skijas

Hallo wintersporters,

Ik ben op zoek naar een nieuwe skijas. Op skiwebshop.nl kom ik een mooi aanbod aan jassen tegen , tegen mooie prijzen. Immers, ik denk dat de prijzen op dit moment lager zijn dan in de winter? Echter, op deze pagina wordt ook gesproken over hardshell en softshell jassen, waterkolom en ademend vermogen. Nou ben ik maar een amateur en reken mijzelf nog altijd tot de beginnende skiër, dus ik weet het fijne er niet van.
Mijn budget ligt tussen de 100 en 200 euro. Wat zijn jullie ervaringen?
groet,

Steven

Tja, dat is lastig te beantwoorden, want we weten niet of je het snel koud hebt, of dat je snel oververhit bent, bijvoorbeeld. Ga je vooral in januari skiën, of veel meer in het voorjaar? Wil je één jas die met verschillende aanvulende lagen op alle condities af te stemmen is (en in de zomer bijvoorbeeld als regenjas gebruikt kan worden voor andere buitenactiviteiten), of wil je gewoon een no-nonsense jas, zolang ie maar ritsen heeft die je kan openzetten als het warm is, en genoeg voering heeft voor koude dagen?

Dus ervaringen van ander zijn minder belangrijk dan wat jij voor iets wil. Overigens zijn hardshells (wat feitelijk alleen een buitenlaag is, zonder voering dus, die beschermt tegen vocht en wind) niet echt te krijgen binnen je budget. Zelfs nu niet, gok ik (of je moet echt geluk hebben).
Er is al veel geschreven op dit forum over de verschillen tussen soorten jassen. Gebruik de zoekfunctie anders even.

Mijn ervaringen?

Voor 100 a 200 euro heb je best “leuke” skijassen, maar qua waterkolom en ademend vermogen niet echt top. Ik heb veel van die jassen versleten, omdat ze op den duur toch niet waterdicht bleken, of niet zo waterdicht bleken als dat ik hoopte dat ze waren.

Ik ben er inmiddels achter dat mijn ski-en snowboardplezier aardig wordt beinvloed door goede kleding.

Een goede jas/broek zorgt er voor mij voor dat ik droog blijf, zowel door regen/sneeuw als door transpireren (ademend vermogen) en door verschillende laagjes eronder te dragen isoleert het goed. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een hardshell, deze kan ik het hele jaar door dragen.

Snap ook dat wanneer je 1 weekje op wintersport gaat dat je dan wellicht minder wil investeren in (dure) wintersportkleding…

Even wat info over de termen die je noemt:

hardshell en softshell jassen,
Dit zijn geen beschermde termen dus wordt dit nog wel eens op andere manieren geinterpreteerd. Maar hard-shell is compleet waterdicht en winddicht. Dus ook geschikt voor dagenlange hoosbuien. Vaak ademt dit minder goed dan softshell. Maar top kwaliteit hardshell ademt vaak beter dan goedkope softshell. Softshell is waterafstotend (tot soms redelijk waterdicht) niet geschikt als waterdichte laag voor een vakantie in schotland maar vaak prima op de pistes. Softshell ademt in dezelfde kwaliteitsklasse beter dan hardshell.
Dit zijn de buitenlagen waar we het hier over hebben dit zegt niets over het isolerende vermogen. Vaak zijn erg warme jassen van een softshell buitenkant omdat als je deze jassen nodig hebt er geen regen kan vallen (te koud).

Waterkolom: is hoe waterdicht een jas is. Dit is voor wintersporters van belang als je vaak op een natte besneeuwde ondergrond gaat zitten want dan druk je het vocht hard tegen de jas of broek. Hoe hoger de waterkolom hoe waterdichter de kleding.(WIkipedia uitleg: De druk-eenheid meter waterkolom is gedefinieerd als de druk die op 1 meter onder het wateroppervlak optreedt, bij zuiver water (dichtheid 1000 kg/m³ bij 4°C). De hydrostatische druk in een vloeistof = dichtheid * valversnelling * hoogte, waarbij de hoogte 1 m is, de valversnelling is een plaats-afhankelijke constante vaak benaderd als 10 N/kg en de dichtheid deze van zuiver water is. Na uitrekenen bekomt men (10*1000) Pa = 10 kPa, wat goed overeenkomt met de preciezere waarde van 9,806 65 kPa die hierboven gegeven is.)

Ademend vermogen. Eigenlijk is ademend vermogen een verkeerde term want kleding kan niet ademen. Maar kleding kan wel waterdamp doorlaten terwijl het nog steeds waterdicht is. Dat betekent een minder klam gevoel. Gelukkig voor ons winterspirters werkt dit ademende vermogen beter als het koel en droog is dan als het vochtig en warm is. Hoe hoger het ademend vermogen hoe minder snel je een klam gevoel krijgt tijdens sport.

Nogmaals de termen die je noemt gelden alleen voor de buitenkant van de jas en hebben niets te maken met de isolatiewaarde van je kleding. En dat is ook van belang.

Maar voor de prijs die je noemt zul je niet in high end materialen zitten. Dus neem deze gegevens dan met een korreltje zout. Voor af en toe een skivakantie kun je best een prima jas kopen voor die prijs trouwens…

Click. Click. Peace

Ha, bedankt voor jullie reacties. Dan ga ik nu een beetje verder in op jullie antwoorden: Ik heb hieronder drie links gezet. Waaronder 1 hardshell. De dare2be lijkt als softshell ook goede waardes te hebben qua waterkolom en ademend vermogen. Overigens is het isolerend vermogen minstens net zo belangrijk, en zeker erg prettig. Helaas wordt dit nergens vermeld. Ik ben verder geen extreem-weer skiër. Een goede wandeling ermee kunnen maken is erg prettig en verder wil ik de jas ook gewoon als winterjas gebruiken, hier.

Zijn hardshell jassen doorgaans zwaarder dan softshell’s? Heeft er iemand ervaring met een bepaald merk?

https://www.skiwebshop.nl/skikleding/heren/icepeak-cooper-ge…

https://www.skiwebshop.nl/dare2b-enthrall-ski-jas-plus-size-…

https://www.skiwebshop.nl/skikleding/heren/skijassen/kilpi-h…

Hardshells zijn vaak lichter dan softshells of gevoerde jassen. Juist omdat ze geen warmte-isolatie bieden moet je daarvoor een laagje er onderaan trekken (fleece bijvoorbeeld, of Polartec, of dons als je wil). Als het heel warm is draag je alleen een thermo-shirt eronder; als het kouder is trek je extra lagen aan om het warm te krijgen/houden.

Hardshells zijn zeker niet vaak lichter dan softshells. Softshells voor hetzelfde gebruik zijn lichter dan hardshells zelfs. Maar dat er meer dunne volledig waterdichte jassen (hardshells) worden verkocht en dat softshells meer tegen de fleecejack aanhangfen is een ander verhaal.

Click. Click. Peace

Je hebt gelijk Rogier. Maar aan die super lichte softshells zou ik zelf niet denken voor wintersport. (Ik heb er een en heb het geprobeerd: ik - die altijd oververhit raakt - had het echt koud in dat ding, ondanks de wind- en waterdichtheid op papier).

Bij een softshelll die voor wintersport geschikter is (en dan bedoel ik niet omhoog vellen in een lekker lentezonnetje ;)) had ik inderdaad zo’n dikkere, meer gevoerde in gedachte bij bovenstaande post.

*bericht bewerkt door GiGi op 27 jul 2017 14:09

Voor recreatieve wintersport ben ik altijd tevreden geweest met O-Neill. In promo kun je soms met geluk net onder de 200 euro wel een jas op de kop tikken. Heb er ondertussen 2 versleten. (ongeveer 7 jaar per jas) Heb ze zelfs gebruikt in de gietende regen (ongeveer 6u non-stop) in Ijsland en de waterdichtheid bleek toen top te zijn. Want ik was de enige die overbleef met een droge onderlaag…

Gebruik al jaren IcePeak. Relatief goedkoop tov de concurrenten (waar wel een paar hele mooie tussen zitten) dus kan ik desnoods ieder ander jaar een nieuwe jas kopen zonder in 1 x heel veel geld neer te moeten leggen.

Zoals gezegd eea een beetje afhankelijk of je het snel koud of warm hebt. Anders zou je bv met je budget kunnen investeren in een goede hardshell maar met bv een wat eenvoudiger of goedkoper donsjasje eronder van bv decathlon. Zoek hier op de site evt ook op de term laagjes en kleding. Geeft mss wat meer inzicht in je wensen!

Aequilater Nubila

ik heb zelf mooie kleding van Peak performance gekocht buiten het seizoen voor de helft van de prijs. Heb je wel een gore tex gevoerde jas voor 250 euro.

Mijn ervaring is dat goede kleding wel echt prettig is. Heb wel eens een jas van 200 euro gekocht en die bleek helaas zo lek als n mandje. Meer een modejas dan een technische jas was dat. Zodoende dat ik nu de betere kleding koop…lekker rondsnuffelen op t internet voor n goeie deal ;) Bij Bever bvb kun je best wel wat vinden over goeie jassen. Succes.

goedkoop is duurkoop :)

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 27 jul 2017 20:54

🕷 Top spul! Haha. Staat wel wat van bij op de betreffende site.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik heb de Kilpi uit je link. Afgelopen wintersport in Valtho snijdend koude wind en met een donsjack eronder (ook Kilpi) geen kou gehad. In mijn vorige jas was ik na een halve dag klam en ook dat is over, dus ook dat is prima voor elkaar. Maar donsjack + hardshell gaat je dus niet lukken voor 200.

Zoveel verschillende mensen zoveel verschillende wensen en dus ook erg veel aanbod. Qua gewicht, dat is heel verschillend, maar over het algemeen kun je stellen dat hardshells lichter zijn als deze niet zijn gevoerd. Jij schrijft dat je de jas ook als winterjas wilt gebruiken, dan zou je al richting een donsjas kunnen kijken, alleen zijn deze wel weer minder ademend. Als recreatieve wintersporter die niet vol gas de pistes af glijdt zal dit prima werken, voor wintersporters die van 8 tot 17 uur op de pistes bezig zijn zal het veel te warm zijn.
Zelf maak ik al sinds jaar en dag gebruik van een hardshell met daaronder verschillende lagen kleding. Hierdoor warm genoeg afhankelijk van de condities. Dus thermische laag, dunne fleece trui, of juist een dikke. En als het harder waait draag ik graag een dikkere isloatielaag die ook nog eens de wind extra tegenhoudt, daar is de hardshell niet altijd voldoende voor.
Kijk ook eens bij https://www.decathlon.nl/ voor zachtgeprijsde kleding waar meerdere forumgebruikers toch erg tevreden over zijn. Succes!

Skiwebshop heeft nog prachtige Spyder skijassen voor de halve prijs. Heb er vorige week nog een aangeschaft. Over die kwaliteit hoef je je niet bezorgd te maken. Heb zelf nog wel een kjus jas die inmiddels al een aantal jaren meegaat maar nog niets aan kwaliteit heeft ingeboet. Vergelijkend zou ik overigens de Spyder aanbiedingen niet laten lopen.

Hen48

Ik sluit me helemaal aan bij @elisabeth101 lekker het internet afstruinen naar goede spullen voor weinig, daar ga je veel plezier aan hebben…

Spyder is prachtig, net als PeakPerformance, maar valt het met 50% korting binnen het budget van TS? Dan zou ik zeker daar op focussen @Steven123

En ietsje minder bekend in NL vermoed ik, maar Millet is ook absolute top

*bericht bewerkt door HN65 op 29 jul 2017 09:54

Kijk ook op ekosport.nl. Bij hun outlet kan je leuke koopjes scoren. En bij retouren krijg je zelfs de verzendkosten terug! Erg netjes.
En mocht je in de buurt van Albertville komen, daar hebben ze een grote winkel.

*bericht bewerkt door MiTi op 29 jul 2017 19:29

Winter is coming

Mooie tijd nu om te zoeken naar nieuwe kleding. Na 7 jaar en een paar kg zwaarder heb ik afgelopen week een nieuwe softshell en skibroek weten te bemachtigen van Peak Performance. Was wel even zoeken naar de juiste maten en kleur. Soms bestel je wat en blijkt dat de voorraad op de website niet klopt en het item toch niet meer op voorraad is. Ik heb dat twee keer meegemaakt vorige week. Dus het is wel even doorzetten en goed zoeken. Uiteindelijk een mooie jas voor € 199 (was € 400) en een broek voor € 170 (was € 275) gekocht.
Kijk bijv. ook eens bij http://www.baumsport.nl/kleding/wintersport

Plaats een reactie