereen met 3 lessen al van rood naar beneden en vind het dan wel best.

Übung macht den meister!!!

Nou met 3 lessen niet maar wel met 3 dagen 😃
Volgens mij @Hessel heeft @RFKANGOO absoluut een punt.
Ik heb me laten vertellen @GiGi dat het in de dertiger jaren jaren duurde voordat je van rood af kwam.Waarschijnlijk ook omdat je eerst een halve dag omhoog moest lopen . En je toen effectief veel minder ski uren had op 1 dag op een ongeprepareerde piste.
Er stond wel tegenover dat men toen vaak 3 weken ging en nu vaak maar 3 of 5 dagen .

Ik heb niet, zoals jij, de jaren '30 meegemaakt @Hooykaas 😉
Maar ik geloof je zo.

Ik zou het je niet kunnen zeggen @Hooykaas
Ik maak tijdens mijn slalomruns geen uitgebreide analyse van de skitechniek van de poortjes :D

Tegenwoordig komt iedereen met 3 lessen al van rood naar beneden en vind het dan wel best.

RFKANGOO op 4 jul 2017 11:26

Ik dacht dat dat de snowboarders-aanpak was? ;)

*bericht bewerkt door GiGi op 04 jul 2017 15:53

Tegenwoordig komt iedereen met 3 lessen al van rood naar beneden en vind het dan wel best.

RFKANGOO op 4 jul 2017 11:26

Ik dacht dat dat de snowboarders-aanpak was? ;)

GiGi op 4 jul 2017 15:52

Geldt helaas voor beide.
@Hooykaas
Ben zelf na 3 indoorlessen van 1,5 of 2 uur direct naar de Alpen gegaan om te gaan snowboarden. Dit was in 2000 denk ik. Daarvoor 16 jaar op ski’s gestaan waarvan de eerste jaren 1 week per jaar op les en de laatste jaren wekelijks training Indoor.
Heb dus nog leren skiën op rechte latten. In die tijd was je idd. jaren verder eer je fatsoenlijk een blauwe piste kon doen. Als je dan een local naar beneden zag komen stond je met open mond te kijken en dacht je dat je dat nooit zelf zou kunnen. Wij waren al blij met een beetje aanklooien op de beginners pistes.
Tegenwoordig zie je dus dat de meeste een beginnerscursus boeken van 3-5 lessen in Nederland en dan naar de Alpen vertrekken om vervolgens nooit meer les te nemen. De argumenten die ik vaak hoor zijn dat ze de indoorbaan (bijv) niks vinden en ze het tijdens de wintersport zonde van hun tijd vinden. Je gaat toch niet een hele week op les als je maar 1 week per jaar op wintersport gaat. Of ze zeggen zonder te vallen beneden te komen en vinden het wel prima zo.

Übung macht den meister!!!

Helemaal waar @RFKANGOO

Het enige lichtpuntje is dat die oude locals en vaak die Duitsers met die super techniek en die flitsende pakken met te bruine koppen met die mooie dames van toen nu waarschijnlijk in het bejaardenhuis zitten 😃
Ik mag het natuurlijk niet zeggen maar dat idee geeft mij altijd veel voldoening. Ook het afgelopen jaar weer 😃😃

Een beetje kerel staat zijn eerste afdaling op zwart. Les is daarbij overbodig.

Een beetje kerel staat zijn eerste afdaling op zwart. Les is daarbij overbodig.

IkBakErNiksVan op 4 jul 2017 23:05

Ahaa, vandaar die naam?! 🤗

LA NORMA😍☃️

Afgelopen jaar in de herft op de borstelbaan in Uden een paar snowboard lessen genomen. Daarbij aangegeven dat ik graag meer techniek tips wilde en in het bijzonder het carven wilde verbeteren. Man man man wat ik heb ik 9 weken staan klootviolen. Geconcludeerd dat een ik en een borstelbaan niet echt een goede match zijn :)

Maar daarna in Maart op wintersport geweest en daar die lessen in de praktijk kunnen brengen en toen viel het kwartje. Heerlijk over de piste naar beneden knallen. Was niet al te druk, dus kon mooi de breedte van de piste benutten. Toen was ik wel blij dat ik op de matten heb staan worstelen in de herfst.

Mooi dat deze dame dit nu eens laat zien op relatief brede en niet te lange Icelantics. Er zijn meer latjes van pak hem beet 100 mm onder de voet met een radius van onder de 24 meter waar je dit erg fijn mee kunt doen.

Ik krijg het er warm van! :D

Mooi dat deze dame dit nu eens laat zien op relatief brede en niet te lange Icelantics. Er zijn meer latjes van pak hem beet 100 mm onder de voet met een radius van onder de 24 meter waar je dit erg fijn mee kunt doen.

SPAM op 5 jul 2017 22:02

In theorie kun je toch met elke getailleerde ski gesneden bochten maken??

Übung macht den meister!!!

Klopt. Maar het is wel zo dat hoe groter de radius, hoe meer je je best moet doen om hem op zijn kant te zetten en te buigen. Maar als de ski flexibel genoeg is, hoeft dat inderdaad geen belemmering te zijn.

Helemaal eens met de dame van het filmpje, carven is fun. En ook in super drukke periodes zijn er genoeg momenten en stukken op pistes waar je echt flink los kan gaan (wat ik dan ook regelmatig doe :-))

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Klopt. Maar het is wel zo dat hoe groter de radius, hoe meer je je best moet doen om hem op zijn kant te zetten en te buigen. Maar als de ski flexibel genoeg is, hoeft dat inderdaad geen belemmering te zijn.

GiGi op 5 jul 2017 23:04

Lijkt mij dat je enkel een hogere snelheid moet hebben. De moeilijkheid van het op z’n kant zetten heeft naar mijn idee niet direct iets met de radius te maken. Een rechte lat gaat net zo makkelijk kop z’n kant maar je gaat dan op je bek omdat je geen centrifugaalkracht hebt.

Übung macht den meister!!!

Je hebt inderdaad op zich alleen kinetische energie nodig om een ski te buigen (snelheid, massa, middelpuntvliedende kracht). Maar om een ski überhaupt te kunnen buigen, moet je daarvoor ruimte creëren, en dat is de factor van de kanthoek in het hele verhaal. Hoe verder op de kant, des te verder je de ski kan buigen (mits de kracht groot genoeg is), en hoe kleiner de radius van de bocht die je daadwerkelijk in de sneeuw snijdt.

Meer info en uitleg hier: http://gigiski.com/alles-over-bocht-en-radius/

En je hoeft een ski helemaal niet ver op de kant te zetten of te buigen om te carven. Een kanthoek van een paar graden is al genoeg, als de kant maar kan aangrijpen. En zo kan je vrij relaxed carven. ‘Riding the sidecut’ noemen ze dat in het Engels.

@rfkangoo: een brede ski is moeilijker te kanten omdat je kantelpunt anders is.Het kantelpunt ligt meer aan de zijkant. Denk aan een langlaufski en een monoski. Bij een langlaufski ligt het kantelpunt zowat onder je schoen, bij een monoski ligt het zowat naast je schoen. In feite komt je hele voet dan mee omhoog. (Het is maar een voorbeeld)
Uiteraard moet je een ski met een grote radius meer kanten om een kleine(re) bocht te maken (of meer buigen). Hoe meer je hem kant, hoe kleiner de bocht wordt. En dat is dan lastiger naar mate hij breder is. In zoverre speelt de radius wel een rol.

Plaats een reactie