Milieusticker in Frankrijk (wie wat hoe en waar)

null

Sinds maart 2017 is het in de binnenstad van Parijs verplicht om een milieusticker te hebben op je auto. Auto’s ouder dan 1997 kunnen geen sticker krijgen en mogen daarom op doordeweekse dagen tussen 8:00 en 20:00 niet meer door Parijs heen rijden. Voor andere auto’s kunnen rij-beperkingen worden opgelegd. Zeker tijdens smog/vervuilde dagen (pics de pollution). Nou komen die zeer vervuilde dagen ook zeker in bergsteden vaak voor.

Grenoble is de eerste bergstad die heeft aangeven deze stickers te verplichten op zwaar vervuilde dagen. Je kunt er in de winter dus vanuit gaan dat je na een lange periode mooi weer met deze pics de pollution te maken krijgt. En je dus een rij-beperking opgelegd kan krijgen als je deze sticker niet hebt, of als je een te slechte score hebt. Over het algemeen geldt dit alleen voor binnensteden.

Op doorreis naar skigebieden zul je er komende winter nergens last van hebben. Wil je het centrum van Grenoble of Parijs (en wat andere steden) in dan is het opletten. Ook de beroemde en beruchte Boulevard Périphérique valt NIET in de milieuzone, dus is geen probleem zonder sticker.

Hier is de sticker te bestellen: https://www.certificat-air.gouv.fr/en/

Click. Click. Peace

de korste weg naar de alpen of cote d’azur door lyon moet je dan wel betalen

Nou omdat je dan niet door de binnenstad rijdt, want dat is echt niet handig, is dat geen probleem.

Click. Click. Peace

En dit noemen we 1 Europa
In Duitsland hebben ze er eentje, in Italië en nu ook in Frankrijk
Nog ff en mijn hele voorruit zit vol met van die stickers ;-)

@togi inderdaad dit is typisch zoiets dat geweldig zou zijn op Europees niveau… een kleine sticker ipv die enorme pannenkoek uit Frankrijk.

Click. Click. Peace

Ik was gestart het ellenlange verhaal van de ANWB te lezen, tot ik er na een paar alinea’s achter kwam dat de sticker, inclusief verzendkosten, maar € 4,80 kost. Dus niet verder gelezen en direct besteld. Voor dat bedrag wil ik niet het risico lopen per ongeluk in een verboden zone te komen. Reden waarom ik destijds ook de Duitste sticker heb aangeschaft.
Ik heb de sticker inmiddels op mijn ruit geplakt. Boven de Duitse sticker, die trouwens even groot is als de Franse sticker, of zoals je wilt pannenkoek. Ben het wel eens met de stelling dat dit op Euro-niveau geregeld moet worden. Een aantal gegevens voor het aanvragen van de sticker moet je ophalen bij de RDW, bijvoorbeeld de Euro-norm en de CO2 uitstoot. Dan blijkt dat alle velden op je kentekenbewijs een code hebben en dat die codes ook op het aanvraagformulier voorkomen. Dus kennelijk is de informatie over je auto op Europees niveau al gestandaardiseerd. Dan moet één Europese sticker niet zo moeilijk meer zijn.
Nog een opmerking. De aanvraagsite in het Engels werkte bij mij niet. Mijn autogegevens waren onjuist. Er werd niet gemeld wat er fout was. Na een aantal pogingen ben ik overgestapt naar de Duitse versie en die werkte zonder problemen. Zou Frankrijk op hun manier al vooruitlopen op een Brexit. . . .

@Ronaldski Bij mij hetzelfde. Voor de 4 euro, meteen maar gedaan vorig jaar. Ik hem hem nog niet geplakt, zit bij mijn kenteken papieren…

Click. Click. Peace

In Lyon nog niet verplicht voor Nederlanders maar voor € 4,80 heb ik deze ook bestelt. In 10 dagen ontvangen.
Bron: http://www.hurktoilet.nl/weblog/wreageer.php?id=10653….

https://www.camping-frankrijk.nl/forum/topic.aspx?id=44872&a…

@Ronaldski en @Annie-s,

Vanwege mijn vakantie naar Frankrijk (onder meer naar het centrum van Lyon) ben ik ook met dat heel lange ANWB-verhaal begonnen. Ik heb het zelfs helemaal uitgelezen en verbaasde mij er over dat pas aan het einde van het lange hoofdstuk “Lyon” als een soort PS stond dat het daar niet voor buitenlandse kentekens geldt. Hadden ze ook aan het begin kunnen zetten.

De regeling is wat mij betreft overigens niet erg duidelijk. In Parijs heb je altijd een sticker nodig, in de meeste andere genoemde plaatsen soms, maar je weet als je de regionale media niet volgt nooit tevoren wanneer.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Is de prijs voor alle kleuren hetzelfde ?

May the ski force be with you !!

Is de prijs voor alle kleuren hetzelfde ?

CJAHulskamp op 10 jul 2017 18:39

Ja.

Om het mom van milieu wordt er dus extra geld afgetroggeld.

May the ski force be with you !!

Om het mom van milieu wordt er dus extra geld afgetroggeld.

CJAHulskamp op 10 jul 2017 23:35

Welkom in de wereld van de groene leugen waarin dat steeds meer en meer het geval is. Cruiseschepen die op zware stookolie varen (waarin alle zwavel en andere zware stoffen zitten die uit de benzine en diesel worden gefilterd) zijn van harte welkom in hartje Rotterdam, en een wat oudere auto is niet meer welkom, tenzij een ontheffing van ong 100,- per jaar wordt aangeschaft. Die wat oudere auto is namelijk slecht voor het milieu, tenzij je 100,- betaalt. Die gelige walm met onder andere veel zwavel uit de cruiseschepen die over heel de stad hangt maakt niet uit. Zolang de NGO’s er flink (subsidie) aan verdienen zal het alleen maar erger worden.

Born to Ride

En wat het leuke is, in Zwitserland en Oostenrijk is het verboden meer dan 2 stickers op je vooruit te hebben. Ben een paar jaar geleden in een lastige discussie terecht gekomen omdat ik tolstickers voor Zwitserland, Oostenrijk en Tsjechie op de ruit had. Heb me er maar net uit kunnen lullen. Met al die millieu stickers wordt het alleen maar erger. Kan ook in Nederland een probleem opleveren omdat dan het zicht door de voorruit niet helemaal vrij is.

Om het mom van milieu wordt er dus extra geld afgetroggeld.

CJAHulskamp op 10 jul 2017 23:35

Welkom in de wereld van de groene leugen waarin dat steeds meer en meer het geval is. Cruiseschepen die op zware stookolie varen (waarin alle zwavel en andere zware stoffen zitten die uit de benzine en diesel worden gefilterd) zijn van harte welkom in hartje Rotterdam, en een wat oudere auto is niet meer welkom, tenzij een ontheffing van ong 100,- per jaar wordt aangeschaft. Die wat oudere auto is namelijk slecht voor het milieu, tenzij je 100,- betaalt. Die gelige walm met onder andere veel zwavel uit de cruiseschepen die over heel de stad hangt maakt niet uit. Zolang de NGO’s er flink (subsidie) aan verdienen zal het alleen maar erger worden.

Matthias123 op 11 jul 2017 09:46

Ik sprak niet al te lang geleden met een onderzoeker die onderzoek doet naar kanker-risico. En die zegt echt dat het weren van de 10 % vervuilendste auto’s in stedelijke gebieden al opzienbarend veel winst geeft mbt kankergevallen. Dus zelfs als we dit lostrekken van CO2 is het opzeg wel iets waard. Dat van die boten weet ik niets vanaf, maar dat is dan, als het zo is als wat jij zegt, inderdaad niet handig.

Click. Click. Peace

@Rogier voor zoiets moet je denk ik minimaal 50% van de auto’s gaan weren om dat te compenseren:

null

Born to Ride

@Matthias123 Ik heb de precieze gegevens van de boten en auto’s niet. Maar die onderzoeker zei hoe schrikbarend klein deel van de (vaak oude) auto’s voor het allergrootste deel aan gevaarlijke stoffen zorgen.
Ook zorgen duizenden kleine beetjes dag in dag uit voor meer dan één keer heel veel. Maar ik zou dit ook niet in het kanaal voor mijn huis willen. (gelukkig passen daar alleen kayaks inà

Click. Click. Peace

Dus dan betaal ik met mijn batterij auto net zoveel als zwaar vervuilde auto. Klinkt niet erg logisch !! En werkt ook niet echt stimulerend

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp Heb je het nu over die 4 euro? Dat zijn nauwelijks de verzendkosten + printen. Het voordeel: jij mag op vervuilde dagen altijd in Parijs/GRenoble/Lyon etc rijden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld diesels. Deze stickers zijn juist in het leven geroepen zodat auto’s met minder uitstoot wel mogen blijven rijden.

Click. Click. Peace

@Rogier een klein tipje van de sluier, benzine en diesel mogen in de eu maximaal 10 ppm = 10 parts per million = 0,00001% zwavel bevatten. In stookolie mag maximaal 4,5% zwavel zitten en dit zit er dan ook altijd in. Zwavel is een afvalproduct en zware stookolie is nog de enige brandstof waar een ruime hoeveelheid zwavel in mag zitten en daardoor wordt dus zoveel mogelijk daar in gedaan. Stookolie levert geld op terwijl het afvoeren van zwavel zeer veel kost. Zwavel is 1 van de meest schadelijke stoffen in fossiele brandstoffen. In 1 liter stookolie zit dus 450.000x zoveel zwavel als in een liter benzine of diesel.

Maar ook ik ben net als jou gewoon erg blij dat ik in een landelijke omgeving woon. Voorkomen is beter dan genezen in dit geval ;)

Edit: ik zie net dat in 2012 de drempel voor zware stookolie is verlaagd naar 3,5% zwavel. In 2020 gaat het 0.5% dit zijn dus erg grote stappen die wel erg hard nodig waren, maar die nog steeds totaal niet in verhouding staan met de 0.00001% voor benzine en diesel.

Edit 2: qua CO2 uitstoot zit zo’n groot cruiseschip net als een groot containerschip op gelijk niveau als schrik niet 50.000.000 auto’s…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 11 jul 2017 14:29

Born to Ride

@CJAHulskamp Heb je het nu over die 4 euro? Dat zijn nauwelijks de verzendkosten + printen. Het voordeel: jij mag op vervuilde dagen altijd in Parijs/GRenoble/Lyon etc rijden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld diesels. Deze stickers zijn juist in het leven geroepen zodat auto’s met minder uitstoot wel mogen blijven rijden.

Rogier op 11 jul 2017 14:19

Van die 4€ ligt niemand wakker. Dus kopen we massaal die sticker maar. Maar stimulerend werkt het niet.

May the ski force be with you !!

En wat het leuke is, in Zwitserland en Oostenrijk is het verboden meer dan 2 stickers op je vooruit te hebben. Ben een paar jaar geleden in een lastige discussie terecht gekomen omdat ik tolstickers voor Zwitserland, Oostenrijk en Tsjechie op de ruit had. Heb me er maar net uit kunnen lullen. Met al die millieu stickers wordt het alleen maar erger. Kan ook in Nederland een probleem opleveren omdat dan het zicht door de voorruit niet helemaal vrij is.

skibeest op 11 jul 2017 10:21

Gelukkig heb ik een voorruit die een behoorlijke afmeting heeft, maar al die
stickers wordt er niet beter van.
Als je zo een Duitse Groene sticker, en een Zwitsers vignet, en Franse milieu sticker wordt het al behoorlijk vol. Zeker als je Oostenrijk ook nog eens bezoekt.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 11 jul 2017 14:44

May the ski force be with you !!

En wat het leuke is, in Zwitserland en Oostenrijk is het verboden meer dan 2 stickers op je vooruit te hebben. Ben een paar jaar geleden in een lastige discussie terecht gekomen omdat ik tolstickers voor Zwitserland, Oostenrijk en Tsjechie op de ruit had. Heb me er maar net uit kunnen lullen. Met al die millieu stickers wordt het alleen maar erger. Kan ook in Nederland een probleem opleveren omdat dan het zicht door de voorruit niet helemaal vrij is.

skibeest op 11 jul 2017 10:21

Gelukkig heb ik een voorruit die een behoorlijke afmeting heeft, maar al die
stickers wordt er niet beter van.
Als je zo een Duitse Groene sticker, en een Zwitsers vignet, en Franse milieu sticker wordt het al behoorlijk vol. Zeker als je Oostenrijk ook nog eens bezoekt.

CJAHulskamp op 11 jul 2017 14:43

Klinkt ook wel erg raar dat je voor een hoop centen een tesla koopt en deze dan nog moet volplakken met milieu stickers. Pure geldklopperij als je het mij vraagt.
Of moet je als bestuurder van een elektrische auto kunnen aantonen of dat je wel groene stroom geladen hebt. En komt je stroom uit een vervuilende enegiecentrale mag je de milieuzones niet in.

Übung macht den meister!!!

Kwestie even aan mijn stekker ruiken of die stroom niet vies ruikt 😉

May the ski force be with you !!

@Matthias123 Ik heb de precieze gegevens van de boten en auto’s niet. Maar die onderzoeker zei hoe schrikbarend klein deel van de (vaak oude) auto’s voor het allergrootste deel aan gevaarlijke stoffen zorgen.
Ook zorgen duizenden kleine beetjes dag in dag uit voor meer dan één keer heel veel. Maar ik zou dit ook niet in het kanaal voor mijn huis willen. (gelukkig passen daar alleen kayaks inà

Rogier op 11 jul 2017 14:11

Hier wat info over cruiseschepen (waarvan we er in Amsterdam heel wat hebben). Tel die vervuiling op bij de vliegtuigen die over de stad vliegen en de vele oude 2-takt scooters die nog steeds rondrijden. Daarbij vergeleken valt de vervuiling door oude auto’s vrijwel in het niet.
http://925.nl/archief/2016/03/31/cruiseschepen-amsterdam-eve…

@paolie en dan is dat alleen maar de uitstoot als ze stil liggen. De generatoren die dan draaien lopen op diesel, en die is erg schoon in vergelijking met de zware stookolie die ze verstoken als ze varen en manouvreren.

Born to Ride

@Matthias123: Daar hebben we dan ook walstroom voor. De meeste schepen gebruiken die generatoren niet meer, walstroom is veel schoner en voordeliger.

@Robert7 voor een kleinere boot is dat geen probleem. Een cruiseschip gebruikt zoveel dat trek je niet met een walkabel. Daarnaast zijn de dieselgens niet het probleem, maar vooral dus het manoeuvreren waarbij de hoofdmotoren op zware stookolie lopen. Bij de kortere bezoeken blijven deze zelfs continue draaien omdat het anders niet rendabel ze te stoppen en daarna weer je olie voor te gaan verwarmen. Zware stookolie moet je namelijk verwarmen om het te kunnen verpompen. Anders is het namelijk gewoon te dik.

Born to Ride

Cruiseschepen die op zware stookolie varen (waarin alle zwavel en andere zware stoffen zitten die uit de benzine en diesel worden gefilterd) zijn van harte welkom in hartje Rotterdam

In denk dat uw informatie toch wat achterhaald is, want sinds 2015 mag bunkerolie voor Noord- en Oostzee nog maar 0.1% zwavel bevatten (was 4.5…)

en een wat oudere auto is niet meer welkom, tenzij een ontheffing van ong 100,- per jaar wordt aangeschaft. Die wat oudere auto is namelijk slecht voor het milieu, tenzij je 100,- betaalt.

Inderdaad, ontmoedigingsbeleid (je mag het ook gestuurd gedrag noemen) noemen ze dat.
Met (in dit geval negatieve) financiële prikkels, gedrag sturen.

Welkom in de wereld van de groene leugen waarin dat steeds meer en meer het geval is.

Tja, er wordt hier en daar “misbruik” van “milieu aspecten” gemaakt, maar om nu van “de groene leugen” te spreken, kan ik slechts als naïef bestempelen. Ik ben benieuwd of u die kreet tzt ook nog met droge ogen tegen uw (achter)(klein)kinderen durft te gebruiken.

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 25 jul 2017 22:18

Rob

Cruiseschepen die op zware stookolie varen (waarin alle zwavel en andere zware stoffen zitten die uit de benzine en diesel worden gefilterd) zijn van harte welkom in hartje Rotterdam

In denk dat uw informatie toch wat achterhaald is, want sinds 2015 mag bunkerolie voor Noord- en Oostzee nog maar 0.1% zwavel bevatten (was 4.5…)

en een wat oudere auto is niet meer welkom, tenzij een ontheffing van ong 100,- per jaar wordt aangeschaft. Die wat oudere auto is namelijk slecht voor het milieu, tenzij je 100,- betaalt.

Inderdaad, ontmoedigingsbeleid (je mag het ook gestuurd gedrag noemen) noemen ze dat.
Met (in dit geval negatieve) financiële prikkels, gedrag sturen.

Welkom in de wereld van de groene leugen waarin dat steeds meer en meer het geval is.

Tja, er wordt hier en daar “misbruik” van “milieu aspecten” gemaakt, maar om nu van “de groene leugen” te spreken, kan ik slechts als naïef bestempelen. Ik ben benieuwd of u die kreet tzt ook nog met droge ogen tegen uw (achter)(klein)kinderen durft te gebruiken.

RCGrootveld op 25 jul 2017 22:18

Ja dat zijn nu misschien de regels. Onlangs hebben ze daar controle op gedaan en bleek 8 op de 10 schepen nog gewoon met 4,5% te varen. Het enige risico dat ze lopen is dat ze naar de dichtsbijzijnde haven moeten om een tank met minder zwavel te halen. Boetes worden er (nog) niet voor uitgedeeld. Moet je eens met je oude diesel een milieuzone binnenrijden… Dan kom je niet weg met een waarschuwing…

Born to Ride

Ja dat zijn nu misschien de regels. Onlangs hebben ze daar controle op gedaan en bleek 8 op de 10 schepen nog gewoon met 4,5% te varen. Het enige risico dat ze lopen is dat ze naar de dichtsbijzijnde haven moeten om een tank met minder zwavel te halen. Boetes worden er (nog) niet voor uitgedeeld. Moet je eens met je oude diesel een milieuzone binnenrijden… Dan kom je niet weg met een waarschuwing…

Matthias123 op 25 jul 2017 22:31

Kan zijn, maar je moet ergens beginnen …
Regels is één, handhaving is inderdaad in de praktijk een ander aspect.
Alleen zul je moeten beginnen met regels, anders valt er niets te handhaven.
Tenzij je je zelf wilt overgeven aan willekeur, zoals in het rechtssysteem van de VS

Rob

Plaats een reactie