Blijft prijsstijging skipassen doorgaan?

vroeg me af , of we al het plafond bereikt hebben met de prijzen van skipas , of gaan ze blijven stijgen door dat er overal meer sneeuwkanonnen nodig zijn

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 20 jul 2017 12:31: Titel meer inhoud gegeven?

vroeg me af , of we al het plafond bereikt hebben met de prijzen van skipas , of gaan ze blijven stijgen door dat er overal meer sneeuwkanonnen nodig zijn

Pieter230976 op 20 jul 2017 12:31

Zal nog wel ff stijgen denk ik. Zeker gebieden die uitbreiden of grote investeringen plannen zie ik de prijzen nog omhoog gooien. Sowieso zal je een aspect inflatie hebben, dat hou je altijd.

vroeg me af , of we al het plafond bereikt hebben met de prijzen van skipas , of gaan ze blijven stijgen door dat er overal meer sneeuwkanonnen nodig zijn

Pieter230976 op 20 jul 2017 12:31

Zal nog wel ff stijgen denk ik. Zeker gebieden die uitbreiden of grote investeringen plannen zie ik de prijzen nog omhoog gooien. Sowieso zal je een aspect inflatie hebben, dat hou je altijd.

DavidW op 20 jul 2017 12:32

Hmja, dat is alleen niet meteen een prijsstijging. Vwb die grote gebieden zal ook zo langzamerhand wel een max gevonden worden maar die sneeuwkanonnen of andere kunstmatige besneeuwing is wel een dingetje idd.

Ik heb nog nooit iets goedkoper zien worden. @Pieter230976

Weet nog dat we in AdH voor het eerst 200€ moesten betalen voor een 6-daags skipas. Dat was denk ik ongeveer 15 jaar geleden en tegenwoordig bijna 260€. Dat valt toch reuze mee voor 15 jaar. Ik vermoed dat horeca en accommodatie sneller stijgen in prijs dan skipassen.

May the ski force be with you !!

Sneeuwkanonnen lijkt me typisch iets om je aantal verkochte skipassen te vergroten, niet per se se prijs. En € 200,- naar € 260,- in 15 jaar valt idd mee…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hoe duurder de wintersportvakantie wordt, hoe korter die op termijn zal worden.

Weet nog dat we in AdH voor het eerst 200€ moesten betalen voor een 6-daags skipas. Dat was denk ik ongeveer 15 jaar geleden en tegenwoordig bijna 260€. Dat valt toch reuze mee voor 15 jaar. Ik vermoed dat horeca en accommodatie sneller stijgen in prijs dan skipassen.

CJAHulskamp op 20 jul 2017 13:47

dat valt mee , maar denk als gezin van 3 een week gaat skien , dat het toch al begint te tellen

Weet nog dat we in AdH voor het eerst 200€ moesten betalen voor een 6-daags skipas. Dat was denk ik ongeveer 15 jaar geleden en tegenwoordig bijna 260€. Dat valt toch reuze mee voor 15 jaar. Ik vermoed dat horeca en accommodatie sneller stijgen in prijs dan skipassen.

CJAHulskamp op 20 jul 2017 13:47

dat valt mee , maar denk als gezin van 3 een week gaat skien , dat het toch al begint te tellen

Pieter230976 op 20 jul 2017 23:03

Mag toch hopen dat je salaris omhoog is gegaan sinds 2001 😉
Mijn ouders vonden het al duur in jaren 80 en 90 en vandaag de dag is wintersport nog steeds een dure vakantie.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 20 jul 2017 23:15

May the ski force be with you !!

Ik zou nog verder durven gaan. Skiën is in verhouding zelfs iets voordeliger geworden. Als ik bekijk wat mijn ouders in 1990 neertelden voor onze skireis was dit in verhouding een pak duurder dan nu… Dan heb ik het over het hele pakket. Nu kunnen de meeste mensen op zomer en wintersport. En tussendoor nog op citytrip etc… Dat was uitgesloten in de jaren 80,90! We zijn er dus zeker op vooruitgegaan. De prijs heeft dus zeker zijn plafond nog niet gevonden. Zeker niet als de massa blijft komen.

@Joy85 Ik denk inderdaad als je een skireis afzet tegen modaal-inkomen dat skiën goedkoper is geworden.

Click. Click. Peace

@Joy85 Ik denk inderdaad als je een skireis afzet tegen modaal-inkomen dat skiën goedkoper is geworden.

Rogier op 21 jul 2017 11:30

tis ook te zien wanneer , ik ga mee met bouwverlof en dan kost alles dubbel , met nieuwjaar of week erna de helft appartement en skipas

Reizen in zijn geheel is toegankelijker en goedkoper geworden.

Een meer eisende massa t.o.v. meer sneeuwkanonnen, luxueuzere skiliften en duurdere accommodaties en eten; ik ben er nog niet zo zeker van dat het betaalbaar blijft.

Er zijn pakketreizen bus/verblijf/skipas voor een paar honderd euro. Kan niet echt zeggen dat het duur hoeft te zijn.
Dat is natuurlijk allemaal buiten de schoolvakanties en dus allemaal een kwestie van vraag en aanbod. Ik ben gebonden aan schoolvakanties en speel het spelletje maar mee door vroeg te boeken en een minder bekend/druk/duur gebied uit te zoeken.

Reis, verblijf en skipassen komt dan op ca. €2.100 voor een gezin van 4 (kinderskipassen onder ‘juniortarief’), inclusief overnachting op de heenweg. Skimateriaal hebben we. Zou je eigenlijk wel moeten meetellen, maar de kosten zijn toch al gemaakt. Dus de rest wordt bepaald door wat je eet en drinkt. Lunch je iedere dag op de berg, paar drankjes en voor het diner ga je uit, dan kan je er nog makkelijk €250 per dag bij optellen. Met ontbijt, lunch en diner in eigen appartement beperk je het tot €40/50 per dag. Wij doen ongeveer half-half dus als ik een ruime €3.000 budgetteer kom ik aardig uit.
Dat is een hoop geld, maar voor een gezin van 4, in de voorjaarsvakantie vind ik het best meevallen.
Natuurlijk kan je ook 5 sterren in St. Moritz gaan zitten, komt wellicht ietsje duurder uit. Ik denk dus dat je wintersport zo goedkoop of duur kunt maken als je zelf wilt.

Om te stellen dat skien en skipassen naar verhouding goedkoper zijn geworden dat gaat er bij mij niet in. Begin jaren 90 kostte een liftpas Salzburger Sportwelt voor 6 dagen net geen fl. 200,- of te wel € 90,-

Wanneer je uitgaat van 2,5% inflatie per jaar zou diezelfde liftpas nu € 171,- moet kosten. Daar heb je nu een 3 daagse pas voor en € 22,- wisselgeld. De 6 daagse pas kost nu € 249,50

Ter vergelijk een litertje euro95 of een bruinbrood zitten exact op de inflatie van 2,5%. Die zaten beide op € 0,85 begin jaren 90 en nu op ca. € 1,62

Er vanuit gaande dat begin jaren 90 de afschrijving van liften, onderhoud van pistes, aanleg nieuwe pistes en verbindingen ook in de pas verrekend zat kun je je afvragen waarom we een kleine € 80,- omgerekend 45% bovenop de inflatie meer betalen?

Om te stellen dat wintersport en de liftpas naar verhouding goedkoper zijn geworden is dus lariekoek. Als dat zo was geweest zouden we liftpassen moeten zien van rond de € 150,-

De omrekenfactor van gulden naar euro was in 2002 vastgesteld op 2,20371 geloof ik. Maar na een jaar was die al heel anders (gerekend als in: hoe veel kost een heel brood). Dus die rekensom gaat 15 jaar later zeker niet meer op denk ik.

@Jimbo Verschil is dat je ook exact dezelfde liter euro95 of bruin brood terugkrijgt, terwijl aan het aanbod in de Salzburger Sportwelt door uitbreiding, modernisering e.d. (G-Link?) nogal wat veranderd is.

Mr. Slow

Plaats een reactie