gletsjerski met kinderen

Dit jaar zit ik een beetje met een luxeprobleem waardoor ik nog teveel verlof heb staan, jammer genoeg is dit niet het geval voor mijn vrouw. Daarom dacht ik eventueel om tijdens de herfstvakantie naar een gletsjer te trekken om daar enkele dagen te skieën (als de condities het toestaan uiteraard). Graag had ik dat met mijn zoontje van 6 gedaan. Aangezien we volgend voorjaar voor het eerst gaan skiën zou ik hem reeds de basis willen meegeven op dit shorttripje. Nu ben ik vroeger wel enkele keren op technische stage geweest naar Kaprun en weet ik dat het vooral gevorderde skiers en trainingskampen zijn. Is er toevallig iemand die hier reeds ervaring mee heeft? Zijn er eigenlijk organisaties die dit aanbieden, ik heb gezocht maar voor herfst is het toch allemaal beperkt voor stages. Is er een specifieke gletsjer die hier het best voor geschikt is? Kitzsteinhorn ken ik maar dat is ondertussen ook al 10 jaar geleden sinds mijn laatste stage. Of raden jullie het misschien eerder af?

better to be off piste, then to be pisted off

Ik kan me een goed kinderland/plus kinderen die les hadden herinneren op de gletsjer van Stubai. Maar ik zou er wel alleen heen gaan als de sneeuwcondities goed zijn.

Click. Click. Peace

Op de Stubaier Gletscher is inderdaad bij Gamsgarten (restaurant) een kinderland. Of dat in de (Nederlandse?) herfstvakantie half oktober al open is, weet ik niet. Maar anders zijn daar in ieder geval een perfecte korte helling voor beginners (12) met stoeltjeslift. En wil je een wat langere piste doen die zeer geschikt is en zeer breed, dan kan je de stoeltjeslift en blauwe piste 7 eens nemen. Allemaal rondom Gamsgarten dus.

*bericht bewerkt door GiGi op 03 aug 2017 10:21

Het zou voor de belgische herstvakantie zijn, de week van 1 november maw.

better to be off piste, then to be pisted off

Of die pistes er goed bijliggen dan is afwachten uiteraard. De website van de Stubaier Gletscher heeft een vrij accurate interactieve pistekaart, waarop je de weken van te voren al kan zien of de betreffende liften überhaupt draaien. En op de webcams kan je zelf min of meer zien hoe veel sneeuw er ligt.

Andere opties om van je verlofdagen af te komen zijn er natuurlijk ook. Als het qua sneeuw niet een drama is als afgelopen jaren aan het begin van het seizoen kan je begin december al mooi in Obertauern, Obergurgl-Hochgurgl of Ischgl terecht (nog goed betaalbaar en rustig dan). En op andere gletjers natuurlijk, al zijn die wat beperkter.

tja, jammer genoeg zal mijn zoontje tegen dan schoolplichtig zijn en zullen we dus de schoolvakantie moeten respecteren. Ik wil er eens vader-zoon vakantie van maken, de droom om met de kids te gaan skiën wordt stilaan realiteit ;-)
Heb eens rondgekeken op de website van Stubai en dit is inderdaad wel interessant (zoon is zelfs gratis). Lessen zouden ook reeds mogelijk zijn begin November. Ik ga het zeker in de gaten houden, alvast bedankt.

*bericht bewerkt door Wim7 op 03 aug 2017 11:06

better to be off piste, then to be pisted off

Wat een heerlijk gevoel is dat samen met je kind lekker gaan skiën. De keren dat ik alleen met Lisa de pistes op ging horen bij mijn fijnste wintersport herinneringen. Ik verwacht dat deze momenten alleen maar mooier zullen worden. Veel plezier!

Click. Click. Peace

In Kaprun op de Kitzsteinhorn zou ik Berber Semmelink (woonachtig in Kaprun) aanbevelen. Zij is èrg goed met kids en ik weet zeker dat zij jouw zoontje een fantastische basis en veel plezier mee zal geven.
Op berbersemmelink.wordpress.com kan je nadere info vinden.

mama on a mission in the snow

@Wim7, er zijn genoeg Belgische Reisorganisaties die stages aanbieden op de gletschers en waarbij ook altijd wel een kindergroepje mogelijk is. bvb Skifriends, Krisski, Snowdream, …

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

De voorbije jaren steeds tijdens de Belgische herfstvakantie in Stubai geweest, is dan ech veel open geweest steeds en behoorlijke goede condities, ook Pitztal enkele jaren tijdens die week gedaan, maar er is miner te skien en dat treintje door de berg naar boven is in die weken geen fun met kinderen ( het zit er vol racingteams zonder manieren)

Of je naar de Stubaier Gletscher of de Pitztaler Gletscher gaat maakt voor een kind wat nog nooit geskied heeft niet zo veel uit omdat beide Gletschers voldoende mogelijkheden hebben. MAAR ga met een kind wat nog nooit geskied heeft niet naar de Gletscher van Kaprun. Simpelweg omdat deze het minst geschikt is voor absolute beginners. De Gletscher is eigenlijk alleen maar ingericht voor trainingen van diverse club- en landenteams en voor alle mogelijke lerarenopleidingen. In het normale seizoen is de Maiskogel nog wel geschikt voor beginners, maar in de periode dat je met je zoon wilt ligt daar nog geen sneeuw. Persoonlijk zou ik of naar de Stubaier Gletscher gaan, hoewel ik met mijn kinderen ook vaak in Hintertux op de Gletscher ben geweest.

*bericht bewerkt door Greenfield op 10 aug 2017 17:05

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Of je naar de Stubaier Gletscher of de Pitztaler Gletscher gaat maakt voor een kind wat nog nooit geskied heeft niet zo veel uit omdat beide Gletschers voldoende mogelijkheden hebben. MAAR ga met een kind wat nog nooit geskied heeft niet naar de Gletscher van Kaprun. Simpelweg omdat deze het minst geschikt is voor absolute beginners. De Gletscher is eigenlijk alleen maar ingericht voor trainingen van diverse club- en landenteams en voor alle mogelijke lerarenopleidingen. In het normale seizoen is de Maiskogel nog wel geschikt voor beginners, maar in de periode dat je met je zoon wilt ligt daar nog geen sneeuw. Persoonlijk zou ik of naar de Stubaier Gletscher gaan, hoewel ik met mijn kinderen ook vaak in Hintertux op de Gletscher ben geweest.

Greenfield op 10 aug 2017 16:58

Heb jij op Pitztal geweest tijdens die week? Ik wel 5 jaar aan een stuk, en ik kan je garanderen dat treintje smorgends is een drama! Daar wordt geduwd, getrokken tot zelfs gevochten…! Eens boven geen probleem al die racing teams zitten op de slepers (alhoewel nu met die nieuwe lift ook niet meer allemaal). Dus geef mij maar Stubai (waar ook veel getraind wordt in diezelfde week) waar je niet met dat treintje zit!

Kan me voorstellen dat het treintje met kinderen inderdaad geen pretje is. Duwen ,trekken en vechten heb ik gelukkig niet meegemaakt. Daarom eindig ik ook met mijn voorkeur voor de Stubaier Gletscher of Hintertux.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Bedankt allen voor jullie feedback. Kaprun had ik reeds afgeschreven, de andere gletsjers ken ik niet echt, maar blijkbaar zou dit te doen zijn met beginners. Mijn voorkeur gaat uit naar Stubai, nu wachten op de sneeuw en dan last-minute beslissen.

better to be off piste, then to be pisted off

Plaats een reactie