Milieusticker in Frankrijk (wie wat hoe en waar)

Veel interessanter lijkt mij wat er daadwerkelijk gebeurt met de opbrengst. Als die dik 100 miljoen werkelijk gestoken wordt in verbetering van milieu, prima. Overigens lopen er wel wat zaken door elkaar meen ik in de discussie. Zwavel, fijnstof, CO2, niet hetzelfde.

Het lijkt me het begin van het proces om regelgeving in dit onderwerp te krijgen. Sommige landen lopen wat harder dan anderen en hebben al bepaald dat vanaf datum x geen auto’s met brandstofmotoren meer verkocht mogen worden, tot die tijd worden we met lichte dwang een bepaalde kant opgestuurd. Dat lukt alleen maar door een keihard verbod (dus ook de stop op verkoop van brandstofmotoren) of door de ongewenste variant extra te belasten (de betaalde milieuzones)
Mensen gaan dan vanzelf nadenken over alternatieven, want wie durft er over 10 jaar nog een nieuwe auto met brandstofmotor te kopen als een electrische niet veel duurder meer is, maar de restwaarde van je brandstofexemplaar na 5 jaar wel eens een heel vervelende verrassing kan worden.
Steeds meer plekken worden milieuzone en daarvoor moeten we dus betalen. Als het een onoverzichtelijke bak aan stickers heeft opgeleverd gaat er vast wel iemand op het lumineuze idee komen om op basis van GPS signalen posities van auto’s uit te lezen en via een europese regeling uniform te belasten (pakken we ook meteen even de tolheffing, wegenbelasting en snelheidsovertreders mee, privacy wordt toch ondergeschikt gemaakt ;) ).

Ik ga dus maar even uitvogelen wat ik nodig heb voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italie en Frankrijk omdat ik daar dit jaar nog naar toe ga, vervolgens wordt mijn nieuwe auto einde dit jaar geleverd en mag ik het hele rijtje opnieuw af voor de komende wintersport begin volgend jaar.

Overigens zou ik me over die paar cruiseschepen niet zo druk maken, de rest van de vloot in de Rotterdamse haven vaart ook niet op zonne-energie…

Veel interessanter lijkt mij wat er daadwerkelijk gebeurt met de opbrengst. Als die dik 100 miljoen werkelijk gestoken wordt in verbetering van milieu, prima.

Waar dat geldt naar toe gaat, interesseert me eerlijk gezegd geen …; dat gaat waarschijnlijk gewoon naar de ‘algemene middelen’.
Als alle heffingen, premies etc. alleen maar besteed zouden worden aan ‘de sector’ waarin ze geheven zouden worden, zou onze economie er heel anders uitzien.
En zeker niet beter …

Rob

Veel interessanter lijkt mij wat er daadwerkelijk gebeurt met de opbrengst. Als die dik 100 miljoen werkelijk gestoken wordt in verbetering van milieu, prima.

Waar dat geldt naar toe gaat, interesseert me eerlijk gezegd geen …; dat gaat waarschijnlijk gewoon naar de ‘algemene middelen’.
Als alle heffingen, premies etc. alleen maar besteed zouden worden aan ‘de sector’ waarin ze geheven zouden worden, zou onze economie er heel anders uitzien.
En zeker niet beter …

RCGrootveld op 27 jul 2017 00:43

Wat er aan subsidie naar ‘groene’ projecten gaat, daar is die €100.000.000 maar een schijntje bij. Alleen al de windmolenbusiness gaat jaarlijks over vele miljarden euro’s

Born to Ride

Wat er aan subsidie naar ‘groene’ projecten gaat, daar is die €100.000.000 maar een schijntje bij. Alleen al de windmolenbusiness gaat jaarlijks over vele miljarden euro’s

Matthias123 op 27 jul 2017 06:32

Is bekend, windmolens draaien niet op wind, maar op subsidie en de landeigenaren waarop ze staan, worden slapend rijk.
Ik veronderstel dit als “algemeen bekend”.
Dus wat bedoel je nu te zeggen?

Rob

Laten we on-topic blijven en niet in een discussie over subsidies belanden. Dus weer terug naar de miliesticker discussie.

Click. Click. Peace

Dus dan betaal ik met mijn batterij auto net zoveel als zwaar vervuilde auto. Klinkt niet erg logisch !! En werkt ook niet echt stimulerend

CJAHulskamp op 11 jul 2017 14:14

Nee, want met uw batterij auto betaalt u om te beginnen als geen motorrijtuigenbelasting.
Dit itt ondergetekende, die met zijn zelfontbrander al een slordige € 1000+ /jaar betaalt.
Dus u betaalt zeker niet “net zo veel”

Rob

Ach het blijft (Duur)zaam

May the ski force be with you !!

@rogier. Ik kom nu er achter dat ik heel misschien een milieusticker nodig heb voor frankrijk.
We rijden via Grenoble a48 en wilde boodschappen doen in Grenoble.
Maar ik lees verschillende berichten. Het zou om een tijdelijke ontheffing gaan??
Kan jij mij vertellen of ik die nu wel of niet nodig heb voor de snelweg en tot hoe ver het gebied rijkt? Mijn frans is niet zo goed dus kom er niet uit met de gemeente website. De luchtkwaliteit lijkt nu tres bon te zijn in Grenoble. Maar betekend dit dat ik geen milieusticke nodig heb?
4,80 is niet veel, maar voor twee autos al die gegevens invullen… en het komt pas na de vakantie aan. Betaalbewijs is dan wellicht goed, maar wil het liever helemaal niet hoeven te doen.

Ik heb het even opgezocht. Nu geldt dat je deze sticker alleen hoeft te hebben (er wordt alleen op gecontroleerd) als de luchtkwaliteit slecht is. Dus als de luchtkwaliteit goed is hoef je de sticker niet te hebben. Dus voor nu zal het wel loslopen… Maar bestellen is niet dom.

Dit geldt tegenwoordig ook voor de gehele rondweg (snelweg) van Grenoble. Dus iedereen die wel eens in de buurt rijdt bestel er een!

*bericht bewerkt door Rogier op 23 jan 2018 15:19

Click. Click. Peace

Dank. Zou nog wel een bericht/blogbericht over geplaatst kunnen worden op wintersporters.nl want ik kwam er bij toeval achter. Anders had ik het niet eens geweten. De website van de anwb klopt ook niet altijd heb ik het idee.
Ik las daar dat brandblussers in de auto verplicht zijn in belgie, maar lees ergens anders dat dit alleen geldt voor belgische auto’s.

@Anneloes Ik noteer het idee. Er komen in Frankrijk nog wel wat andere veranderingen die van belang zijn. (Max snelheid buiten bebouwde kom (mits anders aangegeven) wordt vanaf 1-7 bijvoorbeeld 80 km/u)

Click. Click. Peace

Hoe zit het trouwens met een alcoholtester? Was een paar jaar geleden ook sprake van een verplichting om zo’n ding bij je te hebben toch?

@RobH Die verplichting is om allerlei erg logische redenen niet door gegaan… gelukkig, sloeg nergens op. En die alcoholtester konden niet tegen vrieskou, was handig in de bergen… Ik heb ze toen maar op gemaakt in Ischgl ;-)

Click. Click. Peace

Was idd ook een bijzonder plan. Uitslag vd test was positief vermoed ik? Lees trouwens net dat je vader bent geworden; Van harte gefeliciteerd!

Plaats een reactie