Nieuwe ski's kopen

In plaats van de verkoper de schuld geven is inlezen ook een optie…

Een verkoper kan niet door het plastic kijken, ongeacht hoe kundig deze meneer of mevrouw is.

In plaats van de verkoper de schuld geven is inlezen ook een optie…

Een verkoper kan niet door het plastic kijken, ongeacht hoe kundig deze meneer of mevrouw is.

IkBakErNiksVan op 17 jul 2017 18:39

In mijn geval waren alle schoenen doorzichtig plastic. Hoe erg is dat :D

Maar goed ik bleek totaal buiten model voeten te hebben. Hadden ze dat ff meteen gezegd. Had me dik 1200 euro gescheeld.

Maatje (of 2) te groot verkopen gaat lekker makkelijk, want zit lekker comfortabel.

Meer dan eens meegemaakt dat door de verkoper bewust een te grote maat uit het schap werd gepakt.

Mijn huidige schoen is 3 hele maten kleiner dan de eerste. …ben zo t rijtje afgegaan :D

maar goed je snapt dat ik geen hoge pet op heb vd meeste skischoen verkopers. Gelukkig ken ik nu n paar goeie.

Ik geloof best dat een verkoper bewust een te grote maat pakt, zeker als de klant zegt dat een schoen niet lekker zat of te krap is o.i.d., ondanks dat die schoen die niet lekker zat of te krap zat eigenlijk nog steeds te groot is. De klant zelf weet immers vaak niet wat te groot is en wat te krap is. Ik geloof alleen niet dat een verkoper dit doet om te naaien, of om extra veel te verkopen zoals soms gesuggereerd wordt. Een verkoper krijgt echt niet meer betaald als hij of zij meer skischoenen verkoopt. Zoiemand doet gewoon z’n werk en niet iedereen heeft passie voor zijn vak en niet iedereen is goed in z’n vak. Ik denk dat het eerder een vorm of zelfs combinatie van onwetendheid en onverschilligheid is dan dat een verkoper bewust iemand naait. Een verkoper is niet per definitie een goede wintersporter met verstand van zaken en niet iedere verkoper boeit het hoe goed de schoen van de klant zit. Ook het werk van een verkoper is werk, you show up, you get paid and you go home.

Als je goed passende schoenen wilt is het m.i. het best om jezelf in te lezen. Ga met een plan de winkel in en zorg dat jij de verkoper net zoveel, of zelfs meer, te vertellen hebt dan de verkoper aan jou kwijt kan. Ga online op zoek naar artikels, maak bij je volgende wintersport vakantie eens een praatje met een aantal goede skiers (e.g. Staatlich geprufter lehrer) en beperk je niet tot één winkel. Ga desnoods 10 winkels af en vraag ze allemaal het hemd van het lijf. Zo krijg je vanzelf een idee wie er verstand van zaken heeft en waar men gedreven is in het vak. De problemen beginnen namelijk vaak bij de klant zelf, niet bij de verkoper. Een klant voelt bijvoorbeeld druk om de hele voet, of voelt de tenen tegen de voorkant van de schoen en zegt, ow deze is te klein, of ow, deze zit niet lekker. Als je als klant echter al geen flauw benul hebt van wat te groot is en wat te klein is, dan is het lastig voor een verkoper om je een goede schoen te verkopen. Zoals ik al zei, een verkoper kan niet door het plastic zien.

Nu is dit expres het andere uiterste van het verhaal, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Wat ik enkel wil zeggen is dat het geven en nemen is. Hoe beter jij je huiswerk doet, hoe beter een verkoper je kan helpen. Een slecht passende schoen ligt niet altijd aan de verkoper en een goed passende schoen ook niet. Daarbij is het voor de laatste verkoper waarbij je langsgaat veel makkelijker om je een paar goed passende schoenen te slijten dan het is voor de eerste verkoper waarbij je langsgaat. Als je al 3 verkopers versleten hebt (lees 3 paar schoenen die te groot waren), dan heeft de vierde verkoper al 3 opties op een presenteer blaadje gekregen die het sowieso niet worden. Zelfs ik kan met mijn domme hoofd maatje 25 aanbieden aan een klant als de klant mij vrolijk vertelt dat maatje 25,5, 26 en 27 allemaal te groot waren. Dan heb je in een keer een paar goed passende schoenen door mij, terwijl ik je mogelijkerwijs hetzelfde paar slecht passende schoenen zou hebben verkocht als je als eerst naar mij zou zijn gekomen (in het hypothetische geval dat ik schoenen zou verkopen). Al met al zijn er waarschijnlijk een hele hoop gemiddelde verkopers, een paar goede en een paar slechte.

Waar je tot slot op kan letten:

  • Een skischoen zit niet net zo losjes als een normale schoen. Een bepaalde druk op je voet is normaal, zolang deze druk maar gelijk verdeeld is en niet pijnlijk.
  • Als je rechtop in je schoenen staat horen je tenen flink tegen de voorkant van je schoenen aan te zitten. Is dit niet het geval, dan is de schoen te groot.
  • Een schoen waarbij je de schnallen in de winkel al volledig (of zo goed als volledig) moet dichtdoen is te groot. Het liefst wil je dat de schoen al goed strak zit, terwijl de schnallen nog vrij los zitten.
  • Pas de schoen eens zonder de binnenschoen, dus enkel de buitenschaal. Hoeveel ruimte heb je nog? 2 vingers ruimte aan de achterkant, terwijl je tenen de voorkant raken is een goede indicatie.
  • In de winkel zijn je voeten warm. Warme voeten zijn groter dan koude voeten. Bedenk of je voeten tijdens het skien kouder of warmer zijn dan in de winkel. Als je voeten kouder zijn tijdens het skien en in de winkel zitten je schoenen perfect met warme voeten, dan kunnen je schoenen prima in een keer te groot zijn tijdens het skien door je koudere voeten.
  • Het gaat er niet om dat je schoen lekker zit in de winkel, het gaat erom dat hij goed aansluit om je voet en er nergens drukpunten zijn. Je schoen hoeft enkel tijdens het skien lekker te zitten.
  • Kijk er niet gek van op als je skischoenen 1 maatje kleiner zijn dan de schoenen die je voor alledaags gebruik koopt.
  • Dan heb je natuurlijk ook nog van die standaardtips als, je hiel mag niet loskomen, je voet moet niet vrij in de schoen kunnen bewegen, pas de schoen met een skisok (het liefst je eigen) etc…, maar als dergelijke kennis je nog onbekend is, dan is het beter om voorlopig heel ver weg van een skiwinkel te blijven. Ga dan eerst maar huren totdat je wat meer weet.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 17 jul 2017 19:50

Volgens mij ging deze topic over skies en niet over skischoenen.

May the ski force be with you !!

Die shops met een oventje die zich bootfitter noemen…

3 van de 4 proberen je maar wat aan te smeren door de (onwetende) klant maar naar de mond te praten. “Lekker comfortabel” en " geheel aan te passen aan je voeten" zijn lekkere argumenten om je spul te slijten. “Elk pijntje tijdens het passen werken ze wel ff weg”, daar trapt iedere onwetende koper wel in.

De basis is nog altijd een goed passende schoen…

RRski op 17 jul 2017 18:06

Helemaal mee eens! Een goede winkelier stuurt de klant weg als er geen passende schoen in de collectie te vinden is. Maar het is verleidelijk om de best passende maar niet ideale schoen te bootbitten tot iets beters. Ik pas liever eerst minstens twintig paar en kom daarna wel weer terug. Bootfitten kan altijd nog :)

CJAHulskamp, dat klopt maar Fully is geloof ik ook op zoek naar schoenen en iedereen is het wel eens dat die nog veel belangrijker zijn dan je ski’s.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 17 jul 2017 21:02

Ik zou adviseren om eerst een paar schoenen te kopen bij een goede bootfitter. En over een paar jaar ski’s aanschaffen. Welke bootfitters goed zijn, is zeker op deze site te vinden. Ik zou ook les nemen en vooral ontdekken wat je het beste ligt en wat je het leukst vindt om te doen tijdens de wintersport. Lekker cruisen, poeder rijden, lange bochten, korte bochten, als een kanonskogel de berg af, buckelpistes, funpark enz… Met huurski’s kan je ontdekken wat je het fijnst vindt en welke soort ski het best past bij je wensen en mogelijkehden. Aan de hand van die ervaringen zou ik over een paar jaar ski’s kopen die passen bij je wensen, je niveau en waarmee je verder kan groeien.

Die shops met een oventje die zich bootfitter noemen…

3 van de 4 proberen je maar wat aan te smeren door de (onwetende) klant maar naar de mond te praten. “Lekker comfortabel” en " geheel aan te passen aan je voeten" zijn lekkere argumenten om je spul te slijten. “Elk pijntje tijdens het passen werken ze wel ff weg”, daar trapt iedere onwetende koper wel in.

De basis is nog altijd een goed passende schoen…

RRski op 17 jul 2017 18:06

Helemaal mee eens! Een goede winkelier stuurt de klant weg als er geen passende schoen in de collectie te vinden is. Maar het is verleidelijk om de best passende maar niet ideale schoen te bootbitten tot iets beters. Ik pas liever eerst minstens twintig paar en kom daarna wel weer terug. Bootfitten kan altijd nog :)

CJAHulskamp, dat klopt maar Fully is geloof ik ook op zoek naar schoenen en iedereen is het wel eens dat die nog veel belangrijker zijn dan je ski’s.

Martin7182 op 17 jul 2017 20:58

Als hij nieuwe schoenen wil Mischien een nieuwe topic openen en deze laten. Wordt nu verwarrend. Helaas kan ik hem geen tips geven weet eigenlijk niks van skischoenen en skies. Daar heb ik @GiGi voor 😉

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 17 jul 2017 21:41

May the ski force be with you !!

Komkommertijd… 🙄

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Inderdaad. Ik denk dat Fully zelf door alle reacties en adviezen inmiddels zelf (als beginner) ook door de bomen het bos niet meer ziet…

Mr. Slow

Zo moeilijk is het anders niet.

Plaats een reactie