Plaatbinding of losse binding

Goede morgen,

Ik heb van de week mijn nieuwe ski"s besteld. Black Crows Vertis. Ik kreeg de vraag of ik er bindingen op wilde hebben. De keuze was losse bindingen op de ski of een plaatbinding. Heeft iemand hier ervaring mee? En is er een groot verschil tussen deze 2 soorten bindingen en merk je dat als je op de ski’s staat?
Alvast bedankt.

@Jamie010 Deze vraag is niet te beantwoorden zonder te weten welke bindingen er opgezet kunnen worden.
Een paar puntjes:

  • Een top plaatbinding is beter dan een slechte losse binding. Maar vaak zijn goedkopere plaatbindingen niet geweldig.
  • Een losse binding is lichter van gewicht en beinvloed de ski minder dan een (slechte) plaat binding
  • Bij een plaatbinding kun je makkelijker van maar (zoollengte) schoen wisselen en is uitlenen/doorverkopen makkelijker.

Op de ski die jij noemt zou ik persoonlijk eerder een (want lichtere) losse binding laten monteren dan een zwaardere plaatbinding. Om de ski in een orginelere staat te houden. Maar nogmaals weet je om welke bindingen het precies gaat?

Click. Click. Peace

Met een ‘plaatbinding’ bedoel je een binding op een rail, die makkelijk verstelbaar is, zoals een huurbinding? Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je dat bedoelt.

Bij sommige systemen voel ik wel degelijk verschil in de buiging van de ski. Met zo’n rail wordt de buiglijn wat onderbroken en buigt de ski onder de binding minder continu door dan buiten de binding. Als je een ski hebt die in het midden sowieso wat stijver is dan aan de uiteinden is dit minder een probleem. Bovendien zijn er ook systemen die technologie erin hebben om dit effect tegen te gaan.

Welke systeem (=rail)binding gaat het concreet om?

Een ander uitgangspunt is: als jij de enige bent die op die ski gaat skiën en je bent niet van plan binnenkort andere schoenen aan te schaffen (met mogelijk een andere zoollengte), waarom zou je dan een verstelbare binding nodig hebben?

Haha @Rogier was me net voor.

Bedankt voor de reacties. Ik ga er alleen zelf op skiën en andere schoenen kopen was ik niet van plan. Dus een verstelbare rail is voor mij niet van belang. Wat ik uit jullie reacties kan halen dat een railbinding de ski wat stijver kan maken. Ik weet niet welke bindingen ze erop willen zetten qua type. Ik wilde me eerst verdiepen in de 2 soorten en jullie om reacties vragen voordat ik een keuze wilde naken tussen de 2 systemen. @Rogier waarom zou je deze ski zo origineel mogelijk houden?

Omdat een stevige maar lichte ski is. Om hier een zwaardere binding op te zetten haalt een groot deel van het speelse karakter van deze ski af. De kantenwissel zal een fractie minder aangenaam voelen. Maar nogmaals een fractie. Als de maat van je schoen nu al goed is, hoef je ook niet te bang te zijn dat een ander paar schoenen niet past.

Click. Click. Peace

@Rogier bedankt voor je reactie ik heb juist deze ski uitgekozen voor de speelsheid. Met jouw reactie kan ik veel. Dank je wel

Als dat de reden is zet er dan inderdaad losse bindingen op.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie