Mag de reisorganisatie de overeenkomst ontbinden

Ik heb even een vraag of iemand hier ervaring mee heeft

Op 9 juni hebben wij een reis geboekt en betaald bij een ANVR aangesloten reisorganisatie
Wij hebben de factuur en boekingsbevestiging op 17 juni gekregen.
Helaas kregen wij op 29 juni een mail dat ze overeenkomst ontbinden onder artikel 4.4 van de ANVR reisvoorwaarden
Ze geven aan dat ze een fout gemaakt hebben met de prijsberekening en nu mogen wij volgens de nieuwe prijs boeken

“4.4. Kennelijke fouten en/of vergissingen binden de reisorganisator niet. Dergelijke fouten en vergissingen zijn – vanuit het perspectief van de gemiddelde reiziger – op het eerste gezicht als zodanig kenbaar of zouden dat moeten zijn.”

Mijn vraag is mogen ze dit zomaar doen na zoveel dagen?

Hadden jullie de fout ook gezien? Hoeveel scheelt het qua prijs?

Wat was de prijs die je dacht te betalen en wat is de prijs nu?

Het gaat om redelijkheid. Als de prijs eerst 400 was en nu 450, dan mag het niet. Was de prijs 400 en nu 1400 dan mag het wel. In het 2e geval is namelijk aannemelijk dat je als boeker wel wist dat de 1e prijs niet klopte.

Het gaat hier om een aanzienlijk bedrag en niet om een paar tientjes.
Alleen begrijp ik niet dat pas ze na zoveel dagen reageren en niet eerder omdat er in artikel 4.3 iets anders aangegeven staat

“4.3. Het aanbod van de reisorganisator is vrijblijvend en kan zo nodig
door deze ook nog na aanvaarding door de reiziger van het aanbod
en eventuele bevestiging door de reisorganisator, worden herroepen. Herroeping wegens correctie van fouten in de berekening van de reissom of van andere fouten is toegestaan. De herroeping dient zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 24 uur (reizen naar Europa en de Middellandse Zeelanden) respectievelijk binnen 48 uur (reizen naar overige bestemmingen) na de dag van aanvaarding te geschieden onder opgaaf van redenen. Als de reiziger het aanbod aanvaardt in het weekend, vangt de termijn voor herroeping door de reisorganisator aan op zondagavond middernacht. De reiziger heeft in dat geval recht op onverwijlde restitutie van eventueel betaalde gelden.”

Wie staat er eigenlijk in zijn recht?

Wist je dat het niet klopte?

In het begin wist ik niet dat het niet klopte pas na zoeken op andere sites kwam ik er achter.
Toen had ik deze al geboekt en betaald

Vond je het niet erg goedkoop dan, bij het boeken?

Tijdens het boeken is het ons eigenlijk niet opgevallen(vroegboek korting enz). Alleen staan ze nog in hun recht na zoveel dagen te annuleren

Artikel 4.3 is bedoeld voor kleine foutjes in de prijs. Bv een toeslag vergeten, maximaal een paar tientjes. Dat artikel staat trouwens op gespannen voet met de eis dat je als boeker direct de totaalprijs ziet, maar dat terzijde. Vandaar de termijn van 24/48 uur.

Artikel 4.4 gaat om de “obvious” prijsfouten. Ook die komen helaas weleens voor en daar dekt een reisorganisatie zich voor in. Daarvoor is ook geen termijn gesteld.

Wat was de reden dat je na het boeken nog op andere sites ging kijken?

Wat was de oude prijs en wat is de nieuwe prijs?

Idd geen termijn bij 4.4.

Wat heb je geboekt (accomodatie/aantal personen/datum /reisduur/skipas?)en voor welk bedrag? En wat kost dezelfde reis elders of nu bij dezelfde aanbieder?

Zonder deze info is er niks zinnigs over te zeggen.

Was het een 5 sterren hotel in de krokus in een duur gebied voor 250euro pp per week? Dan kun je verwachten dat dit een niet realistische prijs is. En ja dan mag het als ze de fout ontdekken. Heb je 2000 euro betaald en had het 2500 moeten zijn, dan denk ik niet dat jij als boeker zou hebben kunnen weten dat het niet klopte. In dat geval mag het niet.

M.a.w. zonder dat bekend is wat het gebodene is en voor welke prijs is dat weinig over te zeggen.

Ja nu zijn we natuurlijk wel benieuwd wat de reis nu kost en wat hij kostte toen je boekte. Ik denk dat er zonder die bedragen ook niets redelijks over te zeggen is.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In de huidige digitale tijd wordt toenemend via internet gehandeld. Dat betekent dat ook de prijskaartjes uit de etalage van vroeger ineens een veel groter bereik hebben. Vroeger was duidelijk dat als een TV in een etalage voor ƒ 9,99 stond aangeprezen terwijl die normaal ƒ 999 zou kosten de winkelier er een beroep op kon doen dat er sprake was van een misverstand.
Nu kan iedereen via het web langs de “etalages” lopen en kan iedereen ook snel zien waar er foutjes gemaakt zijn. Dat heeft tot gevolg dat er speciale websites zijn waarop de bezoekers al dan niet toevallig gevonden foute internetprijzen kunnen delen, waarna in groten getale op de op die sites gesignaleerde “aanbiedingen” gereageerd wordt. Dat kan op van alles betrekking hebben, van TV’s tot vakanties en vliegreizen.

In de tijd van de echte etalages kon een winkelier als één klant binnen geweest was snel dat foute prijskaartje in de etalage vervangen. In de massaliteit van de internethandel ligt dat wat ingewikkelder. Bovendien wil een consument snel een bevestiging van een bestelling hebben, reden waarom de webwinkels vaak volledig geautomatiseerd meteen na de bestelling een bevestiging van de deal sturen.
Om toch niet gebonden te zijn aan misverstanden hebben de webwinkels in hun algemene voorwaarden een escape opgenomen om bij evidente digitale vergissingen die voor iedereen duidelijk zouden kunnen/moeten zijn niet onmiddellijk aan de vele, vele bestellingen/boekingen vast te zitten.
Daarom terecht de vraag van berrie2, RRski en Roy83: geef eens openheid over de aanbieding en de prijzen, @marcel3. Dan kunnen wij er iets over zeggen.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Waarschijnlijk had @Marcel3 gehoopt op een andere invalshoek van de wintersporters dan die nu krijgt. Of om Francis Underwood maar eens te quoten: “I didn’t want a second opinion. I wanted a different opinion”.

Als je het er niet mee eens bent en je wil een antwoord op je vraag, @Marcel3, dan kun je het geschil relatief voordelig voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen, de ANVR-voorwaarden zijn immers van toepassing. Daar kun je dan laten toetsen of het prijsverschil zodanig is dat je meteen al had moeten beseffen dat het aanbod op een vergissing berustte.
Het verschuldigde klachtengeld bedraagt tussen de € 75 en € 125, het bedrag krijg je terug als je in het gelijk wordt gesteld. De hele procedure gaat betrekkelijk vlot, je kunt het geschil bovendien ook digitaal indienen.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Waar zat de fout eigenlijk in? Laagseizoenprijs ipv hoogseizoen? Dat was het meteen zichtbaar.

Plaats een reactie