Last minute of niet!?

Ik heb vorig jaar overduidelijk gezegd dat ik absoluut last minute wilde boeken maar ik zit nu toch een klein beetje te twijfelen omdat wij aan kinderen gaan beginnen zal dit voorlopig de laatste wintersport zijn en ik weet dat je niet alles naar je hand om kan draaien maar ik weet niet waar ik nu het beste aan doe.
Normaal boek ik ni begin augustus, acties vroegboek korting en volop keuze’s uit accommodaties van de goedkoopste tot de duurste en waar je maar wilt.
Hetgeen zij dat we deze wintersport vakantie een stuk goedkoper willen dan normaal omdat we hard aan het sparen zijn voor dergelijke zaken en ik vraag me af als ik last minute boek of het dan niet veel duurder gaat worden dan nu? omdat dan de goedkopere allemaal weg zijn of de middenmoot acoomodaties?
Dus wie zou me uit ervaring kunnen vertellen waar ik goed aan doe gezien de omstandigheden nu of toch last minute?

Welke reisperiode?

Voor kerst, januari en vanaf eind maart zou ik altijd last minute boeken, genoeg keuze in elke prijsklasse. Hoogseizoen zal er minder keuze zijn, maar ook dan zou ik het aandurven.

Ik heb vorig jaar overduidelijk gezegd dat ik absoluut last minute wilde boeken maar ik zit nu toch een klein beetje te twijfelen omdat wij aan kinderen gaan beginnen zal dit voorlopig de laatste wintersport zijn en ik weet dat je niet alles naar je hand om kan draaien maar ik weet niet waar ik nu het beste aan doe.
Normaal boek ik ni begin augustus, acties vroegboek korting en volop keuze’s uit accommodaties van de goedkoopste tot de duurste en waar je maar wilt.
Hetgeen zij dat we deze wintersport vakantie een stuk goedkoper willen dan normaal omdat we hard aan het sparen zijn voor dergelijke zaken en ik vraag me af als ik last minute boek of het dan niet veel duurder gaat worden dan nu? omdat dan de goedkopere allemaal weg zijn of de middenmoot acoomodaties?
Dus wie zou me uit ervaring kunnen vertellen waar ik goed aan doe gezien de omstandigheden nu of toch last minute?

Freerider op 4 aug 2017 07:57

Ik vind dat dat ook een beetje afhangt of je erg kieskeurig bent wat accomodatie betreft, ik wel, dus boek graag het hotel dat ik echt wil goed op voorhand. En de periode natuurlijk… héél belangrijk, maar aangezien je (nog) geen kinderen hebt ben je waarschijnlijk erg flexibel. Mocht het mijn voorlopig laatste jaar zijn dat ik kan skiën zou ik het er nog eens volledig van nemen :-)

Inderdaad is periode veel bepalend, sowieso komt er in een rustigere periode last minute nog aardig wat vrij (een week of max 2 van tevoren). Prijzen gaan dan ook lager zijn. Alleen wanneer je erg vroeg in het seizoen gaat, buiten de vakanties om en er weinig sneeuw ligt heb je de kans dat hogere/sneeuwzekerdere gebieden wel al volgeboekt gaan zijn en je meer betaalt.

Maar gezien jouw eerdere reacties kun jij beter vroegboeken. Geeft je wat piece of mind ;)
Ik vind het juist leuk om weerberichten in verschillende gebieden in de gaten te houden en dan max een week van te voren iets te boeken als we met een klein groepje zijn. Grote groep boek ik wel altijd ruim van tevoren, omdat er qua grote appartementen/huizen er toch een stuk minder aanbod is.

Ik heb vorig jaar overduidelijk gezegd dat ik absoluut last minute wilde boeken maar ik zit nu toch een klein beetje te twijfelen omdat wij aan kinderen gaan beginnen zal dit voorlopig de laatste wintersport zijn en ik weet dat je niet alles naar je hand om kan draaien maar ik weet niet waar ik nu het beste aan doe.

Normaal boek ik ni begin augustus, acties vroegboek korting en volop keuze’s uit accommodaties van de goedkoopste tot de duurste en waar je maar wilt.
Hetgeen zij dat we deze wintersport vakantie een stuk goedkoper willen dan normaal omdat we hard aan het sparen zijn voor dergelijke zaken en ik vraag me af als ik last minute boek of het dan niet veel duurder gaat worden dan nu? omdat dan de goedkopere allemaal weg zijn of de middenmoot acoomodaties?
Dus wie zou me uit ervaring kunnen vertellen waar ik goed aan doe gezien de omstandigheden nu of toch last minute?

Freerider op 4 aug 2017 07:57

Ik vind dat dat ook een beetje afhangt of je erg kieskeurig bent wat accomodatie betreft, ik wel, dus boek graag het hotel dat ik echt wil goed op voorhand. En de periode natuurlijk… héél belangrijk, maar aangezien je (nog) geen kinderen hebt ben je waarschijnlijk erg flexibel. Mocht het mijn voorlopig laatste jaar zijn dat ik kan skiën zou ik het er nog eens volledig van nemen :-)

hanss op 4 aug 2017 08:58

Ja, in een topaccomodatie met een hele week #%*weer, ook daarom last-minute boeken, daar waar het weer en de condities het mooist zijn.

@Freerider in jouw geval zou ik sowieso last-minute boeken. De grote stress over mogelijk te weinig sneeuw die je normaal al meer dan een maand van te voren hebt zal je dan niet hebben. Dat lijkt me ook al een hoop waard. Maar als je buitenom de vakanties gaat is last-minute een stuk goedkoper. Of heb je dan weer grote stress omdat je bang bent dat er geen leuke accommodaties meer beschikbaar zijn?

Born to Ride

@Freerider in jouw geval zou ik sowieso last-minute boeken. De grote stress over mogelijk te weinig sneeuw die je normaal al meer dan een maand van te voren hebt zal je dan niet hebben. Dat lijkt me ook al een hoop waard. Maar als je buitenom de vakanties gaat is last-minute een stuk goedkoper. Of heb je dan weer grote stress omdat je bang bent dat er geen leuke accommodaties meer beschikbaar zijn?

Matthias123 op 4 aug 2017 09:45

Namens het hele forum zou ik met klem willen verzoeken, @Freerider: wacht af!! Voor jezelf en voor ons! :-D

Ik weet het goed gemaakt: voor jezelf en voor ons wacht je nog met boeken. En als de tijd dáár is om een bestemming te kiezen en een mooie accommodatie te vinden zullen we allemaal helpen.

Heb je eisen wat gebied betreft?

  • Als je erg veeleisend bent qua gebied, nu boeken. Als je niet erg vindt om in een onbekend en niet al te groot gebied te zitten, last minute

Eisen qua acco?

  • Erg veeleisend? Nu boeken. Niet veeleisend: Last minute.

Heb je eisen wat sneeuw betreft?

  • Ja, last minute (Ik geloof dat je dit wel een belangrijk puntje vindt, niet ;-) )

In welke periode ga je?

  • Hoogseizoen, nu boeken, laagseizoen, last minute
Click. Click. Peace

Een freerider kijkt toch altijd wanneer de verse sneeuw komt? Dan alles in de auto gooien en on the go een accomodatie boeken?

echte mannen lopen naar boven,

Maar is @Freerider ook echt een freerider in die zin? ‘Op de piste’ staat toch in het profiel…

Maar zonder gekheid: welke eisen stel je aan het gebied en aan de accommodatie? Wat ikzelf namelijk doe in zo’n last-minute geval (de datum heb ik dan al wel bepaald, vrij geregeld, etc.):

  1. Ik bepaal wat voor soort tripje het moet gaan worden (ski-in/ski-out en de auto niet nodig hebben, of juist vanuit een centraal punt elke dag een ander klein gebiedje aandoen?)
  2. Gaat het om piste-werk, of ook om off-piste? Dit hangt ook vooral af voor het gezelschap waarmee ik ga
  3. Afhankelijk van de keuzes hierboven kies ik een paar gebieden/regio’s uit in verschillende delen van de Alpen (met de redenering: het is altijd wel érgens goed: noordalpen, westalpen, zuidalpen)
  4. Zoek alvast naar accommodaties in die regio’s (weten wat er ‘normaal’ is qua prijzen etc., linkjes vast opslaan - je weet nooit)
  5. Van al die gebieden goed de condities in de gaten houden
  6. Twee weken voor vertrek kiezen en definitief gaan zoeken naar accommodatie en die reserveren

Voorwaarde is wel dat je wat minder kieskeurig bent qua accommodatie of qua budget en dat je niet ook nog goedkope vlieg- of treintickets nodig hebt (kan je ook geluk mee hebben natuurlijk, maar als je eigen vervoer hebt, scheelt dat weer een stressfactor in de reserveringsfase).

Januari ga ik was ik vergeten te zeggen! 2de week buiten het hoogseizoen

@HN65 LOL :D !! als ik het doe dan doe ik het voornamelijk voor mezelf maar in het achterhoofd dat ik jullie irritatie bespaar :P
Ik ben wel een freerider maar sinds ik 12 jaar geleden een lieve en mooie vrouw ben tegengekomen en die daar niets van moet hebben heb ik het grotendeels achterwege gelaten, soms snoep ik stiekem nog wat verse sporen al is het niet verantwoord zonder het juiste materiaal… ;)
De accommodaties behalve dat het redelijk ski in en out moet zijn hoeft van mij ook niet ultra luxe te zijn maar ook hier geld dat er een dame rond loopt in mijn huis dat geen studentenkrot wilt maar wel iets propers :)
@GiGi daar houd ik je aan Gijs! haha

*bericht bewerkt door Freerider op 04 aug 2017 10:44

@Rogier ik zit op zo’n 75% last minute als ik van jouw advies uitga ;)

Gebied wil ik het liefste boven de 200 km, accommodatie dichtbij de piste of lift en enigszins netjes ogend maar het land of gebied maakt me niet meer zoveel uit, zou best weer een keer naar Oostenrijk of Italie willen gaan.
Waar de condities en voorspellingen het beste zijn! ;)

Oja en de kosten, ik hoop dus niet dat het veel duurder uitvalt dan nu, normaal ben ik 1400 kwijt voor accommodatie en pas wil nu rond de 1000 zitten

*bericht bewerkt door Freerider op 04 aug 2017 10:51

Januari ga ik was ik vergeten te zeggen! 2de week buiten het hoogseizoen

Freerider op 4 aug 2017 10:33

Of gewoon Dolomieten boeken @Freerider, dan maakt het echt niet uit, tenzij je zeker wilt zijn van een wit decor. Maar gegarandeerd dat je dan prima kunt skiën. Maar zelfs dan kun je afwachten en een mooi verblijf obv half pension scoren gezien je in een zeer rustige week gaat.

Oja en de kosten, ik hoop dus niet dat het veel duurder uitvalt dan nu, normaal ben ik 1400 kwijt voor accommodatie en pas wil nu rond de 1000 zitten

Freerider op 4 aug 2017 10:48

Mag ik € 1.400,- best veel vinden? Ben met 2 personen max. €1.100,- kwijt geweest voor een week buiten het seizoen. Dat was half maart (doorgaans al duurder dan 2e week januari) en dat was een behoorlijk nieuw/luxe appartement dat eigenlijk voor 4 pers. was aan de lift in Fiss (dat ook al niet het goedkoopste gebied is). Meestal red ik het wel voor € 350,- tot € 500,- p.p. Zit dan zeker niet in een studentenkot en eingelijk altijd wel vrij grote gebieden. Dus in dat geval: lekker last minute boeken. Ben je een stuk goedkoper uit.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 04 aug 2017 11:00

Ja vind ik ook veel, wij waren afgelopen jaar (en blijft een beetje gelijk de laatste jaren) 1500 euro pp kwijt. Hotel obv HP (600), Pas (260), reis/brandstof, (liquid) lunches, lockers, après-ski en wijn bij het diner. Wel eigen materiaal. En het gaat hier om een prima hotel met kleine wellness en al.

Of is het 1000 euro hotel en passen voor 2 personen?

*bericht bewerkt door HN65 op 04 aug 2017 11:09

http://wintersport.sunweb.nl/frankrijk/les_menuires/les_menu…

zelfde prijs bij snowtime en deze acco ben ik nu 2 keer geweest in Les Menuires met skipas voor het hele gebied zit je op bijna 1350 euro voor 2.
Ik ben wel heel nieuwsgierig wat voor iets jullie dan eerder goedkoper hebben geboekt dat wil ik graag vergelijken gezien ik 1350 ook duur vind :P @HN65 @Tiny-M

*bericht bewerkt door Freerider op 04 aug 2017 12:01

Ah, maar ik vind 675 pp voor verblijf en pas niet gek. Lastig vergelijken, maar ik betaal 860 pp voor hotel obv HP incl Dolomiti pas in Alta Badia. Ik dacht even dat je 1400 pp betaalde voor hotel en pas, my bad.

Met pas is inderdaad al een ander verhaal. Als ik € 350,- - € 500,- euro pp uitgeef voor accomodatie en er moet nog een skipas bij zit je op ongeveer hetzelfde. In Samoëns nog wel een keer gered voor € 400,- inclusief skipas, maar het gebied vond ik niet top (niet heel slecht ook trouwens).

Ik boek meestal los een appartement. Vaak via Homeaway (zit in Frankrijk nogal goed) of lokale websites. Gebieden als Portes Du Soleil, Tignes is daar echt zat te vinden voor hele schappelijke prijzen. Waar PDS natuurlijk wel wat lager ligt -> dit vind ik bijv. ideaal voor last minute, omdat veel mensen toch huiverig zijn om van tevoren vast te leggen.

…omdat wij aan kinderen gaan beginnen zal dit voorlopig de laatste wintersport zijn

Freerider op 4 aug 2017 07:57

Even stapje terug… Waarom?
Dat gaat namelijk pijn doen het eerste jaar dat je NIET gaat. En dat terwijl je met een kleintje prima op wintersport kan.
Natuurlijk, je kan geen hele dagen meer gaan toeren en het hele concept zal anders zijn. Je moet afspraken maken met je partner, maar misschien kan je met vrienden of familie, zodat je toch nog samen op pad kunt. Het wordt meer een wintervakantie dan een wintersport. Maar je bent in de bergen en in de sneeuw!
Daarnaast heb je nog 5 jaar de kans om buiten het seizoen te gaan. Daarna zit je vast aan de schoolvakanties.

Onze kids zijn altijd meegegaan. Hoop gedoe hoor, geef ik toe, en heel veel kilometers maak je niet meer. Maar ik ben blij dat we het gedaan hebben.

@Jay +heleboel. Mijn broer en zussen zijn ook altijd blijven komen met kleintjes. En wat leuk, en wat een plezier al in de sneeuw vanaf heel vroeg. En zelf ben ik helemaal gek op het skiën met mijn nu net drie jarige dochtertje.

Click. Click. Peace

Best lastig als je voor de zekerheid het liefst een half jaar van tevoren alles volledig vastlegt maar vervolgens compleet gestressed wordt van de onbekende omstandigheden maar omgekeerd ook niet gaat omdat je dan weer in de stress schiet of je misschien wel geen goede acco gaat vinden…

Voor jouw budget is overigens in die periode met gemak een prima accommodatie te krijgen en kan je precies naar die plek gaan waar de omstandigheden je aanstaan. Ik vermoed alleen dat je dat toch niet gaat doen, want stel dat, en het weer precies hetzelfde liedje wordt als vorig jaar en het jaar daarvoor.

@Freerider. Ondanks alle stress is het de afgelopen 2 of was het 3 jaar in januari toch steeds goed gekomen in Les Menuires/Trois Vallees. Onze kleindochter is voor het eerst meegegaan toen ze 9 maanden was en is elke volgende skivakantie meegegroeid. Is nu 10 en doet, samen met zus van 8 alle pistes. Jouw kennende ga je die skivakanties niet overslaan. Familieomstandigheden zijn natuurlijk lastig te beoordelen. Opa’s en oma’s vormen natuurlijk nogal eens een oplossing. Bij wintersport wordt de accomodatie bij meerdere personen ook nog goedkoper. Op marktplaats zie ik nog steeds mogelijkheden in LM in januari in de accomodatie waar ook onze skifan verblijft voor een zeer betaalbare prijs. Ligt vlakbij de kerk/Croisette. Ik zou zeggen… pak de gelegenheid. Het zou natuurlijk mooi zijn dat de “kleine” tegen die tijd al"mee" kan skien/boarden. Dat wordt dan gegarandeerd een groot talent.

Hen48
  1. Twee weken voor vertrek kiezen en definitief gaan zoeken naar accommodatie en die reserveren
GiGi op 4 aug 2017 10:33

In twee weken kan het weer ook behoorlijk omslaan.

Waarom niet de dag voor vertrek boeken? Dat heb ik de laatste tijd diverse keren gedaan, ging altijd prima.

  1. Twee weken voor vertrek kiezen en definitief gaan zoeken naar accommodatie en die reserveren
GiGi op 4 aug 2017 10:33

In twee weken kan het weer ook behoorlijk omslaan.

Waarom niet de dag voor vertrek boeken? Dat heb ik de laatste tijd diverse keren gedaan, ging altijd prima.

RRski op 4 aug 2017 22:53

In hoog of laagseizoen? Mijn vriendin en ik gaan komende winter rond de 3e februari last minute naar de Alpen, is volgens mij net een week voordat de vakanties beginnen. Is dan nog genoeg te vinden zo kort voor vertrek? Is voor ons de eerste keer dat we last minute zullen boeken

@Kicks, het is inderdaad nog geen carnavalsvakantie, maar er zijn wel degelijk schoolvakanties in delen van Europa, o.a. in 2 van de 3 regio’s in Frankrijk.
Lees ook hier: https://www.wintersport.nl/forum/topic/356073
Last minute zal altijd wel lukken maar of het je eerste keus zal worden betwijfel ik…
Januari of maart leent zich beter voor last minute.

@Userd dankzij meerdere reacties heb ik wat meer info gewonnen en zoals het er nu voor staat blijft het nog steeds last minute ik heb zoals @Hulst al zei ieder jaar wel geluk gehad dat dit jaar zelfs een van de beste skivakanties werd!
Het is de toch wel de opwarming van de aarde die ervoor zorgd dat ik toch echt last minute ga boeken zeker naar het zien van de gletsjer van tignes.

*bericht bewerkt door Freerider op 05 aug 2017 06:21

  1. Twee weken voor vertrek kiezen en definitief gaan zoeken naar accommodatie en die reserveren
GiGi op 4 aug 2017 10:33

In twee weken kan het weer ook behoorlijk omslaan.

Waarom niet de dag voor vertrek boeken? Dat heb ik de laatste tijd diverse keren gedaan, ging altijd prima.

RRski op 4 aug 2017 22:53

In hoog of laagseizoen? Mijn vriendin en ik gaan komende winter rond de 3e februari last minute naar de Alpen, is volgens mij net een week voordat de vakanties beginnen. Is dan nog genoeg te vinden zo kort voor vertrek? Is voor ons de eerste keer dat we last minute zullen boeken

Kicks op 4 aug 2017 23:52

Wij gaan altijd in januari en eind maart. Aanbod is uiteraard wel beperkter dan langer van te voren, maar nog altijd iets goeds/leuks en betaalbaars gevonden. Afgelopen seizoen ben ik in de kerstvakantie een lang weekend weg geweest, ook toen is het gelukt om 2 dagen voor vertrek iets vinden(leuk en betaalbaar), maar keuze was beperkt.

@Userd dankzij meerdere reacties heb ik wat meer info gewonnen en zoals het er nu voor staat blijft het nog steeds last minute ik heb zoals @Hulst al zei ieder jaar wel geluk gehad dat dit jaar zelfs een van de beste skivakanties werd!
Het is de toch wel de opwarming van de aarde die ervoor zorgd dat ik toch echt last minute ga boeken zeker naar het zien van de gletsjer van tignes.

Freerider op 5 aug 2017 06:19

Nee hoor, januari is gewoon nog heel erg vroeg in het seizoen en dan is er kans dat de sneeuwval niet optimaal is. Het is jouw enorme onzekerheid die daar vervolgens een groot probleem van maakt. Hetzelfde gebeurt met de jaarlijks terugkerende paniektopics over de kerstperiode, da’s nog vroeger in het seizoen en kerst is, zeker in de lager gelegen gebieden, nog nooit een sneeuwzekere tijd geweest, het is dan pas net winter. Gelukkig biedt de techniek tegenwoordig de mogelijkheid om redelijk skizeker te zijn.

*bericht bewerkt door Userd op 05 aug 2017 09:35

Plaats een reactie