Slijten ski's harder bij les geven?

Veel (aankomend) skileraren zoeken een ski om les op te geven. Vaak zijn ze specifiek op zoek naar een goedkoop, vaak tweedehands exemplaar omdat een lesgeef-ski meer te lijden heeft dan een ski waar je op skiet als je géén les geeft. Ik kan volledig snappen dat je op zoek bent naar een ski om les op te geven, omdat zo’n ski zich goed leent - qua eigenschappen - om het soort skiën op te doen als je lesgeeft. Het argument dat een ski van een skileraar meer te lijden heeft dan een ski van ieder ander - op het aantal skidagen per seizoen na - kan ik echter niet zo goed plaatsen.

Als ikzelf - géén skileraar - in de rij van de lift sta, heeft mijn ski ook te lijden onder iedereen die over ze heen glijdt. Sterker nog: een skileraar die zijn eigen ingang in de lift heeft met zijn groepje komt helemaal niet in die drukte terecht, in de meeste gevallen. Zijn ski’s zouden in die gevallen minder te lijden hebben dan de ski’s van iemand die wel altijd die drukke rij in moet, toch? En ik kan mij niet herinneren leraren gezien te hebben die voortdurend kinderen of beginners over hun ski’s krijgen. Ik kan het natuurlijk mis hebben…

Mijn open vraag: waarom slijten skileraren ski’s - blijkbaar - harder dan andere ski’s? De meeste skileraren die ik ken - een stuk of 20 schat ik - die zowel beginners als gevorderden lesgeven, hebben allemaal eigen materiaal en maken zich nooit zorgen om de zaken die worden genoemd als argument voor goedkope tweedehands ski’tjes. En hun ski’s zien er niet meer of minder versleten uit dan de mijne (bij best intensief gebruik).
Dus wat mis ik?

*bericht bewerkt door GiGi op 26 jul 2017 11:24

😃😃 je mist niets @GiGi
Ski’s van leraren slijten niets meer als ski’s van privé personen met gelijk aantal ski uren.
Uitzondering kan misschien zijn bij kinderen in de KinderWelt.Daar heb ik ze wel eens dwars over de toplaag zien skien.Maar dat heeft natuurlijk niets te maken met het extra verslijten van de ski zelf.
Over het algemeen kan je zeggen dat je natuurlijk goed spul onder je voeten moet hebben en geen oude troep.
Daar doe je zelf alleen maar te kort mee kan ik me zo voorstellen.
De meeste leraren die ik ken kopen (krijgen) elk seizoen nieuwe ski’s.
Tot voor kort kregen ze die van de “Fischer club” Maar Fischer is daar mee opgehouden om dat veel leraren ze nieuw door verkochten ( En dat was natuurlijk niet de bedoeling) Stom ook 👎 Over eigen glazen ingooien gesproken.
Nu worden ze vaak door de lokale skischop gegeven met daaraan de verbintenis dat je zo veel mogelijk voor ze verkoopt.Lawinepiepers ski’s ,handschoenen etc.
Je moet het zo zien.
Een goede autocoureur wint de wedstrijd ook niet met een afdankertje.

@GiGi Inderdaad een skileraren ski slijt niet minder snel dan een ski van iemand anders die evenveel ski-uren maakt. Maar volgens mij wil men graag een strakke (race, freeride) ski voor zichzelf en een eenvoudige ski om les te geven, en die mag niet teveel kosten.

Click. Click. Peace

@GiGi Inderdaad een skileraren ski slijt niet minder snel dan een ski van iemand anders die evenveel ski-uren maakt. Maar volgens mij wil men graag een strakke (race, freeride) ski voor zichzelf en een eenvoudige ski om les te geven, en die mag niet teveel kosten.

Rogier op 26 jul 2017 13:41

Dat snap ik helemaal. Maar vaak wordt - ook op dit forum - de extra slijtage als argument aangevoerd. Daar ging het me eigenlijk om, waar dát op gebaseerd is.

Waarom zou je een eenvoudige ski willen om les te geven.Dat snap ik niet.
Het komt je eigen " kunnen" ook niet ten goede.

@Hooykaas Een eenvoudige ski is niet per definitie een slechte ski, er zijn zelfs topmodellen die erg eenvoudig skiën. Op een dikke freeride lat of op een keiharde GS-ski is het niet ideaal om heel soepel korte bochtjes te draaien, als je die net voor moet doen.

Als ik met mijn dochterje van 3 ga skiën pak ik toch echt een andere (eenvoudiger langzaam te skiën) ski mee dan als ik met mijn vrienden ga knallen. Dat skiet toch echt een stuk eenvoudiger en leuker voor mij. Een goede leraar zal zeker verschillende ski’s hebben voor verschillende lessen.

Click. Click. Peace

Ja dat is ook zo!
Bedankt voor je antwoord

Rogier, ik kan dat alleen maar bevestigen. Sinds de kinderen met ons meegaan (en die zijn inmiddels 10 en 12), ski ik liever op mn gouwe ouwe Atomic C6, die lekker flex zijn, en waarmee ik prima met 30 km/u kan skiën dan op mn Atomic SX12, die wat lekkerder skiën op snelheid. Met de kids erbij kom ik simpelweg nooit op die snelheid waarop die SX12’s lekker presteren.

Slijtagepunt is soms te verklaren doordat je als leraar sommige kiezelrijke stukken piste aan het begin van het seizoen niet kan omzeilen omdat het alternatief te moeilijk is of er helemaal niet is, maar daarbuiten is het vooral pistegebonden werk en daar kom je niet zo één-twee-drie een rots tegen.

Ik vermoed dat de lerarengroep die bang zijn voor slijtage de nieuwelingen zijn die anders slechts enkele weken per seizoen (als ze geluk hebben) gaan en ineens geconfronteerd worden met flink veel skidagen. Bij dagelijks gebruik is er domweg meer onderhoud nodig. Is er een shop waar ze het met de hand doen is de levensduur eventueel nog wat te verlengen ook. Of je moet je weinige vrije tijd natuurlijk willen besteden aan onderhoud (en weten hoe dat moet).

Plaats een reactie