Nieuwe ski's kopen

Hallo allemaal,

Ik ben een beginnende wintersporter en ben op zoek naar mijn eerste paar ski’s. Ik ben 1.92 m lang en weeg rond de 95 kg. Ik ski op blauwe pistes, parallel, maar begin en eindig bochten soms in ploeg. Ik heb zelf weinig kennis over de verschillen in ski’s die er te koop zijn en hoop dat ik hier wat hulp kan vinden om een goede keuze te maken. Het liefst ga ik voor een ski waar ik de komende jaren mee vooruit kan komen.

Ik heb via de keuzehulp op de site van Gigi om hulp gevraagd en hier was het advies de Atomic Redster Edge GS in 183 cm. Bedankt voor de snelle reactie :)

Hoewel ik blij ben met het advies, vind ik de ski er niet uit zien. Ik heb rond gekeken op de verschillende review sites en zie dat ski’s onder andere beoordeeld worden op het niveau waarvoor ze geschikt zijn. Ik denk dat ik mijzelf in de categorie beginner kan plaatsen. Mijn vraag is of ik een willekeurige ski uit kan kiezen welke geschikt is voor beginners, of komt er meer bij kijken dan alleen het niveau?

Alle advies is welkom.

Nou weet ik als boarder niet heel veel van ski’s, maar wel dat je ze vooral niet op kleur uit moet gaan zoeken (net als boards). En een standaard beginnersski heeft meestal ook geen kern die langdurig mee gaat. Dat weet ik dan wel weer. De ski die je is aangeraden is in ieder geval wel kwaliteit (Gigi kennende).

Ben je ook al in het bezit van schoenen? Anders kan je ook eerst daarmee beginnen en ski’s nog huren.

Ik zou als beginnend skiër de eerste jaren huren. Kopen kan dan altijd nog. Zou daarna ook prioriteit geven aan skischoenen. Niet goed zittende schoenen kunnen je skivakantie echt verpesten. Als je ski’s niet bevallen kun je die bij verhuur makkelijk omwisselen.

Ik heb ook nog geen schoenen. Zijn daar nog bijzonderheden bij? Ik heb iets over flex gehoord?

Begin met schoenen!!!
Doe een zoekactie op de site en je zult veel info vinden.
Ik bedoel het goed, lees je goed in en neem de tijd voor schoenen!
Het is het belangrijkste deel van je ski uitrusting!

Eerst goede schoenen dat is het belangrijkste.( Ga naar een goede speciaalzaak) Ik weet niet waar je woont maar we kunnen je wel een paar goede zaken aanraden bij jou in de buurt.
Belangrijk is dat ze nergens knellen of pijn doen.

Ik zou de ski’s eerst 3 jaar huren voor die week per jaar. Over 3 jaar zijn er immers weer andere modellen.
Daarna kan je @GiGi vragen welke ski’s je het beste kan kopen. Hij is (zo langzamerhand) een autoriteit op dit gebied geworden.Ook al omdat hij ze zelf test in de sneeuw.
Belangrijk is nu dat je veel (elk jaar) les neemt.
Een goed begin is immers het halve werk.
.Dan gaat het allemaal wel lukken en heb je er een geweldige sport bij.

Ik zou zeker geen Atomic Redster GS kopen. Veel te snel.

Inderdaad eerst beginnen met schoenen. En zou zeker naar een speciaalzaak gaan daarvoor (lees: iemand die verstand heeft van voeten en niet alleen maar van skischoenen).

Ski’s komen tzt wel. Eerst kijken hoe je je gaat ontwikkelen en wat voor skistijl je hebt, daar dan een passende ski bij uitzoeken.

Ik zou zeker geen Atomic Redster GS kopen. Veel te snel.

berrie2 op 14 jul 2017 17:10

Wel eens op geskied?

Eerst goede schoenen dat is het belangrijkste.( Ga naar een goede speciaalzaak) Ik weet niet waar je woont maar we kunnen je wel een paar goede zaken aanraden bij jou in de buurt.
Belangrijk is dat ze nergens knellen of pijn doen.

Ik zou de ski’s eerst 3 jaar huren voor die week per jaar. Over 3 jaar zijn er immers weer andere modellen.

Hooykaas op 14 jul 2017 16:59

Dit.

Nope. De vraagsteller noemt zichzelf een beginner, die soms nog de ploeg gebruikt. De Atomic Redster Edge GS is een semi-race ski. Ik vind het persoonlijk vreemd om zo’n ski aan te raden aan een beginner (misschien zelfs wel onverantwoord). Ik zou eerder denken aan een Fischer Motive 76 of een Progressor 700, misschien 800. Ski’s waar je geen buil aan kunt vallen en die veel vertrouwen geven. En ook nog goedkoop te vinden, als je even zoekt.
Dat neemt niet weg dat ik ook voorlopig huren zou adviseren.

In de informatie die ik heb gekregen, en op basis waarvan het advies is gebaseerd in overleg met een aantal skileraren, gaat het over een iets genuanceerder beeld dan ‘beginner’ (te weten: parralel op blauw, maar als het lastig wordt nog soms vervallen in ploeg). Ik heb een flink aantal mensen met dat niveau op die ski’s zien skiën en hun ervaringen is de match met dat niveau ontstaan. En iemand van 95 kilo kan best wat steun gebruiken. Voordeel is ook dat die ski, in tegenstelling tot de meeste andere, te testen is op indoor banen van Snowworld.

Die letters GS gaan ook alleen over de radius, in alle andere aspecten behoort die ski nietvtot dat genre.

De Redster Edge GS heeft een racebinding en twee (!) lagen titanium. Hij staat bij Atomic onder de categorie race:
https://shop.atomic.com/en/alpine/skis/race.html
Hij is ook loeizwaar.

Ski er eens op. Dan hebben we het er daarna weer over.

Soms parallel op blauw is gewoon beginner in mijn ogen, zo`n Redster Edge GS is dan gewoon overkill en zal weinig bijdragen aan een snelle ontwikkeling van het skiniveau.

Ah, ook al veel uren op de betreffende ski? Als iedereen hem nou eerst eens gaat skiën alvorens conclusies te trekken op basis van een weinig treffende beschrijving van de fabrikant.
Behalve de tips van Hooykaas, wat zouden jullie dan adviseren?

Beste mensen, die redster Edge GS is echt niet de semi-race ski zoals die geadverteerd wordt door Atomic. 2 lagen metaal zegt niet zoveel, het gaat om het totaal aan gebruikte materialen wat een ski maakt zoals die is. Ik met 20cm kleiner en bijna 30 kilo lichter kan die ski ook prima skien met mijn redelijke ski niveau. Het is juist een ski die de overgang rutschen/carven uitstekend doet en stabiel blijft onder alle omstandigheden waardoor ie bijdraagt aan technische vorderingen. De Fischers die genoemd worden gaat hij grandioos doorheen trappen met zijn lengte en gewicht. En dan wordt skien pas eng, als je slappe hap onder de voeten hebt. Maar zoals GiGi zegt, ga eerst die ski eens skien voordat je er een mening over geeft. Ik denk echt dat je verbaasd zal staan!

TS is een beginner, bij blauw zijn nog ploegbochten noodzakelijk.

Ik geloof echt wel dat die Redster Edge GS wat anders skiet dan je zou verwachten van de specs. Maar het beoogde niveau van de ski en TS wijken dusdanig af dat het nooit een ideale match kan zijn.

Inderdaad.

Dames en heren, laat alsjeblieft mensen oordelen die ook op de ski hebben geskied. Ik heb vorige week op latten uit dezelfde mal en met dezelfde opbouw gestaan, en ik verzeker je dat het eerder een doorgroei beginnersski is dan een raceski. Koersvast, makkelijk in de omgang maar vlak en flauw als je er energie in stopt. Vooral het koersvaste is dan prettig.
Toegegeven, de Progressor 800 zou nog kunnen, maar ik zie meer doorgroeipotentieel op die Atomics.

TS is een beginner, bij blauw zijn nog ploegbochten noodzakelijk.

RRski op 14 jul 2017 22:56

Weet je Dit? Ken je de TS? Wat jij beschrijft is namelijk een ander niveau dan wat naar mij toe is aangegeven en waarop het advies is gebaseerd.
Als het echt niet voor 90% parallel skiën is, ga ik helemaal mee in de adviezen van Hooykaas en Qmaarten. Maar dat is dan dus echt een ander beeld dan wat mij is geschetst.
Helemaal geen verwijt overigens, maar het verklaart wel een en ander in deze discussie. Hoewel ik wel van mening blijf dat bijvoorbeeld een ski als de Fischer Progressor 700, die niet langer wordt gemaakt dan in 174, voor iemand van 1.92 en 95 kilo die wil doorgroeien op die ski (ook een wens die aan mij werd meegedeeld) niet een heel solide basis geeft. Slecgts mijn mening uiteraard.

de Progressor 800 is echt een geweldige ski. En goedkoop. De lengte is mi ook geen probleem.

Te slappe ski’s worden ook werkski’s doordat je ze constant in het gareel moet houden. In het geval van Fully zal zijn gewicht zeker meehelpen de ski in zijn ‘werkgebied’ te brengen.

Blijft dat het beste advies tot nu toe is te investeren in goede schoenen en nog één à twee keer te huren. En goede schoenen kosten nou eenmaal evenveel als redelijke ski’s.

Zou ook de atomic niet aanraden voor een beginner die zijn bochten soms nog in pflug neemt, en ik heb er op geskied Gigi.
Er wordt wel enige techniek van je gevraagd wil je de dag comfortabel doorkomen ;)

Dienten Die Alte schule

Berrie het wekt ook irritatie op als je een mening hebt over een ski die je nooit geskied hebt :) de beste stuurlui staan…niet op die ski?

Maar eerst maar eens een goed paar skischoenen!!

@elisabeth101: daar reageer ik niet op.

Bedankt voor alle reacties. Om iets meer duidelijkheid in mijn niveau te geven, ik ski alles parallel, maar wanneer de blauwe piste iets meer richting rood gaat, iets steilere stukken bevat, dan wil ik nog wel eens over gaan naar ploeg bij start en einde van de bocht, alles er tussen blijft parallel.

De reden dat ik liever een paar ski’s koop is vanwege mijn ervaring met het huren van ski’s. Ter plaatse in Zwitserland leek het er sterk op dat er maar wat uit het rek gepakt werd. Enige advies wat er gegeven werd was “dit zijn salomon ski’s, dat is een goed merk”. DIN waarde stond ook veel te laag. Op de piste stapte ik in de eerste bocht gewoon uit de ski.

Mijn gewicht geeft misschien een verkeerd beeld. Ik sport zeer veel en ben erg fit. Ik vind het dan ook niet erg als een ski meer energie vraagt.

Ik heb het liefst een ski om mee te groeien, maar als dit niet mogelijk is dan vind ik het ook geen probleem om over twee jaar weer nieuwe ski’s te kopen. Wat ik hier en daar hoor is dat ik prima met de atomic ski’s vooruit kan, maar het probleem was dat ik ze er gewoon niet uit vind zien. Maar ik hoor ook dat ik dit los moet laten.

Ik ga mij in ieder geval verdiepen in de ski schoenen. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat slechte schoenen het skiën kunnen verpesten.

Dat is zeker zo @Fully. Hier meer algemene info over skischoenen: https://www.wintersport.nl/forum/topic/243659

Verder zou ik naar een zaak gaan die er verstand van heeft en die een wat diverser aanbod heeft. In oktober komen de nieuwe collecties weer, dan heb je aanzienlijk meer keus dan nu.

Hoi Fully, jammer dat je zo’n slechte ervaring had bij het ski’s huren. Ik denk wel dat het goed voor je zou zijn om meerdere ski’s te proberen voordat je iets koopt. De atomics zijn prima voor je maar het is altijd goed om te ervaren hoe verschillende ski’s aanvoelen. Ook op jouw niveau ga je daarin verschil merken. Gewoon leuk om te doen als leermoment.

Mocht je nog tips willen hebben voor goede adressen voor skischoenen dan laat maar weten. Goede schoenen is echt essentieel om lekker te kunnen skien!! Succes verder.

Jou reden om eigen ski’s te kopen kan ik me nu goed voorstellen als je zo slecht geholpen bent in het dure Zwitserland.(altijd meteen terug gaan)

Off-Topic
Je hebt het over het probleem dat je op steile stukken weer de sneeuwploeg gebruikt. @Fully dat gaan we niet meer doen hoor. 😃
Gewoon in parralel de bocht beginnen en aan het eind van de bocht de bocht helemaal afmaken naar de berg toe draiaien dan gaat vanzelf de vaart eruit zodat je de nieuwe bocht op jou gewenste snelheid opnieuw kan maken.Tijdens het draaien altijd je dalski belasten en je bovenlichaam naar het dal draaien.OK
Er is nog veel meer over te vertellen maar dat zou hier te ver gaan.

Plaats een reactie