Welk type ski is het meest geschikt

Hallo,

Graag zou ik wat ideeen horen over het volgende.

Ik wil naast mijn piste ski misschien nog een keer een nieuwe allmountain ski. Ik weet alleen nog niet zo goed naar wat voor type ski ik dan moet kijken - allmountain richting piste of meer richting freeride. Heb een voorkeur voor ski’s die sowieso vrij allround zijn. Welke breedte is dan het beste? Ik kom er niet echt uit.

In dit geval wil ik een allmountain ski die:
-hoge funfactor, makkelijk manouvreerbaar, geschikt voor slappe bovenbenen haha
-uitstekend voor papsneeuw, zachte buckels, slechte pistes einde vd dag (denk eind April met 20 graden in het dal)
-goede float voor die ene keer dat er verse sneeuw ligt op de piste. Heb geen off piste ambities.
-goed op verspoorde piste (ik bedoel dus kapotgeskiede pistes na verse sneeuwval)
-maar liefst dan toch goede pisteprestaties op gemiddeld tempo. Voor echt knallen zou ik toch een pisteski pakken. Goede kantengrip is wel een dingetje, ik snap dat je daar op gaat inleveren maar heb goede hoop dat er allmountains zijn die dat redelijk kunnen.
-licht(er)gewicht ski’s…hou niet van het gevoel van dumbbels aan mijn voeten.

Heb zo eens rondgekeken, bvb:
K2 Pinnacle 88/95
Rossignol Sky 7 HD (98)
Line supernatural 86/92
Volkl Kanjo (84)
Nordica Navigator 85/90

Een beetje bij elkaar geraapt zootje, wie wil er orde in de chaos scheppen :D

Specs: 1.75m, gewicht 68 kg. Niveau: 7 op een goeie piste, daalt bij slechte omstandigheden :D

Op welke pisteski ski je nu?

Click. Click. Peace

Ik heb sinds recent een K2 Charger in 175 (niet Super Charger). Daar ben ik blij mee en deze sluit goed aan bij mijn niveau.
Ik heb ook nog een Head Super Joy…is wel okee maar wat nerveus en stuiterig maar kan er verder prima op skien (wel vrij levendig voor n Head ski)

Ik heb de rossignol sky 7 gekocht (vorig jaar gehuurd), skien lekker op de piste en naast de piste was het voor mij een openbaring, wat een verschil met all-mountain ski’s.
Zie linkje, ze zijn nu goedkoper geworden, 340E met binding heb ik er voor betaald, 240E zonder…
http://www.ekosport.nl/rossignol-sky-7-hd-17-p-9-17037.html?..
Succes.

Zelf ben ik erg blij met mijn Nordica Enforcers. Een prettige ski voor alles. Maar misschien niet het meest geschikt voor je eerste puntje, want deze willen wat kracht.

Click. Click. Peace

snowbert, dat is inderdaad een mooi aanbieding. Mag ik vragen wat jouw lengte, gewicht en skiniveau is? Houden ze zich een beetje goed op ijzige stukken?

Zelf ben ik erg blij met mijn Nordica Enforcers. Een prettige ski voor alles. Maar misschien niet het meest geschikt voor je eerste puntje, want deze willen wat kracht.

Rogier op 27 jul 2017 13:17

Precies de reden dat ik die maar links had laten liggen :)

Maar kantengip op een all-mountain ski zonder wat meer kracht te zetten is wel een dingetje ;-) Aan de andere kant in slush is kantengrip niet het meest lastige.

Click. Click. Peace

Ik denk trouwens, als je prima pisteski’s hebt dat je je niet teveel zorgen moet maken om ijzige pistes. Dat gaan niet de dagen zijn dat je deze nieuwe ski’s mee gaat pakken lijkt mij. En dat ene metertje ijs naast een buckel daar kom je dan toch wel overheen. Als je teveel kijkt naar kantengrip en ijzige pistes kom je snel te dicht bij een klassieke piste-ski wat mij betreft.

Dat zeggende zijn er prima ski’s die speels zijn in zachte prut en toch een prima grip hebben.

Click. Click. Peace

^^ dat is absoluut waar. Heb wel eens een vakantie gehad waar we tot 10 uur smorgens alleen maar keiharde opgevroren pistes hadden en de rest van de dag alleen maar prut. Op die dagen wil ik een ski die het vooral goed doet in de prut. Maar ik weet dat er ook ski’s zijn uit die categorie die het echt niet goed doen op de piste, dat zoek ik dus niet.

M.i. zijn techniek en geslepen ski’s van grotere invloed op de kantengrip dan de specificaties van de ski. Rogier postte bijvoorbeeld laatst dat filmpje van Kaylin Richardson, zij stond op ski’s zo breed als autobanden in dat filmpje, desalniettemin ging carven prima.

M.i. zijn techniek en geslepen ski’s van grotere invloed op de kantengrip dan de specificaties van de ski. Rogier postte bijvoorbeeld laatst dat filmpje van Kaylin Richardson, zij stond op ski’s zo breed als autobanden in dat filmpje, desalniettemin ging carven prima.

IkBakErNiksVan op 27 jul 2017 14:18

Klopt. Al was dat wel in zeer zachte voorjaarssneeuw. Als je er meer dan een centimeter in wegzakt heeft elke ski grip…

Al gedacht aan de Big Joy of de Total Joy van Head? Wat ik lees past bij de ervaring die mijn meisje heeft met haar Total Joy. Is ook wat gewicht en lengte vergelijkbaar met jouw gegevens. Ook wat niveau betreft van ervaring/techniek. Kwestie van testen?

^^gezien mijn ervaringen met de Super Joy (die hier naast me in de kamer ligt :p ) , de sportiefste ski van het stel, zou ik niet zo snel weer een ski uit die serie kopen. Op zich een prima ski, zeker gezien het lichte gewicht, maar te nerveus, te stuiterig, te kort. Ik zoek een ski rond 175 cm, radius rond 15-17 meter, lekker smooth :)

oh en mocht iemand mijn Super Joys 163 willen overnemen, dan kan dat ;) ze hoeven niet weg hoor maar ach als ik er iemand blij mee kan maken…

Mijn allmountains (Stöckli Stormrider Motion, 2016) zijn 85 mm onder de voet en dat is voor mij ideaal. Ik kan er heerlijk mee over harde pistes raggen maar ook in verspoorde sneeuw en slush zijn ze ideaal. Als er een dik pak sneeuw gevallen is doen ze het ook prima maar ze hebben natuurlijk niet de float van een brede poederbak.
Ik vind ook dat ze een hoge funfactor hebben, of ze ook voor slappe bovenbenen geschikt zijn weet ik niet aangezien ik wel getrainde benen heb.
Sinds ik deze ski’s heb knal ik overal op tempo lekker doorheen en hoef ik echt geen andere ski erbij. Sterker, ik heb een setje palenrammers maar die gebruik ik nooit want ik ski alle dagen op deze heerlijke ski. Aan de prijs, maar soms kan je ze 2e hands voor een heel leuke prijs kopen.
Oja, ik zou deze ski min. op lichaamslengte nemen, er zit een flinke rocker op. Ikzelf ben 1.72 en ski ze in 1.75.

*bericht bewerkt door MiTi op 27 jul 2017 21:07

Winter is coming

Ik lees hier trouwens dat je al een all-mountain hebt en daar blij mee bent. (https://www.wintersport.nl/forum/topic/354744) Zoek je een vervanging voor deze ski? Zelfde richting op?

Click. Click. Peace

Hoi. De atomic allmountain die ik heb is heel geschikt voor slechte omstandigheden en zeer makkelijk te skien. Hartstikke fijn maar op strakke pistes issie niet zo best voor mij. Carven gaat prima op lage snelheden maar op tempo houdt ie t niet (meer) bij. De kantengrip is belabberd. Dit is met name de reden dat ik een allmountain wil die op de piste gewoon een stuk beter is. Ook wil ik n wat langere en stijvere ski. Geen hele stijve plank hoor maar de atomic is vrij slap.

Probeer dan echt eens de enforcer (of st anne) of die Navigator eens.

Click. Click. Peace

^^dank voor je suggesties. Wat is dan eigenlijk het verschil tussen die 2 en waarom heb jij voor de Enforcer gekozen? Er lijkt op papier wel wat overlap in te zitten. Of zijn het 2 totaal verschillende ski’s?

Plaats een reactie